Wanneer je veel tijd stopt in zoekmachine marketing zal je merken dat dit tot steeds meer verkeer op je website leidt. Of dit nou het schrijven van interessante blogartikelen is of het uitbreiden van bestaande content op categoriepagina’s, met bijvoorbeeld relevante veelgestelde vragen. Als je de beheerder van een webshop bent hoop je dat zo veel mogelijk van dit verkeer uiteindelijk overgaat tot een conversie. Toch doet een groot deel van het verkeer dit niet, omdat ze bijvoorbeeld nog in de oriënterende fase zitten, twijfelen over de prijs of het nog moeten overleggen met het thuisfront.
Toch kan het zo zijn dat, wanneer je veel kwalitatieve en/of leuke content hebt, je wel veel leads hebt. Bijvoorbeeld door contactaanvragen, inschrijvingen op je nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper. Een goede leadopvolging kan van (verloren) leads toch betalende klanten maken. De vraag is; hoe?
Het belang van leadopvolging
We zien het helaas nog veel te vaak voorkomen; (potentiële) klanten die bij ons komen met een enorme lading aan namen & e-mailadressen, maar waar eigenlijk weinig tot niets mee gebeurd. Zonde, want deze mensen zijn al eens geïnteresseerd geweest in jouw onderneming/merk. Er ontbrak alleen mogelijk net dat extra zetje in de goede richting. Hier komt leadopvolging de hoek om kijken.
Leadopvolging, bekend in vele verschillende vormen, kan ervoor zorgen dat je een potentiële klant tóch over weet te halen om klant bij jou te worden (direct mailing). Maar daar stopt het niet. Je kan leadopvolging ook gebruiken om de gemiddelde waarde van een klant te verhogen (bijvoorbeeld door upsell), of andere producten uit je assortiment onder de aandacht te brengen (cross-sell).
ActiveCampaign: de essentiële tool voor (laagdrempelige) leadopvolging
Voor veel van onze klanten maken we gebruik van marketing automation, in het specifiek van de tool ActiveCampaign. Met behulp van ActiveCampaign kunnen we op het juiste moment in de funnel de (potentiële) klant bereiken met op maat gemaakte content voor dat contactpunt. ActiveCampaign kent vele formules die handig zijn, maar lang niet alles is geschikt voor iedereen. Onderstaand geven we een opsomming van 3 automatiseringen die essentieel zijn voor een goede leadopvolging.
Voorbeeld 1: Direct mailing
Direct mailing is een veelgebruikte manier van leadopvolging en vaak de eerste die opgezet wordt. Een vorm van direct mailing, en ook direct de bekendste, is een nieuwsbrief. Deze stuur je bijvoorbeeld elke 1-3 maanden en daarin deel je o.a. interessante weetjes, ontwikkelingen in de markt en nieuwe producten in het assortiment.
Een nieuwsbrief is een ideale manier van direct mailing waarbij je de relatie met de klant onderhoud, top-of-mind blijft voor eventuele toekomstige aankopen en nieuwe producten en/of producten met korting onder de aandacht kunt brengen. Daarnaast kennen we ook andere vormen, zoals;
- Op elke start van een seizoen (lente, zomer, herfst & winter) inspelen met passende producten
- Denk aan handschoenen voor in de winter, slippers voor in de zomer, etc.
- Bestsellers van de maand promoten
- De bestseller van de maand ervoor, de volgende maand onder de aandacht brengen
Voorbeeld 2: Upsell
Een andere veelgebruikte vorm van leadopvolging is upsell. Zoals de naam eigenlijk al doet suggereren proberen we bij upsell meer aan de klant te verkopen. Dit is een slimme manier om de gemiddelde waarde van een klant te verhogen en daarmee de rendabiliteit van je algehele marketinginspanningen te verbeteren.
Stel, je beheert een webshop in tuingereedschap. De herfst is net begonnen en de bladblazers vliegen over de toonbank. Echter verkoop je niet je eigen merk-bladblazers, maar koop je deze in. De marges zijn laag en per verkochte bladblazer houd je niet veel over. Je moet het hebben van je grote assortiment aan accessoires, waar je juist veel marge op hebt. Upsell, ofwel bijverkoop, is dan een relatief makkelijke manier om toch een hoger rendement te behalen.
Binnen ActiveCampaign kunnen we dan een automatisering opzetten voor klanten die bladblazers hebben gekocht, maar de accessoires achterwege hebben gelaten. Deze klanten worden dan per mail opnieuw benaderd waarin allerlei handige accessoires te zien zijn voor de bladblazers. Denk bijvoorbeeld aan een mail met Ontdek Accessoires vergeten? Bekijk onze top 5! Een vrij kosteloze manier van klanten opnieuw benaderen en de gemiddelde waarde te verhogen.
Voorbeeld 3: Cross-sell
Naast upsell kennen we ook cross-sell. Deze werkt iets anders, maar is niet per se minder effectief! Waar je bij upsell probeert om, vaak relatief goedkope producten, bij te verkopen, proberen we bij cross-sell om de klant kennis te laten maken met de rest van het assortiment.
Terug naar het voorbeeld van de webshop in tuingereedschap. Naast bladblazers zijn jullie grasmaaiers ook erg in trek. Maar, voor veel klanten is het zo dat zij mogelijk niet eens van het bestaan af weten. En wanneer zij tevreden zijn over de bladblazer die ze bij jou gekocht hebben, dan zijn ze ook sneller geneigd om ook jullie andere producten te kopen; zoals bijvoorbeeld een grasmaaier.
Bij cross-sell probeer je jouw klanten over te halen om ook eens een kijkje te nemen tussen de rest van het assortiment. Des te blijer ze zijn met jouw producten, des te meer geneigd ze zullen zijn om ook jouw andere producten een kans te geven. Denk bijvoorbeeld aan een mail met Tevreden met uw bladblazer? Bekijk ook ons andere tuingereedschap!, of Ontdek wat andere klanten zo enthousiast maakt over ons merk!. De mogelijkheden hierin zijn eindeloos en we denken graag met jou mee!
Effectieve leadopvolging opzetten? Bij Markant Internet helpen we je graag
Ben je na het lezen van dit blogartikel geïnteresseerd geraakt in leadopvolging en wat het – en wij – kunnen betekenen voor jouw onderneming? Neem dan gerust contact op met één van onze specialisten. We staan je graag, uiteraard geheel vrijblijvend, een keer persoonlijk ter woord en bespreken de vele mogelijkheden van marketing automation en leadopvolging.
Gratis Marketing Automation analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw marketing automation presteert? Vraag onze marketing automation analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van automatisering!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van marketing automation