Email marketing

Wat is email marketing?
Email marketing is méér dan een periodieke nieuwsbrief naar de vaste mailingslijst. Het omvat alle communicatie die je per mail verstuurt. Ten opzichte van andere marketingkanalen, heb je bij e-mailmarketing een voorsprong: je hebt namelijk de gegevens van de lezer al. Daarmee kan je je boodschap beter afstemmen en de mails personaliseren. In tegenstelling tot social media, kun je je e-mails tot in detail afstemmen op de lezer. Dat maakt email marketing het meest gewilde marketingmiddel dat al decennialang resultaat oplevert.


Vrijblijvende marketing automation analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van marketing automation.
De verschillende type e-mails
Bij Email marketing denkt men vaak aan de traditionele nieuwsbrief. Dat is echter slechts één type e-mail. We zetten de meest voorkomende type e-mails voor je op een rijtje:
- Direct mail: een directe mail naar een bepaalde groep mensen. Bijvoorbeeld een speciale aanbieding voor mensen die wel interesse in je programma hebben getoond, maar nog niet overgingen tot aankoop.
- Servicemail: de bevestiging na een bestelling, de track and trace-code van de pakketdienst of een automatische mail wanneer het favoriete product weer op voorraad is, zijn voorbeelden van servicemail. Hier ligt de open ratio hoog, omdat dit direct voortkomt uit een actie van de abonnees.
- Abandoned cart mailing: heb je iets in je winkelmandje laten liggen bij de grotere webshops? De kans is groot dat je een paar uur later een mail krijgt met de vraag of je alsnog wilt afrekenen. Dit heet een ‘abandoned shopping cart’, je hebt je digitale winkelmandje onbeheerd achtergelaten en daar maken webshops graag gebruik van. Vaak wordt er nog een kortingscode aan toegevoegd die tijdelijk geldig is, om de urgentie te vergroten.
- Verjaardagsmails: Niet alleen je WhatsAppp-berichten stromen die dag over met felicitaties van vrienden, ook je mailbox puilt uit met verjaardagswensen van bedrijven. Het is dé manier om weer even in de picture te komen en de loyaliteit te vergroten.
Hoe start je met email marketing?
De kans is groot dat je de internet afstruint, omdat je op zoek bent naar alle informatie over email marketing. Maar voordat je aan de slag gaat, is het belangrijk om een plan te maken. Zo kun je het proces beter sturen en dat zie je terug in je resultaten. Bepaal voor jezelf de volgende stappen, zodat je gestructureerd te werk gaat. Wij helpen je daarbij!
Stap 1: Bepaal je doel & doelgroep
Waarom wil je email marketing inzetten? Bij de keuze van je middel, moet je doel bepalend zijn. Je wilt bijvoorbeeld:
- De orderwaarde bij bestaande klanten vergroten
- Oude klanten opnieuw laten bestellen
- Nieuwe leads werven
- De relatie met je huidige klanten onderhouden
- Je klantenbestand vergroten
- De kwaliteit van je huidige mailbestand verbeteren
- Je maillijst AVG-proof maken


Stap 2: Concretiseer je doel
Zodra je weet wat je wilt, is het belangrijk om je doel te concretiseren. Je hebt in de schoolbanken vast weleens gehoord van “SMART”-doelstellingen. Hierbij beschrijf je je doel zo specifiek mogelijk. Een voorbeeld van zo’n doelstelling is bijvoorbeeld: “50% van onze bestaande klanten heeft in het komende jaar een nieuwe bestelling gedaan tegen gemiddelde een orderwaarde van minimaal 2.500 euro.” Zo weet je waar je naartoe wer


Weten wat email marketing voor jou kan betekenen?
Onze specialisten vertellen je graag wat email marketing voor jouw website kan betekenen!
Neem contact op met onze specialist!Stap 3: Bepaal je KPI’s
Dat omzetdoel wordt niet zomaar behaald, dit is afhankelijk van een aantal factoren. De subdoelen, oftewel KPI’s (Key Performance Indicatoren) laten zien of jij met je doel op koers zit. Als we naar het bovenstaande doel kijken, dan zijn KPI’s voor email marketing bijvoorbeeld:
- Aantal inschrijvers op de mailinglijst
- Aantal keer dat een e-mail is geopend
- Aantal uitschrijvers per mail
- Aantal keer dat er wordt doorgeklikt vanuit een e-mail
- Gemiddelde orderwaarde per mail
- Conversie per mail
Is je huidige conversie uit je mailings 1%, dan kun je berekenen hoeveel extra sales je het komende jaar nodig hebt. Zet je dan in op het werven van nieuwe inschrijvers of zorg je ervoor dat je je huidige inschrijvers beter laat converteren met bijvoorbeeld sterke copy


Stap 4: Maak een plan van aanpak
Een plan van aanpak geeft je focus. Zodra je weet waar je naartoe gaat (het doel) kun je bepalen hoe je er komt. Daarvoor maak je een plan van aanpak. In dit plan zet je onder andere:
- Wat je doelen & KPI’s zijn
- Op welke doelgroep je je richt
- Welke campagnes je inricht
- Hoe de e-mailflows werken en wat de content per mail is
- Welke e-mailsoftware je gebruikt
Stap 5: Inrichten en campagnes laten draaien
Nú is het moment dat je je mails mag gaan ontwerpen en schrijven: het creatiefste onderdeel. In deze stap komt alles tot leven en geef je vorm aan je campagnes.


Stap 6: Evalueren en optimaliseren
Meters maken is fijn, maar soms is het ook goed om even achteruit te kijken. Zodat je weet of in lijn loopt met je doel. Check wekelijks je KPI’s en maak je maandelijks een managementrapportage om op strategisch niveau te analyseren.
✅Lig je nog op koers? Mooi! Tijd om door te gaan en te brainstormen hoe je nóg meer resultaat haalt.
❌Valt het resultaat tegen? Kijk wat werkt en wat niet. Pas op basis daarvan je campagne aan en doorloop de bovenstaande stappen opnieuw.


Email marketing uitbesteden?
We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen over email marketing. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.
Maak kennis met Olaf!
Een e-maillijst opbouwen
Om succesvol te worden met email marketing, is het belangrijk dat je een e-maillijst hebt met actieve inschrijvers. Je kunt uren steken in de opmaak van je nieuwsbrieven, in uitgebreide flows en slimme call to actions. Maar als niemand die mails leest, is het zaak om eerst een database op te bouwen. Met deze tips bouw je een relevante e-maillijst op die kwaliteit vertegenwoordigd:
- Kopers op je webshop de mogelijkheid geven om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief
- Een quiz op social media maken waarbij deelnemers een e-mailadres achter moeten laten
- Een download beschikbaar stellen, in ruil voor het e-mailadres
- De bezoeker een account op je webshop laten maken
- Een pop-up op de site met een kortingscode, in ruil voor het e-mailadres
- Een wachtlijst maken voor de lancering van je nieuwe product, in ruil voor het e-mailadres
- Bezoekers hun e-mailadres laten registreren als ze een webinar bijwonen
Je e-maildatabase laten groeien moet het middel zijn, niet het doel. Je hebt niets aan veel e-mailadressen op een lijst, zonder plan. Bespreek dus altijd eerst met een email marketeer je doelen en of lijstgroei daaraan bijdraagt. Direct het advies van een email marketeer inwinnen?
E-mailsoftware voor jouw campagnes
Die succesvolle campagnes stuur je natuurlijk niet vanuit een persoonlijk Gmail-account. Voor inzicht in je cijfers, optimaal resultaat en strakke designs heb je de juiste e-mailsoftware nodig. Online vind je een legio aan e-mailsoftwaretools, dat laat het wederom het succes van e-mail zien. Afhankelijk van je wensen en de benodigde functionaliteiten kies je je e-mailprogramma uit. Wij lichten er drie voor je uit:
Mailchimp
Start je net met e-mailmarketing? Mailchimp is een geschikte tool om in te stappen. De investering is laag of zelfs gratis en je kunt er templates, formulieren en simpele mailflows mee opzetten. Ook kun je een webshop koppelen.
Active Campaign
Ga je iets serieuzer met email marketing aan de slag, dan raden we Active Campaign aan. De flows zijn net wat uitgebreider en overzichtelijker en de opmaakmogelijkheden voor de mails beter. Het is een CRM én Marketing automation tool in één en biedt veel waarde, tegen relatief lage instapkosten.
HubSpot
HubSpot zit in het topsegment als we het over e-mailmarketing software hebben. Je kunt de klantreis van A tot Z personaliseren en de mogelijkheden lijken oneindig. Het is te combineren met andere producten van HubSpot zoals hun CRM-systeem of sales hub. Dit is vooral geschikt voor enterprise bedrijven met een groot marketingbudget.
Bij Markant Internet zit je niet vast aan één e-mailprogramma. Onze e-mailspecialist kent de fijne kneepjes van verschillende tools, zodat jij de touwtjes in handen houdt!
De voordelen van email marketing
✅ Het is het perfecte kanaal als je de loyaliteit wilt verhogen, nieuwe leads verzamelen of meer wilt verkopen aan bestaande klanten
✅ Email marketing is relatief goedkoop: je betaalt geen advertentiekosten in tegenstelling tot bereik op social media en in de zoekmachines
✅ Met de juiste e-mailsoftware kan je je webshop koppelen
✅ Tot op de persoon nauwkeurig kun je resultaten meten
✅ Je kunt segmenteren en personaliseren, zodat je boodschap de juiste snaar raakt
✅ Je speelt optimaal in op de klantreis


AVG & Email marketing
Email marketing betekent niet dat je ieder willekeurig e-mailadres mag bestoken met jouw (commerciële) boodschap per mail. In verband met de aangescherpte privacywetgeving in 2018, moet je hiervoor éérst expliciete toestemming ontvangen voordat je mag mailen. Dit staat vastgelegd in de AVG, de Algemene Verordening Gegevensverwerking.
Doe je dit niet, dan kan je hoge boetes riskeren. Erop gokken dat jouw organisatie geen boetes ontvangt, raden we af. Je loopt niet alleen extra risico, een e-maillijst van lage kwaliteit zorgt niet voor het gewenste resultaat. Laat de abonnees naar jou komen, in plaats van andersom.
Ga je aan de slag met een bureau dat gespecialiseerd is in e-mailmarketing, zorg dat zij AVG-proof te werk gaan. Vraag om voorbeelden en zorg dat ze bekend zijn met verwerkersovereenkomsten. Jij bent namelijk verantwoordelijk voor de data die je verzamelt, niet je online partner. Onze e-mailmarketeer vertelt je er graag meer over.
Op zoek naar een email marketingbureau dat jou verder helpt?
Na het lezen van alle informatie over e-mailmarketing ken je de basis. Overgaan op actie, bouwen aan je merk en gefocust blijven op het doel zijn het lastigste. Alleen kan je mooie stappen zetten, samen gaat dat een stuk sneller.
… Daarom gaan we SAMEN aan de slag!
Jij komt met een vraagstuk en samen bespreken we de kansen en strategie. Je vraagt niet iets aan ons en wij voeren het uit, maar we werken écht samen.Jij wilt bijvoorbeeld je e-maillijst laten groeien. Wij willen weten waarom je dat wilt. Je haalt bijvoorbeeld hoge conversies, maar het aantal abonnees op je lijst is laag. Aan je database bouwen is dan je eerste prioriteit.
Ook kijken we of de middelen aansluiten op jouw doel. Wil je aan je e-mailstrategie werken terwijl je online onvindbaar bent? Dan adviseren we misschien wel een andere aanpak. Samen met jou bepalen we een online strategie die werkt.
Wij werken niet met standaard pakketten. Iedere organisatie is uniek, dus zo behandelen we al onze klanten ook. Online marketing betekent kijken wat werkt, en wat niet. Zo worden we langzaam beter en focussen we op resultaat. Je krijgt van ons een plan op maat waar we samen aan werken. Maar voordat het zover is, doorlopen we samen eerst deze stappen:
- Je hebt contact met onze e-mailspecialist
- We voeren een analyse uit of plannen een intake
- We bepalen een doel en plannen taken in
- Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden
- We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
- Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten.


Vrijblijvende marketing automation analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van marketing automation.