SEO migratie
Het belang van een goede SEO migratie
In de afgelopen jaren heb je mooie posities in de zoekmachines opgebouwd. Je weet op welke zoektermen je ideale klant binnenkomt en door regelmatig blogs en landingspagina’s te schrijven verbeter je je posities in de zoekmachines en word je gezien als expert binnen je vakgebied. Je pagina’s pronken bovenaan in de zoekresultaten van Google: een resultaat waar je met recht trots op bent. Daarna breekt er een nieuw tijdperk aan: de huidige website gaat op de schop. Bijvoorbeeld omdat je merkt dat de laadtijd traag is, je een rebranding ondergaat of fuseert met een andere organisatie. Daar hoort een nieuwe website bij. Maar voordat je de website migratie gaat doorvoeren, is het belangrijk om rekening te houden met die zuurverdiende posities. Je wil na al dat harde werk niet dat deze posities in één klap kelderen. Terwijl dit wel een aanwezig risico is als je een nieuwe website lanceert. Een SEO migratie behoedt je voor dit scenario. We vertellen je op deze pagina alles wat je moet weten over de SEO migratie van je website.
Vrijblijvende SEO analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEO.
Waarom is een SEO migratie belangrijk?
Bij veel organisaties bestaat een groot deel van het verkeer naar de website uit organische bezoekers. Oftewel: niet-betaald verkeer uit zoekmachines zoals Google. Je hebt in het afgelopen jaar veel naamsbekendheid gegenereerd waardoor mensen op je bedrijfsnaam googlen, of je hebt je plek in de zoekmachines geclaimd door regelmatig nieuwe blogs te plaatsen. Je wil deze zorgvuldig opgebouwde posities natuurlijk behouden. Daarom sommen we de belangrijkste redenen om een SEO migratie uit te voeren voor je op:
✓ Je beperkt positie-verlies op belangrijke zoektermen
✓ Voer je geen SEO migratie uit, dan zijn de posities die je in het verleden hebt opgebouwd, in één klap weg
✓ Verdwenen SEO posities kosten veel tijd om opnieuw op te bouwen
✓ Opgebouwde autoriteit blijft beter gehandhaafd tijdens een SEO migratie
✓ Je voorkomt een grote dip in het aantal bezoekers
✓ Je vermijdt dat bezoekers 404-pagina’s (dode links) bezoeken
✓ Een gebrek aan omzet via je webshop blijft beperkt
✓ Je leidt de bezoekers direct naar de juiste, nieuwe pagina’s
Een SEO migratie stappenplan
Om de negatieve impact van een SEO migratie zoals positie-verlies, minder bezoekers en conversies op je website te beperken, moet je een stappenplan maken om aan de slag te gaan met de migratie. Onze SEO-specialist heeft de 7 stappen om een SEO migratie uit te voeren, voor je op een rijtje gezet:
Stap 1: bepaal om wat voor type website migratie het gaat
Wat is het doel van website migratie? Wordt deze opnieuw gestructureerd omdat de laadtijd langzaam is of niet meer voldoet aan de huidige standaard? Of gaat je organisatie fuseren of rebranden en verandert de naam? In de meeste gevallen vindt er dan een wijziging in de url plaats. Een aantal voorbeelden van wijzigingen:
- http://www.test.nl naar https://www.test.nl → De website wordt beveiligd met een SSL-certificaat en aan de ‘http’ wordt een extra ‘s’ toegevoegd. Het domein en de url’s blijven gelijk.
- https://www.test-oud.nl naar https://www.test-nieuw.nl → Door een rebranding of fusie verandert de bedrijfsnaam en ook het domein ondergaat hier een wijziging.
- https://www.test.nl naar https://www.test.com → De organisatie gaat internationaal opereren en verandert de domeinnaam-extensie van ‘.nl’ naar ‘.com’.
- https://www.test.nl/zoekmachine-optimalisatie naar https://www.test.nl/diensten/zoekmachine-optimalisatie → De navigatiestructuur verandert of de diensten krijgen een andere naam
Wil je posities, verkeer en conversies behouden maar is het wel nodig om de website te redesignen? Zorg dan idealiter dat de url-structuur niet verandert. Het positie-verlies ontstaat doordat de url’s verhuizen en opnieuw geïndexeerd moeten worden in zoekmachines. Net als bij een echte verhuizing, moet je je nieuwe adres doorgeven aan verschillende instanties. Bij een website migratie werkt het net zo: je moet de zoekmachines en url’s verwijzen naar de nieuwe pagina’s. Dat kan door middel van zogenaamde ‘301 redirects’. Met een 301 redirect is een permanente doorverwijzing van één URL naar een andere URL.
Stap 2: Breng de best presterende zoektermen en pagina’s in kaart
Voordat je de website migratie gaat doorvoeren, is het belangrijk dat je een nulmeting maakt: welke zoektermen en pagina’s dragen bij aan je online resultaat? Er zijn verschillende tools voor: uit Google Analytics kun je onder Gedrag > Overzicht > Alle pagina’s de paginaweergaven per pagina achterhalen. Waarschijnlijk staat je homepage (‘/’) daar hoog in de lijst en dus ook andere pagina’s waarop je hebt gefocust. In Google Search Console kun je onder ‘prestaties’ zien welke zoektermen hebben gezorgd voor daadwerkelijk verkeer naar je website. En tools zoals SE ranking of SEMrush leggen bloot op welke zoektermen je wordt gevonden. Draai de posities van deze zoektermen uit: dit is je nulmeting.
Je wil dat de wijzigingen aan die presterende pagina’s minimaal zijn. Probeer, als het lukt, de url-structuur hiervan niet te wijzigen. Als dat toch moet, zorg dan dat je aan de inhoud van de pagina zo min mogelijk verandert dat de metadata en content zoveel mogelijk een op een wordt overgenomen. Daarnaast dien je een 301 redirect in te stellen. Zo herkennen zoekmachines, op het moment dat je site herindexeert, deze nieuwe pagina’s sneller. Je positie-verlies blijft dan tot het minimum beperkt.
Stap 3: Draai de URL’s van je oude website uit
Als je een url wijzigt zonder dat je de 301 redirect instelt, ontstaan er 404-pagina’s, oftewel dode links. Iedere pagina op het web heeft een statuscode: dat geeft de status van de pagina aan. Een ‘gezonde’ pagina heeft statuscode 200 en een niet-bestaande pagina (bijvoorbeeld omdat de pagina is verhuisd, omdat een link niet werkt of omdat er een tikfout in de url is gemaakt) heeft code 404.
Om dit te voorkomen, maak je een redirect. Wanneer je een pagina op locatie A wijzigt naar positie B, wil je dat bezoeker en zoekmachine automatisch wordt doorverwezen. (Bijvoorbeeld van www.test.nl naar www.test.com). Dit wordt een 301 redirect (permanente redirect).
Om deze redirects te maken, moet je eerst de URL’s van je huidige website uitdraaien. Een tool zoals Screaming Frog kan dit voor je doen. Vanuit hier kun je deze url’s ‘matchen’ met de nieuwe structuur.
Stap 4: Maak de redirect mapping
Het volgende onderdeel van de SEO migratie is het matchen van je oude URL’s met je nieuwe URL’s. Je hebt de oude url’s bij de hand en het is belangrijk dat je ook al de toekomstige url’s van de nieuwe website hebt. Als het gaat om een domeinwijziging, ziet de mapping er bijvoorbeeld zo uit:
https://www.test-oud.nl/ → https://www.test-nieuw.nl/
https://www.test-oud.nl/contact → https://www.test-nieuw.nl/contact
Álle oude url’s moet je ‘redirecten’ naar een nieuwe locatie, zodat er geen dode links ontstaan. Zet de oude en nieuwe url’s in een aparte kolom in Excel: een webbouwer kan in één keer al deze redirects doorvoeren.
Stap 5: Site live
Hoera, de nieuwe site is live! Wacht nog even met het doorvoeren van de redirects. Zodra je dat doet, wordt de oude site direct doorgestuurd naar de nieuwe website en kun je je oude website niet meer bekijken. Controleer daarom eerst of alles goed staat op de nieuwe website. Kan iedereen er goed doorheen klikken, werkt alles naar behoren? Maak vervolgens een technische SEO site audit: dit is een soort van gezondheidscheck van je website. Doe dit zelf via een tool zoals SE ranking of Semrush, of laat je webpartner dit doen. Voeg een annotatie toe in Google Analytics op het moment dat je website live gaat. Trends in verkeer voor en na livegang herken je op die manier beter.
Stap 6: Redirects doorvoeren
Zodra alles goed staat, kan je webbouwer in één keer de redirects doorvoeren. Zijn alle redirects doorgevoerd? Controleer dan steekproefsgewijs door de oude url’s in te typen in de url-balk en kijk of ze doorverwijzen naar de nieuwe, juiste pagina. Gaat het slechts om een paar url’s die gewijzigd zijn? Dan kun je ook de redirects zelf handmatig doorvoeren. WordPress heeft hier verschillende plugins voor.
Vergeet ook niet op andere plekken de url’s aan te passen. Plaats de nieuwe url’s op je social media kanalen en pas je Google Mijn Bedrijf-account aan.
Stap 7: Dien een verhuisverzoek in Google Search Console in
Op het gebied van zoekmachine optimalisatie is Google Search Console onmisbaar. Deze gratis tool van Google geeft je dieper inzicht in de organische prestaties van je website en zorgt ervoor dat je pagina’s worden geïndexeerd in Google. Laat hierin weten dat de url’s zijn gewijzigd, zodat de impact van je SEO migratie minimaal blijft.
Stap 8: Meet je resultaten
In de eerste stap heb je een nulmeting gemaakt van je zoektermen. Controleer opnieuw de posities van je zoektermen ongeveer één week na livegang. Schrik niet als je een kleine dip in de zoekwoordposities ziet: dit is normaal. De zoekmachines hebben tijd nodig om je nieuwe site te indexeren. Als je de SEO migratie goed hebt uitgevoerd, herstellen de posities zich weer.
Hulp nodig bij een website SEO migratie?
Onze SEO specialisten helpen je graag met de SEO migratie van jouw website. Voorkom een daling in jouw organische resultaten en schakel de juiste hulp in!
Neem contact op!Ook ná een website migratie de zoekmachines blijven domineren?
Je kent het belang van een goede SEO migratie. Maar misschien heb je niet alle kennis in huis om zo’n migratie van je website goed te leiden. Terwijl je ook niet wil kelderen in de posities van Google of een andere zoekmachine…
… Daarom gaan we SAMEN met jouw website migratie aan de slag!
Jij gaat fuseren, rebranden of gooit de hele website op de schop. Het doel van iedere website migratie is een mooiere, snellere en gebruiksvriendelijke website te laten ontwikkelen. Jouw webbouwer heeft een mooie nieuwe website ontwikkeld en staat aan de start van dit traject. Wij helpen je bij de begeleiding van de SEO migratie, schakelen hierover direct met je webbouwer, zodat jij ook met je nieuwe website de zoekresultaten domineert.
Een SEO migratie op maat
Wij werken niet met standaard pakketten. Iedere SEO migratie is uniek en vraagt om een specifieke aanpak. De stappen zijn in ieder traject hetzelfde, maar de uitvoering is iedere keer weer anders. Ga je met ons in zee, dan ziet het er globaal op deze manier uit:
- Je hebt contact met onze SEO-specialist
- We voeren een analyse uit
- We bepalen een doel en gaan aan de slag met de SEO migratie
- Door de mooie resultaten na de migratie, wil je misschien wel verder groeien op het gebied van organische vindbaarheid.
- Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden
- We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
- Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten.
Daarom kies je voor Markant Internet
Markant Internet staat voor hard werken, zichtbaar resultaat en een vleugje Twentse nuchterheid. Geen standaardpakket, maar een langetermijnrelatie waarop je kunt bouwen. Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor:
✓ Maatwerk op basis van jouw wensen en doelen
✓ Een bureau met meer dan 10 jaar aan zoekmachine optimalisatie-ervaring
✓ Een volwaardig team dat samen met jou aan je doelen werkt
✓ Een samenwerkingspartner voor de lange termijn
✓ Persoonlijk contact: jouw vaste specialist is slechts één mail of telefoontje verwijderd
✓ Focus op jouw resultaat met gestructureerde werkwijze
Vrijblijvende SEO analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEO.