Haal meer resultaat uit je website met A/B testen
Wil je meer conversies of directe omzet uit je website halen? Dan kan je je bezoekersaantallen verhogen door onder andere de inzet van zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren of een social media strategie. Een andere (of aanvullende) optie om méér uit je bestaande bezoekers te halen is conversie optimalisatie: meer resultaat halen uit je huidige bezoekersaantallen. Pas je dit succesvol toe, dan kun je bijvoorbeeld 5 uit de 100 bezoekers laten converteren, in plaats van de huidige 2 op de 100.
Binnen conversie optimalisatie zijn verschillende onderdelen die je kunt toepassen om je investering terug te verdienen. Een onderdeel daarvan is A/B testen. Op deze pagina vertellen we meer over conversie optimalisatie in het algemeen en hoe je met A/B testen bepaalde aannames valideert.
Vrijblijvende conversie analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg te weten hoe je jouw conversiepercentage kunt verhogen.
Wat is A/B testen?
Bij een A/B test, test je twee varianten om erachter te komen welke versie het meeste resultaat oplevert. Je test een A- en B-variant en aan het einde van de test komt er een winnaar uit de bus. Die variant implementeer je en daarmee verhoog je de conversie.
Voorbeelden van A/B testen zijn bijvoorbeeld het wel of niet implementeren van een pop-up op de homepage, aanpassing in tekst op de productpagina of twee varianten koop-knoppen in het afrekenproces. Je stuurt 50% van de bezoekers naar de ene variant en 50% naar de andere variant om een eerlijk testresultaat te krijgen. Je kunt A/B testen voor je website, maar ook voor advertenties in zoekmachines. In dit artikel gaan we specifiek in op A/B testen voor je website, maar het proces is in basis gelijk.
Waarom aan de slag met conversie optimalisatie?
Bij conversie optimalisatie haal je meer uit je bestaande resultaten. Toch is het niet raadzaam voor iedere website om hier direct mee aan de slag te gaan. Als je website net live is en je bezoekersaantallen zijn laag, is het belangrijk om eerst meer bezoekers naar je website te sturen. Zo vergroot je het bereik en de naamsbekendheid. Daarnaast bouw je data op, waardoor je makkelijker en sneller conclusies trekt.
Wanneer je bezoekersaantallen iedere maand groeien kun je gaan nadenken over conversie optimalisatie en A/B testen. Stuur je bijvoorbeeld iedere maand duizenden bezoekers naar je website en zijn de aankopen in verhouding minimaal? Dan gooi je iedere maand een hoop geld weg, zonde! Conversie optimalisatie laat je meer resultaat halen uit je huidige advertentiebudget. Aan de slag met conversie optimalisatie gaan betekent niet automatisch A/B testen. Vaak is dit wel een logisch gevolg ervan.
Wanneer is A/B testen niet zinvol?
Zoals we hierboven al benoemden, is A/B testen (of conversie optimalisatie in het algemeen) niet hetgeen waarop je moet focussen als je weinig websitebezoekers hebt. Maar ook als je wel met conversie optimalisatie aan de slag gaat, is het niet altijd van toegevoegde waarde om direct te testen. De onderstaande situaties zijn niet geschikt om te A/B testen.
A/B testen is niet zinvol wanneer:
1: Steekproefgrootte is te klein
Om representatieve resultaten te behalen, heb je voldoende deelnemers nodig om een idee te valideren. Je moet je steekproefgrootte berekenen om te weten hoeveel bezoekers je nodig hebt. Heb je te weinig bezoekers? Dan duurt je test eeuwig en heb je niet zoveel aan de resultaten. Heb je minder dan 1.000 maandelijkse bezoekers? Dan voegt A/B testen niets toe.
2 Te weinig conversies
Om een winnaar te bepalen, moet je een verschil in conversies zien in varianten. Testen op basis van 10 conversies per maand is eerder een toevalstreffer dan een resultaat waarmee je echt iets kan. Je hebt al snel 500 conversies maandelijks nodig om concrete aanpassingen door te voeren.
3 Aannames testen zonder onderzoek
Zegt je onderbuikgevoel dat je een groene en oranje koop-knop moet testen? Dat is geen goede onderbouwing om te starten met A/B testen. Voordat je start met het hele traject, ga je eerst de pijnpunten in je website ontdekken. Op basis daarvan bepaal je waar mogelijke punten in de website liggen die een negatief effect hebben op de omzet.
4 Testen wanneer je niet hoeft te testen
Het tegenovergestelde is ook waar: je hoeft niet ieder probleem in je website te testen. Als de koop-knop op mobiel verstopt zit, hoef je niet te testen of in het winkelwagentje deze knop meer omzet oplevert. Bij technische problemen en no-brainers geldt: direct aanpassen, niet eerst testen.
Benieuwd hoe een A/B test jouw conversie percentage kan verhogen?
Onze specialisten kijken graag met je mee naar mogelijkheden om jouw website te verbeteren met behulp van een A/B test!
Neem contact op!Aan de slag met A/B testen
Nu je weet wanneer je wel en niet moet A/B testen, kunnen we doorgaan naar het leukste gedeelte: de A/B test voorbereiden en de test uitvoeren. Dit pakken wij in 8 stappen aan.
Stap 1: Pijnpunten in je site ontdekken
A/B testen is een onderdeel van conversie optimalisatie en moet je dus nooit als doel op zich zien. Daarom is het eerst belangrijk om de pijnpunten in je website te ontdekken: waar stagneert je bezoeker? Komt je websitebezoeker binnen op de homepage om vanaf daar direct rechtsomkeert te gaan? Of leggen relatief veel bezoekers een product in het winkelmandje om vervolgens niet af te rekenen?
Breng aan de hand van data (bijvoorbeeld cijfers uit Google Analytics) deze zaken in kaart. Start met het analyseren van de volgende KPI’s – ofwel de prestatie-indicatoren en duik vanaf daar dieper de data in:
- Bezoekers per kanaal: via welke kanalen komen de bezoekers binnen? Welke kanalen leveren het meeste op?
- Abandonded Cart percentage: het percentage bezoekers dat een product in het winkelmandje legt en vervolgens niet afrekent.
- Het conversiepercentage: het percentage websitebezoekers dat een conversie voltooit. Denk hierbij aan het invullen van een contactformulier, een offerte aanvragen of direct een aankoop voldoet.
- Gemiddelde orderwaarde: verkoop je producten in je webshop? Meet de gemiddelde orderwaarde door de totale orderwaarde te delen door het aantal orders.
- Kosten per conversie: als je de gemiddelde orderwaarde kent, kun je de kosten per conversie bepalen. Zijn deze hoger of lager dan het huidige budget dat je erin steekt?
- Customer Lifetime Value: wat is de totale, gemiddelde waarde van je klant? Een nieuwe klant aantrekken is doorgaans duurder dan je huidige klanten opnieuw laten bestellen. Heb je producten die aan vervanging toe zijn of bied je nieuwe collecties aan?
Vanaf hier kun je verder inzoomen op punten in je website waar je ziet dat bezoekers afhaken. Duik dieper in Google Analytics of doe aanvullende testen met bijvoorbeeld heatmaps in Hotjar.
Stap 2: Bepalen welke pijnpunten getest moeten worden
Aan het einde van deze analyse heb je een duidelijk beeld van de pijnpunten in je website. Zoals eerder gezegd: no-brainers of technische mankementen hoef je niet eerst te testen. Maar zie je dat bezoekers in de winkelmand massaal navigeren naar de veelgestelde vragen? Dan is dat het testen waard.
Stap 3: De hypothese formuleren
Terugkomend op de vorige stap: misschien missen de bezoekers bepaalde informatie over de verzendwijze van het product, de levertijd of de kosten. Je kunt ervoor kiezen de veelgestelde vragen direct op de afrekenpagina te zetten of een chatbot hier te implementeren. Je hypothese luidt dan: “Door de implementatie van de chatbot verwacht ik dat 5% meer van alle winkelwagen-bezoekers het product afrekent.”
Stap 4: De steekproefgrootte bepalen
Nu je weet wat je gaat testen op welke pagina, is het tijd om de steekproefgrootte te berekenen. Je hebt namelijk voldoende bezoekers nodig om de test te valideren. Gebruik je minder bezoekers, dan kan het resultaat op toeval gebaseerd zijn in plaats van statisch juist zijn. Met een online steekproefcalculator kun je de grootte bepalen. Hoe meer bezoekers je hebt op deze pagina, hoe sneller de test is afgerond.
Stap 5: De varianten bepalen
Je gaat nu de varianten bepalen. Aan variant A verander je niets, bij variant B doe je de aanpassing. Bijvoorbeeld door een mini-FAQ toe te voegen of een chatbot te implementeren.
Weten wat A/B testen voor jou kan betekenen?
Onze SEA specialisten vertellen je graag wat A/B testen voor jouw website kan betekenen!
Conversie analyse aanvragen!Stap 6: De A/B testingtools uitkiezen
Met weinig aanpassingen kun je makkelijk de varianten testen. Google Optimize, VWO of Optimizely zijn handige tools om direct je A/B test in op te zetten. Google Optimize heeft ook een Chrome Extensie waarin je direct de ‘drag and drop’-tool kunt gebruiken. Zo breng je de wijzigingen aan die de testpersonen zien zonder dat je daadwerkelijk iets aanpast in je website. De tool zorgt ervoor dat de bezoekers eerlijk worden verdeeld.
Stap 7: De A/B testen doorvoeren
Je zet de test aan en laat het draaien totdat de steekproefgrootte is behaald. Gebruik je een van de bovenstaande tools, dan zie je ook meteen welke versie als winnaar uit de bus komt.
Stap 8: De resultaten evalueren en optimaliseren
Na afloop van de A/B test ga je de resultaten evalueren. De variant die als winnaar uit de bus komt, voer je door. Vanuit hier meet je hoeveel extra conversie deze nieuwe variant daadwerkelijk oplevert. Daarna ga je weer terug naar stap 3 in dit proces om de volgende A/B testen uit te voeren.
Je testresultaten opschalen?
A/B/C/(D) test
Met een A/B test kun je twee variabelen testen. Een homepage met twee verschillende banner-afbeeldingen, een productpagina met of zonder tekst of een winkelmandje met of zonder chatbot. Door steeds één variabele te testen, weet je welke factor het doorslaggevende resultaat geeft. Als uitbreiding op de A/B-test kun je ook andere instrumenten inzetten om meer testen tegelijkertijd uit te voeren. Wil je niet twee, maar misschien wel drie of vier pagina’s testen? Dat noemen we de A/B/C (enzovoorts) test. Zo kun je meerdere versies testen en wordt het publiek eerlijk verdeeld over het aantal pagina’s. Het nadeel hiervan is dat je een grotere steekproef nodig hebt om conclusies te trekken.
Multivariate testing
Wil je meer elementen op één pagina testen? Dan kun je ook de multivariate test gebruiken. Iedere groep ziet een andere combinatie van elementen. De eerste groep ziet de titeltekst van versie A, maar de buttontekst van versie B. Groep 2 ziet de titeltekst van versie B en de buttontekst van versie A. Groep 3 ziet weer een andere combinatie, enzovoorts. Bij multivariate testing kun je de combinatie van verschillende elementen beter testen en op die manier de beste combinatie als winnaar uit de bus laten komen. Je hebt hiervoor een grotere steekproefgrootte nodig en een tool die deze tests ondersteunt. Voorbeelden van zulke tools zijn Optimizely en Google Optimize.
Online personalisatie
De reden dat Netflix, Spotify en Nike zo succesvol zijn? Ze bieden gepersonaliseerde content op de gebruiker aan. Je ontvangt aanbevelingen op basis van je kijk- of luistergedrag, geslacht of eerdere aankopen. Online personalisatie gaat nog een stuk verder dan A/B testen: de ervaring op de website is volledig afgestemd op de wensen van de gebruiker en presteert beter dan ‘normale’ content.
Voordat je met online personalisatie start, moet je eerst uitgebreid testen. Zoals je op deze pagina al vaker hebt gelezen maak je geen beslissingen op basis van onderbuikgevoel, maar op data. Met de softwaretool HubSpot kun je e-mail- en website-content personaliseren met data uit het CRM. Op basis onder andere van de contact-, bedrijfs-, en locatiegegevens kun je content personaliseren en een betere ervaring bieden aan je websitebezoeker.
Zelf aan de slag met A/B/(C) of multivariate testing?
Wil je meer rendement uit je website halen en je investeringen sneller terugverdienen doormiddel van multivariate testing? A/B testen en varianten geven je meer inzicht in bezoekersgedrag waardoor je content biedt die beter is afgestemd op de voorkeuren van de bezoeker. Ga eerst aan de slag met conversie optimalisatie en bekijk vanuit daar hoe je met A/B testen betere resultaten haalt.
De voordelen van A/B testen
- Je valideert je aannames met testen
- Je test live met echte gebruikers
- Je krijgt objectieve data
- Veranderingen in de testen kun je snel doorvoeren
- Uit hetzelfde bezoekersaantal haal je meer conversies
- Je kosten per conversie verlagen
- Je biedt je websitebezoeker een betere gebruikerservaring
- Je leert je klant beter kennen
- Je behaalt meer omzet
Haal meer uit je huidige bezoekersaantallen met A/B testen
Ben je klaar om de volgende stap te zetten? Heb je voldoende bezoekers en data en wil je aan de slag met conversie optimalisatie en A/B testen?
… Daarom gaan we SAMEN met jou aan de slag!
Jij wilt aan de slag met A/B testen: wij formuleren samen met jou, op basis van je doel, een volledige aanpak die misschien wel breder is dan alleen de A/B test. Op die manier gaan we resultaatgericht aan het werk en zorgen we voor een aanpak die werkt.
Jij verdient een plan op maat
Een universele aanpak voor ieder bedrijf werkt niet. Iedere organisatie is uniek: daarom bieden wij altijd een plan op maat. Conversie optimalisatie betekent kijken wat werkt, en wat niet. Zo worden we langzaam beter en focussen we op resultaat. Je krijgt van ons een plan op maat waar we samen aan werken. Maar voordat het zover is, doorlopen we samen eerst deze stappen:
- Je hebt contact met onze specialist
- We voeren een conversie analyse uit of plannen een intake
- We bepalen een doel en plannen taken in
- Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden
- We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
- Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten.
Kies je voor Markant Internet?
Markant Internet staat voor hard werken, zichtbaar resultaten een vleugje Twentse nuchterheid. Geen snelle resultaten die niet toekomstbestendig zijn, maar een langetermijnrelatie waaraan we samen bouwen. Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor:
- Maatwerk op basis van jouw wensen en doelen
- Een bureau met meer dan 10 jaar aan zoekmachine- en conversie optimalisatie-ervaring
- Een volwaardig team dat samen met jou aan je doelen werkt
- Een samenwerkingspartner voor de lange termijn
- Persoonlijk contact: jouw vaste specialist is slechts één mail of telefoontje verwijderd
- Focus op jouw resultaat met gestructureerde werkwijze
Vrijblijvende conversie analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg te weten hoe je jouw conversiepercentage kunt verhogen.