Een zoekwoordonderzoek is een analyse naar potentiële zoekwoorden om websites te optimaliseren voor online vindbaarheid. Bij een zoekwoordonderzoek kom je te weten hoe het (potentiële) aanbod van een website kan worden geoptimaliseerd voor organische vindbaarheid.
Bij een zoekwoordonderzoek rapporteer en analyseer je relevante zoektermen voor je website. Door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren krijg je inzicht in de manier waarop mensen zoeken naar producten of diensten die jouw website aanbiedt. Ook krijg je een beeld bij de vraag naar verschillende onderwerpen, producten of diensten. Bij een zoekwoordenonderzoek kun je zoekwoorden beoordelen op een aantal factoren. Het maandelijkse zoekvolume op de zoektermen wordt vaak gezien als de belangrijkste factor. Daarnaast kunnen ook factoren die betrekking hebben op de concurrentie worden onderzocht. Denk bijvoorbeeld aan het aantal vindbare pagina’s op het internet dat het betreffende zoekwoord in de paginatitel of in de URL heeft opgenomen.
Een zoekwoordonderzoek vormt vaak de basis voor zoekmachine optimalisaties. De meest potente zoekwoorden staan centraal bij on page optimalisaties en linkbuilding. De vraag hoeveel potentie een zoekterm heeft hangt niet alleen af van het zoekvolume. Ook de zoekintentie en de concurrentie zijn belangrijke factoren.
Een zoekwoordonderzoek is niet veel anders dan het beoordelen van zoekwoorden op geschiktheid voor je website. Om zoekwoorden te beoordelen op geschiktheid zijn er talloze beoordelingscriteria. We geven enkele voorbeelden:
Bovenstaande criteria kun je gebruiken om vast te stellen hoeveel pagina’s zich richten op een specifieke zoekterm. In feite wordt er bij de laatste vier criteria gekeken hoe sterk de concurrentie op de specifieke zoekterm is. De mate waarin andere pagina’s het zoekwoord moeten gebruiken voordat je ze als serieuze concurrent wil aanmerken kun je zelf bepalen. Dat hangt af van de vraag hoe goed jij van plan bent om je pagina’s op de specifieke term te optimaliseren.
Er zijn verschillende manieren om een zoekwoordonderzoek uit te voeren. Doorgaans zullen zoekmachine specialisten hiervoor betaalde tools gebruiken. Met behulp van deze tools kan grote hoeveelheden data over meerdere zoekwoorden snel worden verkregen. Het kan echter ook zonder tools. Google biedt een aantal functionaliteiten die het voor iedereen mogelijk maken een beknopt onderzoek uit te voeren. Wij geven je drie tips.
Iedereen kan een zoekwoordonderzoek uitvoeren. De meest laagdrempelige manier is de zoekwoordplanner in Google Ads te gebruiken. Deze tool is gratis en geeft een grove indicatie van het zoekvolume op een bepaalde term. Ook geeft de zoekwoordplanner in Google Ads suggesties: verken je een bepaald zoekwoord, dan suggereert de zoekwoordplanner automatisch meerdere verwante zoektermen. Het nadeel aan de gratis versie van Google Ads is dat het zoekvolume erg ruim wordt weergeven. Een maandelijks aantal zoekopdrachten van 200 of 800 is een groot verschil. Toch wordt dit beide aangegeven als 100 tot 1000 zoekvolume.
De zoekmachine van Google beschikt over een groot aantal functies die de meeste gebruikers nooit benutten. Wanneer je een zoekopdracht uitvoert geeft Google aan hoeveel pagina’s de zoekmachine gevonden heeft. Zoek je op tuingereedschap, dan zijn dat er op het moment van schrijven ruim 6.4 miljoen. In de zoekmachine kun je ook specifieker zoeken. Een voorbeeld:
Door dit te doen met het voorbeeld zoekwoord ’tuingereedschap’ houden we slechts 8 pagina’s over. Zoals je ziet heeft de standaard zoekmachine handige functies die je kan gebruiken voor je zoekwoordonderzoek!
Wanneer je een lange lijst met zoekwoorden gaat analyseren, is Microsoft Excel een handig programma om op overzichtelijke wijze je bevindingen te noteren. Zo krijg je een duidelijk overzicht van de potentie en de concurrentie op alle relevante zoekwoorden. Richt je niet alleen op zoekwoorden met veel zoekvolume, neem ook specifiekere long tail zoekwoorden mee in je overweging! De termen met relatief veel potentie tegenover weinig concurrentie zijn natuurlijk de termen waarop je je als eerste wil focussen.
Het bovenstaande voorbeeld geeft aan hoe je handmatig een zoekwoordonderzoek kan uitvoeren. Ook wanneer je aan de slag gaat met software tools is het handig om de werking van deze tools te begrijpen. Feitelijk zoeken deze tools op dezelfde manier zoals in het voorbeeld is aangegeven. Het verschil is dat specialistische software dit automatisch en daardoor veel sneller doet. Sommige tools, zoals Semrush geven een ‘KD’-getal. Dat staat voor Keyword difficulty. Deze functie neemt naast on-page attributen ook de autoriteit en het aantal backlinks van de concurrerende pagina’s mee. Ook het zoekvolume kan met specialistische software specifieker worden vastgesteld. In een betaald account van Google Ads kun je het zoek volume op zoektermen op twee decimalen secuur terugvinden. Enkele voorbeelden van keyword planner software zijn:
Google Keyword Planner
Semrush
Rank Tracker
Keywordtool.io
Nadat je een zoekwoordonderzoek hebt uitgevoerd kun je bezig met het optimaliseren van je website. Door on-page optimalisaties door te voeren, zoals het aanpassen van header-tags of alt-teksten, zullen je pagina’s beter gevonden worden. Dit geeft aan waarom het zoekwoordonderzoek van betekenis is: Het zoekwoordonderzoek kan namelijk het verschil maken tussen wel en niet gevonden worden. De hoeveelheid bezoekers die je bereikt na het optimaliseren van je website is voor een gedeelte afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek!
Wil je meer weten over het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek of heb je hulp nodig? bekijk dan eens onze dienstpagina of neem contact met ons op!
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Zoekwoordonderzoek.