Google Shopping

Adverteren in Google Shopping wat is het, en hoe kan het jouw bedrijf verder helpen?

Google Shopping biedt de mogelijkheid om te adverteren met je producten binnen Google. Deze resultaten staan vaak boven de tekstadvertenties

Google Shopping

Wat is Google Shopping ?

Aan de hand van een veiling tussen diverse concurrerende partijen bepaalt Google of en op welke positie jouw advertentie getoond wordt. Vaak wordt verondersteld dat de eerste positie de beste positie is, maar dat is niet altijd waar. Hoe hoger je geplaatst wordt des te meer je betaalt per klik. Je wordt dan wel vaker getoond maar betaalt dus ook meer. Wat sturen altijd op basis van het rendement op de advertentie-uitgaven. Op deze manier ben je dus vertegenwoordig in de zoekresultaten en hou je er onder aan de streep wat aan over.

Voordelen van Google Shopping

Voordelen van adverteren op Google Shopping

Google Shopping kent verschillende voordelen ten opzichte van andere marketing middelen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Je betaalt per klik, wordt er niet op je advertentie geklikt? Dan betaal je dus ook niets.

De persoon die je advertentie te zien krijgt is al op zoek naar het product of een soortgelijk product. De advertenties worden namelijk alleen getoond wanneer iemand een zoekterm intypt gerelateerd aan jouw product in de zoekmachine van Google.

Het is visueel sterk. In het platform van Google Shopping kan je een foto kwijt, een stuk tekst en een prijs. De zoeker is hierdoor goed geïnformeerd en maakt daardoor al een afweging voordat die op jouw advertentie klikt (en je dus betaalt).

Elk product is afzonderlijk te beoordelen. Doordat je de prestaties in kan zien van elk individueel product kan je goed bijsturen. Zo kan je bijvoorbeeld de keuze maken om minder te bieden op producten die weinig opleveren of slecht verkopen. Anderzijds geeft het je de mogelijkheid om meer in te zetten op beter presterende producten.

Google Shopping als winkelplatform. Door het nieuwe Google Shopping platform heeft Google een goede stap gezet in het verbeteren van de winkelervaring binnen Google Shopping. Benieuwd wat deze veranderingen zijn? Je kan hier meer over lezen in ons blog,

 

Google Remarketing

Hoe werkt adverteren binnen Google Shopping?

Het is belangrijk dat je, je aanmeld voor Google Merchant Center voordat je begint. Hier kan je namelijk je data feed inladen. Een data feed is een gegevensset met daarin alle karakteristieken van al je producten zoals bijvoorbeeld de titel, beschrijving, prijs en afbeelding. Wanneer je Google Merchant Center gekoppeld hebt met Google Ads en de data feed is ingeladen in Merchant Center kan je deze vervolgens inladen in Google Ads.

Het is niet mogelijk om net zoals met tekstadvertenties veranderingen door te voeren in de shopping advertenties via Google Ads. Het is dus belangrijk dat je een goede en kloppende data feed hebt. Wanneer dit niet het geval is zullen je advertenties minder relevant zijn of misschien zelfs foute informatie bevatten.

Tot slot is het belangrijk dat je data feed regelmatig update. Prijzen en voorraden veranderen namelijk regelmatig. Wanneer je bijvoorbeeld maar één keer per maand je data feed update zal er regelmatig geadverteerd worden met verkeerde prijzen of met producten die niet meer op voorraad zijn. Het is dus belangrijk dat je minimaal elke dag je data feed update.

Benieuwd of Google Shopping jouw organisatie een online boost kan geven? Onze SEA specialisten vertellen je hier graag meer over!

Interessant?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Neem contact op 074 - 76 000 32