Doelgroepsegmentatie is het definiëren en onderverdelen van doelgroepen. Een bedrijf dat verschillende producten of diensten aanbiedt kan zich richten op verschillende doelgroepen. Dankzij Doelgroepsegmentatie wordt een (reclame) boodschap op maat gemaakt voor een specifieke doelgroep. Op deze manier haal je het meeste uit je marketingactiviteiten.
Doelgroepsegmentatie is belangrijk voor het ontwikkelen van je marketingstrategie. Wanneer je je doelgroep goed kent, kun je veel gerichter communiceren en trek je bezoekers die veel sneller tot conversie zullen overgaan. Het kennen van je doelgroep is het begin van een succesvolle marketingstrategie.
Om content marketing op een effectieve manier in te zetten zal je specifiek de doelgroep moeten aangeven zodat je gericht te werk kan gaan. Het segmenteren van doelgroepen start met het opstellen van segmentatiecriteria. Criteria die vaak gebruikt worden om de doelgroep te definiëren zijn:
Wanneer de doelgroep(en) duidelijk gedefinieerd zijn, kunnen potentiële klanten beter worden benaderd. Hierdoor kan een marketingbudget effectiever worden ingezet. Immers: worden advertenties getoond aan personen die gemiddeld genomen niet snel in je product of dienst geïnteresseerd zijn, dan zal het rendement laag zijn en zal de campagne weinig opleveren.
doelgroepsegmentatie biedt de basis voor doelgroeptargeting. Om de doelgroep te bereiken ga je nadenken over de kanalen waarop jouw doelgroep zich bevind. De meeste kanalen bieden uitgebreide opties voor doelgroepsegmentatie. Voor Google display advertenties, zoekadvertenties en videoadvertenties kunnen voor doelgroepen worden toegevoegd aan je campagne of advertentiegroep. Hierin kun je kiezen aan tussen een breed scala aan segmenten. Daarin vind je bijvoorbeeld liefhebbers van sport, reizen of mensen die een auto willen kopen. Selecteer je een van deze segmenten, dan geeft Google Ads de advertenties weer aan mensen die zich ‘waarschijnlijk’ in een van de geselecteerde categorieën bevinden. Ook facebook werkt met eenzelfde principe. Binnen facebook kunnen advertenties getoond worden aan mensen met een bepaalde leeftijd, geslacht, woonplaats of interessegebied.
De meeste ondernemingen zullen hun doelgroep bewust of onbewust specifiek gedefinieerd hebben. Stel, je hebt een nagelstudio die zich richt op lokale klanten. Vanzelfsprekend wil je je richten op vrouwen van jonge en middelbare leeftijd. Facebook is dan een uitstekend marketing instrument waarop de specifieke lokale doelgroep benaderd kan worden.
Hierboven zie je een voorbeeld van doelgroep segmenten in Google Ads. Doelgroepen kunnen worden onderscheden in onder andere Leeftijd, gender en inkomen. Er kan worden gekozen om zelf doelgroepen te selecteren of Google Ads te laten kijken wat het beste werkt.
De meest effectieve marketingmethoden zijn afgestemd op je doelgroep. Begin daarom met het in kaart brengen van de doelgroep wanneer je een marketingstrategie gaat opstellen. Wanneer je de doelgroep helder in beeld hebt is het makkelijker om deze gericht te benaderen. Bij het aanbod van je marketingactiviteiten moet namelijk in brede zin rekening gehouden worden met de wensen van je ideale bezoeker. Vraag je ten eerste af waar de ideale bezoeker zich bevind. Daarna stel je vast welke ’tone of voice’ het meest aansprekend is, en welke content bij welke personen past.
Heb je je doelgroep nog niet helder in beeld? Analyseer dan vooral de marketingkanalen waarvan reeds gebruik wordt gemaakt. Probeer demografische data te koppelen aan acquisitiekanalen of aan conversiegedrag. Dat levert informatie op waarmee je toekomstige bezoekers beter kan benaderen. Ook kun je verschillende doelgroepen onderscheiden op basis van de positie binnen de salesfunnel waarin je bezoekers zich bevinden. Met marketing automation technieken wordt de juiste content vervolgens bij de juiste leads onder de aandacht gebracht.
Google Ads is niet de enige manier om informatie te verzamelen over je doelgroep. Analyse tools zoals Google Analytics en Microsoft Clarity bieden veel inzicht in het gedrag van jouw bezoekers. Met behulp van deze programma’s kun je zien welke doelgroep voor jouw website het meest belangrijk is. Welke categorie bezoekers converteert het meest op welke pagina’s? welke categorie bereiken we het meest? en het minst? Op basis van deze informatie kun je zelf segmenten opstellen. Deze informatie kun bijvoorbeeld gebruiken wanneer je begint met adverteren op facebook. Doelgroepsegmentatie kan dus op meerdere manieren worden ingezet.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Doelgroepsegmentatie.