Het bouwen van klantrelaties is altijd belangrijk. Over het algemeen geldt: hoe beter de band, hoe meer omzet. De waarde van een klant gedurende zijn of haar relatie met het bedrijf kan je meten door middel van de Customer Lifetime Value (CLV).
De Customer Lifetime Value is een cruciaal begrip voor bedrijven om te berekenen hoeveel een klant gedurende de relatie met het bedrijf waard is. Het is de netto-opbrengst die een klant genereert voor het bedrijf tijdens de hele periode dat deze klant is. Door het CLV te weten kan een bedrijf bepalen hoeveel geld ze moeten investeren om klanten te behouden en te werven. Als de CLV van een klant hoog is, kan een bedrijf het zich veroorloven om meer te investeren in het werven van nieuwe klanten of het verhogen van de loyaliteit van bestaande klanten. Al met al is het weten van de Customer Lifetime Value essentieel voor bedrijven om hun inkomsten te maximaliseren, hun marketingstrategie te optimaliseren en de waardepropositie voor hun klanten te verbeteren.
Het berekenen van de CLV is erg simpel. Je hebt hiervoor maar twee gegevens nodig. De formule gaat als volgt:
CLV = Gemiddelde aankoopwaarde x Gemiddelde aankoopwaarde per klant
Deze data kan je vinden op verschillende manieren. Als je Google Analytics goed hebt ingesteld kan je deze data daar vinden. Wanneer je een webshop hebt kun je dit meestal vinden in de backend.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Customer Lifetime Value.