Marketing dashboard

Meten is weten. Jij bent verantwoordelijk voor de marketing-inspanningen binnen de organisatie en bedenkt nieuwe concepten, creëert campagnes en monitort de voortgang. Over iedere campagne denk je zorgvuldig na, het belangrijkste doel hiervan is dat de campagne aansluit bij het hoofddoel: een betere klanttevredenheid, meer verkeer naar je website en dus uiteindelijk meer omzet. Om groei te realiseren en de effectiviteit van de kanalen te meten, moet je je doelen en KPI’s periodiek meten. Een marketing dashboard helpt je daarbij. Op deze pagina vertellen we je alles over marketing dashboards en hoe je er een opzet voor je eigen organisatie.
Direct navigeren naar:
marketing dashboard
Olaf Peters - Profielfoto Markant Internet

Benieuwd naar een dashboard op maat?

Onze specialisten vertellen je graag over de mogelijkheden van een marketing dashboard voor jouw onderneming!

Neem contact op!

Waarom heb je een dashboard online marketing nodig?

Een dashboard online marketing gebruik je hoofdzakelijk voor onderstaande doeleinden:

  • Op basis van historische data prognoses maken en omzetdoelen formuleren voor het komende jaar
  • Een nulmeting maken aan de start van een campagne of werkzaamheden 
  • Periodiek meten om de voortgang op basis van je doel te meten

Om je huidige positie te bepalen én beslissingen te maken op basis van data in plaats van onderbuikgevoel, heb je een marketing dashboard nodig.

online markering dashboard

In 4 stappen een marketing dashboard opzetten

Wil je overzicht creëren, meer inzicht in je lopende campagnes, resultaten monitoren en je marketingdoelen behalen? Dan heeft jouw organisatie een marketing dashboard nodig. Onze data analist vertelt in vier stappen hoe je je eigen dashboard voor online marketing opzet.

dashboard marketing

Stap 1: Start met je doel

Stel, je hebt een webshop met accessoires voor horecazaken en je kosten zijn 30%. Je omzetdoel voor dit jaar is 900.000 euro, dat betekent 630.000 euro winst. Een stijging van 15% ten opzichte van vorig jaar. Dit is het uitgangspunt voor je marketing dashboard. Zorg dat deze omzet- en winst-doelen een prominente plek op je dashboard krijgen en dat je gedurende het jaar monitort hoe de realiteit zich verhoudt ten opzichte van je (omzet)doel.

Stap 2: Bepaal je KPI's

We benoemden net al even de term “KPI’s”, oftewel “Key Performance Indicators”. Dit zijn factoren die bijdragen aan je omzetdoel. Meer bereik zorgt voor meer likes, een betere vindbaarheid in de zoekmachines zorgt voor meer websiteverkeer en een hogere conversie op de shop zorgt voor meer aankopen. Om die KPI’s te formuleren, moet je de klantreis in kaart brengen. Via welke kanalen komen klanten naar je webshop en hoe verloopt die weg naar de online kassa?

We zetten een aantal KPI’s voor je op een rijtje:

Op social media:

  • Interactie op een bericht (kliks, likes)
  • Aantal weergaven 
  • Aantal kliks naar de website vanuit het bericht
  • De CTR (doorklikratio naar de website)
  • Aantal websitebezoekers 
  • Aantal leads 
  • Aantal verkopen

 

Blogs/ SEO-artikelen op je website

  • Zoekwoordposities 
  • Aantal organische bezoekers op je website 
  • CTR vanuit Google 
  • Tijd op de pagina 
  • Bouncepercentage 
  • Aantal leads 
  • Aantal verkopen

Uit je e-mails

  • Aantal inschrijvers op de mailinglijst 
  • Aantal keer dat de e-mail is geopend
  • Aantal uitschrijvers na de mail 
  • Aantal keer dat er wordt doorgeklikt vanuit de e-mail 
  • Gemiddelde orderwaarde op de mail 
  • Conversie per mail

De KPI’s die voor jouw marketing dashboard van belang zijn, voeg je toe. Weet je niet welke KPI’s je moet meten? Breng ze samen met onze data-analist in kaart. Je kunt externe software en social media statistieken koppelen aan je dashboard. Hoe je zo’n dashboard opzet en koppelt, leer je in de volgende stap. 

 

Stap 3: Een marketing dashboard maken

Er zijn verschillende manieren om een eigen marketing dashboard op te zetten, wij lichten er drie voor je uit:

Je dashboard in Excel

Wist je dat je eenvoudig een dashboard voor online marketing opzet in excel? Hierin kun je statische of dynamische data weergeven. Een statisch dashboard in excel is ideaal voor een eenmalige campagne met een duidelijke begin- en einddatum. Gaat het om een doorlopende campagne en monitor je tussentijds of wil je periodes vergelijken? Dan is een dynamisch dashboard handiger. 

Afhankelijk van je doelen, je KPI’s en de databron kun je je data op verschillende manieren importeren in excel:

  • Handmatig vanuit de databron: je rapporteert een campagne uit social media, je website of advertentiecamapgne. Je kunt de cijfers exporteren en importeren, knippen en plakken of handmatig overtikken. Gebruik formules en laat het programma voor je rekenen. Bij een handmatige koppeling gaat het om een statisch dashboard. 
  • Excel templates: online kun je gratis excel templates downloaden voor jouw marketing dashboard. Je moet dan vaak nog wel handmatig de data toevoegen, maar je hoeft niet zelf die ingewikkelde formules te maken. 
  • Liever dynamische data weergeven in je dashboard? Dan heb je een API zoals Supermetrics nodig, of gebruik excel Add-Ins zoals Pine BI. Deze extensies maken verbinding met de originele databron, waardoor de data dynamisch is. Filter je bijvoorbeeld op data, dan veranderen de cijfers. Vaak betaal je voor het gebruik van zo’n Add-In of API.
online markering dashboard
dashboard marketing

Een dashboard inLooker Studio (Google Data Studio)

Looker Studio – voorheen bekend als Google Data studio – is onze favoriet als het gaat om het opzetten van marketing dashboard. De software is gratis, je hebt een ruime keuze uit de type tabellen en je kunt het dashboard helemaal omdopen naar jouw huisstijl. Daarnaast biedt Looker Studio een aantal templates aan die direct klaar zijn voor gebruik. Hiermee kun je:

  • Data importeren uit honderden verschillende softwaretools
  • Je data visualiseren in verschillende diagrammen en tabellen 
  • Je dashboard in eigen huisstijl opmaken
  • De data uit verschillende bronnen combineren 
  • Rapporten online delen, insluiten of downloaden 

De Google-producten (waaronder Google Analytics) koppel je gratis. Aan de hand van ‘connectors’ koppel je externe softwareprogramma’s: in totaal vind je zo’n 600 connectors. Voor sommige connectors betaal je geld, bij andere connectors zit het inbegrepen in de abonnementsprijs van de desbetreffende software. Op deze pagina leggen we je stap voor stap uit hoe je een Looker Studio (Google Data Studio) dashboard maakt.

Het Klipfolio dashboard

Wil je data van verschillende bronnen met elkaar koppelen zoals Google Analytics, Instagram en LinkedIn ads? Met Klipfolio kun je meer dan 100 externe bronnen importeren en de data eenvoudig combineren. Voor grote organisaties is Klipfolio hét dashboard voor bedrijven die veel met internet marketing doen. Een ander voordeel, ten opzichte van Looker Studio, is dat Klipfolio een goede supportafdeling heeft. De andere kant van de medaille is dat je minimaal 100 euro per maand betaalt voor dit marketing dashboard, afhankelijk van je wensen.

SEO marketing dashboard
dashboard marketing

Stap 4: monitor, optimaliseer & evalueer je dashboard

Tijdens je marketinginspanningen- en campagnes wil je weten hoe de KPI’s zich verhouden ten opzichte van je doel, of de investering het resultaat rechtvaardigt en welke middelen niet werken. Vergeet daarom niet je marketing dashboard regelmatig te evalueren, waarbij je in ieder geval de volgende vragen beantwoord: 

  • Wat werkt goed?
  • Wat kan beter?
  • Wat presteert minder dan gebruikelijk?
  • Met welke middelen moet je stoppen?
  • Welke middelen presteren bovengemiddeld (en moeten we het budget op verhogen)?
Olaf Peters - Profielfoto Markant Internet

Benieuwd naar een marketing dashboard op maat?

We gaan graag in gesprek om te bespreken wat een dashboard online marketing voor jou kan betekenen! Neem vrijblijvend contact met ons op!

Neem contact op!

Voordelen van een internet dashboard marketing

Wil je aan de slag met een dashboard internet marketing om je KPI’s te meten, je ROI te verbeteren en je doelen te behalen? Dit zijn de voordelen: 

✓ Het bespaart tijd
✓ Meer inzicht in je data
✓ Meer gevoel bij de verschillende data
✓ Je krijgt eerder gevoel bij wat werkt, en wat niet
✓ Je meet de ROI per kanaal en verbetert de resultaten
✓ Één overzicht van de cijfers uit verschillende databronnen
✓ Indien realtime kun je direct de huidige stand van zaken inzien 

Wil jij ook een marketing dashboard, maar weet je niet hoe je moet beginnen?

dashboard marketing
SEO marketing dashboard

Meet je resultaten aan de hand van een marketing dashboard

Je gaat aan de slag met zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren, marketing automation, conversie optimalisatie zodat je de betrokkenheid op social media verhoogt, meer verkeer naar de website genereert en meer conversies binnenhaalt. Maar wegen die inspanningen op tegen de investering? En hoe staat het eigenlijk met het hoofddoel: loop je gedurende het jaar gelijk met de prognose, of moet je eind van het jaar concluderen dat je het doel niet hebt gehaald? Met een marketing dashboard heb je duidelijk inzicht en kan je op tijd ingrijpen en bijsturen. 

Je komt er bijvoorbeeld achter dat de pagina’s onvindbaar zijn op relevante zoektermen in de zoekmachines. Dat de ROI van je advertenties te laag is en het aantal afhakers in het winkelmandje op je webshop te hoog is. Van deze data ben je alleen op de hoogte als je je data frequent meet, doelen instelt en KPI’s monitort. Een dashboard online marketing helpt je hierbij. 

… Werk samen met de professionals van Markant Internet

Een dashboard is het vertrekpunt van je online marketingstrategie en het kloppende hart van je organisatie. Jij bent de specialist in jouw vakgebied, wij versterken je positie met onze expertise binnen datagedreven online marketing. Daarom helpt onze data-analist je graag met het bepalen van KPI’s op basis van je doel, het opzetten van het dashboard, periodiek meten en adviseren op basis van harde cijfers.

dashboard marketing
online markering dashboard

Een plan op maat

Afhankelijk van jouw wensen en doelen wordt er een plan op maat gemaakt. Wij geloven namelijk niet in oplossingen die toepasbaar zijn voor iedere organisatie. We testen wat werkt, en wat niet. Zo worden we langzaam beter en werken we stapsgewijs toe naar jouw doel. Maar voordat we zover zijn, gaat de werkwijze als volgt:

  1. Je hebt contact met onze dataspecialist 
  2. We voeren een analyse uit of plannen een intake 
  3. We bepalen een doel en plannen taken in
  4. Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden 
  5. We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
  6. Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten.

Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor datagedreven marketing

Markant Internet staat voor hard werken, zichtbaar resultaat en een vleugje Twentse nuchterheid. Geen standaardpakket, maar een langetermijnrelatie waarop je kunt bouwen. Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor:

✅ Maatwerk op basis van jouw wensen en doelen
✅ Een bureau met meer dan 10 jaar aan zoekmachine- en leadgeneratie-ervaring
✅ Een volwaardig team dat samen met jou aan je doelen werkt
✅ Een samenwerkingspartner voor de lange termijn
✅ Persoonlijk contact: jouw vaste specialist is slechts één mail of telefoontje verwijderd
✅ Focus op jouw resultaat met gestructureerde werkwijze

SEO marketing dashboard
Olaf Peters - Profielfoto Markant Internet

Benieuwd wat een internet marketing dashboard voor jou kan betekenen?

Laat je informeren door onze specialist over de verschillende mogelijkheden van een internet marketing dashboard!

Neem contact op!