Jouw website hoger in Google?
Hoger in Google scoren met je website: een complete minigids
Het is feest! Je bedrijf heeft een nieuwe website gelanceerd en je bent trots op het resultaat. Het design spat van het scherm af en de teksten spreken je ideale klant aan. Na een paar dagen verandert de feestvreugde langzaam in een grote teleurstelling: je komt erachter dat jullie helemaal niet vindbaar zijn op relevante termen in de zoekmachines. Terwijl je concurrent wel goed vindbaar is en domineert op relevante zoektermen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en je gaat aan de slag om uit te zoeken hoe je website hoger in Google komt. Deze pagina is een complete minigids met alle tips hoe jij ervoor zorgt dat jij de zoekmachines domineert.
Meer weten over zoekmachine optimalisatie?
Laat je informeren door onze SEO specialisten over de verschillende mogelijkheden van onze zoekmachine optimalisatie dienst!
Neem contact op!Website hoger in Google komen door zoekmachine optimalisatie
Wil je jouw website hoger in Google zien verschijnen? Dan moet je weten hoe zoekmachine algoritmes werken. Google op een willekeurige zoekopdracht en binnen no-time verschijnen er duizenden resultaten op je scherm. Aan Google de schone taak om ervoor te zorgen dat zij de gebruikers doorsturen naar de pagina’s die het meest relevant zijn. Want als gebruikers tevreden zijn over Google, komen ze terug. Google hecht dus veel belang aan relevantie en dat moet altijd het uitgangspunt zijn wanneer je gaat optimaliseren.
Om hoger in google te komen met zoekmachine optimalisatie (dit noemen we ook wel SEO – Search Engine Optimization), zijn drie factoren van essentieel belang:
- Techniek
- Content
- Links
Google en andere zoekmachines
Google heeft, net als Microsoft en Yahoo, een eigen zoekmachine. In plaats van ‘hoger in Google komen’ wil je dus eigenlijk ‘hoger in de zoekmachines komen’. Toch praten we over Google omdat deze zoekmachine veruit het grootste marktaandeel wereldwijd heeft. Hoewel deze zoekmachine niet in ieder land even populair is (in China is Baidu bijvoorbeeld marktleider), is het wereldwijd het referentiekader voor veel online marketeers.
In Nederland is het marktaandeel van Google nog altijd boven de 90%. Richt je je op de Europese markt, dan moet Google optimalisatie bovenaan je prioriteitenlijst staan. En optimaliseer je voor Google, dan optimaliseer je direct voor andere zoekmachines. De werkwijze is namelijk niet verschillend per kanaal. Je komt hoger in Google door je websitepagina’s te optimaliseren en je site zo gebruiksvriendelijk en relevant voor de bezoeker te maken.
De juiste techniek
Als je een website hoger in Google wil laten komen is het technisch aspect belangrijk. Je wilt een website die werkt. Controleer allereerst:
- De laadtijd van je pagina’s;
- Of alle pagina’s geschikt zijn voor verschillende apparaten;
- Of er geen dode links zijn;
- Of de structuur van url’s, koppen en titels de juiste structuur hebben.
Met programma’s zoals SE ranking, Semrush of Google Pagespeed Insights kun je kijken hoe jouw website ervoor staat. Of vraag onze specialist om een SEO-analyse.
Unieke content
‘De lekkerste Thaise curry maak je in slechts 5 stappen’, ‘Vergeet deze spullen niet als je op vakantie gaat’ of ‘Met deze 9 tips ga je gezonder leven’. Internet staat boordevol tips en je kunt over ieder gewenst onderwerp informatie ophalen. Wil je hoger in Google komen, dan moet je aan de slag met je content. Weet waar je doelgroep op zoekt en maakt daarover het meest uitgebreide artikel of minigids.
Je kunt het vergelijken met dit artikel. Wij zien dat Nederlanders gemiddeld 1.600 keer per maand op ‘Hoger in Google’ zoeken in de zoekmachine. Voor ons dé reden om een artikel over dit onderwerp te schrijven, want er is interesse in. En met succes: het feit dat jij dit nu leest, betekent dat we ons doel hebben gehaald. Jou voorzien van álle informatie die je nodig hebt om de zoekmachines te domineren.
Kwalitatieve links
Misschien ken je de term linkbuilding wel. In basis is het links uitwisselen tussen verschillende websites. Een voetnoot in een boek naar een bron of mond-tot-mondreclame zorgt voor autoriteit in de offline wereld. Online zijn dat de backlinks. Hoe meer backlinks (links van andere sites die naar jouw website verwijzen), hoe beter. Mits ze van hoge kwaliteit zijn: Google hecht hier veel waarde aan.
Backlinks werken goed en zorgen voor extra autoriteit en bekendheid. Maar alleen van domeinen die overeenkomsten hebben met jouw website (relevantie) en domeinen van kwaliteit. Ga dus niet zelf aan de slag met linkbuilding, maar laat een specialist je hierin adviseren. Doe je dat niet, dan kunnen ‘slechte’ links verstrekkende gevolgen hebben voor je posities in de zoekmachines.
Weten wat de kwaliteit van jouw domein is? Neem contact op met onze specialist voor een backlinkscan.
Weten wat SEO voor jou kan betekenen?
Onze SEO specialisten vertellen je graag wat zoekmachine optimalisatie voor jouw website kan betekenen!
Neem contact op met onze SEO specialist!Een stappenplan om hoger in Google te komen
Tot zover de theorie, door naar de basis. Hoger in Google komen is geen quick fix. Het kost een hoop tijd en hard werken, maar je wordt beloond met goede resultaten als je consistent aan je vindbaarheid werkt. Met de onderstaande stappen heb je een goede basis, behoud je focus en meet je over een paar maanden je eerste resultaten.
Stap 1: Bepaal je doel & KPI’s
Waarom wil je hoger in Google met je pagina’s komen? Is het omdat “concurrent het ook doet”? Voordat je aan de slag gaat met verschillende marketingmiddelen, moet je eerst je doel bepalen. Is je doel om meer omzet uit je bestaande klanten te halen, dan is zoekmachine optimalisatie niet je eerste prioriteit. Hoger in Google komen is niet je doel, maar een middel. Voorbeelden van doelen zijn bijvoorbeeld:
- Meer naamsbekendheid en zichtbaarheid
- Een nieuwe oplossing bieden voor een bestaand probleem
- Meer verkeer naar je website trekken
- Leads aantrekken
- Extra verkopen op je webshop genereren
Vaak is een combinatie van middelen de beste manier. Wil je meer verkopen genereren, dan wil je niet alleen inzetten op vindbaar zijn in zoekmachines, maar ook via social media je strategie opzetten. En wil je er zeker van zijn dat de bezoeker op je shop vloeiend door het bestelproces heen glijdt. Wanneer je per middel en doel je KPI’s opstelt, kunnen dit voor SEO de volgende KPI’s zijn:
- Posities in zoekmachines
- Aantal organische bezoekers op je website
- Conversieratio van het aantal organische bezoekers
- Het bouncepercentage (aantal bezoekers dat na het lezen van de pagina vertrekt zonder verder actie te ondernemen)
- Gemiddelde tijd op de pagina
Stap 2: Maak een nulmeting
Om resultaat te meten, moet je weten waar je nu staat. Een nulmeting helpt je daarbij. Neem in die nulmeting de volgende zaken mee:
- Een technische analyse van je website waarbij je onder andere de laadtijd via Google Pagespeed Insights meet.
- Kijk in je Google Analytics account hoeveel bezoekers je nu (organisch) binnenhaalt.
- Installeer Google Search Console en bekijk via ‘Prestaties’ op welke zoektermen je nu wordt gevonden.
Stap 3: Doe zoekwoordonderzoek
Tijd voor de volgende stap: het zoekwoordonderzoek. Dit geeft je inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep. Tools zoals de Google Ads Keywordplanner of Ubersuggest geven je hier inzicht in. Speel met deze tools en maak een lange lijst met potentiële zoektermen.
Extra ideeën voor zoektermen krijg je door de suggesties in Google te bekijken, inspiratie op te doen bij je concurrenten in de zoekmachines, de ‘zoekwoord-ideeën’ in bovenstaande tools te raadplegen en tools zoals Answer The Public te gebruiken om nieuwe invalshoeken te ontdekken.
Stap 4: Bepaal de belangrijkste zoektermen
Niet met iedere zoekterm op je lijst zul je direct hoger in Google scoren. Je kijkt niet alleen naar de mate van zoekvolume, maar ook naar de relevantie en mate van concurrentie. Je wilt je niet direct richten op termen met veel concurrentie als je net begint. Filter alle zoektermen met veel concurrentie of te brede zoekintenties uit en begin klein. Maak een top vijf van interessant zoektermen met de hoogste prioriteit en probeer daarmee hoger in Google te komen.
Stap 5: Schrijf SEO-proof artikelen op basis van de meest relevante zoektermen
Maar hoe scoor je hoger in Google met bepaalde zoektermen? Door sterke content te schrijven over een bepaald onderwerp. Net zoals wij nu doen over de term ‘hoger in google’. Bedenk alle mogelijke vragen die je doelgroep heeft om de door jou gekozen zoekterm en schrijf er een relevant en uitgebreid artikel over. Zorg dat je SEO-artikel in ieder geval aan deze eisen voldoet:
- Kies een specifieke zoekterm en laat daar je hele pagina of artikel om draaien.
- Laat je zoekterm terugkomen in de meta data (samenvatting van de pagina die je in de Google resultaten ziet).
- Werk met een duidelijke structuur: de hoofdtitel is een H1-kop, de subkoppen zijn H2’s. En verwerk ook hier weer de zoekterm in.
- Schrijf een artikel van minimaal 600 woorden. Hou het relevant en blijf bij de kern.
- Gebruik synoniemen en laat zinnen vloeiend weglezen. Je schrijft voor mensen, niet voor een machine.
- Plaats relevante afbeeldingen in je artikel en vul de zoekterm bij de ALT-tekst in.
- Plaats relevante links van en naar andere pagina’s binnen je site.
- Sluit af met een call-to-action: wat wil je dat de lezer na het lezen van de pagina doet? (En zorg dat dit in lijn ligt met je hoofddoel!).
Stap 6: Controleer of je pagina’s door Google worden geïndexeerd
Nadat je je artikel, blog of pagina hebt geplaatst wil je dat deze wordt opgepikt door Google. Je kunt Google vergelijken met een grote archiefbak: zodra jouw pagina wordt geïndexeerd, wordt deze eigenlijk gearchiveerd bij Google. Google wacht op het moment dat een gebruiker zoekt naar een onderwerp dat relevantie heeft met jouw pagina. Uit die archiefbak haalt Google pagina’s tevoorschijn. Als je je pagina’s goed hebt geoptimaliseerd, komt jouw pagina ook naar voren, mits relevant.
Maar voordat je pagina in die archiefbak terechtkomt, moet je de zoekmachine laten weten dat er een nieuwe pagina is gepubliceerd. Op de lange termijn pikt Google jouw pagina zelf op, maar je kunt de zoekmachine een handje helpen door een ‘indexeringsverzoek’ in te dienen via Google Search Console. Dien de pagina de eerste keer in en check na een week of je pagina’s worden geïndexeerd. Zeker in het begin kan het wat langer duren, dus er is geen reden tot paniek als je pagina na een week nog niet is geïndexeerd. Heb geduld en maak de rest van dit stappenplan af om hoger in Google te komen.
Monitor de posities
Dat je nieuwe pagina wordt geïndexeerd, oftewel in de archiefbak van Google zit, betekent nog niet automatisch dat je ook wordt gevonden. Je kunt namelijk ook op positie 99 staan, dat is ongeveer de tiende pagina van Google. En we hoeven jou niet te vertellen dat niemand verder zoekt dan de eerste pagina. Je wilt jouw pagina in de top 10 van Google krijgen zodat het de aandacht krijgt die het verdient. Hoe hoger je komt, hoe groter het aandeel in organische bezoekers is.
Evalueer en optimaliseer
Met programma’s zoals SE ranking en Semrush kun je zelf je posities monitoren. Vaak is het een kwestie van veel content schrijven, intern linken en backlinks ontvangen voordat je resultaat gaat zien. SEO is een langetermijnstrategie en de kans is klein dat jouw pagina in één keer naar de top 10 schiet.
Kijk na een maand waar jij staat en leer van je concurrenten in de top 3 in Google. Wat doen zij beter en hoe kun jij daarvan leren? Zorg wel dat je uniek blijft en geen content kopieert: dat wordt gezien als plagiaat en daarvoor word je afgestraft. Langzaam zul je, als je jezelf aan dit stappenplan houdt, stijgingen in posities zien. Begin weer bij de eerste stap en bouw langzaam je SEO-strategie verder uit.
Hoger in Google, en nu?
Als je dit stappenplan hebt gevolgd, ga je langzaam resultaat zien. Hoger in Google komen is een teken dat je op de goede weg zit, maar het is niet je eindstation. Ga even terug naar je hoofddoel: waarom begon je ook alweer met het optimaliseren van je website en wat wil je eruit halen?
In zoekmachines concurreer je namelijk ook nog met advertenties. En wat dacht je van social media? Afhankelijk van je doel zet je niet één, maar meerdere middelen in. Deze middelen werken elkaar niet tegen, maar versterken elkaar als je ze goed inzet. Bij Markant Internet maken we voor jou een plan op maat om jouw doelen te halen.
Op zoek naar een online marketingbureau dat jou verder helpt?
Na het lezen van alle informatie over hoger in Google komen en zoekmachine optimalisatie ken je de basis. Overgaan op actie, bouwen aan je merk en gefocust blijven op het doel zijn het lastigste. Alleen kan je mooie stappen zetten, samen gaat dat een stuk sneller.
… Daarom gaan we SAMEN aan de slag!
Jij komt met een vraagstuk en samen bespreken we de kansen en strategie. Je vraagt niet iets aan ons en wij voeren het uit, maar we werken écht samen. Jij wilt hoger in Google komen. Wij willen weten waarom je dat wilt. Bijvoorbeeld om meer verkeer naar je bezoekers te trekken.
Ook kijken we of de middelen aansluiten op jouw doel. Er zijn namelijk meer middelen die je helpen om meer bezoekers naar je website te trekken. Denk aan social media marketing, zoekmachine adverteren en natuurlijk zoekmachine optimalisatie. Samen met jou bepalen we een online strategie die werkt.
Een plan op maat
Wij werken niet met standaard pakketten. Iedere organisatie is uniek, dus zo behandelen we al onze klanten ook. Online marketing betekent kijken wat werkt, en wat niet. Zo worden we langzaam beter en focussen we op resultaat. Je krijgt van ons een plan op maat waar we samen aan werken. Maar voordat het zover is, doorlopen we samen eerst deze stappen:
- Je hebt contact met onze zoekmachine optimalisatie
- We voeren een analyse uit of plannen een intake
- We bepalen een doel en plannen taken in
- Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden
- We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
- Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten.
Daarom kies je voor Markant Internet!
Markant Internet staat voor hard werken, zichtbaar resultaat en een vleugje Twentse nuchterheid. Geen standaardpakket, maar een langetermijnrelatie waarop je kunt bouwen. Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor:
✅Maatwerk op basis van jouw wensen en doelen
✅Een bureau met meer dan 10 jaar aan zoekmachine marketing ervaring
✅Een volwaardig team dat samen met jou aan je doelen werkt
✅Een samenwerkingspartner voor de lange termijn
✅Persoonlijk contact: jouw vaste specialist is slechts één mail of telefoontje verwijderd
✅Focus op jouw resultaat met gestructureerde werkwijze
Zij gingen je al voor
Vrijblijvende SEO analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEO.