KPI dashboard

Je posities verbeteren in de zoekmachines, adverteren op social media, leads genereren aan de hand van slimme e-mailflows en de conversie op je website verbeteren. Je zet verschillende middelen in met als doel om online te groeien. Groei kun je alleen bewerkstelligen als je weet waar je nu staat, wat je precieze doel is en via welk kanaal je het meest resultaat behaalt. Met een KPI dashboard heb je volledig inzicht in al je kanalen en de bijbehorende cijfers. Lees op deze pagina meer over dit dashboard, hoe het jouw organisatie helpt en hoe je het zelf opzet.
Direct navigeren naar:
kpi dashboards
Olaf Peters - Profielfoto Markant Internet

Benieuwd naar een KPI dashboard op maat?

Onze specialisten vertellen je graag wat een KPI dashboard voor jouw onderneming kan betekenen!

Neem contact op!

Wat zijn KPI’s?

Je KPI’s en doelen zijn de belangrijkste factoren om resultaat en voortgang te meten. KPI’s zijn Key Performance Indicators: oftewel indicatoren die bijdragen aan je hoofddoel. Stel: je wilt in een jaar één miljoen euro omzetten in je webshop. Dan zijn er een aantal factoren die bijdragen aan dat succes, zoals:

  • Aantal gebruikers in je shop 
  • Aantal gebruikers dat de shop weer verlaat zonder verdere actie te ondernemen 
  • Herkomst van de webshop-gebruikers 
  • Aantal gebruikers dat een product in het winkelwagentje legt 
  • Aantal winkelwagentjes dat niet wordt afgerekend
  • Conversiepercentage op je webshop
  • Gemiddelde orderwaarde per klant 

Ga je adverteren in zoekmachines waardoor je meer gebruikers naar je site genereert of doe je aanpassingen op je webshop waardoor het conversiepercentage omhoog schiet? Dan heeft dit direct invloed op je omzet. Daarom monitor je KPI’s je hebt direct invloed op het eindresultaat. De precieze samenstelling van je KPI dashboard hangt af van hetgeen dat jij belangrijk vind voor jouw website. 

kpi-dashboard

In 4 stappen een KPI dashboard opzetten

Wil je overzicht creëren, resultaten monitoren en je doelen behalen? Tijd om aan de slag te gaan met een eigen dashboard. Onze data analist helpt je op weg met je eigen KPI dashboard in 4 stappen.

kpi-dashboard

Stap 1: Bepaal je doel

Bij de start van je online werkzaamheden heb je een doel bepaald. Zorg dat je deze doelen helder hebt en ze concreet omschrijft: je wilt bijvoorbeeld in dit kalenderjaar 400.000 euro aan online omzet binnenhalen. Dit doel is het uitgangspunt van jouw KPI dashboard en moet prominent aanwezig zijn. Minimaal eens per kwartaal wil je zien hoe ver je van je doel verwijderd bent.

Stap 2: Bepaal je KPI's

Hoe ga je dat doel behalen? Je gaat bijvoorbeeld bloggen om het organische verkeer naar je website te vergroten, adverteert via social media, verwijdert conversiekillers uit je website en verhoogt de retentie met een slimme e-mailcampagne. Deze middelen dragen bij aan je hoofddoel en daarom wil je de cijfers van deze inspanningen ook meten. Dit zijn je KPI’s: indicatoren die bijdragen aan het uiteindelijke succes.

We zetten er een aantal voor je op een rijtje per kanaal:

Op social media:

  • Interactie op een bericht (kliks, likes)
  • Aantal weergaven 
  • Aantal kliks naar de website vanuit het bericht
  • De CTR (doorklikratio naar de website)
  • Aantal websitebezoekers 
  • Aantal leads 
  • Aantal verkopen 

Blogs/ SEO-artikelen op je website

  • Zoekwoordposities 
  • Aantal organische bezoekers op je website 
  • CTR vanuit Google 
  • Tijd op de pagina 
  • Bouncepercentage 
  • Aantal leads 
  • Aantal verkopen 

Uit je e-mails

  • Aantal inschrijvers op de mailinglijst 
  • Aantal keer dat de e-mail is geopend
  • Aantal uitschrijvers na de mail 
  • Aantal keer dat er wordt doorgeklikt vanuit de e-mail 
  • Gemiddelde orderwaarde op de mail 
  • Conversie per mail 

Stap 3: Een KPI dashboard maken

Nu je je doelen en KPI’s helder hebt, kun je je KPI dashboard gaan inrichten. Dat kan je op verschillende manieren doen:

Een Excel dashboard maken

Allereerst kan je een eigen dashboard opzetten in Excel. Je kunt zowel statische als dynamische data hierin weergeven. Wil je bijvoorbeeld na afloop van een campagne rapporteren naar je klant of management? Dan volstaat statische data. Optimaliseer je regelmatig en wil je realtime data inladen? Dan heb je een dynamisch dashboard nodig.

Afhankelijk van je doelen, je KPI’s en de databron kun je je data op verschillende manieren importeren:

Gebruik een API zoals Supermetrics om je Google Analytics data te koppelen aan je dashboard of gebruik een Add-Ins zoals Pine BI. Je data wordt dan automatisch ingeladen vanaf je databron. Mogelijk betaal je wel voor deze API’s of Add-Ins.

  • Handmatig overnemen vanuit je databron: je rapporteert een eenmalige campagne uit social media, je website of advertentiecamapgne. Je kunt de cijfers overnemen en structureren. Doordat je in excel werkt met formules, kun je dit dashboard personaliseren en passen kolommen zich automatisch aan als je het dashboard aanvult. Je hebt dan wel te maken met statische data die niet automatisch wordt geladen. 

 

  • Excel templates: er zijn online tal van gratis Excel-templates te vinden die je kunt downloaden en uploaden in je eigen Excel dashboard. Je moet dan vaak nog wel handmatig de data toevoegen, maar je hoeft niet zelf in de weer te gaan met ingewikkelde formules in Excel.

Dashboard in Looker Studio (Google Data Studio)

Onze favoriete software – als het gaat om KPI dashboards – is met stip Looker Studio – voorheen bekend als Google Data Studio.  Dit is gratis software van Google waarmee je data van verschillende platformen importeert en combineert in één overzichtelijk dashboard. Met Looker Studio kun je:

  • Data importeren uit honderden verschillende softwaretools
  • Je data visualiseren in verschillende diagrammen en tabellen 
  • Je dashboard in eigen huisstijl opmaken
  • De data uit verschillende bronnen combineren 
  • Rapporten online delen, insluiten of downloaden 

Software zoals Google Analytics kun je gratis koppelen. Voor sommige programma’s heb je externe connectors nodig – Looker Studio heeft er zo’n 600. Voor sommige connectors betaal je geld, bij andere connectors zit het inbegrepen in de abonnementsprijs van de desbetreffende software.

dashboard kpi
kpi-dashboard

Klipfolio dashboard

Wil je data van verschillende bronnen met elkaar koppelen zoals Google Analytics, Instagram en je SEO-inspanningen? Met Klipfolio kun je meer dan 100 externe bronnen importeren en de data makkelijker met elkaar combineren. Daarnaast heeft het – in tegenstelling tot Looker Studio – een goede supportafdeling. Daar hangt wel een prijskaartje aan: je betaalt minimaal 100 euro per maand, afhankelijk van je wensen

Stap 4: monitor, optimaliseer & evalueer

Zodra je KPI dashboards in de lucht zijn en de data binnen rolt, kun je je campagnes en marketinginspanningen eenvoudig monitoren, optimaliseren en evalueren. Prik een vast moment om alle KPI’s door te nemen en stel hierbij de volgende vragen:

  • Wat werkt goed?
  • Wat kan beter?
  • Wat presteert minder dan gebruikelijk?
  • Met welke middelen moet je stoppen?
  • Welke middelen presteren bovengemiddeld (en moeten we het budget op verhogen)

Een KPI dashboard geeft je goede inzichten en laat je zien wat wel en niet werkt. De data van het voorgaande jaar kun je gebruiken voor marketingbeslissingen in het komende jaar, je kunt data vergelijken ten opzichte van voorgaande periodes en je huidige situatie ten opzichte van het overkoepelende doel meten. 

ecommerce kpi dashboard
Olaf Peters - Profielfoto Markant Internet

Benieuwd naar een KPI dashboard op maat?

Onze specialisten helpen je graag met het inzetten van een KPI dashboard voor jouw onderneming!

Neem contact op!
dashboard kpi

Voordelen van je data meten in een KPI dashboard

Wil je aan de slag met een eigen KPI dashboard om méér uit je online campagnes te halen? Dit zijn de voordelen:

✓ Het bespaart tijd
✓ Meer inzicht in je data
✓ Meer gevoel bij de verschillende data
✓ Je krijgt eerder gevoel bij wat werkt, en wat niet
✓ Je meet de ROI per kanaal en verbetert de resultaten
✓ Één overzicht van de cijfers uit verschillende databronnen
✓ Indien realtime kun je direct de huidige stand van zaken inzien 

Ook je marketinginspanningen naar een hoger niveau tillen en méér resultaat halen, maar weet je niet waar je moet beginnen met een KPI dashboard? Onze data-analist helpt je graag verder.

Ook je resultaten meten in aan de hand van een KPI dashboard?

Of je nou aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren, marketing automation, conversie optimalisatie of een combinatie van deze middelen: je wilt dat je inspanningen resultaat opleveren. Met een KPI dashboard zorg je dat je je vertrekpunt kent en vanuit daar ga je optimaliseren. 

Je komt er bijvoorbeeld achter dat de pagina’s onvindbaar zijn op relevante zoektermen in de zoekmachines. Dat de ROI van je advertenties te laag is en het aantal afhakers in het winkelmandje op je webshop te hoog. Van deze data ben je alleen op de hoogte als je je data frequent meet, doelen instelt en KPI’s monitort. Een KPI dashboard helpt je hierbij.

kpi-dashboard
ecommerce kpi dashboard

… Werk samen met de professionals van Markant Internet

Een KPI dashboard is het vertrekpunt van je online marketingstrategie en een belangrijke spil in het geheel. Zorg dat je weet wat je meet en dat je de resultaten juist interpreteert. Jij bent de specialist in jouw vakgebied, wij versterken je positie met onze expertise binnen datagedreven online marketing.

Een plan op maat

Afhankelijk van jouw wensen en doelen wordt er een plan op maat gemaakt. Wij geloven namelijk niet in oplossingen die toepasbaar zijn voor iedere organisatie. We testen wat werkt, en wat niet. Zo worden we langzaam beter en werken we stapsgewijs toe naar jouw doel. Maar voordat we zover zijn, gaat de werkwijze als volgt:

  1. Je hebt contact met onze dataspecialist 
  2. We voeren een analyse uit of plannen een intake 
  3. We bepalen een doel en plannen taken in
  4. Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden 
  5. We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
  6. Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten.
kpi-dashboard
dashboard kpi

Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor data gedreven marketing

Markant Internet staat voor hard werken, zichtbaar resultaat en een vleugje Twentse nuchterheid. Geen standaardpakket, maar een langetermijnrelatie waarop je kunt bouwen. Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor:

✅ Maatwerk op basis van jouw wensen en doelen
✅ Een bureau met meer dan 10 jaar aan zoekmachine- en datagedreven marketing-ervaring
✅ Een volwaardig team dat samen met jou aan je doelen werkt
✅ Een samenwerkingspartner voor de lange termijn
✅ Persoonlijk contact: jouw vaste specialist is slechts één mail of telefoontje verwijderd
✅ Focus op jouw resultaat met gestructureerde werkwijze

Olaf Peters - Profielfoto Markant Internet

KPI dashboard interessant voor jouw onderneming?

Onze specialisten helpen je graag met het inrichten van een gedegen KPI dashboard voor jouw onderneming!

Neem contact op!