Voor velen is het vanzelfsprekend om een zoekopdracht uit te voeren in Google. Negentig procent van alle internet gebruikers maakt gebruik van Google om dingen op te zoeken. Iedere seconde worden er meer dan 52.000 zoekopdrachten ingevoerd op deze zoekmachine. Daarom is het voor veel bedrijven ook onmiskenbaar om te adverteren op Google. Een logische keuze, maar niet de enige.
Adverteren in Bing
Bing is een veel minder populaire zoekmachine dan Google. Zo heeft Bing in Nederland in februari 2024 een marktaandeel van 3.8% (desktop 9,08%). Een kleiner, maar nog steeds significant aandeel in de zoekmarkt. Die kleinere populariteit brengt ook een groot voordeel met zich mee. Naast minder zoekopdrachten, zijn er ook veel minder bedrijven die adverteren op Bing, wat ervoor zorgt dat advertentieprijzen slechts een fractie zijn van de advertentieprijzen in Google. De advertentieprijs voor een advertentie in Bing ligt gemiddeld 47% lager dan voor eenzelfde advertentie in Google. Daarnaast is Bing voor Windows telefoons de standaard zoekmachine en maakt Apples iPhone spotlight ook gebruik van Bing bij het weergeven van informatie suggesties. Tel daarbij op dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van mobiele telefoons voor het doen van zoekacties en het wordt al snel duidelijk dat Bing, ondanks haar lagere marktaandeel, eigenlijk heel veel potentie heeft.
Bereik een groter deel van je doelgroep
Omdat een percentage van jouw doelgroep zich wel bevind op Bing en niet op Google, vergroot je jouw relevante bereik door ook Bing in te zetten in jouw online campagnes.
Daarnaast heeft Bing in Amerika in februari 2024 op desktop een marktaandeel van maar liefst 17%, wat het voor internationale bedrijven nog aantrekkelijker maakt om ook Bing in hun Online strategie op te nemen.
Een Hogere ROI
Onderzoek in de Verenigde Staten heeft aangetoond dat consumenten meer uitgeven wanneer ze een website bezoeken via Bing, dan wanneer ze een website bezoeken via Google. Hoewel dit soort bevindingen niet altijd ook gelden in Nederland, is de test herhaald in Nederland en is hetzelfde bevonden. Consumenten geven inderdaad meer uit wanneer ze een aankoop doen via Bing, dan wanneer ze eenzelfde aankoop doen via Google. Wanneer we deze bevindingen combineren met de lagere kosten per klik, zouden we kunnen concluderen dat de totale ROI groter is in Bing, dan in Google.
SEO voor Bing
Naast adverteren in Bing, is het ook mogelijk om pagina’s te optimaliseren voor de organische zoekresultaten. Het logaritme van Bing werkt anders dan dat van Google, waardoor een zoekterm als “brood kopen” andere resultaten op zal leveren in Bing dan in Google. Zo gaat Bing bijvoorbeeld uit van het principe: Kennis komt met de jaren. Oudere domeinen hebben daarbij voorrang op de wat nieuwere websites. Daarnaast hecht Bing ook veel waarde aan de aanwezigheid op Sociale Media en besteed Bing meer aandacht aan visuele content (foto en video) waar Google zich meer focust op tekst.
Hoewel Google en Bing hele andere dingen belangrijk vinden bij het bepalen van een goede en relevante pagina, hoeft een optimalisatie voor Google een optimalisatie voor Bing niet in de weg te staan. Integendeel, wanneer er rekening wordt gehouden met beide zoekmachines, wordt er alleen maar een nog sterkere en relevante online aanwezigheid gecreëerd.
Een sterke tekst mèt kwalitatieve afbeeldingen zorgt niet alleen voor een betere ervaring voor de klant, maar optimaliseert een website ook voor zowel Bing als Google.
Conclusie
Hoewel Google nog steeds de grootste speler is in de wereld van de zoekmachines, krijgt Bing een steeds belangrijkere rol voor mobiele gebruikers. Wanneer jouw doelgroep veel online aanwezig is via hun mobiel, is het wellicht een goede aanvulling op jouw huidige online strategie om meer aandacht te besteden aan adverteren in- en optimaliseren voor Bing.
Een combinatie van Bing optimalisatie en Google optimalisatie, zou nog wel eens de perfecte combinatie kunnen zijn om potentiële klanten te voorzien van een waardevolle website. Wanneer je aan de slag gaat met content marketing, vergeet de artikelen dan ook niet te delen op sociale media. Dit zou namelijk al kunnen zorgen voor een flinke positie verbetering in Bing en een mogelijke extra omzet verhoging. Kwaad kan het in ieder geval niet om te adverteren in Bing of rekening te houden met Bing bij het schrijven van nieuwe content.

Gratis SEA analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA