Wat is marketing automation?
Marketing automation is een verzamelnaam voor softwaretoepassingen die zijn ontwikkeld om potentiële klanten gericht én effectief te benaderen. Met behulp van automatiseringssoftware – die het gedrag van bezoekers analyseert – kunnen één op één cross-channel journey’s gemaakt worden. Hierdoor zijn de klantbenaderingen consistent en profiteren jouw bezoekers van een gelijke ervaring. Klanten kunnen op specifieke momenten benaderd worden waardoor een salesfunnel effectiever wordt. Met behulp van marketing automation kunnen meer leads omgezet worden in tevreden klanten. Zoekmachine marketing, zoekmachine optimalisatie of zoekmachine adverteren combineren met marketing automation is dé perfecte manier om de online klantreis te verbeteren!
Vrijblijvende marketing automation analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van marketing automation.
Hoe werkt marketing automation?
Marketing automation werkt op basis van workflows. Deze workflows bestaan uit tasks en triggers. Er kan ingesteld worden welke specifieke handeling een trigger vormt, dit is geheel afhankelijk van de plek in de salesfunnel waar je een lead wilt benaderen. Voorbeelden van triggers zijn; het bezoeken van een bepaalde pagina, het verlaten van het winkelmandje of het invullen van een webformulier. Vervolgens kan een trigger tot een aantal acties leiden:
- Een gepersonaliseerde email
Stel; een gebruiker vormt een bestelling samen in het winkelmandje en vervolgens verlaat de bezoeker het winkelmandje zonder een conversie. Door de bezoeker enige tijd later een email te sturen met een gerichte aanbieding houd je de interesse van de bezoeker vast. - Een sales notificatie
Wanneer een lead grote interesse wekt, kan een salesnotificatie gewenst zijn. Door gebruik te maken van salesnotificaties kan het salesteam verzocht worden om contact op te nemen met de bezoeker. - Site messaging bij potentiële klanten
Om meer engagement te genereren bij leads, kun je een chatvenster laten openen om interactie met de gebruiker te stimuleren. - Het tonen van gespecialiseerde display advertenties
Sommige CRM-systemen maken het mogelijk om specifieke advertenties te tonen aan leads op basis van waar ze zich in de klantreis bevinden. Een aanleiding voor gerichte advertenties kan bijvoorbeeld het bezoeken van een specifieke pagina zijn.
CRM marketing automation software
De functies van marketing automation en CRM-systemen vullen elkaar aan. CRM systemen (Consumer Relationship Management) helpen bij het beheren van klantgegevens. Marketing automation is meer gericht op grootschalige leadgeneratie. Met de combinatie van marketing automation software en CRM systemen is het mogelijk om omzet te koppelen aan workflows. De data uit CRM-systemen biedt de mogelijkheid om specifieke groepen te benaderen omwille van lead nurturing. Door gerichte content aan de juiste leads te bieden op strategische momenten in een salesfunnel wordt meer rendement gehaald uit marketingactiviteiten.
Relevante emails met email marketing automation tools
E-mailmarketing is een instrument dat bij uitstek geschikt is voor automatisering. Gerichte e-mails worden hoger gewaardeerd en hebben een beter rendement dan ongerichte e-mails. Er zijn veel tools waarmee geautomatiseerde e-mails op basis van triggers kunnen worden verzonden. Voorbeelden van enkele tools zijn:
Globaal komen de functionaliteiten van deze softwareprogramma’s op hetzelfde neer. Naast het automatisch versturen van nieuwsbrieven, bieden deze e-mailmarketing tools de mogelijkheid om gerichte e-mails te versturen op basis van triggers. Een voorbeeld van een trigger is het verlaten van het winkelmandje nadat een aantal producten zijn toegevoegd. Door een aantal dagen later de lead een gerichte mail te sturen met een herinnering of aanbieding van exacte bestelling die geannuleerd, houd je de interesse van de lead vast. Een afgeronde bestelling kan ook een trigger zijn voor emailcontact. Bijvoorbeeld door een aantal dagen conversie een klant te vragen om een review achter te laten. Door in contact te blijven met leads en je klanten, verhoog je de engagement en zullen bezoekers zich eerder binden aan het bedrijf.
Benieuwd wat marketing automation voor jou kan betekenen?
Laat je informeren door onze specialist over de verschillende mogelijkheden van onze marketing automation dienst!
Neem contact op!De kosten voor marketing automation
Zoals aangegeven bieden verschillende softwareprogramma’s marketing automation aan. Dit doen de programma’s vaak doormiddel van pakketten. De kosten van deze pakketten zijn verschillend per type softwareprogramma. Bij de meeste programma’s geldt: hoe meer contacten je hebt en hoe meer functies je wilt, hoe hoger de maandelijkse pakketkosten zijn. Één pakket is al af te nemen vanaf $9,- per maand. Het is aan te raden om goed te kijken naar de functies per pakket, daarnaast raden we je aan een pakket af te nemen voor het aantal contacten dat het bedrijf heeft.
Over het algemeen zijn de kosten het zeker waard. Het instellen van een goede marketing automation is tijdrovend. Echter, als deze eenmaal loopt, dan ben je verder relatief weinig tijd kwijt aan de automation, waardoor het op lange termijn juist tijd bespaart. Zaken die eerder handmatig werden doorgevoerd gebeuren vervolgens automatisch.
Marketing automation voor jouw bedrijf
Marketing automation is te gebruiken door elk bedrijf dat online vindbaar is. Doormiddel van marketing automation maak je het contact tussen het bedrijf en de doelgroep makkelijker. Op langer termijn is het minder tijdrovend én wordt het persoonlijker. Voor webshops is marketing automation een mooi middel om websitebezoekers en afnemers persoonlijk te benaderen. Heeft een bezoeker een product in de winkelwagen gestopt, maar nog niet afgerekend? Dan kan je doormiddel van een automation één mail naar deze persoon sturen. In deze mail kan je persoonlijk benoemen dat diegene het product vergeten is om af te rekenen.
Voor bedrijven die één service online aanbieden is het ook een mooi middel om te gebruiken. Het is namelijk mogelijk om landingspagina’s, formulieren en visualisaties te personaliseren. Personalisatie maakt een bedrijf relevanter voor een doelgroep, want triggers kan je personaliseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bedrijfsnaam, locatie en branche.
Voordelen van marketing automation
Het inzetten van marketing automation biedt een aantal voordelen voor jouw organisatie. Naast dat meer leads omgezet zullen worden in converterende klanten, zorgt marketing automation ook voor een efficiëntere organisatie. Er kan onderscheid worden gemaakt in een aantal voordelen:
- Meer conversies en meer bruikbare leads
Marketing automation draagt bij aan meer kwalitatieve leads. Door in te zetten op lead scoring, zullen de conversies toenemen en zal het rendement op acquisitie toenemen. Automatische marketing verbetert dus het conversiepercentage en de ROI.
- Automatische marketing is schaalbaar
Wanneer jouw bezoekersaantallen groeien, is marketing automation een goede basis voor optimaal rendement. Je hoeft niet meer voortdurend data te verzamelen en tijd besteden aan optimalisaties. Leadgeneratie en leadscoring gaat voortaan automatisch op basis van de ingestelde triggers.
- Het biedt relevantie voor de klant
Het verhogen van relevantie voor de doelgroep is één van de meest belangrijke voordelen van automatische marketing. Automatische marketing baseert zich op de fase van de online customer journey waarin jouw potentiële klant zich bevindt. Content die daar naadloos op aansluit zal meer gewaardeerd worden en zal eerder doorslaggevend zijn voor een conversie.
- Taken worden geautomatiseerd
Wanneer goed gebruik wordt gemaakt van automatische marketing, zullen triggers automatisch tot een actie leiden. Triggers kunnen bijvoorbeeld webformulieren zijn, zoals het inschrijven voor de nieuwsbrief. Een ander voordeel van automatische marketing is dat taken vooraf ingepland kunnen worden. Daardoor wordt voorkomen dat taken over het hoofd gezien worden of dat taken blijven liggen als medewerkers voor een korte tijd afwezig zijn.
Personalisatie maakt je interessanter
Personalisatie maakt een bedrijf interessanter voor de doelgroep. Tegenwoordig krijgen consumenten steeds meer informatie tot zich. Door juist relevant te zijn kun je jezelf onderscheiden van de standaard informatiestroom. Wanneer content aansluit op de behoefte van de klant zal dit sneller tot een conversie leiden. Dit kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Let echter wel op dat de geautomatiseerde marketingactiviteiten niet té geautomatiseerd overkomen. Klanten moeten nog steeds het gevoel hebben dat ze worden benaderd door mensen. Hebben mensen het gevoel dat ze worden benaderd door een robot, dan zullen je berichten vaker ongelezen blijven. Over iedere trigger en elke interactie in een automatische workflow moet daarom goed worden nagedacht.
Een klantenbestand als basis
Klantdata vorm te basis voor marketing automation. Een effectieve geautomatiseerde flow begint met het behandelen van klantdata op de juiste manier en het segmenteren van het klantenbestand. Daarom is het belangrijk om kritisch te kijken naar het klantenbestand. Is het klantenbestand niet geschikt voor automatische workflows? Dan dient er meer informatie verkregen worden. De automatiseringsmiddelen werken namelijk op basis van klantdata. Daardoor is de kwaliteit van het klantenbestand bepalend voor de mogelijkheden. Focus je bij het zoeken naar automatisering echter niet alleen op het plafond van de mogelijkheden, maar vooral ook op de ervaring van de klant!
Beginnen met marketing automation?
Ben je overtuigd van het nut van marketing automation? Wij – als marketing automation specialisten – helpen je om aan de slag te gaan met het automatiseren van jouw marketingactiviteiten. Samen kijken we naar je huidige klantenbestand en de workflows die bezoekers doorlopen. We bekijken hoe we jouw bezoekers kunnen opdelen in diverse segmenten. Dat houdt in dat we triggers gaan definiëren binnen de salesfunnel. Deze triggers zullen de basis vormen voor jouw geautomatiseerde marketingactiviteiten. Daardoor zorgen we dat jouw leads op het juiste moment met de juiste boodschap worden benaderd. Afhankelijk van jouw klantenbestand, doelen en wensen onderzoeken we welke software de beste oplossing biedt. Vervolgens is er de mogelijkheid tot evaluatie en optimalisatie, zodat jouw geautomatiseerde marketingprocessen zo effectief mogelijk blijven.
Vrijblijvende marketing automation analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van marketing automation.