Alle begrippen

Betekenis: URL structuur

De URL structuur is een begrip binnen de E-commerce business dat betrekking heeft op de wijze waarop de URL’s zijn vormgegeven. Een URL bestaat altijd uit een domeinnaam en een extensie. De wijze waarop de URL is vormgegeven is een belangrijk element voor SEO.

De onderdelen van de URL structuur

De URL structuur is een begrip binnen de E-commerce business dat betrekking heeft op de wijze waarop de URL’s zijn vormgegeven. Een URL bestaat altijd uit een domeinnaam en een extensie. De domeinnaam is de tekst die na https://www. komt. Dit is de websitenaam en doorgaans de naam van de organisatie. De extensie is het achterste gedeelte van de URL, dit komt na de domeinnaam achter de slash (/). Elke verdere slash in de extensie geeft een nieuwe laag binnen de websitestructuur aan. Hoe verder je doorklikt in menu’s, hoe langer de URL wordt. Een goede URL structuur is overzichtelijk en zo kort mogelijk. Hieronder zie je uit welke onderdelen een URL bestaat.

URL structuur betekenis

Protocol

Het eerste gedeelte van de URL structuur vertelt webbrowsers welk protocol ze moeten gebruiken wanneer ze een pagina openen. Dat heeft te maken met de beveiliging van de gegevensoverdracht. Tegenwoordig is het meest voorkomende protocol HTTPS. Dat staat voor Hypertext Transfer Protocol Secure. Dit zorgt er voor dat alle informatie die gebruikers op een pagina invoeren, zoals wachtwoorden of betaalgegevens, worden gecodeerd zodat cybercriminelen geen toegang tot kwetsbare gegevens kunnen krijgen. Door dit beveiligingsprotocol op je website te gebruiken zal je website beter scoren in de zoekresultaten. Daarom is het implementeren van een SSL-certificaat belangrijk voor elke website.

Sub domein

Het sub domein geeft aan in welk gedeelte binnen een website de pagina zich bevindt. Sub domeinen zoals “blog” of “vacatures” zullen bijvoorbeeld de blogpagina of vacatures van een website weergeven. Niet alle pagina’s bevinden zich onder een sub domein. In dat geval wordt voor het subdomein standaard “www” (world wide web) weergeven.

Root domein

Het root domein is de naam van de website, ook wel de domeinnaam genoemd. Dit onderdeel staat altijd vast in je URL structuur. Vaak zie je dat men kiest voor domeinnamen die bezoekers een idee geven van hetgeen dat de website te bieden heeft. De domeinnaam is automatisch opgenomen in alle onderliggende pagina’s van je website. Dat kan voordelen opleveren voor de vindbaarheid op bepaalde zoekwoorden doordat de domeinnaam hieraan sterk gerelateerd is.

TLD

De TLD is de manier waarop een website geregistreerd is. Dit heeft invloed op de vindbaarheid in verschillende landen. Door een nationale TLD te kiezen zal je website beter vindbaar zijn in een specifieke land. Heb je bijvoorbeeld een Nederlandse website en wil je jouw content ook in het Duits aanbieden? Dan is een Duitse TLD een voor vindbaarheid in Duitsland.

Subfolder

De subfolder of submap is een categorie binnen je website die meerdere pagina’s bevat. Om makkelijk gevonden te worden is het belangrijk om je subfolders goed te benoemen. Wees specifiek, maar maak het niet langer dan nodig. Verkoop je bijvoorbeeld sportartikelen waaronder tennisschoenen? Dan is de categoriepagina ‘/tennisschoenen/’ dé categorie die aansluit bij de zoekopdracht ’tennisschoenen’. Door landingspagina’s in te richten wordt de website beter vindbaar op gewenste zoektermen.

Slug

Na de sub folder komt de gehele URL-slug. Ook hier is het belangrijk dat de slug kort wordt gehouden. Een onnodig lange URL-structuur zal minder goed presteren in zoekmachine’s. Dit deel van de URL geeft aan welke specifieke en unieke pagina het over gaat. Spaties zullen worden weergeven met een ‘-‘ teken, waardoor ook long tail zoektermen opgenomen kunnen worden. Door specifieke pagina’s in te richten kan het algoritme van Google beter begrijpen waarover de pagina gaat en bij welke zoekopdracht de pagina aansluit.

De URL structuur inzetten voor SEO

De url-structuur is een element dat invloed heeft op de vindbaarheid van je website. Voor een goede vindbaarheid zorg je allereerst voor een SSL certificaat. Vermijdt ook een lange URL structuur, zorg voor zo weinig mogelijk streepjes in je URL’s. Door het meest belangrijke keyword van een pagina in de URL te verwerken zullen zoekmachines meer prioriteit geven aan de pagina voor deze zoekopdracht. We zetten enkele SEO tips voor je op een rij waardoor je URL structuur zal bijdragen aan betere vindbaarheid:

  • Gebruik een geldig veiligheidsprotocol. Zonder SSL certificaat zal je website worden afgestraft in de zoekmachine!
  • Gebruik zoekwoorden in je URL’s. Let wel op dat je niet te veel verschillende zoekwoorden in één URL propt. In dat geval kun je beter twee aparte pagina’s maken.
  • De URL’s moeten consistent zijn. Een URL waaraan gebruikers zien waar een pagina zich bevindt binnen een website draagt bij aan het gebruikersgemak en straalt meer vertrouwen uit.
  • De URL’s moeten eenvoudig te lezen zijn. Dit geld dus zowel voor bezoekers als voor zoekmachines. Zorg daarom voor een overzichtelijke en gestructureerde url’s.
  • De URL’s moeten een TLD bevatten die aansluit bij de tekst op de website. Een aantal Duitse of Engelse pagina’s toevoegen aan de Nederlandse versie van je website zal niet het volle potentieel benutten. Zorg daarom voor een bijpassende TLD.

Naast de URL zijn er natuurlijk nog veel meer elementen die invloed hebben op zoekmachine optimalisatie. Een goede URL structuur is echter een belangrijke basis voor verdere optimalisaties!

URL’s veranderen en conflicterende URL’s

Wanneer je je URL structuur gaat herzien, zul je soms tot de conclusie komen dat een deel van je URL’s beter kan worden hernoemd. In dat geval kun je de URL’s hernoemen in je CMS. In de meeste gevallen zal je CMS dan automatisch een 301-redirect aanmaken. Daardoor blijft de linkwaarde van je pagina’s behouden. Ook kan het voorkomen dat URL’s te veel op elkaar lijken en daardoor met elkaar in conflict komen. De zoekmachine weet dan niet welke pagina beter aansluit bij een bepaalde zoekopdracht, en geeft de verkeerde pagina weer. In dit geval kun je een canonical instellen. Daardoor sluit je uit dat onbelangrijke pagina’s worden getoond ten koste van de pagina die je werkelijk wil tonen op een zoekopdracht.

 

Profielfoto Olaf

Meer weten over URL structuur?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over URL structuur.

Kom in contact