Google Ads - Responsive Search Ads

Google responsive search ads

Olaf Grimberg

Responsive search ads zijn Google’s grootste en meest flexibele tekstadvertenties. Hiermee maakt Google Ads het mogelijk om de koppen en beschrijvingen van de advertentie te laten rouleren. Google geeft aan hiermee het maximale uit de tekstadvertenties te halen en beweert dat de advertenties leiden tot een stijging van 5-15% in het doorklikratio (CTR). Voor veel adverteerders dé oplossing. Maar zijn deze advertenties ook interessant voor adverteerders die liever zelf de controle over hun advertenties houden?

Controle houden over je responsive search Ads

Wanneer je responsive search ads gebruikt handig je een deel van de controle over de campagne over aan Google. Echter kan je zelf beslissen in welke mate je dit doet. Je kan er namelijk per kop of beschrijving voor kiezen of deze vastgezet moet worden op een positie. Wanneer er voor gekozen wordt om bijvoorbeeld een kop vast te zetten zal deze kop enkel getoond worden op de door jou gekozen positie. Deze zelfde optie is beschikbaar voor beschrijvingen.

Beperkingen van de responsive search ads

  • Het is (nog) niet mogelijk om de zichtbare URL automatische te laten rouleren. Ook geldt hiervoor net als bij uitgebreide tekstadvertenties dat pad 1 en/of pad 2 niet altijd getoond worden.
  • Het is niet mogelijk om Google te laten rouleren met de uiteindelijke URL. Als je dit wil zal je dus verschillende (responsive) search ads maken. Wanneer je responsive search ads gebruikt kan je maximaal drie van dit type per advertentiegroep toevoegen. Dit is overigens niet aan te raden want op deze manier belemmer je het optimalisatieproces. Wel is het net als bij de ‘normale’ search ads mogelijk om een andere uiteindelijke URL te gebruiken voor mobiele gebruikers.
  • Er zijn minimaal drie koppen en 2 beschrijvingen nodig om een responsieve advertentie te maken. Maximaal kunnen er 15 koppen en 4 beschrijvingen toegevoegd worden.

Het maximale uit je responsive search ads halen

  • Gebruik verschillende lengtes voor je beschrijving en koppen. Vaak proberen marketeers het maximale aantal tekens te gebruiken het gevolg hiervan is dat Google enkel de mogelijkheid heeft om het maximale aantal tekens te gebruiken of een kop of beschrijving niet te tonen. Wanneer je Google meer mogelijkheden geeft kan het dus zijn dat er drie koppen getoond worden van in totaal 80 karakters in plaats van 60 karakters voor 2 koppen.
  • Zorg ervoor dat je het zoekwoord in diverse koppen meeneemt. Dit komt namelijk ten goede van de kwaliteitsscore.
  • Zorg ervoor dat elke kop los functioneert en niet te sterk overeenkomt. Google combineert (mits de kop niet is vastgezet) alle koppen om erachter te komen wat de beste combinatie is. Kies daarom bewust waar je bijvoorbeeld je call to action plaatst.
  • Gebruik koppen die niet je zoekwoord bevatten. Hiermee vermijd je dat je advertenties te sterk overeenkomen met elkaar.

Volledig overschakelen naar responsive search ads?

We raden het niet aan om volledig over te schakelen naar responsive search ads. Mede omdat het nog een bèta functie is binnen zoekmachine adverteren. Bepaal zelf of de responsieve advertenties het gewenste resultaat met zich meebrengen en maak op basis daarvan je keuze.

Liever er samen naar de mogelijkheden kijken? Onze SEA specialisten helpen je graag verder!

 

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver