Guerrilla marketing is een benaming voor marketingtechnieken waarbij men probeert zo veel mogelijk publiciteit te verkrijgen met beperkte mogelijkheden. Doorgaans worden hiervoor onconventionele strategieën ingezet.
Met guerrilla marketing worden meestal agressieve marketingstrategieën bedoeld. Het doel is om met zo weinig mogelijk middelen zo veel mogelijk publiciteit te genereren. Dit kan als doel hebben om de naamsbekendheid te vergroten, of om een specifiek product of dienst onder de aandacht te brengen. Vaak wordt er voor een geschikte guerrilla campagne ingespeeld op de actualiteit. Hoewel de term misschien een wat negatieve lading heeft, kan een succesvolle guerrilla marketing campagne positief aanslaan bij de doelgroep.
Is guerrilla marketing voor iedereen? Het antwoord is: Nee! Guerrilla marketing moet bij je bedrijf passen. Het effect van guerrilla marketing is daarnaast lastig om in te schatten. Enkele nadelen van guerrilla marketing kunnen zijn:
Guerrilla marketing is dus niet voor elke organisatie geschikt. Wordt er wel voor deze marketingvorm gekozen, dan kan dit tegenover bovenstaande nadelen ook enkele voordelen opleveren:
Guerrilla marketing klinkt misschien ietwat negatief. Toch kunnen guerrilla marketing activiteiten goed aanslaan bij het publiek. Denk aan de Bavaria vrouwen bij het WK voetbal in 2010. Tijdens dit WK introduceerde Bavaria het Bavaria-jurkje. Om op te vallen op het WK huurden zij de Bavaria babes in die tijdens wedstrijden dansten in de oranje Bavaria jurkjes. Omdat dit in strijd was met de sponsorrechten besloot de FIFA om de vrouwen te arresteren en te verwijderen. Voor Bavaria betekende dit veel publiciteit voor weinig geld.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Guerrilla marketing.