Spannend, de nieuwe website voor je nieuwe onderneming staat online, het online marketingplan is gemaakt en nu kan je echt van start. Natuurlijk wil je het liefst vandaag nog resultaat zien en uitproberen of alles wel werkt zoals het zou moeten werken.
Niks mis met deze enthousiaste instelling maar zorg er wel voor dat je niet per ongeluk één van deze twee fouten maakt. Deze zouden het succes van je online marketing wel eens tegen kunnen gaan.
Veelgemaakte fout 1, je IP adres niet uitsluiten op Google Analytics:
Het is een veelgemaakte fout, je eigen IP adres (zowel je thuisadres als dat van kantoor) niet uitsluiten in de resultaten van Google Analytics. In eerste instantie lijkt dit niet een heel groot probleem op te leveren. Jij bent immers ook echt een bezoeker van je website geweest, dus waarom zou je die niet meetellen?
Toch kunnen er later problemen ontstaan wanneer je je eigen gegevens meetelt in Google Analytics. Zo heb je altijd een vertekend beeld van het aantal bezoekers op je site. Zijn er afgelopen maand echt 300 mensen op de site geweest? Of waren 80% van de bezoeken misschien van jezelf?
Behalve het aantal bezoekers, meet Google Analytics nog veel meer. Deze gegevens worden allemaal gebruikt om het online marketingplan bij te stellen. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar wat voor bezoekers je website trekt. Zijn dit voornamelijk vrouwen tussen de 22-32? Of mannen van boven de 50? Wanneer je je eigen website bezoekt, kan het lijken of bezoekers veel dichter bij je eigen persona liggen dan werkelijk het geval is. Hierdoor worden marketing campagnes misschien niet geheel juist bijgesteld, wat ten koste gaat van het succes van deze campagnes.
Controleer dus altijd even of je eigen IP adres is uitgesloten of vraag je online marketing bureau om hier naar te kijken.
Veelgemaakte fout 2, jezelf Googlen:
Je eerste advertentie staat online op Google. Nu wil je natuurlijk weten of de advertenties ook echt worden getoond. Daarom Google je op je eigen bedrijf. Een hele logische gedachte maar niet altijd verstandig.
Google probeert altijd de meest interessante advertenties aan bezoekers te laten zien. Omdat jij niet echt geïnteresseerd bent in je eigen producten of diensten, klik je Google na het zien van je eigen advertentie weer weg. Google weet echter niet dat jij geen serieuze potentiële klant was en denkt dat de advertentie niet interessant genoeg was. De advertentie wordt hierom minder vaak getoond, ook aan klanten die misschien wél interesse in je product hadden.
Niet meteen wegklikken dus wanneer je je eigen advertenties hebt bekeken maar wat dan? Misschien wil je testen of de advertentie wel goed werkt en klik je op je advertentie. Er is alleen één probleem. Bij Google betaal je per keer dat iemand op je advertentie klikt en op je website beland. Als je op je eigen advertentie klikt, moet je daar dus ook voor betalen. Zonde, want dat budget had ook aan een echte klant besteed kunnen worden.
Conclusie? Het is beter om niet naar je eigen advertenties te Googlen. Als je toch zeker wilt weten of de Google advertenties goed werken en zichtbaar zijn, kun je dat doen in de Google Ads tool. Naast de advertenties staat een soort van “spraakballonnetje”. Wanneer je hier met je muis overheen gaat, staat er in het rood of groen aangegeven of die advertentie momenteel wordt vertoond.
Je kunt ook aan je online marketing bureau vragen om hier een screenshot van te sturen. Zo weet je zeker dat je advertenties worden getoond, zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor je online campagnes.
Gratis SEO analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEO? Vraag onze SEO analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine optimalisatie!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEO