Google Shopping

Opvallen bovenaan de zoekresultaten met jouw producten? Ontdek Google Shopping!
zoekmachine optimaliseren
Olaf Peters - Markant Internet

Google Shopping inzetten?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Maak kennis met Olaf!

Wat is Google Shopping?

Aan de hand van een veiling tussen diverse concurrerende partijen bepaalt Google of en op welke positie jouw advertentie getoond wordt. Vaak wordt verondersteld dat de eerste positie de beste positie is, maar dat is niet altijd waar. Hoe hoger je geplaatst wordt des te meer je betaalt per klik. Je wordt dan wel vaker getoond maar betaalt dus ook meer. Wat sturen altijd op basis van het rendement op de advertentie-uitgaven. Op deze manier ben je dus vertegenwoordig in de zoekresultaten en hou je er onder aan de streep wat aan over.

Inmiddels zijn er twee varianten binnen de Google Shopping campagnes:

  • Standaard Google Shopping: gericht op controle en focust zich enkel op het tonen van productadvertenties in de zoekmachine.
  • Smart Shopping: volledig geautomatiseerde advertenties welke zich richten op zowel plaatsingen in de zoekmachine al bannering.

Voordelen van adverteren op Google Shopping

Google Shopping kent verschillende voordelen ten opzichte van andere marketing middelen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Je betaalt per klik, wordt er niet op je advertentie geklikt? Dan betaal je dus ook niets.

De persoon die je advertentie te zien krijgt is al op zoek naar het product of een soortgelijk product. De advertenties worden namelijk alleen getoond wanneer iemand een zoekterm intypt gerelateerd aan jouw product in de zoekmachine van Google.

Het is visueel sterk. In het platform van Google Shopping kan je een foto kwijt, een stuk tekst en een prijs. De zoeker is hierdoor goed geïnformeerd en maakt daardoor al een afweging voordat die op jouw advertentie klikt (en je dus betaalt).

Elk product is afzonderlijk te beoordelen. Doordat je de prestaties in kan zien van elk individueel product kan je goed bijsturen. Zo kan je bijvoorbeeld de keuze maken om minder te bieden op producten die weinig opleveren of slecht verkopen. Anderzijds geeft het je de mogelijkheid om meer in te zetten op beter presterende producten.

Google Shopping als winkelplatform. Door het nieuwe Google Shopping platform heeft Google een goede stap gezet in het verbeteren van de winkelervaring binnen Google Shopping. Benieuwd wat deze veranderingen zijn? Je kan hier meer over lezen in onze blog.

Lees onze SEA blogs

Hoe werkt adverteren binnen Google Shopping?

Het is belangrijk dat je, je aanmeld voor Google Merchant Center voordat je begint. Hier kan je namelijk je data feed inladen. Een data feed is een gegevensset met daarin alle karakteristieken van al je producten zoals bijvoorbeeld de titel, beschrijving, prijs en afbeelding. Wanneer je Google Merchant Center gekoppeld hebt met Google Ads en de data feed is ingeladen in Merchant Center kan je deze vervolgens inladen in Google Ads. Wil jij Google Merchant Center optimaal inzetten voor jouw webshop? Merchant uitbesteden is dan een slimme zet!

Het is niet mogelijk om net zoals met tekstadvertenties veranderingen door te voeren in de shopping advertenties via Google Ads. Het is dus belangrijk dat je een goede en kloppende data feed hebt. Wanneer dit niet het geval is zullen je advertenties minder relevant zijn of misschien zelfs foute informatie bevatten.

Tot slot is het belangrijk dat je data feed regelmatig update. Prijzen en voorraden veranderen namelijk regelmatig. Wanneer je bijvoorbeeld maar één keer per maand je data feed update zal er regelmatig geadverteerd worden met verkeerde prijzen of met producten die niet meer op voorraad zijn. Het is dus belangrijk dat je minimaal elke dag je data feed update.

Google Shopping uitbesteden

Google Shopping is dé plek voor retailers om hun producten online te verkopen. Shopping gaat gepaard met directe verkoop, waarbij een maximale ROI gewenst is. Via een uitgekiende strategie kunnen wij ervoor zorgen dat jouw producten worden uitgelicht op de juiste plek, op het juiste moment om jouw omzet te vergroten.

De productdatabase van je webshop is de basis voor beide Google Shopping campagnes. De productinformatie wordt dan geüpload naar Google Merchant Center, waarna de Shopping campagnes kunnen worden opgezet, in Google Ads.

Binnen Google Shopping is het mogelijk om verschillende Shopping campagnes op te zetten. Zo kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld zelf een Google Smart Shopping campagne op te zetten of uit te besteden. Bij deze slimme variant zal Google de advertenties tonen voor een zoekopdracht op basis van het algoritme, waarin machine learning zelf bepaalt welke advertenties én biedingen relevant zijn aan bepaalde zoekopdrachten.

Om het beschikbare budget zo efficiënt mogelijk in te zetten, kijken wij naar het rendement van de campagnes. Onze kennis en expertise in Google Shopping zorgen ervoor dat jouw campagnes optimaal beheerd en geautomatiseerd worden, waarmee de campagnes optimaal resultaat kunnen behalen.

Draai je al Shopping campagnes en wil je het uitbesteden? Geen probleem. Wij kijken graag met jouw mee. Daag ons uit om jouw Google Shopping campagnes rendabeler te maken.

Lees onze SEA blogs

Google Shopping specialist

Door onze specialisme in zoekmachine marketing hebben we diverse Google Ads specialisten in huis met brede kennis van en ervaring met Google Shopping. Dankzij onze brede klantenkring hebben we ervaring in diverse branches waarmee we constant op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen binnen de betreffende branches. Hierdoor kunnen we gelijk schakelen om het resultaat van de campagnes te maximaliseren.

Bij Shopping campagnes kijken we continu naar optimalisatiepunten die van toepassing zijn op jouw campagnes. We optimaliseren onder andere de productfeed van jouw webshop, waarmee de Shopping advertenties relevanter worden voor de bezoeker. Dit realiseren we door middel van analyses om eventuele knelpunten te achterhalen en maken zo onder andere gebruik van toolings als Channable. Zodra we inzichtelijk hebben waar de knelpunten zich bevinden, kunnen we gerichter een strategie bepalen om optimalisaties door te voeren.

Olaf Peters - Markant Internet

Adverteren in Google Shopping?

Benieuwd of Google Shopping jouw organisatie een online boost kan geven? Olaf vertelt je hier graag meer over!

Maak kennis met Olaf!