Google Jobs in Nederland

Rens Damhuis - Markant Internet Rens Damhuis

Google Jobs komt naar Nederland, wat moet je doen om je website goed in te richten om gevonden te worden?

Er zijn verschillende signalen dat Google Jobs getest wordt in Nederland en Frankrijk. Google Jobs zal naar alle waarschijnlijkheid niet lang meer op zich laten wachten en elk moment gelanceerd worden. Het is dus verstandig om je website nu alvast in te richten voor Google Jobs, zodat kandidaten jou straks kunnen vinden.

Waarom je website optimaliseren/inrichten voor Google Jobs?

Google is de grootste zoekmachine ter wereld en verwerkt elke dag miljoenen zoekopdrachten. Het is dan ook niet vreemd dat veel mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan dit doen via Google. Dit heeft Google ook opgemerkt en om deze reden is Google begonnen met het uitrollen van hun eigen vacatureplatform. Naast het feit dat de zoekmachine iedere dag miljoenen bezoekers heeft, scoort het vacature platform Google Jobs in de landen waar het uitgerold is ook een stuk beter dan andere vacature zoekmachines. De resultaten zijn als volgt:

  • Een conversieratio dat 3 keer hoger is dan van andere zoekmachines.
  • 5 keer hogere conversieratio bij organische zoekresultaten.
  • 10% lager bouncepercentage van bezoekers die de website bezoeken via een Google Jobs-pagina.
  • Een stijging van 35% in organische (non-branded) verkeer.

Hoe optimaliseer je jouw website voor Google Jobs?

Via structured data (schema.org) – een steeds belangrijker wordend aspect van zowel SEO als SEA – is het mogelijk om de juiste data door te geven aan Google Jobs. Hierdoor worden jouw vacatures gevonden en geplaatst op het platform. Google stelt een zestal velden verplicht:

  • Datum [datePosted]: De datum waarop de vacature voor het eerst gepost is.
  • Beschrijving [description]: Een volledige beschrijving van de vacature in HTML formaat: De beschrijving moet een compleet beeld geven van de functie: verantwoordelijkheden, opleidingsniveau vereisten, ervaring vereisten, benodigde skills en werktijden.
  • Organisatie [hiringOrganization]: De organisatie die de functie aanbiedt. Dat wil zeggen dat het de organisatie in zijn geheel betreft en niet een specifieke vestiging/kantoor. Mochten er verschillende vestigingen zijn dan voer je hier dus ‘Markant Internet’ in en niet ‘Markant Internet – Hengelo’. Vaak worden vacatures gevuld door externe partijen als bijvoorbeeld Randstad of Maandag. Deze vereiste geeft echter de voorkeur dat de functie beschikbaar gesteld wordt door het desbetreffende bedrijf en niet het recruitmentbureau. Google heeft namelijk aangegeven dat bedrijven die de vacature onder eigen naam plaatsen, een hogere positie kunnen bemachtigen in Google Jobs. Dit is extra moeilijk voor recruitmentbureau’s, omdat zij graag spreken over ‘onze relatie’ en niet over de desbetreffende bedrijven waar de functie open staat.
  • Plaats [jobLocation]: De fysieke locatie waar de werknemer zal gaan werken. Dus niet de plaats waar de vacature is gepost. In ons geval zal onze nieuwe werknemer in Hengelo gaan werken bij ons op het kantoor.
  • Titel [title]: Vul hier enkel een exacte functie titel in. Bijvoorbeeld: ‘Accountmanager’. Vul hier niet onnodige informatie in als: ‘Solliciteer nu direct voor een baan in als accountmanager, DUITS sprekend in Hengelo’.
  • Verloopdatum [validThrough]: Dit is alleen verplicht voor vacatures die een verloopdatum hebben. De verloopdatum is de laatste dag waarop mensen zich nog aan kunnen melden voor de sollicitatie. Als een vacature nooit verloopt of je weet nog niet wanneer de vacature sluit, voeg dit veld dan niet toe. Stel; wij zouden enkel sollicitaties tot het einde van september accepteren, dan zou de volgende code toegevoegd worden: “validThrough”: “2019-09-30T00:00”

Aanbevolen velden

  • Locatie van werknemer [applicantLocationRequirements]: De locatie waar sollicitanten woonachtig moeten zijn om in aanmerking te komen voor de baan. “applicantLocationRequirements”: {
    “@type”: “Country”,
    “name”: “NL”
    },
  • Basis salaris [baseSalary]: Het exacte salaris dat aangeboden wordt. Je kunt hier verschillende tijdsduren kiezen:
    • Uur
    • Dag
    • Week
    • Maand
    • Jaar
    • Het is soms lastig om exact aan te geven wat iemand gaat verdienen. Vaak spelen factoren mee die je niet op voorhand weet zoals ervaring en skills, maar soms is het ook niet gebruikelijk om dit direct te vermelden. Daarom is het mogelijk om een minimale waarde en een maximale waarde aan te geven. Zo zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen inrichten:
      “baseSalary”: {
      “@type”: “MonetaryAmount”,
      “currency”: “EUR”,
      “value”: {
      “@type”: “QuantitativeValue”,
      “minValue”: 2400.00,
      “maxValue”: 2800.00,
      “unitText”: “Monthly”
      }
      }
  • Type dienstverband [employmentType]: Hierbij informeer je Google om welke type functie het gaat. Gaat het bijvoorbeeld om een fulltime baan, parttime baan of om vrijwilligerswerk?
    “employmentType”: [“FULL_TIME”, “CONTRACTOR”]
  • Identifier [identifier]: De unieke identificatiecode van de wervingsorganisatie voor de functie.
    “identifier”: {
    “@type”: “PropertyValue”,
    “name”: “Markant Internet”,
    “value”: “008”
    }
  • Werk locatie type [jobLocationType]: Dit veld kan je instellen als de werknemer 100% van de tijd op afstand moet/ kan werken. In de taakomschrijving moet duidelijk vermeld worden dat de taak 100% op afstand uitgevoerd kan worden. Het is dus bijvoorbeeld niet de bedoeling dat je deze optie gebruikt als de functie incidenteel thuis werken toestaat. Een vereiste is wel dat je minimaal één land opgeeft waaruit sollicitanten moeten komen om in aanmerking te komen voor de vacature. In het geval van de vacature die wij open hebben staan is dit niet het geval. Mocht dit wel het geval zijn dan zou dit er als volgt uitzien:
    “jobLocation”: {
    “@type”: “Place”,
    “address”: {
    “@type”: “PostalAddress”,
    “addressLocality”: “Hengelo”,
    “addressRegion”: “Overijssel”,
    “addressCountry”: “NL”
    }
    },
    “jobLocationType”: “TELECOMMUTE”

Gaat Google Jobs vacaturesites als Indeed vervangen?

Indeed trekt elke maand meer dan 250 miljoen unieke bezoekers, hiermee wordt 94% van het wereldwijde BNP bereikt. Daarnaast is indeed beschikbaar in 60 landen en in 28 talen. Het aandeel van Indeed in deze branche is dus gigantisch. Wanneer zo’n autoriteit buitengesloten zou worden kan dit oneigenlijk gebruik van het monopolie zijn. Indeed hoeft zich dus niet direct zorgen te maken, maar met de komst van Google Jobs heeft Indeed zeker een geduchte concurrent erbij.

Wil jij jouw website ook juist inrichten voor Google Jobs? Onze SEO-specialisten helpen je graag verder.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver