SEA dashboard
Wat is een SEA dashboard?
Een SEA dashboard geeft inzicht in de prestaties van jouw Google Ads campagne. In dit dashboard zijn belangrijke prestatie indicatoren inzichtelijk. Deze prestatie indicatoren kunnen afgestemd worden op de punten die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Zo kunnen zaken als het aantal klikken, doorklikratio, CPC, conversies, conversiepercentage en de gebruikte zoekwoorden bij conversies worden meegenomen. Een SEA dashboard kan geheel op maat worden samengesteld. Zo heeft een bedrijf in een oogopslag inzichtelijk hoe verschillende campagnes presteren en waar verbeteringen nodig zijn.
Benieuwd naar een SEA dashboard op maat?
Onze specialisten vertellen je graag wat een SEA dashboard voor jouw onderneming kan betekenen!
Neem contact op!SEA dashboard tools
Er zijn veel verschillende tools waarmee een SEA dashboard kan worden gerealiseerd. De meest voor de hand liggende tool om een SEA dashboard in op te stellen is Looker Studio (eerder Google Data Studio). Binnen deze tool kan een directe verbinding worden gemaakt met alle Google producten. Zo kan er een koppeling worden gemaakt met zowel Google Analytics als Google Ads om zo een zo compleet mogelijk Google Ads dashboard te maken. Daarnaast zijn er tal van andere dashboard tooling waarin een SEA dashboard kan worden gerealiseerd. Naast betaalde tools zijn er ook een aantal goede gratis tools beschikbaar. De meest gebruikte gratis tools zijn:
- Looker Studio
- Tableau
- Power BI
- Databox
- GoodData
Google Looker Studio gebruiken
Looker Studio is de gratis dashboarding tool van Google. Deze tool bied naadloze integratie met alle andere tools van Google. Daarom is Looker Studio uitermate geschikt voor het maken van een Google Ads dashboard. Via de tool kan eenvoudig een koppeling worden gemaakt met onder andere Google Analytics, Google Ads, Youtube Analytics, Search Console. Daarnaast is het mogelijk andere gegevensbronnen te koppelen. Zo kunnen gegevens van bekende tools als Semrush en Leadinfo geïmporteerd worden. Ook kunnen gegevens van andere SEA platformen gekoppeld worden via betaalde tools als Supermetrics of met behulp van een zelf gebouwde API koppeling. Met behulp van Google Looker Studio kan dus ook een SEA dashboard gemaakt worden waarin de gegevens van andere platformen worden meegenomen. De koppeling hierbij is wel moeilijker te maken.
De voordelen van een Google Ads dashboard
Met behulp van een Google Ads dashboard kunnen prestaties van campagnes gemakkelijk inzichtelijk worden gemaakt. De data kan op een visuele manier weergegeven worden. In een Google Ads dashboard kan zowel real-time data als data over langere periode worden meegenomen. Zo krijg je een compleet beeld van de prestaties van campagnes. Enkele voordelen zijn:
- Altijd up-to-date en real-time prestaties inzien
- Handmatig analyseren en het combineren van gegevens is niet meer nodig
- Prestaties gemakkelijk en visueel weergeven
- Prestaties eenvoudig delen met teamleden
- De mogelijkheid om datagedreven beslissingen te maken
Een SEA dashboard voor jouw organisatie?
We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.
Advies van onze specialist!Boost je resultaten met een SEA dashboard
Een SEA dashboard maakt het mogelijk prestaties te boosten. Hierbij is de voorwaarde dat de juiste data moet worden meegenomen in het dashboard. Bij een overkill aan informatie raakt het overzicht verloren. Neem daarom enkel KPI’s mee die iets vertellen over de real-time en lange termijn prestaties van campagnes. Deze data geeft inzicht in zaken die goed of minder goed presteren. Aan de hand van deze data kunnen optimalisaties binnen de campagnes worden doorgevoerd. Presteert een bepaald zoekwoord beter dan andere zoekwoorden binnen de campagne? Dan is het verstandig deze extra te pushen. Slurpt een ander zoekwoord al het budget weg maar converteert deze term niet? Overweeg dan om deze te verwijderen.
Ook is het mogelijk fluctuaties in de prestaties inzichtelijk te maken in een SEA dashboard. Door periodes met elkaar te vergelijken kan de trend inzichtelijk worden gemaakt. Presteert een campagne de afgelopen weken minder goed dan de voorgaande periode? Dan is het verstandig deze campagne verder te onderzoeken.
Zelf aan de slag met een Google Ads dashboard?
Wanneer je zelf aan de slag wilt gaan met het realiseren van een SEA dashboard zijn er een aantal zaken waar rekening mee moet worden gehouden:
- Welke databronnen wil ik gebruiken (en combineren)?
- Wat zijn belangrijke KPI’s voor de prestaties van campagnes?
- Hoe kunnen deze KPI’s gemakkelijk inzichtelijk gemaakt worden?
Wanneer de bovenstaande punten in kaart zijn gebracht moet er binnen de tool een koppeling gelegd worden met de beschikbare gegevensbronnen. Deze kunnen aan het SEA dashboard worden toegevoegd. Met behulp van onder andere grafieken en diagrammen kunnen de prestaties visueel worden gemaakt.
Een SEA dashboard bij Markant Internet
Om een bruikbaar SEA dashboard te realiseren dienen de juiste gegevens ingeladen te worden. Ook dienen de juiste KPI’s gekozen te worden. Deze moeten worden afgestemd op de doelstellingen van jouw website. Deze KPI’s vertalen namelijk de prestaties van SEA campagnes. Markant Internet is al ruim 10 jaar specialist in zoekmachine marketing. Daarmee hebben wij ruime ervaring in het realiseren van SEA dashboards. Een SEA dashboard van Markant Internet helpt bij het maken van datagedreven beslissingen. Wil jij betere en accuratere inzichten? Dan biedt een SEA dashboard van Markant Internet een oplossing. Onze specialisten vertellen je graag meer over de mogelijkheden!
SEA dashboard interessant voor jouw onderneming?
Onze specialisten helpen je graag met het inrichten van een gedegen SEA dashboard voor jouw onderneming!
Neem contact op!