Privacybescherming van internetgebruikers is vandaag de dag een groot onderwerp. Google zal third party cookies in 2023 definitief in de ban doen. Voor adverteerders brengt dit een aantal problemen met zicht mee. In deze blog vertellen we je meer over het afscheid van third party cookies.
Wat zijn third party cookies?
Third party cookies worden op een website geplaatst door iemand anders dan de eigenaar van de website. Deze cookies verzamelen gebruikersgegevens voor een derde partij. Zij worden geplaatst door bijvoorbeeld een adverteerder of een social-mediaplatform. Informatie zoals welke websites jij bezoekt en welke producten jij bekijkt worden opgeslagen dankzij deze cookies. De gebruikersdata worden vaak gebruikt om advertenties te vertonen op websites. Remarketing is hier een goed voorbeeld van.
In 2023 zullen third party cookies officieel verdwijnen uit Google Chrome. Hiermee volgt Google andere browsers zoals Safari, Microsoft Edge en Firefox. De verandering binnen de markt is daarmee groot.
Welke gevolgen heeft dit voor adverteerders?
Third party cookies zullen komend jaar verdwijnen in Google Chrome. Dit brengt voor online adverteerders uitdagingen met zich mee.Het bannen van third party cookies maakt het voor adverteerders moeilijker om gebruikers te volgen in hun surfgedrag. Third party cookies hebben effect op:
- Remarketing;
- Het uitvoeren van A/B-testen en personalisatie van een website;
- Google Analytics en conversie tracking.
Remarketing
Het wordt voor adverteerders lastiger om remarketing campagnes in te zetten. Door Intelligent Tracking Prevention (ITP) mogen bezoekers minder lang op remarketing lijsten staan. Daardoor is de mogelijkheid om websitebezoekers opnieuw te benaderen via andere websites en platformen beperkt. Adverteerders zullen hierdoor nog afhankelijker worden van de first party data van bijvoorbeeld Google en Meta.
A/B-testen en personalisatie
Door de verdwijning van third party cookies is het niet meer mogelijk gebruikers over langere tijd te tracken. Hierdoor worden terugkerende gebruikers veel sneller gezien als nieuwe gebruikers. De hoeveelheid data neemt dus flink af waardoor het lastiger is om campagnes te personaliseren. Alle opgeslagen personalisaties worden na een bepaalde tijd verwijderd.
Analytics en conversie tracking
Zoals hierboven benoemd worden terugkerende gebruikers sneller gezien als nieuwe gebruikers. Hierdoor neemt de hoeveelheid data flink af. Dit heeft een negatief effect op de betrouwbaarheid van de data. Dit heeft vooral effect op websites waarbij de doorloop van een conversie langer is. Wanneer een gebruiker die via een advertentie de website heeft bereikt twee weken later een conversie pleegt krijgt de campagne niet de juiste waardering. De gebruiker wordt dan al bestempeld als nieuwe gebruiker en de conversie zal in vele gevallen toegekend worden aan direct verkeer in plaats van de campagne waardoor de gebruiker in contact is gekomen met de website.
Hoe nu verder?
De verdwijning van third party cookies dwingt bedrijven hun dataverzameling onder de loep te nemen. Het belang van het verzamelen van first party cookies wordt hiermee drastisch vergroot. Dit zijn cookies die data verzamelen op jouw eigen website. Ook worden we daardoor afhankelijker van de data van Google en Meta.
Privacy Sandbox
Google staat natuurlijk niet stil. Onder leiding van Google is daarom Privacy Sandbox geïntroduceerd. Deze technologie is gebouwd om de privacy van internetgebruikers te waarborgen maar ook om bedrijven van gebruikersdata te voorzien. Dit doen zij zonder gebruik te maken van third party cookies. De technologie draait op basis van de FLoC API (Federated Learning of Cohorts). Hierbij worden gebruikers ingedeeld in groepen op basis van interesse. Er wordt hiermee geen individuele data verzameld. Momenteel is Google aan het testen met Privacy Sandbox onder Android gebruikers.
Heb je vragen over de verdwijning van third party cookies? Neem dan contact met ons op! We vertellen je er graag alles over.