Remarketing

Wat is remarketing en hoe kan het jouw bedrijf online verder helpen?

Remarketing – onderdeel van Display Adverteren – ook wel retargeting genoemd is een manier om opnieuw in contact te komen met mensen die eerder op jouw website zijn geweest. Hoe gaat dat dan precies in zijn werk?

Google Remarketing

De verschillende fases van remarketing

Door middel van cookies wordt een persoon herkent en toegevoegd aan een doelgroeplijst. Wanneer er genoeg mensen aan de lijst toegevoegd zijn (minimaal 100) kan je deze inzetten om gerichte advertenties in te zetten. Remarketing kan worden ingezet op diverse plaatsen in de marketing funnel. Waar de één nog in de oriënterende fase is zal de ander al veel verder zitten in de aankoopbeslissing. Er zijn vier verschillende fases te onderscheiden:

Homepagina
Bezoekers die enkel de homepagina bezocht hebben en niet doorgeklikt hebben naar een product. Deze mensen staan nog helemaal in het begin van de aankoopfase. Deze personen zullen waarschijnlijk nog geen beslissing nemen op korte termijn (tenzij je natuurlijk met kortdurende seizoen producten te maken hebt). Als deze doelgroep converteert is dit meestal binnen 2 tot 3 maanden.

Productpagina

Bezoekers die op een specifiek product hebben geklikt zijn een fase verder in de funnel. Zij hebben namelijk al interesse getoond in een specifiek product. Hierdoor weet je ook beter waar de interesse ligt van deze persoon en kan je hier op sturen. Over het algemeen zijn deze personen al een stuk dichterbij het doen van een aankoop. Over het algemeen converteert deze doelgroep binnen 1 of 2 maanden.

Winkelmandje
Deze mensen zijn in de laatste fase beland van de funnel.  Ze hebben een product in hun winkelwagen gestopt maar hebben dit nog niet afgerekend. Er is specifieke interesse getoond in een product en het product is dusdanig akkoord bevonden dat hij in de winkelwagen is geplaatst. Deze doelgroep is het meest interessant. Wanneer iemand in deze fase zit zal hij waarschijnlijk converteren binnen 7 tot 30 dagen. Ook hier ben je weer afhankelijk van het type product.

Converteerders
Deze mensen hebben een aankoop gedaan op jouw website. Het heeft daarom geen zin meer om deze mensen opnieuw te targeten met producten/ diensten waar zijn interesse hebben getoond. Je kan deze personen uitsluiten in elke campagne, hierdoor verspil je geen budget.

Google Statische Remarketing

Statische remarketing

Er zijn twee manieren hoe je remarketing in kan zetten, statisch en dynamsich. Wat is het verschil tussen deze twee vormen?

Wat is statische remarketing? Statische remarketing is relatief eenvoudig. Je hebt een lijst met websitebezoekers en deze laat je allemaal dezelfde advertenties zien. Je kan er wel voor kiezen om bezoekers van een bepaalde pagina andere advertenties te tonen. Deze manier van remarketing kan het best ingezet worden voor bedrijven zonder webshop of webshops met een paar producten.

Voordelen van statische remarketing zijn: Je bent niet gebonden aan kaders en kan je creativiteit de vrijeloop laten, het bied je de mogelijkheid om je merk ‘on top of people’s’ mind te houden, het draagt bij aan de algemene branding van je merk.

Google Dynamische Remarketing

Dynamische remarketing

Wat is dynamische remarketing? Dynamische remarketing is over het algemeen een wat complexere vorm van remarketing. Bij deze vorm van remarketing laat je de klant een specifieke advertentie zien aan de hand van een data feed. In deze data feed staan alle producten die in de webshop verkocht worden. Wanneer de bezoeker een bepaald product heeft bekeken en vervolgens niet converteert zal deze geretarget worden door middel van dynamische remarketing. Er wordt een advertentie getoond waarbij automatisch een product en prijs wordt ingeladen. Wij hebben deze vorm van remarketing ingezet voor diverse klanten.

Enkele voordelen van het inzetten van dynamische remarketing campagnes zijn:

Mensen krijgen content te zien die speciaal afgestemd is voor hun. Hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn om een bezoekje te brengen aan jouw website en daar converteren.

Wanneer je veel producten in je webshop hebt is het bijna onmogelijk om voor al deze producten een advertentie te maken. Met dynamische remarketing is dit dus toch mogelijk.

Doordat de advertenties gelinkt zijn aan een data feed die regelmatig update zijn de prijzen en afbeeldingen die getoond worden altijd up-to-date. Ook kan je de bezoeker hierdoor attenderen op prijsdalingen.

Een ander voordeel van de data feed is dat enkel de producten getoond worden die in voorraad zijn. Hierdoor zet je, je budget effectiever in en adverteer je dus alleen op producten die je daadwerkelijk kan leveren.

Benieuwd hoe remarketing jouw organisatie kan verbeteren? Onze SEA specialisten kijken graag met je mee!

Interessant?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Neem contact op 074 - 76 000 32