Alle begrippen

Betekenis: Guerrilla marketing

Guerrilla marketing is een benaming voor marketingtechnieken waarbij men probeert zo veel mogelijk publiciteit te verkrijgen met beperkte mogelijkheden. Doorgaans worden hiervoor onconventionele strategieën ingezet.

De betekenis van Guerrilla marketing

Met guerrilla marketing worden meestal agressieve marketingstrategieën bedoeld. Het doel is om met zo weinig mogelijk middelen zo veel mogelijk publiciteit te genereren. Dit kan als doel hebben om de naamsbekendheid te vergroten, of om een specifiek product of dienst onder de aandacht te brengen. Vaak wordt er voor een geschikte guerrilla campagne ingespeeld op de actualiteit. Hoewel de term misschien een wat negatieve lading heeft, kan een succesvolle guerrilla marketing campagne positief aanslaan bij de doelgroep.

De voor en nadelen van guerrilla marketing

Is guerrilla marketing voor iedereen? Het antwoord is: Nee! Guerrilla marketing moet bij je bedrijf passen. Het effect van guerrilla marketing is daarnaast lastig om in te schatten. Enkele nadelen van guerrilla marketing kunnen zijn:

  • Kans op negatieve publiciteit: Bij guerrilla marketing is er vaak een dunne lijn tussen geestig en irritant.
  • Mogelijk slaat de campagne niet aan: Er kunnen veel redenen zijn waarom guerrilla marketing acties niet aan kunnen slaan. Ook al is het bereik nog zo groot: het effect is lastig te voorspellen. Zo kan achteraf blijken dat je boodschap niet duidelijk is, of dat je campagne als hinderlijk wordt ervaren.
  • Een goede guerrilla marketing campagne vereist veel creativiteit: De bovenstaande punten in combinatie met de vereiste creativiteit maakt dat guerrilla marketing geen laagdrempelige methode is naar succes.

Guerrilla marketing is dus niet voor elke organisatie geschikt. Wordt er wel voor deze marketingvorm gekozen, dan kan dit tegenover bovenstaande nadelen ook enkele voordelen opleveren:

  • Het benodigde budget is beperkt: De definitie van guerrilla marketing houdt in dat het weinig geld verruild voor vindingrijkheid!
  • Het kan je naamsbekendheid een enorme boost geven: Bij guerrilla marketing is de sky de limit. Gaat je campagne viraal? Dan zal je een enorm publiek bereiken.
  • Consumenten zullen je bedrijf snel herkennen: Een groot publiek bereiken kan ook via reguliere marketingkanalen. Echter duurt het dan langer voordat je publiek jouw onderneming zal herkennen. Gaat je guerrilla marketing campagne viraal? Dan zullen consumenten je onderneming sneller herkennen.

Guerrilla voorbeeld

Guerrilla marketing klinkt misschien ietwat negatief. Toch kunnen guerrilla marketing activiteiten goed aanslaan bij het publiek. Denk aan de Bavaria vrouwen bij het WK voetbal in 2010. Tijdens dit WK introduceerde Bavaria het Bavaria-jurkje. Om op te vallen op het WK huurden zij de Bavaria babes in die tijdens wedstrijden dansten in de oranje Bavaria jurkjes. Omdat dit in strijd was met de sponsorrechten besloot de FIFA om de vrouwen te arresteren en te verwijderen. Voor Bavaria betekende dit veel publiciteit voor weinig geld.

Profielfoto Olaf

Meer weten over Guerrilla marketing?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Guerrilla marketing.

Kom in contact