Handig: lockdown checklist voor online marketing activiteiten

John Haveman - Markant Internet John Haveman

De tweede lockdown brengt nieuwe onzekerheden met zich mee, vooral voor ondernemers. Wat is voor jouw business nu van toepassing? Wat wil je precies communiceren? En hoe haal je nu jouw omzet binnen?
Voor ondernemers waar de winkel de voornamelijke bron van inkomsten is, komt dit voor de tweede keer te liggen op het online aspect. Maar hoe speel je in op deze ‘nieuwe’ situatie? Wij zetten een aantal online marketing tips op een rij!

1. Communicatie tijdens de lockdown

Snel schakelen is altijd wenselijk en van essentieel belang. Echter, is communicatie nu belangrijker dan ooit tevoren. Communiceer daarom snel, veel en bovenal correct. Wees transparant naar je klanten en partners. Gebruik hiervoor wel de juiste middelen. Een subtiele pop-up op de website kan al voldoende zijn. Vermeld het in de maandelijkse nieuwsbrief of gebruik je social media kanalen ervoor. Denk er wel aan dat je geen overload aan corona gerelateerde berichten vermeldt. De klant leest en hoort immers er voldoende over en wil er niet altijd ermee geconfronteerd worden.

2. Blijf up to date

Zorg ervoor dat jouw klanten en partners voorzien worden van de ontwikkelingen rondom jouw business. Zorg ervoor dat de openingstijden up-to-date zijn voor online klanten door jouw Google Mijn Bedrijf-pagina te updaten. Vermeld eventuele vertragingen in de levertijd. Zorg ervoor dat jouw social media kanalen geüpdatet zijn. En vergeet niet jouw servicevoorwaarden en eventuele FAQ’s te wijzigen op de website.

3. Optimaliseer jouw campagnes

Controleer jouw campagnes op eventuele foutieve informatie. Controleer de advertentieteksten op teksten als ‘bezoek onze showroom’ of ‘kom langs in onze winkel’. Optimaliseer jouw marketing automation. Zorg ervoor dat klanten de juiste mailuitingen ontvangen die overeenkomen met de nieuwe situatie.

4. Campagnebeheer

Probeer de situatie goed in te schatten per branche. Zo kan het zijn dat er in bepaalde branches het zoekgedrag verandert. Bij de ene branche kan het zijn dat er meer oriënterende bezoekers ontstaan en bij de andere branche kunnen bezoekers juist aankoopgerichter worden. Dit kan invloed hebben op de campagnebudgetten. Daarnaast is het van belang om dit per kanaal goed te analyseren. Om het beheer efficiënter in te zetten, kun je ervoor kiezen om biedingen te automatiseren. Daarnaast kun je ook slimme biedingen instellen. Hierbij is het wel van belang om de klikprijzen in de gaten te houden, eveneens het inkopen van verkeer.

Houd ook rekening met een verhoging van het aantal concurrenten. Dit houdt in dat er meer adverteerders deelnemen in dezelfde veiling, waardoor de klikprijzen hoger kunnen worden. Het rapport ‘Veilinginzichten’ geeft hier meer inzicht in.

5. Prijsbepaling

Een goede prijsbepaling vaststellen is heel belangrijk. Denk daarom goed na of deze situatie invloed heeft op jouw prijzen. Zo kun je ervoor kiezen om bepaalde productsets te maken van complementaire producten, waarmee een ‘x’ percentage aan korting wordt toegepast op de productsets. Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van hanglampen inclusief lichtbronnen of de verkoop van een koffiezetapparaat inclusief koffiepads.

Voor de campagnes is het van belang dat je de prijsextensies optimaliseert. Dit kun je handmatig doen, maar bij grote campagnes kun je het beste kiezen voor een automatisering. Met Channable kun je eenvoudig de prijs-extensies van jouw campagnes dynamisch van de juiste prijzen voorzien.

6. Helicopterview

Als online marketeer wil je direct inspelen op de actualiteit en realistische en haalbare strategieën uitrollen voor de klant. Bij de ene klant gaat het eenvoudiger dan bij de andere. E-commerce bedrijven kunnen hun online marketing activiteiten rustig voortzetten en wellicht kleine aanpassingen doorvoeren binnen hun activiteiten. Voor klanten waar de focus ligt op het winkelverkeer wordt het al iets lastiger. Indien de klant geen goede conversiegerichte website heeft, wordt het moeilijk om in deze tijd leads te genereren. Ga daarom niet enkel uit van je specialisme en kijk naar het grote geheel. Bekijk of er andere kanalen benut kunnen worden. Zorg ervoor dat je met een team van specialisten in diverse vakgebieden gaat brainstormen om een juiste strategie te bedenken voor de klant waarbij de juiste middelen worden ingezet.

Wil je meer tips over marketingactiviteiten tijdens de lockdown?

Neem contact op met onze specialisten voor een vrijblijvend gesprek. Wij rollen dagelijks strategieën uit voor onze klanten en denken daarom graag met jou mee.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver