B2B marketing

Je verkoopt diverse producten in een webshop óf biedt diensten aan op je website: je marketingboodschap is gericht aan één of meerdere personen. En iedere persoon heeft zijn eigen doelen, verlangens, behoeftes, drijfveren, angsten, frustraties en belemmeringen. Of het nu gaat om B2C of B2B online marketing: aan de andere kant van je scherm interacteer je met een persoon die bepaalde triggers en behoeften heeft. Voor het vermarkten van je product of dienst maakt het niet uit om welke markt, industrie of branche het gaat. Toch zijn er een aantal duidelijke verschillen tussen B2C en B2B marketing. Op deze pagina vertellen we hoe B2B marketing precies in zijn werk gaat en in welke mate het afwijkt van de tegenhanger: B2C marketing.
b2b marketing
b2b marketing
Olaf Peters - Foto Markant Internet

Meer weten over B2B marketing?

Onze specialisten vertellen je graag wat B2B marketing voor jouw onderneming kan betekenen!

Neem contact op!
b2b marketing betekenis

Het verschil tussen B2C en B2B marketing

Als we het hebben over het verschil tussen B2C en B2B marketing, is er één duidelijke: B2C bedrijven zijn meer gericht op de individuele klant en hun behoeften, vergeleken met de B2B markt. In tegenstelling tot B2C, richten B2B bedrijven zich op de behoeften van het bedrijf en niet (of minder) op het individu. Bij het formuleren van je doelgroep is dit het belangrijkste aspect om in het achterhoofd te houden. Daarnaast zijn er nog een aantal andere verschillen tussen B2C en B2B:

  • Bij B2B zijn meer mensen bij het beslissingsproces betrokken dan bij B2C
  • Voor de B2C markt richt je je in het algemeen meer op de features van het product, terwijl je bij B2B meer op het probleem en de oplossing biedt 
  • Een consument koopt doorgaans sneller dan een zakelijke klant 
  • Bij B2C focus je meer op de emotie van je leads dan bij B2B
  • In de consumentenmarkt is de belangrijkste conversie op een website meestal een aankoop, bij B2B is dat een lead-aanvraag. 

Het verschil tussen outbound- en inbound marketing binnen B2B marketing

Binnen B2B marketing kun je twee soorten marketing voeren: outbound– en inbound marketing. Traditionele marketing is vooral gericht op outbound marketing. Hierbij spendeer je een specifiek budget om de juiste klant te bereiken en met name vertel je over je product, de prijs en de features. Vroeger werkte dit, omdat de concurrentie veel minder was en bedrijven met name op prijsniveau concurreerden.  

Tegenwoordig werkt binnen B2B inbound marketing over het algemeen beter. Je deelt hierin kennis, wordt autoriteit binnen je vakgebied en lost een probleem op in plaats van dat je alleen een product verkoopt. Inbound marketing is een langetermijnstrategie en moet het fundament van je organisatie zijn. Dat betekent niet dat je outbound marketing helemaal links moet laten liggen. Zet je outbound marketing in? Dan werkt dit met name voor korte termijn-acties, een snelle kickstart van je organisatie, in het contact met bestaande klanten om te upsellen en altijd ter ondersteuning van je inbound marketingplan. 

Inbound marketing is het fundament van je B2B-strategie. Contentcreatie en leadgeneratie spelen hierin een belangrijke rol. Bij B2B marketing is de klantreis uitgebreider en duurt het beslissingsproces langer. Een extra reden om te zorgen dat je het vertrouwen wint van je ideale klant.

b2b online marketing bureau
b2b marketing

Leadgeneratie bij B2B marketing

Het beslissingsproces is langer en meer mensen zijn betrokken. Dat betekent dat je je ideale klant warm moet maken voor je product of dienst en het vertrouwen moet winnen. Dat doe je niet alleen door naar buiten te communiceren (outbound marketing), maar ook door leads aan te trekken en hen uiteindelijk te laten converteren. Binnen B2B marketing spelen leadgeneratie, lead nurturing en lead scoring een belangrijke rol.

 

Aan de slag met leadgeneratie, lead nurturing en lead scoring

Aan de hand van leadgeneratie, lead nurturing en lead scoring trek je de juiste klanten aan. Voordat we op dat stappenplan ingaan, is het belangrijk om duidelijk te definiëren wat ‘leads’ inhouden. Dit zijn potentiële klanten die interesse hebben getoond in je organisatie of aanbod doordat ze zich hebben ingeschreven op je nieuwsbrief, een offerte hebben aangevraagd of iets gedownload. Zodra je de gegevens (het e-mailadres) hebt, kun je hiermee de interactie aangaan.  

b2b marketing betekenis

Leadgeneratie om je ideale klant aan te trekken

Leadgeneratie betekent het ‘aantrekken van leads’, oftewel potentiële klanten benaderen. Hierbij is het belangrijk dat je je focust op kwalitatieve leads in plaats van kwantitatieve leads: dat maakt de kans op conversie (een aankoop) aanzienlijk groter. Voordat je leads kunt aantrekken, moet je eerst de volgende punten uitwerken:

  • Bepaal je doel 
  • Bepaal de conversie
  • Bepaal je doelgroep 
  • Bepaal de boodschap
  • Bepaal de kanalen 

Een doel is bijvoorbeeld 10 coachingstrajecten per maand verkopen t.w.v. 4000 euro. Die mensen kopen niet zomaar iets bij je: eerst ga je ervoor zorgen dat je aanwezig bent op de juiste kanalen en de juiste doelgroep aanspreekt.

Door de doelen, verlangens, behoeftes, drijfveren, angsten, frustraties en belemmeringen van je doelgroep te bepalen, weet je wat hun drijft en welke boodschap je deelt. Voorbeelden van online kanalen die je hiervoor kunt inzetten:

  • De zoekmachine van Google (adverteren + organisch)
  • Social media (LinkedIn, Facebook of Instagram) 

Vanuit deze kanalen ga je leads genereren. Bijvoorbeeld door een webinar te organiseren, e-book te publiceren dat ze kunnen downloaden of een gratis kennismakingsgesprek in te introduceren.

Leads laten converteren aan de hand van leadgeneratie

‘Nurturing’ betekent ‘koesteren’. Met je leadgeneratie-strategie heb je een lead binnengehaald en door middel van lead nurturing wil je van een lead een klant maken. Dit doe je door de juiste content op het juiste moment en aan de juiste persoon voor te schotelen. Door je leads te kwalificeren en in te delen op het juiste niveau, vergroot je die kansen.

b2b marketing
b2b marketing betekenis

De mate van interesse meten met lead scoring

De leads die je verzamelt, kun je grofweg indelen in ‘marketing qualified leads’ en ‘sales qualified leads’. Dat vraagt om een andere benadering: een lead die zich alleen inschrijft op de nieuwsbrief is minder ver in het koopproces dan een lead die een product in het winkelmandje heeft liggen en alleen nog moet afrekenen. 

Met lead scoring ken je punten toe aan een lead, op basis van het vertoonde gedrag en de interesses. Zo kun je de interactie en betrokkenheid meten. Op basis daarvan stem je je content en interactie af, met als doel van een lead een klant te maken. Een B2B klant is minder geneigd om impulsaankopen te doen. Met een leadscoring-systeem volg je de voortgang.

B2B marketing betekenis
Olaf Peters - Foto Markant Internet

Benieuwd wat B2B marketing voor jou kan betekenen?

We gaan graag in gesprek om te bespreken wat een B2B online marketing bureau voor jou kan betekenen! Neem vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op!

Software om aan de slag te gaan met B2B marketing

De juiste klant aanspreken en aantrekken is één, ervoor zorgen dat deze converteert en klant wordt is een volgende stap. Deze software helpt je om leads te converteren naar klanten binnen B2B marketing:

Mailchimp 

Mailchimp is een geschikte tool voor de starter op het gebied van e-mail marketing. De investering is laag of zelfs gratis en je kunt er templates, formulieren en simpele mailflows mee opzetten. Ook kun je een webshop koppelen.

ActiveCampaign 

Ga je iets serieuzer met e-mail marketing aan de slag? Dan raden we ActiveCampaign aan. Ideaal voor het MKB+. De flows zijn net wat uitgebreider, de opmaakmogelijkheden voor de e-mails uitgebreider.Het is een CRM én Marketing automation tool in één en biedt veel waarde, tegen relatief lage instapkosten.

HubSpot 

HubSpot zit in het topsegment als we het over e-mail marketing software hebben. Je kunt de klantreis van A tot Z personaliseren en de mogelijkheden zijn zeer divers. Het is te combineren met andere producten van HubSpot zoals hun CRM-systeem of sales hub. Dit is vooral geschikt voor enterprise bedrijven met een groot marketingbudget.

De voordelen van B2B marketing

✓ Je verbetert de ROI
✓ Je trekt ideale klant aan
✓ Je lost een probleem op
✓ Het trekt nieuwe klanten aan
✓ Je leert de klantreis goed kennen
✓ Je spreekt de juiste doelgroep aan
✓ Je investeert eenmalig in een werkwijze
✓ Je content sluit beter aan op de behoeften
✓ Je posities in de zoekmachines verbeteren
✓ Het verhoogt de naamsbekendheid van je bedrijf
✓ Je leert de behoeften van je klant beter kennen
✓ Je bouwt langdurige relaties op met je ideale klant
✓ Werk je eenmaal samen met een B2B klant, is de kans op herhaalaankopen groter
✓ Je creëert meer betrokkenheid en vergroot de interactie via verschillende kanalen social media

b2b online marketing bureau
b2b marketing

Ook succes behalen met B2B marketing?

Als organisatie wil jij dé autoriteit in jouw vakgebied worden. Daarvoor moet je precies weten wie je ideale klant is, wat de behoefte is en hoe jij daar écht in voorziet. In je contentstrategie zorg je ervoor dat je kennis deelt, om op die manier kwalitatieve leads aan te trekken. Een goede B2B marketeer zorgt ervoor dat dit proces wordt ingericht zodat je op een duurzame manier aan de lopende band nieuwe klanten aantrekt. 

…Werk samen met de professionals van Markant Internet

Naast een ijzersterke B2B strategie en focus op het doel, is het belangrijk dat je regelmatig meet, evalueert en monitort. Door data te verzamelen en te optimaliseren vergroot je je succes. Een proces dat continu doorloopt. Alleen zet je de eerste stappen, samen kom je verder. 

Jij bent de specialist in jouw vakgebied, wij stroomlijnen het proces, adviseren je over de marketingmiddelen, brengen de resultaten in kaart en zorgen dat je resultaten maandelijks verbeteren. Ons B2B online marketing bureau helpt je daar graag mee.

b2b marketing betekenis
b2b marketing

Een plan op maat

B2B marketing is een breed begrip. Daarom hebben we geen standaard plan op de plank liggen, maar formuleren we een strategie op maat. Afgestemd op jouw doelen en doelgroep. We testen we wat werkt, en wat niet. Beslissingen worden gemaakt op basis van gedrag en cijfers, oftewel datagedreven marketing. Wil je aan de slag met B2B online marketing? 

  1. Je hebt contact met onze content marketeer 
  2. We voeren een analyse uit of plannen een intake 
  3. We bepalen een doel en plannen taken in
  4. Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden 
  5. We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
  6. Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten.

Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor deze garanties

Markant Internet staat voor hard werken, zichtbaar resultaat en een vleugje Twentse nuchterheid. Geen standaardpakket, maar een langetermijnrelatie waarop je kunt bouwen. Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor:

✅ Maatwerk op basis van jouw wensen en doelen
✅ Een bureau met meer dan 10 jaar aan zoekmachine- en leadgeneratie-ervaring
✅ Een volwaardig team dat samen met jou aan je doelen werkt
✅ Een samenwerkingspartner voor de lange termijn
✅ Persoonlijk contact: jouw vaste specialist is slechts één mail of telefoontje verwijderd
✅ Focus op jouw resultaat met gestructureerde werkwijze

b2b online marketing bureau
B2B marketing
Olaf Peters - Foto Markant Internet

B2B online marketing interessant voor jouw onderneming?

Onze specialisten helpen je graag met het bepalen van de perfecte B2B online marketing voor jouw onderneming!

Neem contact op!