Microsoft Ads
Van Bing Ads naar Microsoft Ads
Bing, de zoekmachine van Microsoft, groeit jaarlijks in marktaandeel. Momenteel gaat het nog om enkele procenten in Nederland. Google is nog altijd marktleider met meer dan 90% marktaandeel in Nederland. Regeren is vooruitzien en daarom is het slim om je juist nu te verdiepen in adverteren via Bing.
Het advertentieprogramma heeft in de afgelopen jaren enkele naamswijzigingen ondergaan. In 2012 werd ‘Microsoft AdCenter’ ‘Bing Ads’ en in 2019 ondergingen ze nog een wijziging: van ‘Bing Ads’ naar ‘Microsoft Advertising’. Het advertentienetwerk van Microsoft is namelijk breder dan alleen de zoekmachine Bing, vandaar deze naamswijziging.
Vrijblijvende SEA analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA.
15 Redenen om in Microsoft ads te adverteren
Net als bij Google, kun je ook in Bing via de zoekmachine én het advertentienetwerk adverteren. In Google noem je dit het Display netwerk, bij Bing noemen ze dit gesponsorde koppelingen. Hier kun je banners plaatsen bij sites die aangesloten zijn op dat netwerk.
Reden 1: Minder concurrentie
Overweeg je om in zoekmachines te adverteren? Vergeet Bing niet! Het marktaandeel is beduidend lager vergeleken met Google, maar daardoor zien veel concurrenten het nog niet als prioriteit om te adverteren in Bing. Een grote kans voor jou.
Reden 2: Volledige dekking in de zoekmachines door te combineren met Bing Ads
Bing Ads helpen je om nét dat extra gedeelte van je doelgroep te bereiken. Iedereen aanspreken met je product of dienst is onmogelijk. Met een 90% marktaandeel in Google zit je op de goede weg. Maar je wil gaan voor 100% van je doelgroep: in Bing pak je weer een paar extra procenten binnen je doelgroep, waardoor je je bereik verder vergroot.
Reden 3: Op eigen merknaam concurreren levert meer op
In Google komt het regelmatig voor dat een concurrent op jouw merknaam adverteert. Vervelend, zeker als je zelf niet adverteert. Het resultaat van jouw concurrent staat dan boven jouw eigen (organische) resultaat. We raden daarom vaak aan om in ieder geval op je eigen merknaam in Google te adverteren. We zien dat dit in Bing veel minder gebeurt, omdat er minder concurrentie is. Als je nu op je eigen merknaam in Bing concurreert is de kans groot dat je ook echt de enige bent. En dat je lagere kosten per klik hiervoor betaalt. Zo weet je zeker dat je ideale klant die naar jou zoekt, ook echt op jouw website landt.
Reden 4: De kosten per klik zijn lager
Doordat er minder concurrentie is, betaal je minder in Bing. Tekstadvertenties worden doorgaans afgerekend per klik naar je website. Dit noem je kosten per klik (CPC). Je betaalt dus gemiddeld minder als een bezoeker binnenkomt via Bing, vergeleken met Google.
Reden 5: Een hogere ROI
Wist je dat de kans op een conversie gemiddeld hoger is via Bing, dan via Google? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het conversiepercentage gemiddeld hoger ligt in Bing. Zo heeft onderzoek in de Verenigde Staten aangetoond dat consumenten meer uitgeven wanneer ze een website bezoeken via Bing, dan wanneer ze een website bezoeken via Google. Hoewel dit soort bevindingen niet altijd ook gelden in Nederland, is de test herhaald in Nederland en is hetzelfde bevonden. Een hogere conversie tegen lagere klikprijzen betekent een betere ROI. Hiervoor zijn verschillende oorzaken te noemen: minder concurrentie (dus minder afleiding), Bing-gebruikers zoeken gerichter en de interface is gebruiksvriendelijker.
Meer weten over Microsoft Ads?
Laat je informeren door onze SEA specialisten over de verschillende mogelijkheden van onze Microsoft Ads dienst!
Neem contact op!Reden 6: Gebruikers worden gestimuleerd via ‘Microsoft Rewards’
Wist je dat Bing gebruikers beloont met cadeaukaarten, loterijloten of schenkingen aan een goed doel voor gebruik van de zoekmachine? Niet direct een voordeel voor jou, maar mensen worden hiermee wel gestimuleerd om via Bing te zoeken in plaats van andere zoekmachines. Het loyaliteitsprogramma is gratis en heet ‘Microsoft Rewards’.
Reden 7: Bing is de standaard zoekmachine bij Microsoft computers
Hoewel het marktaandeel van Microsoft computers langzaam terrein verliest aan Macbooks, heeft alsnog bijna 90% van de Nederlandse computers een Windows besturingssysteem. De standaard browser van een Windows computer is Edge en de standaard zoekmachine is Bing. Als gebruikers zelf niet de browser of de zoekmachine aanpassen, is Bing is de standaardbrowser. Daardoor heb je een hoop bezoekers die Bing onbewust gebruiken.
Reden 8: Bing groeit in marktaandeel
Het loyaliteitsprogramma, de focus op social media en afbeeldingen en de fijnere interface: langzaam groeit Bing in marktaandeel. Zorg daarom dat je nú de kneepjes van het programma kent, zodat je straks voorloper bent in de markt.
Reden 9: Geschikt voor internationale bedrijven
In Nederland wint Bing langzaam aan terrein, in het buitenland gaat dit sneller. In het Verenigd Koninkrijk is Bing een stuk populairder vergeleken met Nederland en in Amerika gaat het marktaandeel zelfs naar 30%. Zeker als je internationaal zaken doet, is het slim om Bing te overwegen in je advertentiestrategie.
Reden 10: Gemakkelijk importeren vanuit Google
Heb je al een Google Ads account? Dan hoef je niet alles opnieuw in te richten. In Microsoft Ads kun je data namelijk makkelijk importeren vanuit Google Ads. Ideaal als je twee exact dezelfde campagnes hebt lopen: zo kun je precies de opbrengsten per kanaal monitoren.
Vrijblijvende SEA analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA.
Reden 11: Snap je Google Ads, dan begrijp je Microsoft Ads ook
Hoewel de interface geen exacte kopie is, kan je gegarandeerd overweg met Microsoft Ads, als je de fijne kneepjes van Google Ads kent. Beide programma’s werken zo goed als hetzelfde: je hebt campagnes waaronder je advertentiegroepen en advertenties aanmaakt en je zoekwoorden en doelgroepen kunt instellen. Snap je de basis van zoekmachine adverteren, dan kun je makkelijk aan de slag met ieder advertentieprogramma.
Reden 12: Mogelijkheid tot adverteren in LinkedIn
De verschillen in functionaliteiten zijn minimaal tussen Google en Microsoft Ads, maar er is één groot voordeel: binnen Microsoft Ads kun je direct adverteren in LinkedIn. Onder het advertentienetwerk van Microsoft Ads vallen onder andere Outlook, MSN en LinkedIn. Maar in LinkedIn kun je zelfs nog een stap verder gaan: je kunt je doelgroep namelijk targeten op basis van functie, branche en het bedrijf. Zo kun je je banners tonen aan relevante personen binnen LinkedIn. Hoe relevanter de boodschap, hoe groter de kans op een conversie.
Reden 13: Bing Ads geeft je meer controle op campagne- en advertentieniveau
Bing Ads zorgen er voor dat je nét dat extra gedeelte van je doelgroep bereikt. De uitgebreide targetingmogelijkheden binnen Google Ads zorgen ervoor dat je heel gericht je doelgroep aanspreekt. Locatie, advertentieweergave en taal kun je op campagneniveau instellen. Binnen Microsoft Ads kan dit zelfs op advertentieniveau! Zo hoef je niet een nieuwe campagne te maken als je een wijziging per advertentiegroep wil doorvoeren.
Reden 14: Demografische targeting in het zoeknetwerk
Binnen Google kun je binnen het zoeknetwerk alleen targeten op zoektermen en in het Displaynetwerk (de banners) targeten op demografische factoren. Een groot voordeel van Microsoft Ads is dat je dit óók in het zoeknetwerk kan. De tekstadvertenties die je laat zien aan de zoeker matchen niet alleen op basis van zoekterm, maar ook op basis van demografische factoren zoals leeftijd en geslacht.
Reden 15: Bing hecht meer waarde aan afbeeldingen
Heb je een website waarin je je bezoekers inspireert? Bing hecht meer waarde aan afbeeldingen en de kwaliteit is stukken beter. De laatste jaren zien we dat social media kanalen die meer focussen op visuele content (Instagram) steeds populairder worden. Bing snapt dat gebruikers vaker geïnspireerd willen worden door foto’s in plaats van teksten. De afbeeldingen in de zoekmachines zijn een stuk mooier. Een grote kans voor aanbieder van vakantie of als fotograaf.
Weten wat Microsoft Ads voor jou kan betekenen?
Onze SEA specialisten vertellen je graag wat Microsoft Ads voor jouw website kan betekenen!
Neem contact op met onze SEA specialist!Adverteren in Bing of Google?
Ga je aan de slag met zoekmachine adverteren, dan wil je Bing meenemen in je strategie. Het advertentieprogramma heeft een aantal extra functionaliteiten ten opzichte van Google en de concurrentie is lager. Daartegenover staat dat het marktaandeel stukken lager is. Ons advies is dan ook om niet te kiezen tussen de twee zoekmachines, maar een advertentiestrategie uit te rollen waarin je in beide kanalen adverteert. Zo kun je zelf de kosten per klik, CTR en conversiepercentages vergelijken en kijken wat werkt. Je betaalt alleen per klik, dus het kost je niets extra om in twee verschillende zoekmachines te adverteren. Hulp nodig met het uitwerken van je advertentiestrategie? Onze advertentiespecialist helpt je graag verder.
Aan de slag met je zoekmachine adverteren
Aan de slag met zoekmachine adverteren? Onze specialist deelt hieronder een aantal stappen hoe je dit het beste aanpakt.
Stap 1: Bepaal je doel
Voordat je aan de slag gaat met je advertentiestrategie, is het belangrijk om je doel te formuleren. Op basis daarvan bepaal je namelijk het advertentienetwerk en het type advertentie. Banners zijn ideaal om je naamsbekendheid te vergroten of een nieuw product te introduceren, terwijl Shopping-campagnes geschikt zijn voor bezoekers aan het einde van de aankoopfunnel.
Stap 2: Kies de doelgroep
Op wie richt je je? Je hebt hierboven net geleerd dat je in Microsoft Ads niet alleen kunt targeten op zoekwoorden bij tekstadvertenties, maar ook op basis van demografische gegevens. Bepaal je doelgroep zodat je boodschap aansluit op de behoefte van de zoeker.
Stap 3: Breng de customer journey in kaart
Wat is de fase van de zoeker? Ga je je nieuwe product introduceren of staat je bezoeker op het punt om het product in je winkelmandje af te rekenen? Breng de customer journey (de klantreis) in kaart en bepaal het advertentienetwerk- en type per fase.
Stap 4: Bepaal de KPI’s voor succes
Afhankelijk van het type advertentie, bepaal je KPI’s. Hieronder hebben we een paar KPI’s per type advertentie, als voorbeeld:
Shopping ads
- Weergaven
- Kliks
- CTR
- % in winkelmandje
- Aantal voltooide aankopen
- Conversieratio
- Gemiddelde omzet per gebruiker
Banners
- Aantal weergaven
- Kliks
- CTR (Click-Through-Ratio)
- CPM (Kosten per 1.000 kliks)
Tekstadvertenties
- Aantal weergaven
- Kliks
- Verkeer op site
- CTR
- Conversieratio
Stap 5: Maak advertenties en landingspagina's
Tijd om vorm te geven aan je strategie. Je boodschap komt tot leven in je advertenties. Je laat banners maken of importeert een XML-feed van je producten voor je Shopping-campagne. Natuurlijk zorg je er dan ook voor dat de advertentie aansluit op de juiste landingspagina, de pagina op jouw website waar je de zoekers heen stuurt. Zodra je tevreden bent, laat je de campagnes draaien.
Stap 6: Monitor, evalueer en optimaliseer
Om voortgang te boeken, moet je weten hoe je advertenties presteren. Prik een vast moment in de week (bijvoorbeeld iedere maandagochtend) waarin je je KPI’s doorloopt en de resultaten vergelijkt met de voorgaande week. Sluit niet-relevant verkeer uit, maar pas niet teveel in één keer aan. Je wil eerst data verzamelen voordat je conclusies trekt. Trek een keer per maand uit om te kijken hoe je scoort ten opzichte van je doel en voer op basis daarvan optimalisaties uit.
Aan de slag met Microsoft Ads voor jouw organisatie?
Na het lezen van alle informatie over Microsoft ads ken je de basis. Overgaan op actie, bouwen aan je merk en gefocust blijven op het doel zijn het lastigste. Alleen kan je mooie stappen zetten, samen gaat dat een stuk sneller.
… Daarom gaan we SAMEN aan de slag!
Jij komt met je vraagstuk over zoekmachine adverteren bij ons uit en samen bespreken we de kansen en strategie. Je vraagt niet iets aan ons en wij voeren het uit, maar we werken écht samen. Je wil bijvoorbeeld adverteren in Bing, wij willen weten waarom. Is het doel naamsbekendheid? Dan gaan we daar aan werken. Bijvoorbeeld door het plaatsen van banners in het Bing- en Google netwerk én in combinatie met andere online middelen. Vanuit het doel bepalen we een online strategie die werkt.
Een plan op maat
Wij werken niet met standaard pakketten. Iedere organisatie is uniek, dus zo behandelen we al onze klanten ook. Online marketing betekent kijken wat werkt, en wat niet. Zo worden we langzaam beter en focussen we op resultaat. Je krijgt van ons een plan op maat waar we samen aan werken. Maar voordat het zover is, doorlopen we samen eerst deze stappen:
- Je hebt contact met onze advertentiespecialist
- We voeren een analyse uit of plannen een intake
- We bepalen een doel en plannen taken in
- Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden
- We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
- Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten.
Daarom kies je voor Markant Internet
Markant Internet staat voor hard werken, zichtbaar resultaat en een vleugje Twentse nuchterheid. Geen standaardpakket, maar een langetermijnrelatie waarop je kunt bouwen. Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor:
✓ Maatwerk op basis van jouw wensen en doelen
✓ Een bureau met meer dan 10 jaar aan zoekmachine-ervaring
✓ Een volwaardig team dat samen met jou aan je doelen werkt
✓ Een samenwerkingspartner voor de lange termijn
✓ Persoonlijk contact: jouw vaste specialist is slechts één mail of telefoontje verwijderd
✓ Focus op jouw resultaat met gestructureerde werkwijze
Vrijblijvende SEA analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA.