Marketing Automation

Met behulp van marketing automation worden jouw marketingactiviteiten geoptimaliseerd en geautomatiseerd voor specifieke bezoekers. Hierdoor wordt een groter aantal leads omgezet in converterende bezoekers en realiseer je meer rendement én conversies!
Direct navigeren naar:
marketing automation
Olaf Peters - Profielfoto Markant Internet

Vrijblijvende marketing automation analyse?

  • Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
  • Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van marketing automation.
Analyse aanvragen!
hoe werkt marketing automation

Hoe werkt marketing automation?

Marketing automation werkt op basis van workflows. Deze workflows bestaan uit tasks en triggers. Welke specifieke handeling een trigger vormt kan worden ingesteld, afhankelijk van de plek in de salesfunnel waar je een lead wilt benaderen. Voorbeelden van triggers zijn het bezoeken van een bepaalde pagina, het verlaten van het winkelmandje of het invullen van een webformulier. Vervolgens kan een trigger tot een aantal acties leiden:

  • Een gepersonaliseerde email
    Stel; een gebruiker vormt een bestelling samen in het winkelmandje. Vervolgens verlaat de bezoeker het winkelmandje zonder een conversie. Door de bezoeker enige tijd later een email te sturen met een gerichte aanbieding houd je de interesse van de bezoeker vast.
  • Een sales notificatie
    Wanneer een lead grote interesse wekt, kan een sales notificatie handig zijn. Door gebruik te maken van sales notificaties kan het salesteam verzocht worden om contact op te nemen met de bezoeker.
  • Site messaging bij potentiële klanten
    Om meer engagement te genereren bij leads, kun je een chat venster laten openen om interactie met de gebruiker te stimuleren.
  • Het tonen van gespecialiseerde display advertenties
    Sommige CRM-systemen maken het mogelijk om specifieke advertenties te tonen aan leads op basis van waar ze zich bevinden in de klantreis. Aanleiding voor gerichte advertenties kan het bezoeken van een specifieke pagina zijn.

CRM marketing automation software

De functies van marketing automation en CRM-systemen vullen elkaar aan. CRM systemen (consumer relationship management) helpen bij het beheren van klantgegevens. Marketing automation is meer gericht op grootschalige leadgeneratie. Met de combinatie van marketing automation software en CRM systemen kan omzet gekoppeld worden aan workflows. De data uit CRM-systemen biedt de mogelijkheid om specifieke groepen te benaderen omwille van lead nurturing. Door gerichte content aan de juiste leads te bieden op strategische momenten in een salesfunnel wordt meer rendement gehaald uit marketing activiteiten.

crm marketing automation

Relevante emails met email marketing automation tools

Email marketing is een instrument dat bij uitstek geschikt is voor automatisering. Gerichte e-mails worden hoger gewaardeerd en hebben een beter rendement dan ongerichte e-mails. Er zijn veel tools waarmee geautomatiseerde e-mails op basis van triggers kunnen worden verzonden. Voorbeelden van enkele tools zijn:

Globaal komen de functionaliteiten van deze softwareprogramma’s op hetzelfde neer. Naast het automatisch versturen van nieuwsbrieven, bieden deze email marketing tools de mogelijkheid om gerichte e-mails te versturen op basis van triggers. Een voorbeeld van een trigger is het verlaten van het winkelmandje nadat een aantal producten zijn toegevoegd. Door een aantal dagen later de lead een gerichte mail te sturen met een herinnering of aanbieding van exacte bestelling die geannuleerd, houdt je de interesse van de lead vast. Een afgeronde bestelling kan ook een trigger zijn voor emailcontact. Bijvoorbeeld door een aantal dagen conversie een klant te vragen om een review achter te laten. Door in contact te blijven met leads en je klanten verhoog je de engagement en zullen bezoekers zich eerder binden aan je bedrijf.

Olaf Peters - Profielfoto Markant Internet

Benieuwd wat marketing automation voor jou kan betekenen?

Laat je informeren door onze specialist over de verschillende mogelijkheden van onze marketing automation dienst!

Neem contact op!
marketing automation instellen

De kosten voor marketing automation

Zoals aangegeven bieden verschillende softwareprogramma’s marketing automation aan. Dit doen de programma’s vaak doormiddel van pakketten. De kosten van deze pakketten zijn verschillend per type softwareprogramma. Bij de meeste programma’s geldt: hoe meer contacten je hebt en hoe meer functies je wilt, hoe hoger de maandelijkse pakketkosten zijn. Één pakket is al af te nemen voor $9,- per maand. Het is aan te raden om goed te kijken naar de functies per pakket, daarnaast raden we je aan een pakket af te nemen voor het aantal contacten dat het bedrijf heeft.

Over het algemeen zijn de kosten het zeker waard. Het instellen van een goede marketing automation is tijdrovend, maar als deze eenmaal loopt zal je zien dat je verder weinig tijd aan de automation kwijt bent, waardoor het op lange termijn juist tijd bespaard. Zaken die je eerder handmatige doorvoerde, gebeuren vervolgens automatisch.

Marketing automation voor jouw bedrijf

Marketing automation is te gebruiken door elk bedrijf, dat online vindbaar is. Doormiddel van marketing automation maak je het contact tussen jouw en de doelgroep makkelijker. Op langer termijn is het minder tijdrovend én persoonlijker. Voor webshops is marketing automation een mooi middel om jouw websitebezoekers en afnemers persoonlijk te benaderen. Heeft een bezoeker een product in de winkelwagen gestopt, maar niet afgerekend? Dan kan je doormiddel van een automation één mail naar deze persoon sturen. In deze mail kan je persoonlijk benoemen dat diegene het product vergeten is om af te rekenen.

Voor bedrijven die één service online aanbieden is het ook een mooi middel om te gebruiken. Het is namelijk mogelijk om landingspagina’s, formulieren en visualisaties te personaliseren. Personalisatie maakt je bedrijf relevanter voor je doelgroep, want triggers kan je personaliseren: bedrijfsnaam, locatie en branche.

marketing automatiseren

Voordelen van marketing automation

Het inzetten van marketing automation biedt een aantal voordelen voor jouw organisatie. Naast dat meer leads omgezet zullen worden in converterende klanten, zorgt marketing automation ook voor een efficiëntere organisatie. Er kan onderscheid worden gemaakt in een aantal voordelen:

  • Meer conversies en meer bruikbare leads
    Marketing automation draagt bij aan meer kwalitatieve leads. Door in te zetten op lead scoring, zullen de conversies toenemen en zal het rendement op de acquisitie toenemen. Automatische marketing verbetert dus het conversiepercentage en de ROI.
  • Automatische marketing is schaalbaar
    Wanneer jouw bezoekersaantallen groeien, is marketing automation een goede basis voor optimaal rendement. Je hoeft niet meer voortdurend data te verzamelen en tijd besteden aan optimalisaties. Leadgeneratie en leadscoring gaat voortaan automatisch op basis van de ingestelde triggers.
  • Het biedt relevantie voor de klant
    Het verhogen van relevantie voor de doelgroep is een van de meest belangrijke voordelen van automatische marketing. Automatische marketing baseert zich op de fase van de online customer journey waarin jouw potentiële klant zich bevindt. Content dat daar naadloos op aansluit zal meer gewaardeerd worden en zal eerder doorslaggevend zijn voor conversie.
  • Taken worden geautomatiseerd
    Wanneer goed gebruik wordt gemaakt van automatische marketing, zullen triggers automatisch tot actie leiden. Triggers kunnen bijvoorbeeld webformulieren zijn, zoals het inschrijven voor de nieuwsbrief. Een ander voordeel van automatische marketing is dat taken vooraf ingepland kunnen worden. Daardoor wordt voorkomen dat taken over het hoofd gezien worden, of dat taken blijven liggen als medewerkers korte tijd afwezig zijn.
crm marketing automation

Personalisatie maakt je interessanter

Personalisatie maakt je bedrijf interessanter voor de doelgroep. Tegenwoordig krijgen consumenten steeds meer informatie tot zich. Door juist relevant te zijn kun je je onderscheiden van de standaard informatiestroom. Wanneer content aansluit op de behoefte van de klant zal dit sneller tot een conversie leiden. Dit kan niet genoeg benadrukt worden.
Let echter wel op dat je geautomatiseerde marketingactiviteiten niet té geautomatiseerd lijken. Klanten moeten nog steeds het gevoel hebben dat ze worden benaderd door mensen. Hebben mensen het gevoel dat ze worden benaderd door een robot, dan zullen je berichten vaker ongelezen blijven. Iedere trigger en elke interactie in een automatische workflow moet daarom goed over worden nagedacht.

Je klantenbestand als basis

Je klantdata vorm te basis voor marketing automation. Een effectieve geautomatiseerde flow begint met het behandelen van klantdata op de juiste manier en het segmenteren van je klantenbestand. Daarom is het belangrijk om kritisch te kijken naar je klantenbestand. Is je klantenbestand niet geschikt voor automatische workflows? In dat geval moet er meer informatie worden verkregen. De automatiseringsmiddelen werken namelijk op basis van je klantdata. Daardoor is de kwaliteit van je klantenbestand bepalend voor de mogelijkheden. Focus je bij het zoeken naar automatisering echter niet alleen op het plafond van de mogelijkheden, maar vooral ook op de ervaring van de klant!

 

hoe werkt marketing automation
automatische e-mails

Beginnen met marketing automation?

Ben je overtuigd van het nut van marketing automation? Wij helpen je om aan de slag te gaan met het automatiseren van jouw marketingactiviteiten. Samen kijken we naar je huidige klantenbestand en de workflows die bezoekers doorlopen. We bekijken hoe we jouw bezoekers kunnen opdelen in segmenten. Dat houdt in dat we triggers gaan definiëren binnen de salesfunnel. Deze triggers zullen de basis vormen voor jouw geautomatiseerde marketingactiviteiten. Daardoor zorgen we dat jouw leads op het juiste moment met de juiste boodschap worden benaderd. Afhankelijk van jouw klantenbestand, doelen en wensen onderzoeken we welke software de beste oplossing biedt. Vervolgens is er de mogelijkheid tot evaluatie en optimalisatie, zodat jouw geautomatiseerde marketingprocessen zo effectief mogelijk blijven.

Olaf Peters - Profielfoto Markant Internet

Vrijblijvende marketing automation analyse?

  • Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
  • Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van marketing automation.
Analyse aanvragen!