Alle blogs

Een website vindbaar maken, hoe pak je dat aan?

Sanne-Nijland-Foto-Markant-Internet
Sanne Nijland
vindbaarheid google

Stel: je hebt een mooie en goedwerkende website en je wilt graag vindbaar worden in Google. Hoe pak je dat aan? Met deze tien tips zorg je ervoor dat potentiële klanten jouw website goed kunnen vinden in Google!

1.      Landingspagina’s inrichten

De eerste tip is om een selectie te maken van zoektermen waarop de website gevonden dient te worden. Landingspagina’s inrichten voor betreffende zoektermen in de vervolgstap. Een landingspagina is een pagina waarop mensen rechtstreeks terecht komen vanuit een zoekopdracht in Google. Landingspagina’s worden niet weergegeven in het hoofdmenu van de website. Door specifieke pagina’s in te richten kan het algoritme van Google beter begrijpen waarover de pagina gaat en bij welke zoekopdracht de pagina aansluit. Dit kan naast een informatievraag ook een koopbehoefte zijn. Stel: je verkoopt sportartikelen, waaronder tennisschoenen. Dan is de categoriepagina met de slug ‘/tennisschoenen/’ dé pagina die aansluit bij de zoekopdracht ’tennisschoenen’. Door landingspagina’s in te richten wordt de website beter vindbaar op gewenste zoektermen.

2.      Zorg voor een goede URL structuur

De URL is een ander aspect waaraan zowel Google als de bezoeker kan zien waar de pagina over gaat. In de ideale situatie komt het zoekwoord – waarop de pagina gevonden dient te worden – terug in de URL structuur. Zoekmachines zien dit als een belangrijke indicator dat de pagina gericht is op dit zoekwoord. Wil je bijvoorbeeld vindbaar zijn op de zoekterm ‘tennisschoenen heren’, dan kun je hiervoor een aparte categoriepagina maken: ‘/tennisschoenen/heren/. Hierdoor komt de zoekterm terug in de URL. Belangrijk om te onthouden is dat de URL geen overbodige informatie bevat en niet onnodig lang is.

site beter vindbaar maken

3.      Een XML-sitemap inrichten

Als de website veel pagina’s bevat is het belangrijk dat Google deze pagina’s kan vinden. Een XML-sitemap is een complete plattegrond van de website en helpt Google bij het vinden van alle pagina’s. Google geeft aan dat een XML-sitemap de ranking van de pagina’s niet beïnvloed, maar dat het wel helpt om meer pagina’s van de website gecrawld te krijgen. Daardoor kan Google makkelijker prioriteit aan je URL’s geven. Dit zorgt ervoor dat de verdiepende pagina’s, zoals productpagina’s en categoriepagina’s, eerder door de zoekmachine worden opgemerkt en getoond.

4.      Gebruik de juiste zoektermen in headers

Headers zijn één van de belangrijkste instrumenten waaraan zoekmachines kunnen zien waar je pagina’s over gaan. Probeer daarom de belangrijkste zoektermen voor te laten komen in de H1 en H2. Vermijd algemene content als “Hulp nodig?” en “Meer informatie” in headers. Probeer in plaats daarvan concreet en specifiek te zijn. Minder belangrijke of meer algemene informatie kun je beter verwerken in <p> dan in de headers.

5.      Schenk aandacht aan de meta-titel en meta-beschrijving

De meta-titel en meta-beschrijving worden gezamenlijk ook wel de ‘meta-tag’ genoemd. Dit betreft de titel die in het blauw wordt weergeven in Google met daaronder de twee of drie regels tekst die in het kort weergeven waar de pagina over gaat. Als de meta-tag niet wordt ingevuld, dan pakt Google automatisch een stukje tekst uit de pagina. Het is belangrijk om de meta-tag goed te optimaliseren voor de betreffende zoekterm. Daarnaast dient een meta-tag aantrekkelijk te zijn om op te klikken.

6.      Creëer website autoriteit

De autoriteit van een website is een doorslaggevende factor voor een goede online vindbaarheid. Google licht een aantal punten uit waarop de website autoriteit wordt beoordeeld. Als de website veel teksten heeft over één specifiek onderwerp hebt, gaat Google de website automatisch als autoriteit zien over dit onderwerp. Belangrijk hierbij is dat het unieke teksten betreft die de juiste informatie geven over het onderwerp. Wees daarom behoedzaam voor ‘keyword stuffing’ door de teksten niet te over-optimaliseren voor een bepaalde zoekterm. De zoekmachine kijkt daarnaast ook of de website veilig en betrouwbaar is. Zorg daarom dat de website altijd een SSL certificaat heeft. Tenslotte kijkt Google hoeveel domeinen er naar jouw website linken. Als de website een hoog aantal links heeft van andere betrouwbare domeinen, dan is dit voor Google een indicatie dat jouw website autoriteit is op het onderwerp waarop de website zich richt.

7.      Zorg voor een goede interne linkstructuur en gebruik canonicals

Naast externe links vanuit linkbuilding zijn interne links ook erg belangrijk. Dit helpt de crawlers van Google om de pagina’s makkelijker te vinden. Mede door interne links ziet de zoekmachine welke pagina’s belangrijk zijn. Pagina’s waarnaar gelinkt wordt vanuit de homepage worden gezien als belangrijk en zullen daardoor makkelijker vindbaar zijn in Google. Heb je meerdere pagina’s die over hetzelfde onderwerp gaan? Kies er in dit geval voor om een ‘canonicals’ in te stellen op de minder belangrijke pagina(‘s). Een canonical vertelt Google dat een andere pagina beter aansluit bij de zoekopdracht van een bezoeker. De pagina met de canonical zal niet in de zoekmachine verschijnen, maar zal wel bijdragen dat de juiste pagina makkelijk gevonden wordt.

8.      Website aanmelden bij Google Mijn Bedrijf (GMB)

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee bedrijven hun lokale vindbaarheid kunnen verbeteren. Bedrijven die hier gebruik van maken zullen vindbaar zijn in Google Maps en met de bedrijfsgegevens getoond worden in Google. In Google Mijn Bedrijf is het belangrijk om de naam van jou bedrijf af te stemmen op de producten of diensten die je aanbiedt. Door de aanmelding bij Google Mijn Bedrijf wordt het ook mogelijk om reviews te verzamelen. Des te meer reviews het bedrijf heeft, des te belangijker het bedrijf zal zijn voor Google. Daarnaast wekt het vertrouwen op bij potentiële klanten.

website vindbaar maken

9.      Maak gebruik van afbeeldingen

Terwijl je druk bent met de tekstuele aspecten op de website vergeet je bijna dat Google de visuele kant van de website ook erg belangrijk vindt! Ziet jouw website er niet aantrekkelijk uit of staan er uitsluitend lange lappen tekst op de pagina? Dan heeft dit een negatief effect op de organische vindbaarheid van jouw website. Zorg er bij het uitzoeken van de afbeeldingen wel voor dat je over de copyrights van de afbeeldingen beschikt! Het optimaliseren van de afbeeldingen bied je ook de mogelijkheid om belangrijke zoektermen op te nemen in de afbeeldingen. Verwerk de zoekterm in de bestandsnaam en Al-tekst. Door de Alt-teksten en de naam van de afbeeldingen kunnen zoekmachines een goede inschatting geven waar je pagina over gaat. Daarnaast word je hierdoor zichtbaar in Google afbeeldingen. Zorg er tenslotte voor dat het afbeeldingsbestand niet te groot is! Grote afbeeldingen leiden tot een trage website.

10. Zorg voor een goede websitesnelheid

De laadtijd van de website wordt steeds belangrijker voor de vindbaarheid. Google straft websites met een lange laadtijd af door hen lager te positioneren in de zoekresultaten. De laadtijd van de website is van veel factoren afhankelijk. De server waarop de website draait is van invloed, maar ook het CSS, de hoeveelheid en invulling van het Javascript, de bestandsgrootte van de afbeeldingen en de volgorde waarin verschillende elementen geladen worden zijn van invloed. Sommige zaken kunnen relatief makkelijk verbeterd worden, denk hierbij aan het comprimeren van afbeeldingen om de laadtijd te reduceren. Ben je benieuwd hoe jouw website scoort op het gebied van snelheid? Google pagespeed is een gratis tool die veel informatie geeft!

Samenvattend: hoe zorg ik voor een betere vindbaarheid in Google?

Als je wilt dat jouw website beter gevonden wordt in Google, dan zijn de bovenstaande tien punten zijn slechts een willekeurige selectie van zaken waar je op moet letten. Om écht topposities te veroveren dien je aan alle punten invulling te geven. Niet alle zoekwoorden zijn even makkelijk om op te scoren. Zoekwoorden met veel zoekvolume hebben veel potentie, maar vaak zijn er al veel websites die zich hierop richten. Het zal daardoor moeilijker zijn om hoog te scoren op de termen met het meeste zoekvolume en een hoge concurrentie. Probeer je daarom ook eens te richten op meer specifieke ‘longtail zoektermen’. Een bijkomend voordeel van specifieke longtail zoekopdrachten is dat de bezoeker specifiek weet waarnaar hij/zij op zoek is. Kun jij dit bieden? Dan is de kans groot dat deze bezoeker een conversie pleegt op jouw website!

Wil je graag scoren in de organische zoekresultaten van Google, maar heb je niet de tijd en de juiste middelen om dit te realiseren? Kies dan voor SEO uitbesteden aan specialisten die zich dagelijks inzetten voor zoekmachine optimalisatie!

Sanne Nijland
Lead SEO

Als een echte specialist grijpt Sanne alle kansen aan om de online vindbaarheid te verbeteren. Evenals de mogelijkheid om een avondje sushi te eten met haar vriendinnen!

Sanne-Nijland-Foto-Markant-Internet

Gratis SEO analyse voor jouw website?

Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEO? Vraag onze SEO analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine optimalisatie!

  • Geheel vrijblijvend
  • Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEO
SEO analyse aanvragen