Waarom Search Engine Adverting (SEA) inzetten?
Online vindbaar zijn is tegenwoordig erg belangrijk, maar niet iedereen is zich hier bewust van. Sterker nog, sommigen websites of webshops zijn helemaal niet vindbaar en weten niet dat zij hier veel potentiële klanten door mislopen. Met zoveel potentiële klanten online loop je een hoop omzet mis en dat is niet nodig. Search Engine Advertising (SEA), oftewel zoekmachine adverteren, is één van de meest effectieve strategieën om jouw online vindbaarheid te vergroten en daarnaast het aantal bezoekers en conversies te verhogen.
Vrijblijvende SEA analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA.
Wat is Search Engine Advertising?
Search Engine Advertising is een betaalde mogelijkheid om vindbaar te worden in zoekmachines als Google. Dit wordt gerealiseerd door middel van betaalde advertenties. Hiermee kun je een constante instroom van bezoekers genereren op jouw website. De advertenties nemen een prominente plek in de zoekresultaten, namelijk helemaal bovenaan. Door de hoogste prijs te bieden, verkrijg je een hoge positie en is jouw advertentie direct zichtbaar boven de organische zoekresultaten. Doordat je met SEA de hoogste posities in de zoekresultaten kunt verkrijgen, kan het verkeer naar jouw website aanzienlijk verhoogd worden. Maar voor iedere keer dat een bezoeker op de advertentie klikt, betaal je een bepaald bedrag per klik, dit zijn de kosten per klik (CPC).
Google Ads maakt SEA mogelijk
Met behulp van Google Ads kun je campagnes opzetten om advertenties te creëren. Deze gratis tool is onderdeel van Google en maakt het mogelijk om diverse advertentiecampagnes op te zetten. De campagnes hebben een bepaalde structuur bestaande uit het Google Ads account, campagnes, advertentiegroepen en advertenties. Het is van belang om de campagnestructuur optimaal in te richten, zodat analyses snel en eenvoudig kunnen worden uitgevoerd. Een goed opgezette Google Ads campagne dient overzichtelijk en juist gestructureerd te zijn zodat optimalisaties soepel verlopen. Daarnaast kun je eventuele knelpunten sneller achterhalen en op in haken.
Welke campagnevormen zijn er?
Bij SEA komen diverse campagnevormen kijken:
Tekstcampagnes: Search Ads bestaand uit tekst. De campagnes bevatten titels, beschrijvingen, een zichtbare URL, een uiteindelijke URL en advertentie-extensies. De advertenties worden in de zoekresultaten getoond, meestal boven de organische resultaten.
Shopping-campagnes: Shopping ads promoten de productvoorraad van winkeliers. De advertenties worden getoond in de zoekresultaten, Google Afbeeldingen en in het Google Shopping-tabblad. Dit campagnetype gaat direct gepaard met productverkoop. De advertenties worden weergegeven met een afbeelding die voorzien is van productinformatie als, prijs, titel en bedrijfsnaam.
Display-campagnes: Display Ads ,ook wel banneradvertenties genoemd, waarbij bezoekers worden bereikt terwijl zij browsen op het internet. De advertenties worden voorzien van een krachtige boodschap die uitnodigt om erop te klikken.
Videocampagnes: videoadvertenties bereiken een breed publiek wanneer ze naar video’s op YouTube bekijken en op andere Google partner sites. Bij videocampagnes betaal je niet per klik, maar je betaalt zodra een bepaald aantal bezoekers betrokken zijn geweest.
App-campagnes: met App-campagnes kun je jouw app promoten in verschillende kanalen van Google. Denk aan Google Play, YouTube en Google Discover.
Slimme campagnes: slimme campagnes, zoals smart shopping campagnes, zijn vereenvoudigd, zodat de adverteerder minder handelingen hoeft te doorlopen. Hierdoor kunnen adverteerders hun tijd efficiënter indelen, omdat je minder tijd kwijt bent aan optimalisaties.
Meer weten over het inzetten van SEA?
Neem contact met ons op en laat je informeren door onze Google Ads specialisten over de verschillende mogelijkheden van Search Engine Advertising, oftewel SEA!
Neem contact op met Olaf!Verschillende typen biedingen
Binnen SEA zijn er verschillende type biedingen:
- Handmatige CPC-biedingen: CPC betekent kosten per klik en geeft adverteerders de mogelijkheid om handmatig (per zoekwoord) de gewenste biedingen in te stellen;
- eCPC (verbeterde kosten per klik): de handmatige biedingen worden automatisch aangepast. Dit heeft als doel om de conversies te maximaliseren. Handmatige biedingen en eCPC biedingen kunnen tegelijk worden ingeschakeld;
- Klikken maximaliseren: Het algoritme van Google bepaalt zelf per zoekwoord wat de hoogte van bieding wordt;
- Conversies maximaliseren: Het budget wordt zodanig ingezet, zodat de meeste conversies gegenereerd kunnen worden;
- Doel-CPA: kosten per acquisitie, waarbij je aangeeft hoeveel een actie maximaal mag kosten. Het algoritme doet zijn best om te voldoen aan de ingestelde maximale conversiekosten;
- Doel-ROAS: Deze biedstrategie kijkt naar de opbrengsten ten opzichte van de gemaakte advertentiekosten;
- CPM: deze biedstrategie betaal je op basis van het aantal vertoningen;
- dCPM: met deze biedstrategie betaal je per duizend vertoningen.
Datagedreven prestaties met Search Engine Advertising
Search Engine Advertising is erg dynamisch qua ontwikkelingen, automatiseringen, software en nieuwe functionaliteiten binnen advertentieplatformen. Wij zijn ervan overtuigd dat er in de meeste gevallen meer uit campagnes is te halen dan we zien in de Nederlandse markt. Dit komt veelal doordat nieuwe functionaliteiten eerst in de Verenigde Staten worden uitgerold en daarna pas beschikbaar wordt in Nederland. Bovendien worden updates niet bij alle accounts tegelijk uitgevoerd.
Bij Markant Internet zijn we altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen Search Engine Advertising en hebben we een proactieve aanpak. Dankzij onze bewezen SEA-strategieën hebben wij veel klanten optimaal kunnen laten groeien.
SEA inzetten met behulp van een gedegen plan
Voordat je begint met SEA is het belangrijk dat je een concreet plan voor ogen hebt. Binnen Markant Internet werken onze specialist altijd een plan op maat uit. Hierdoor is het mogelijk om zeer effectief en efficiënt te handelen en de prioriteiten altijd inzichtelijk te hebben. Onderstaande punten werken wij altijd uit in een SEA-plan. Let er wel op dat wij een klein deel vermelden van de zaken die mee worden genomen in een plan van aanpak
- Doelstelling: concreet in kaart brengen wat de wensen en marketingdoelstellingen zijn.
- Doelgroep: we achterhalen wie jouw doelgroep is en segmenteren deze eventueel in oriënterende en koopgerichte doelgroepen.
- Locatie: waar bevindt jouw doelgroep zicht? Lokaal, regionaal, nationaal of internationaal?
- Zoekwoorden: Wat zijn jouw belangrijkste zoekwoorden en welke relevante zoekwoorden zijn er nog niet benut?
- KPI’s: Welke Key Performance Indicators zijn belangrijk voor jouw campagnes?
- Metingen: Welke tools heb je nodig om de juiste analyses te kunnen uitvoeren?
- Monitoring en dashboarding: de prestaties van de campagnes worden geanalyseerd en geoptimaliseerd.
Weten wat SEA voor jou kan betekenen?
Onze SEA specialisten vertellen je graag wat Search Engine Advertising voor jouw website kan betekenen!
Neem contact op met onze SEA-specialist!Waarom Search Engine Advertising uitbesteden?
Het inschakelen van een zoekmachine marketing bureau kan op voorhand een hoge investering lijken. Maar de ervaring leert dat het op de lange termijn meer oplevert dan de uiteindelijke investering. Onze Google Ads specialisten zetten dagelijks succesvolle campagnes op. Daarnaast blijven we de SEA-campagnes optimaliseren, omdat de campagnes periodieke onderhoud nodig hebben. Wij zijn een datagedreven bureau met een sterke prestatiedrang om het ROI van de campagnes te maximaliseren.
Uitbesteden aan Markant Internet?
Wil je graag het rendement van jouw campagnes vergroten? Ben je op zoek naar een partner met een specialisatie op het gebied van SEA? Dan is Markant Internet de aangewezen partner!
Als ervaren bureau optimaliseren wij veel campagnes voor diverse bedrijven. Wij beschikken over de nodige expertise en weten aantoonbare resultaten te behalen voor onze klanten. Maak je momenteel al gebruik van Search Engine Advertising, maar heb je behoefte aan een frisse blik van een gespecialiseerd? Neem contact op met ons onze specialisten. Wij verdiepen ons graag in jouw campagnes en brengen onze bevindingen en adviezen concreet in kaart.
Vrijblijvende SEA analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA.