ActiveCampaign
Wat is ActiveCampaign?
ActiveCampaign is e-mail- en CRM-software voor het verzamelen van (klant)gegevens, je database te verrijken en de interactie via e-mail met je leads en klanten aan te gaan. Aan de hand van online formulieren, mailsjablonen en e-mailflows combineer je email marketing, marketing automation en CRM-beheer in één. Met als doel om de klantervaring en interactie met je leads en klanten te verbeteren. Onze ActiveCampaign experts helpen je graag verder!
Vrijblijvende marketing automation analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze ActiveCampaign specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van marketing automation.
Het verschil tussen ActiveCampaign en Mailblue
Ben je niet bekend met ActiveCampaign, maar wel met MailBlue? Dan gebruik je eigenlijk dezelfde e-mailsoftware. ActiveCampaign biedt de mogelijkheid voor hun resellers (degenen die ActiveCampaign doorverkopen) het programma whitelabel aan te bieden. Dat betekent dat ze hun eigen ‘laag’ erop kunnen leggen. Dat is precies wat het Nederlandse bedrijf MailBlue heeft gedaan: ze hebben de software van ActiveCampaign voorzien van een kleine make-over en bieden dezelfde software aan, maar dan in MailBlue-huisstijl.
Veel mensen kiezen voor MailBlue om support in het Nederlands te ontvangen. Maar ook ActiveCampaign biedt die mogelijkheid, iets wat veel mensen niet weten. Resellers zoals MailBlue factureren dan direct aan jou in plaats van dat ActiveCampaign dat doet. Daarnaast zijn er voldoende bureaus, waaronder Markant Internet, die ActiveCampaign aanbieden en hun Nederlandse klanten helpen met de e-mailsoftware. Neem liever direct je abonnement af bij ActiveCampaign, dan betaal je niets extra’s. Of laat onze ActiveCampaign expert je helpen als je aan de slag wilt. Wij adviseren, als je deze software overweegt, te kiezen voor ActiveCampaign.
Wat zijn de kosten?
Dat brengt ons direct bij de volgende vraag: wat kost ActiveCampaign? Dat hangt van je wensen af. ActiveCampaign is in onze ogen – zeker als je het vergelijkt met andere e-mailsoftware van hetzelfde kaliber – een softwaretool die heel vriendelijk is geprijsd. De prijsopbouw is afhankelijk van de gewenste functionaliteiten en het aantal contacten in je database.
De functionaliteiten van ActiveCampaign
ActiveCampaign is vergeleken met bijvoorbeeld MailChimp een stuk uitgebreider en overzichtelijker. Een aantal functionaliteiten die je in het goedkoopste pakket kunt gebruiken:
- Een contact-database opzetten met aangepaste velden en aparte mailinglijsten maken
- Je marketing volledig automatiseren
- Online formulieren maken met unieke velden (die je kunt integreren in je website)
- Mailsjablonen maken
- Mailcampagnes versturen
- Variabelen toevoegen aan je mailcampagnes
- E-mailflows opzetten: van simpele e-mail follow-ups tot complexe engagement-campagnes voor je webshop
- Externe landings- en salespagina’s opzetten voor je eigen website met de eenvoudige drag-and-drop-editor
- Chats toevoegen op je website en koppelen aan je funnels
- Leads tracken op de website en leadscoring opzetten
- Gepersonaliseerde content bieden
- Koppeling met andere software om automatiseringen uit te breiden
- Op basis van gedrag en interesses je lead of klant persoonlijk en automatisch opvolgen
Dit is slechts een greep uit de mogelijkheden binnen ActiveCampaign. Weten hoe de software jouw bedrijf naar een hoger niveau tilt? Vraag onze ActiveCampaign specialist om een demo.
De ideale marketing automation-tool
Leads aantrekken en deze laten converteren door de inzet van de juiste middelen en het communiceren van de juiste boodschap? Marketing automation laat je marketinginspanningen optimaliseren en automatiseren. Zo ben je minder tijd kwijt met handmatige acties, terwijl de conversie verbetert. Marketing automation is datagedreven marketing, waardoor je op basis van het gedrag en interesses van de bezoeker de juiste boodschap op het juiste moment voorschotelt.
Marketing automation is een verzamelnaam van verschillende marketingdisciplines en middelen. Één van de belangrijkste onderdelen hierin is e-mailmarketing. Om een-op-een te communiceren met je lead of klant heb je een e-mailadres nodig. ActiveCampaign is vaak de basis om aan de slag te gaan met marketing automation. Niet alleen vanwege de brede personalisatiemogelijkheden en de uitgebreide funnels die je bouwt, maar ook door de mogelijkheid om andere softwaretools te koppelen. Automatiseer bijvoorbeeld je online betalingen door je Stripe-betaalaccount te koppelen of laat je klanten automatisch afspraken inschieten met de koppeling tussen Calendly en ActiveCamapign. En staat de specifieke app er niet tussen? Met de online tool Zapier zijn de mogelijkheden eindeloos.
Aan de slag met ActiveCampaign
Met ActiveCampaign krijg je véél voor weinig. Ben jij al overtuigd van deze e-mailsoftware? Onze ActiveCampaign specialist heeft een stappenplan gemaakt waarmee jij in 7 stappen een vliegende start maakt met marketing automation en ActiveCampaign.
Stap 1: Bepaal je doel
ActiveCampaign is een uitgebreide softwaretool. Maar voordat je de software aanschaft, is het eerst belangrijk om je doel te bepalen. Wil je nieuwe leads aantrekken? De interactie met je huidige klanten stimuleren of de retentie verhogen? Op basis van je doel kun je bepalen welke middelen je inzet. En of de functionaliteiten van ActiveCampaign hieraan voldoen.
Stap 2: Teken je e-mail flows uit
Vanuit je doel ga je terugwerken: welke stappen zijn er nodig? Vaak helpt het om je ideeën te visualiseren. Welk formulier moet ingevuld worden? Welke e-mail moet op welk moment verstuurd worden? Teken je flow uit zodat je weet welke functionaliteiten, velden en copy je nodig hebt.
Stap 3: Registreer je bij ActiveCampaign
Als je de knoop hebt doorgehakt dat ActiveCampaign de tool is om je e-mailflows mee uit te werken, registreer je je via deze link of wij helpen je met de registratie. Op basis van je huidige database kunnen onxe ActiveCampaign experts adviseren welk pakket het beste bij jou past.
Stap 4: Zet formulieren en e-mailsjablonen op en maak e-maillijsten aan
In de tweede stap heb je uitgetekend wat je nodig hebt, in deze stap ga je starten met de opmaak van de formulieren, lijsten en e-mails. Met de drag-and-drop-editor kun je je sjabloon in je eigen huisstijl opzetten.
Stap 5: Bouw je ActiveCampaign funnel
Onder ‘automations’ in ActiveCampaign kan je je ActiveCampaign funnel inrichten. Je voegt een trigger toe om de automation te laten starten en op basis van verzendopties, voorwaarden en werkstromen, contactdetails en sales-kansen kun je je e-mailflow naar wens inrichten.
Stap 6: Test je campagne
Zodra je e-mailflow helemaal is ingericht, zet je deze op ‘actief’. Zodra de trigger aan de condities voldoet, gaan de eerste personen door de funnel en ontvangen ze de benodigde e-mails. Per stap kun je precies zien hoeveel personen in de funnel zitten en kan je op persoonsniveau de hele reis volgen.
Stap 7: Monitor, evalueer & optimaliseer
Om te optimaliseren moet je de resultaten monitoren en evalueren. Welke KPI’s zijn belangrijk? Hoeveel conversies haal je uit je funnel? Wat gaat er goed en wat stagneert? Een aantal KPI’s die je kunt meten op het gebied van e-mailmarketing:
- Aantal contactpersonen in de e-mail funnel
- Open rate per e-mail
- Aantal uitschrijvers per e-mail
- Aantal doorkliks per e-mail
- Conversie per e-mail
- Gemiddelde orderwaarde op de mail
Je kunt de rapportages per mail direct in de automation vinden. Voor een overzicht van het volledige proces per funnel, kijk je onder ‘rapportages’.
Meer weten over ActiveCampaign?
Onze ActiveCampaign specialisten vertellen je graag wat ActiveCampaign voor jouw onderneming kan betekenen!
Neem direct contact op met onze specialist!E-mailfunnels opzetten
E-mailmarketing en marketing automation gaan verder dan de periodieke nieuwsbrief naar alle contacten sturen. Hierbij is het belangrijk dat je de juiste boodschap op het juiste moment, naar de juiste persoon verstuurt. Dat doe je door te segmenteren: je verzamelt data zoals persoonsgegevens, interesses en gedrag. Op basis van die segmenten bepaal je kaders en zet je e-mailfunnels op. De boodschap sluit beter aan op de behoefte van de lezer, waardoor mensen sneller converteren. We lichten een aantal e-mailfunnels die je kunt opzetten in ActiveCampaign uit.
De verjaardagscampagne
Een bekende campagne voor veel bedrijven: de verjaardagscampagne. Op de dag dat je jarig bent laten veel bedrijven jouw verjaardag niet ongemerkt voorbij gaan en zetten ze je in het zonnetje met een felicitatie en een kortingscode.
Als je de geboortedatum van de ontvanger hebt, kun je dit ook voor jouw organisatie opzetten. In een automation segmenteer je op basis van het veld ‘geboortedatum’. In je e-mailfunnel voeg je dan de voorwaarde toe “stuur een mail op verjaardagsdatum”. Op die specifieke datum wordt er dan naar de betreffende persoon in je mailinglijst een verjaardagsmail gestuurd.
Voorbeeld hoe je een e-mailfunnel instelt in ActiveCampaign:
- Contactpersoon wordt in lijst ‘klanten’ geplaatst
- Trigger: contactpersoon komt in de e-mailflow op datum [verjaardagsdatum]
- Voorwaarde: wacht tot 12.00 ‘s middags
- E-mail: e-mail wordt verstuurd met kortingscode die 7 dagen geldig is
- Wachtelement: wacht 6 dagen
- Splitsing: is na 6 dagen de kortingscode gebruikt? Ja?: automation afgesloten.
- Nee? Herinneringsmail sturen met afteller dat de kortingscode nog één dag geldig is
Automatische opvolging na download
Kunnen jouw leads een e-book, whitepaper of video gratis downloaden waarin jij je kennis deelt? Je wilt natuurlijk niet al die mails handmatig beantwoorden. Met een automation stel je een keer de voorwaarden in en daarna ontvangt, na het invullen van het e-mailadres, de geinteresseerde automatisch de download via mail.
Voorbeeld hoe je een e-mail flow instelt in ActiveCampaign:
- Trigger: Formulier ‘e-book download’ is ingevuld
- Actie Contactpersoon wordt in lijst ‘e-book downloads’ en komt in de gelijknamige e-mail flow terecht
- E-mail: stuur e-mail met daarin de download
- Wachtelement: wacht 2 dagen
- Splitsing: is het e-book na 2 dagen geopend? Ja?: vraag om een review (of doe een aanbod).
- Nee? Herinnering om het e-book alsnog te lezen
Verkopen stimuleren op een webshop
Je kent het misschien wel: op een grote webshop log je in, leg je de benodigde producten in het winkelmandje, komt er een spoedklus tussendoor en vervolgens vergeet je je openstaande bestelling. Na een paar uur ontvang je een herinnering per mail dat er nog een aantal producten in je mandje liggen. Herinner de bezoeker vlak na de gebeurtenis hieraan en de kans op een conversie stijgt.
Voorbeeld hoe je een e-mailfunnel instelt in ActiveCampaign:
- Trigger: Ingelogde gebruiker op de webshop met product in winkelwagen
- Wachtelement: wacht 3 uur
- Voorwaarde: gebruiker heeft niet afgerekend
- E-mail: stuur e-mail met daarin een herinnering van de volle winkelkar (mét kortingscode die 12 uur geldt om alsnog af te rekenen)
De retentie verhogen onder bestaande klanten
Verkoop je producten die regelmatig moeten bijgevuld worden, zoals printcartridges? Door voorwaarden in te stellen op basis van tijd kun je aangeven wanneer een herinneringsmail de deur uit moet. Als je weet dat de gemiddelde levensduur van een cartridge 6 maanden is, dan kun je dit opnemen in je e-mail automation naar bestaande klanten.
Voorbeeld hoe je een e-mailfunnel instelt in ActiveCampaign:
- Trigger: Na eerste aankoop komt contactpersoon in lijst en automation ‘aankopen’
- E-mail: bevestigingsmail
- Wachtelement: wacht 1 week
- E-mail: tip inktcartridge
- Wachtelement: wacht 3 weken
- E-mail: heb je alle kleuren nog op voorraad?
- Wachtelement: wacht 4 maanden
- E-mail: bestel in één klik dezelfde cartridges
- Wachtelement: wacht 1 week
- Splitsing: cartridge opnieuw besteld? Ja?: Ga terug naar begin automation
- Nee? E-mail: laat weten wanneer je nieuwe cartridges nodig hebt
Benieuwd wat ActiveCampaign voor jou kan betekenen?
Laat je informeren door onze ActiveCampaign expert over de verschillende mogelijkheden van de ActiveCampaign software!
Neem contact op!Alternatieven voor ActiveCampaign
Wij kunnen nog zo enthousiast zijn over ActiveCampaign, het is belangrijk dat de software de juiste functionaliteiten heeft voor jouw wensen en doelen. Met deze alternatieven werken wij ook graag:
Mailchimp
Mailchimp is een geschikte tool voor de starter op het gebied van e-mailmarketing, met gratis opties. De investering is laag of zelfs gratis en je kunt er templates, formulieren en simpele mailflows mee opzetten. Ook kun je een webshop koppelen.
HubSpot
HubSpot zit in het topsegment als we het over e-mailmarketing software hebben. Je kunt de klantreis van A tot Z personaliseren en de mogelijkheden zijn zeer divers. Het is te combineren met andere producten van HubSpot zoals hun CRM-systeem of sales hub. Dit is vooral geschikt voor enterprise bedrijven met een groot marketingbudget.
De voordelen van ActiveCampaign
Mocht je het nog niet duidelijk zijn: wij zijn gék op de mogelijkheden in ActiveCampaign. Het biedt voor ons en onze klanten een hoop voordelen. Voordelen die we jou niet willen onthouden:
✓ Prettige drag-and-drop editor om sjablonen en mails in te ontwerpen
✓ Je maakt extra velden in formulieren om je database te verrijken
✓ Aan de hand van tags en triggers kun je contactpersonen goed segmenteren, waardoor de resultaten van je marketingcampagnes verbeteren
✓ Uitgebreide automations om je marketing te automatiseren waardoor je tijd bespaart
✓ Gebruiksvriendelijke interface
✓ Goede prijs/kwaliteitverhouding
✓ Lage instapkosten, waardoor het geschikt is voor zowel zzp’ers als MKB bedrijven
✓ Duidelijk inzicht in rapportages, zodat je makkelijk optimaliseert
Meer uit je marketing halen?
Wil je niet veel tijd kwijt zijn aan het opstellen van e-mails handmatige opvolging na downloads en het maken van rapportages? Wil je klanten naar je toe trekken en geloof je in het inbound marketing-principe? Dan is ActiveCampaign de perfecte tool voor jouw organisatie.
Werk samen met de professionals van Markant Internet
Wij geloven erin dat je alleen grote stappen zet, maar samen kom je verder. Jij bent de specialist in jouw vakgebied, wij helpen je met je e-mailstrategie in ActiveCampaign. Op basis van jouw doelen bepalen we een plan, de inhoud, richten we de funnels in en rapporteren we de resultaten.
Jij verdient een plan op maat
De mogelijkheden in ActiveCampaign zijn eindeloos. Daarom maken we een plan op maat voor jouw wensen en doelen. Wij werken niet met vaste pakketten, maar bekijken samen wat voor jou werkt. Tijdens de samenwerking testen we wat werkt, en wat niet. Dat noemen we datagedreven marketing. Zo worden we langzaam beter en werken we stapsgewijs toe naar jouw doel. Maar voordat we zover zijn, gaat de werkwijze als volgt:
- Je hebt contact met onze e-mailmarketeer
- We voeren een analyse uit of plannen een intake
- We bepalen een doel en plannen taken in
- Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden
- We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
- Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten.
Kies je voor Markant Internet?
Markant Internet staat voor hard werken, zichtbaar resultaat op het gebied van online marketing, gecombineerd met een vleugje Twentse nuchterheid. Geen quick wins, maar een langetermijnrelatie waarop je kunt bouwen. Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor:
✓ Maatwerk op basis van jouw wensen en doelen
✓ Een bureau met meer dan 10 jaar aan zoekmachine- en e-mailmarketing ervaring
✓ Een volwaardig team dat samen met jou aan je doelen werkt
✓ Een samenwerkingspartner voor de lange termijn
✓ Persoonlijk contact: jouw vaste specialist is slechts één mail of telefoontje verwijderd
✓ Focus op jouw resultaat met gestructureerde werkwijze
Vrijblijvende marketing automation analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze ActiveCampaign specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van marketing automation.