Smartlook

Smartlook is een innovatieve en krachtige tool voor website optimalisatie. Met Smartlook krijg je inzicht in het gedrag van websitebezoekers. Met de tool kunnen eventuele knelpunten op jouw website in kaart worden gebracht. Deze gebruikersproblemen kunnen technische fouten zijn maar ook ontwerpkwesties. Door de knelpunten te identificeren en op te lossen kan het conversiepercentage flink stijgen wat bijdraagt aan een hogere omzet. Smartlook is erg gemakkelijk te gebruiken. De tool heeft namelijk een duidelijke interface waardoor de tool voor iedereen toegankelijk is.
smartlook
smartlook inzetten
Olaf Peters - Foto Markant Internet

Vrijblijvende conversie analyse?

  • Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
  • Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
  • Krijg te weten hoe je jouw conversiepercentage kunt verhogen.
Conversie analyse aanvragen!

De prijzen van Smartlook

Bij Smartlook zijn er verschillende plannen om uit te kiezen. Er is zelfs een gratis plan. Deze bevat de volgende functies:

  • Gesprekken en interacties op een website tracken.
  • Heatmaps maken om te zien waar gebruikers op de site klikken en hoe zij scrollen.
  • Formulieren analyseren om te zien hoe gebruikers hiermee interacten.
  • Basic rapportage en analyse op basis van bezoekers en sessies.

Er zijn echter wel beperkingen op het aantal opnames en het opslaan van data. Ook kan je geen gebruik maken van enkele geavanceerde analyse- en rapportagefuncties. Deze zijn wel beschikbaar binnen de betaalde plannen. Als je besluit om over te stappen op een betaald plan, kunnen er meer opnames opgeslagen en bekeken worden.  Ook krijg je daarmee toegang tot geavanceerde rapporten, zoals heatmaps en formulieranalyses. Houd er wel rekening mee dat de prijs van de betaalde plannen kan variëren. De functionaliteiten die beschikbaar zijn variëren ook per plan.

functies smartlook

Twee meest gebruikte functies: recordings & heatmaps

De twee meest gebruikte functies van Smartlook zijn recordings en heatmaps. Beide tools kunnen worden ingezet om de gebruikservaringen van klanten te analyseren en uiteindelijk te verbeteren. Door de recordings en heatmaps te bekijken kan goed geanalyseerd worden waar haar websitegebruikers vastlopen op de website. Smartlook recordings zijn opnames van het gebruik van de website door individuele bezoekers. De opnames kunnen vervolgens gebruikt worden om te kijken hoe iemand door de website heen navigeert, waar er geklikt wordt en waar de gebruiker van gedachten verandert en de website verlaat. Hierdoor kunnen de knelpunten van de websitegebruiker goed in kaart worden gebracht. Heatmaps zijn visuele weergaven van waar gebruikers op een website klikken. Binnen Smartlook zijn er verschillende heatmaps, waaronder klik-, scroll- en bewegingsheatmaps. Klikheatmaps laten zien waar gebruikers klikken, scrollheatmaps laten zien hoe ver gebruikers scrollen en bewegingsheatmaps laten zien hoe gebruikers hun muis over de pagina beweegt Met deze informatie kan je goed inzien welke delen van de pagina het meest aandacht trekken en welke juist niet.

Specifieke interacties in Smartlook

Smartlook events zijn specifieke interacties (gebeurtenissen/events) die door bezoekers op een website zijn uitgevoerd en vervolgens zijn opgeslagen in de database van Smartlook. De meeste events worden automatisch door Smartlook getrackt. Daarnaast is het mogelijk zelf events in te stellen. Door deze events wordt inzicht verkregen in hoe websitebezoekers een website gebruiken en omgaan met verschillende aspecten zoals knoppen, links en formulieren. Voorbeelden van events zijn:

  • Klikken op elementen zoals knoppen of links.
  • Interactie met een formulier.
  • Rage clicks.
  • Het bezoeken van een bepaalde pagina.
  • Het typen van tekst in bijvoorbeeld een formulier of de zoekbalk.

Smartlook events is een krachtige functie om meer te weten te komen over de gebruikservaringen van bezoekers op een website. Ze helpen bij het verbeteren van conversies, navigatie en de gebruiksvriendelijkheid van een website. Daarnaast kunnen de events gebruikt worden om A/B testen uit te voeren. Op basis van de verzamelde data kan een beslissing gemaakt worden of een aanpassing beter heeft gepresteerd.

Olaf Peters - Foto Markant Internet

Vrijblijvende conversie analyse?

  • Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
  • Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
  • Krijg te weten hoe je jouw conversiepercentage kunt verhogen.
Conversie analyse aanvragen!