Deze term heb je ongetwijfeld vaker gehoord. Als marketeers hebben we dagelijks te maken met zogenaamde remarketing campagnes. Dit biedt adverteerders de kans om de conversies een boost te geven en zodoende de omzet of leads te verhogen. Maar wat is het eigenlijk?
Geïnteresseerde bezoekers opnieuw bereiken
Remarketing is een strategie om contact te leggen met mensen die jouw website/webshop of mobiele app reeds hebben bezocht. Hiermee kunnen er op strategische wijze banneradvertenties worden getoond aan de potentiële klant, terwijl men op internet navigeert. Met dynamische remarketing ga je nog een stapje verder. Hierbij toon je producten en services aan bezoekers die een specifieke pagina hebben bezocht. Hierbij kun je heel gericht nogmaals inspelen op de behoefte van de klant.
Voorbeeld
Een bezoeker heeft een pagina bezocht waarbij zonneschermen worden aangeboden. De klant heeft het product bekeken maar er zijn geen conversies gegenereerd. Door middel van Dynamische remarketing kan die bezoeker nogmaals bereikt worden met een advertentie van het product of dienst die men heeft bekeken. Hierdoor wordt de bezoeker op het juiste moment op de juiste plek getriggerd om alsnog over te gaan tot een conversie.
Hoe werkt het precies?
De bezoeker wordt een bepaalde periode gevolgd door middel van een cookie. Vervolgens wordt aan diegene meestal een beeldadvertentie getoond wanneer de bezoeker zich in het Display Netwerk bevindt. Het Display Netwerk zijn miljoenen sites waarbij Google advertenties kunnen worden weergegeven. Het is zelfs mogelijk middels context targeting om de advertenties te laten weergeven op sites met een specifieke content. Als je zonneschermen verkoopt – zoals in bovenstaand voorbeeld wordt uitgelegd – wil je het liefst dat jouw advertenties worden getoond op websites waarbij de content in het teken staat van huis en tuin artikelen en/of het weer. Hierdoor houd je de relevantie hoog tussen content en advertentie, waardoor de kans wordt vergroot dat de bezoeker op de advertentie klikt. Verder kunnen er ‘frequentielimieten’ worden ingesteld in een campagne. Dit houdt in dat er een limiet ingesteld wordt voor het aantal vertoningen van de advertenties. Dit kan per dag, week of maand worden ingesteld.
Verschillende vormen van targeting
De potentiële klant kan op diverse manieren worden geretarget.
- Standaard remarketing: advertenties worden weergegeven aan eerdere bezoekers terwijl men websites en apps gebruikt in het Display Netwerk.
- Dynamische remarketing: gepersonaliseerde advertenties worden weergegeven – in het Display Netwerk – aan eerdere bezoekers die specifieke producten of diensten hebben bekeken op jouw website of app.
- Remarketinglijsten voor zoekadvertenties: zoekadvertenties worden getoond aan eerdere bezoekers wanneer ze na het verlaten van de website, aanvullende zoekopdrachten uitvoeren (op Google) voor relevante producten.
- Video: advertenties worden op YouTube getoond aan eerdere bezoekers die jouw YouTube-kanaal hebben bekeken. Daarnaast worden advertenties tevens weergegeven wanneer dezelfde bezoekers video’s, websites en apps gebruiken in het Display Netwerk.
- Op basis van klantenlijsten: advertenties worden weergegeven aan eerdere bezoekers – in het Display Netwerk – wanneer zij aangemeld zijn bij Google. Hierbij worden lijsten geüpload met contactgegevens van jouw klanten.
Geniet van verschillende voordelen
Remarketing kent vele voordelen omdat je potentiële klanten opnieuw bereikt. Hierdoor blijf je onder de aandacht bij de klant, waardoor je diegene enthousiasmeert om te converteren. Daarnaast kun je middels de dynamische vorm gepersonaliseerde advertenties vertonen van specifieke producten of diensten. Deze vorm is nóg efficiënter dan de standaard vorm, omdat de kans op conversie nog groter wordt.
Is dit interessant voor jouw bedrijf?
Wil je graag brainstormen of remarketing ingezet kan worden voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op. Onze specialisten denken graag met jou mee.

Gratis SEA analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA