Wat is remarketing precies?
Remarketing is een belangrijk onderdeel van Display Adverteren, net zoals Display retargeting, en wordt ook wel retargeting genoemd. Remarketing biedt de mogelijkheid om opnieuw in contact te komen met mensen die eerder op jouw website zijn geweest. Hoe gaat dat dan precies in zijn werk? Door middel van cookies wordt een persoon herkend en toegevoegd aan een doelgroeplijst, ook wel bekend als een remarketinglijst. Op het moment dat er voldoende mensen aan de lijst toegevoegd zijn (minimaal 100 personen), dan kan je deze inzetten om gerichte advertenties in te zetten. Remarketing kan worden ingezet op diverse plaatsen in de marketing funnel, waardoor de klant altijd precies op het juiste moment wordt benaderd.
Vrijblijvende SEA analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA.
Vier fases om op in te spelen
Homepagina
Bezoekers die enkel de homepagina bezocht hebben en niet doorgeklikt hebben naar een product. Deze mensen staan nog helemaal in het begin van de aankoopfase. Deze personen zullen waarschijnlijk nog geen beslissing nemen op korte termijn (tenzij je natuurlijk met kortdurende seizoen producten te maken hebt). Binnen 2 tot 3 maanden converteert deze doelgroep.
Productpagina
Bezoekers die op een specifiek product hebben geklikt zijn één fase verder in de funnel. Zij hebben namelijk al interesse getoond in een specifiek product. Hierdoor wordt ook duidelijker waar de interesse van deze persoon precies ligt en kan je hier op sturen. Over het algemeen converteren deze personen al een stuk sneller ten opzichte van personen in de vorige fase. Deze doelgroep converteert binnen 1 of 2 maanden.
Winkelmandje
Deze mensen zijn in de laatste fase beland van de funnel. Ze hebben een product in hun winkelwagen gelegd, maar hebben dit nog niet afgerekend. Er is specifieke interesse getoond in een product en het product is dusdanig akkoord bevonden dat het in de winkelwagen is geplaatst. Deze doelgroep is het meest interessant. Wanneer iemand in deze fase zit zal hij/zij waarschijnlijk converteren binnen 7 tot 30 dagen. Ook hier ben je weer afhankelijk van het type product.
Converteerders
Deze mensen hebben een aankoop gedaan op jouw website. Het is in dit geval niet interessant en erg overbodig om deze mensen opnieuw te targeten met producten/ diensten waar zijn interesse hebben getoond. Je kan deze personen uitsluiten in elke campagne, hierdoor verspil je geen budget en kan je het budget besteden aan interessante doelgroepen.
Remarketing op basis van doelgroepenlijsten
Doelgroepenlijsten – ook wel remarketinglijsten genoemd – bestaan uit een verzameling van websitebezoekers of app-gebruikers die zijn samengesteld met behulp van cookies. Er worden regels gesteld van wanneer bezoekers of gebruikers aan de remarketinglijst toegevoegd dienen te worden. Daarnaast bieden remarketinglijsten de mogelijkheid om een periode in te stellen dat bepaalt hoelang bezoekers of gebruikers in de lijsten blijven staan. De remarketinglijsten voegen binnen enkele seconden, de bezoekers toe aan de betreffende lijst. Op het moment dat de bezoeker meerdere pagina’s bezoekt, kan deze worden toegevoegd aan meerdere remarketinglijsten. Dit hoeft niet als een probleem te worden gezien, want de advertentie met de hoogste advertentierangschikking zal concurreren in de veiling.
Meer weten over deze dienst?
Laat je informeren door onze SEA specialisten over de verschillende mogelijkheden van onze remarketing dienst!
Neem contact op!Verschillende vormen van remarketing in Google Ads
Remarketing houdt in: potentiële klanten opnieuw bereiken op een ander tijdstip, elders op het internet. Bezoekers die op jouw website zijn gekomen maar niet geconverteerd hebben, kunnen opnieuw worden benaderd om hen toch over de streep te trekken en een gewenste actie uit te laten voeren. De actie is afhankelijk van de website en de bedrijfsdoelstellingen. Denk aan het downloaden van een brochure, het invullen van contactformulieren of het kopen van een product. In Google Ads kun je twee vormen van remarketing instellen: statische remarketing en dynamische remarketing. Het verschil tussen deze twee vormen is dat statische remarketing eenvoudiger is op te zetten dan dynamische remarketing. Bij statische remarketing kun je eerdere bezoekers van een bepaalde pagina opnieuw bereiken met een beeldadvertentie. Je hebt een lijst met websitebezoekers en deze laat je allemaal dezelfde advertenties zien. Je kan er wel voor kiezen om bezoekers van een bepaalde pagina andere advertenties te tonen.
Dynamische remarketing gaat een stap verder en maakt remarketing een stuk specifieker. Het biedt de mogelijkheid om bezoekers opnieuw te bereiken door hen eerdere bekeken producten te tonen. Dit houdt in dat de bekeken producten opnieuw aan de potentiële klant worden getoond door middel van een dynamisch gegenereerde beeldadvertentie. Het voordeel hiervan is dat de bezoeker een zeer relevante advertentie ziet, waardoor de kans op een aankoop of een andere gewenste actie toeneemt. Voor E-commerce bedrijven is dynamische remarketing de uitgelezen manier om in te spelen op het juiste moment in de klantreis, waarmee men opnieuw getriggerd wordt om over te gaan tot aankoop van het bekeken product.
De voordelen van statische remarketing
Statische remarketing kent een aantal voordelen:
- Het is relatief eenvoudig in te zetten indien je beschikt over de benodigde kennis en ervaring. Hierdoor kan je snel genieten van de resultaten die behaald kunnen worden met behulp van de statische remarketing campagnes;
- Je bent niet gebonden aan kaders en je bent in staat om jouw creativiteit de vrije loop te laten. Hierdoor kan je de remarketing campagne op de manier instellen die jij wilt en sluit dit visueel mooi aan bij jouw producten en huisstijl;
- Het biedt de mogelijkheid om jouw merk ‘on top of people’s mind’ te krijgen. Hierdoor denken mensen bij het zien van het producttype meteen aan jouw merk en onderneming;
- Het draagt bij aan de algemene branding van het merk.
De voordelen van dynamische remarketing
Dynamische remarketing is vooral voor E-commerce ondernemingen zeer interessant om in te zetten. Enkele voordelen van het inzetten van dynamische remarketing campagnes zijn:
- Mensen krijgen zeer persoonlijke advertenties te zien van een product die zij eerder hebben bekeken. Hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn om een bezoekje te brengen aan jouw website en daar converteren;
- Wanneer je veel producten in je webshop hebt is het bijna onmogelijk om voor al deze producten een advertentie te maken. Dynamische remarketing maakt dit toch mogelijk;
- Doordat de advertenties gelinkt zijn aan een data feed die regelmatig worden geüpdatet, zijn de prijzen en afbeeldingen die getoond worden altijd up-to-date. Ook kan je de bezoeker hierdoor attenderen op prijsdalingen;
- Enkel en alleen worden de producten getoond die in voorraad zijn. Hierdoor zet je het budget efficiënter in en adverteer je alleen op producten die je daadwerkelijk kan leveren.
Remarketing uitbesteden aan specialisten?
We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.
Neem contact op met Olaf!Retargeting bestaat ook, maar wat is het verschil?
Retargeting en remarketing hebben hetzelfde doel, namelijk het opnieuw benaderen van een bezoeker die nog geen gewenste actie heeft uitgevoerd. Facebook gebruikt vaak de term ‘Retargeting’, terwijl Google spreekt van ‘Remarketing’. Beide termen kunnen tegenwoordig worden gezien als synoniemen op het moment dat we spreken over het bereiken van hetzelfde doel. Van oorsprong werd remarketing beschouwd voor e-mailcampagnes, waarin eerdere bezoekers werden bereikt. Maar sinds Google Ads naar remarketing verwijst in hun eigen platform, worden de twee begrippen als synoniem gebruikt.
Remarketing uitbesteden?
Met remarketing kun je potentiële klanten opnieuw bereiken die jouw website of webshop eerder hebben bezocht. Door middel van remarketing worden relevante advertenties getoond aan de bezoeker, waardoor diegene getriggerd wordt om op de advertentie te klikken en de website nogmaals te bezoeken. Je kunt jouw producten of diensten opnieuw onder de aandacht brengen bij een doelgroep die al interesse heeft getoond in jouw bedrijf.
Wil je direct aan de slag met remarketing, maar weet je niet welke vorm je het best kunt inzetten? Remarketing uitbesteden aan een ervaren bureau is in dat geval een zeer verstandige keuze.
De Google Ads specialisten van Markant Internet zorgen ervoor dat jouw potentiële klanten alsnog converteren. Met onze strategische aanpak zorgen wij ervoor dat jouw website/webshop wederom zichtbaar is voor jouw doelgroep op het juiste moment. Onze specialisten nemen jouw huidige remarketing campagnes goed onder de loep. We stellen eventuele knelpunten vast en brengen een adviesvoorstel uit om de campagnes te verbeteren. Maak je nog geen gebruik van remarketing campagnes, maar wil je deze wel graag inzetten? Dan kan je ons contacteren voor een vrijblijvend gesprek. Onze specialisten brengen graag jouw wensen en doelstellingen in kaart en bespreken tevens alle mogelijkheden en kansen rondom remarketing
Start vandaag met remarketing uitbesteden!Vrijblijvende SEA analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA.