Data driven marketing
Waarom data driven marketing inzetten?
Data driven marketing is over het algemeen minder foutgevoelig dan een beslissing op basis van intuïtie of ervaring. Data vertelt namelijk feiten, alleen is het wel van belang de cijfers representatief zijn om te generaliseren. Om deze reden wordt het ook wel big data marketing genoemd, veel data is een vereiste voor deze vorm van marketing. Op deze pagina zullen wij de grootste voordelen van data driven marketing behandelen.
Benieuwd naar hoe jij data driven marketing kunt inzetten?
Onze data driven marketeers vertellen je graag over de mogelijkheden van data driven marketing voor jouw onderneming!
Neem contact op!De grootste voordelen van data driven marketing
Minder foutgevoelig
Beslissingen gebaseerd op data zijn over het algemeen goed doordachte beslissingen. Stel je verkoopt een bepaald product en je bent ervan overtuigd dat jouw doelgroep bestaat uit mensen tussen de 20/30. Je zal proberen om je marketinguitingen volledig af te stemmen op deze doelgroep. Door naar data te kijken, kan het echter blijken dat de meeste kopers tussen de 40/50 jaar oud zijn. Voor deze doelgroep zijn afhankelijk van het product andere marketinguitingen voor nodig.
Houd je up-to-date over je bedrijf
Indien deze strategie wordt gehanteerd, zorgt dat ervoor dat je goed op de hoogte bent van alle ontwikkelingen binnen je bedrijf. Hierdoor kan er sneller ingespeeld worden zowel positieve als negatieve ontwikkelingen.
Voorkom interne discussies
Binnen organisaties kunnen meningsverschillen al snel plaatsvinden, dat kan zorgen voor onprettige situaties. In sommige gevallen zijn deze discussies echter eenvoudig op te lossen met behulp van data. Denk bijvoorbeeld aan een A/B test.
Data driven marketing toepassen bij SEA en SEO
Veel bedrijven zeggen “wij hebben veel data”, alleen aan veel data an sich heb je niets. Data wordt pas relevant als er inzichten uit gehaald kunnen worden. We lichten graag toe voor welke kanalen data driven marketing interessant kan zijn met bijbehorende voorbeelden.
Toepassen bij zoekmachine adverteren
Voor zoekmachine adverteren (SEA) met bijvoorbeeld Google Ads is data onmisbaar. Op basis van data kunnen advertenties worden geoptimaliseerd, denk bijvoorbeeld d.m.v. een A/B test. Daarnaast kan je met budgetten schuiven gebaseerd op de data, opschalen of afschalen. Met andere woorden, 9/10 beslissingen binnen Google Ads zijn data driven.
Toepassen bij zoekmachine optimalisatie
Data driven marketing vindt ook sterk plaats bij zoekmachine optimalisatie (SEO). Er zal bijvoorbeeld een zoekwoordanalyse gedaan moeten worden. Diverse handige tools hebben data beschikbaar om dit onderzoek mee uit te voeren, en op basis van deze data kan er bepaald worden op welke zoekwoorden de focus gaat liggen. Daarnaast is er voor zoekmachine optimalisatie voortdurend verbetering nodig om de prestaties op peil te houden, allemaal te monitoren m.b.v. data.
Data driven marketing toepassen bij content marketing en email marketing
Naast dat data driven marketing interessant kan zijn voor zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie, kan data driven marketing ook interessant zijn voor content marketing en email marketing.
Toepassen bij content marketing
Om goede content marketing uit te voeren, is er een data driven aanpak vereist. Denk bijvoorbeeld aan een doelgroepsanalyse. D.m.v. bepaalde tools als Google Analytics kan je inzicht krijgen in bepaalde aspecten van je doelgroep. Denk aan demografische gegevens, gedrag en voorkeuren. Op basis van deze data kan je content ontwikkelen die beter aansluit bij de behoeften en interesses van je doelgroep.
Toepassen bij Email marketing
Data driven marketing is voor Email marketing ook niet weg te denken. Op basis van je eigen data heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om klanten op te splitsen, gebaseerd op bepaalde kenmerken. Hierdoor kan je heel specifieke boodschappen naar buiten brengen. Iemand die al vaker een aankoop heeft gedaan heeft bijvoorbeeld hele andere content nodig dan een productbekijker, een winkelwagenverlater andere content dan nieuwe bezoeker, etc.
Uitbesteden aan een data driven marketeer?
Ben jij al begonnen met het vergaren van data maar weet je nog niet goed welke inzichten je hier kan uithalen? Wij helpen je graag op weg om jouw data te verschonen en relevante inzichten uit te halen, zodat de beste doordachte beslissingen genomen kunnen worden. Met onze veelzijdige disciplines op gebied van zoekmachine marketing kunnen wij jouw organisatie op de juiste manier ondersteunen en samen doelstellingen behalen. Allemaal op basis van data!
Benieuwd wat data driven marketing voor jou kan betekenen?
Laat je informeren door onze specialist over de verschillende mogelijkheden van data driven marketing!
Neem contact op!