Contentstrategie

Je wilt de zichtbaarheid van je organisatie vergroten. Je plaatst af en toe een post op social media en de laatst gepubliceerde blog op je website dateert alweer van zes maanden geleden. Door de beslommeringen van alledag lukt het niet om hier consistent mee bezig te zijn. Je ziet dat terug in de resultaten, of beter gezegd: het gebrek eraan. Daarom heb je een sterke contentstrategie nodig en iemand die bovenop de planning en resultaten zit. Op deze pagina vertellen we hoe wij dit aanpakken.
Direct navigeren naar:
content marketing
Sanne Nijland - Profielfoto Markant Internet

Vrijblijvende content analyse?

  • Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
  • Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van content
Content analyse aanvragen

Verschil tussen een B2B en B2C contentstrategie

Vaak zien we dat met name B2C-bedrijven meer bezig zijn met een contentstrategie. Er wordt volop gedeeld op social media en de nieuwsbrief gaat er periodiek uit. Bij veel B2B-bedrijven, zeker als het gaat om complexe materie, loopt de contentstrategie achter. Hier is nog veel aan terrein te winnen. 

Bij zowel B2B- als B2C-bedrijven is de aanpak hetzelfde. Je doorloopt een aantal stappen om de contenstrategie te bepalen. De inhoud en aanpak zijn alleen anders. B2C-bedrijven willen vaak meer inspireren en maken vaak gebruik van veel beeld en video. Terwijl B2B-bedrijven doorgaans een oplossing willen verkopen en autoriteit opbouwen door kennis en ervaringen te delen. 

We benoemen hierboven regelmatig ‘vaak’ en ‘doorgaans’. Want hoewel er een aantal duidelijke verschillen zijn tussen de B2B- en B2C-aanpak, heeft dit niet alleen te maken of je op de zakelijke of consumentenmarkt richt. Het gaat veel verder dan dat. Iedere organisatie heeft namelijk andere doelen, spreekt andere doelgroepen aan en vervult andere behoeftes. Daarom geloven we niet in een vaste aanpak of structuur. Aan de hand van ons stappenplan dat je verderop op deze pagina vindt, bepaal je de koers van de unieke contentstrategie van jouw organisatie.

 

contentstrategie
contentstrategie

Waarom een contentstrategie extra belangrijk is binnen B2B

Zowel in de B2C- als B2B-markt is contentmarketing dus belangrijk. Juist binnen de B2B-markt liggen hier nog veel kansen, waardoor je je als organisatie makkelijker onderscheidt van je concurrenten en daardoor sneller opvalt bij je ideale klant. 

Voorheen ging een inkoper langs bij de vaste leveranciers, waar het nieuwe contract onder het genot van een kop koffie werd besproken. Het laatste beetje marge werd onderhandeld en beide partijen schudden de hand op de verlenging van de samenwerking. Was je als concurrent niet concurrerend genoeg op het gebied van prijs, dan werd je net zo makkelijk ingeruild voor een andere partij. 

Door de toename in concurrentie en meer kritische klanten is prijs slechts een onderdeel van het geheel. Het pitchen van producten en een scherpe prijs eraan hangen is niet meer voldoende. Online reviews maken of breken een organisatie. Er wordt gekeken naar langetermijnsamenwerkingen waarbij een oplossing wordt verkocht in plaats van een eenmalige dienst. Steeds meer klanten zijn bezig met duurzaamheid. Dat dwingt je als organisatie om je boodschap duidelijk te verkondigen met een heldere contentstrategie. 

Contentstrategie als onderdeel van inbound marketing

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van de term ‘inbound marketing’. Inbound marketing is een filosofie waarbij de ideale klant door jou wordt aangetrokken, zonder de inzet van traditionele marketinginstrumenten zoals advertenties. Veel bedrijven verschuiven de focus van verkopen naar kennis delen, waarin contentmarketing een belangrijke rol speelt. Hoe je je contentstrategie vorm geeft, vertellen we je aan de hand van onderstaande stappen.

strategische content marketing

Een contentstrategie stappenplan: In 8 stappen betere content

Het opzetten van een goede content strategie verloopt middels 8 stappen. Dit stappenplan helpt je bij het bepalen van een goede content strategie. Het is belangrijk dat de stappen zijn afgerond voordat er verder wordt gegaan met de volgende stappen.

contentstrategie

Stap 1: Bepaal je doel voor het bedenken van je content strategie

Voordat je bezig gaat met een contentstrategie bedenken of een bepaald marketingmiddel gaat inzetten is het belangrijk om jezelf af te vragen wat het doel is. Is je doel meer naamsbekendheid, vindbaarheid of omzet? Ga je voor naamsbekendheid, dan hanteer je een andere aanpak dan wanneer je direct meer omzet wilt genereren onder bestaande klanten. 

Bepaal je doel en wie je aanspreekt. Je hebt bijvoorbeeld als nieuwe uitgeverij van schoolboeken bijvoorbeeld een innovatieve lesmethode ontwikkeld, maar bent nog een onbekende speler. Je wilt dat deze methode wordt opgepikt door grote onderwijsinstellingen. Bedenk wat het ultieme doel is voor jouw organisatie.

Stap 2: Breng de customer journey in kaart

Je hebt je doel en doelgroep bepaald, nu ga je de customer journey uitwerken. Ook wel de klantreis genoemd: hoe ziet het (online) gedrag er van je ideale klant uit en hoe kom je hiermee in contact? Een directeur van een basisschool die zoekt naar nieuwe lesmethodes, heeft een andere zoekintentie dan een vakantieganger die zoekt naar een digitaal kofferlabel. Ook wil je per fase van de klantreis content bieden die daarop is afgestemd. 

Je komt erachter hoe jouw doelgroep dat doet door onder andere het online zoekgedrag in zoekmachines in kaart brengen en de data van je Google Analytics-account erop na te slaan. 

content strategie
strategische content marketing

Stap 3: Bepaal de touchpoints

Zodra je weet hoe je doelgroep zoekt en waarnaar, bepaal je de touchpoints – de plekken waar jouw doelgroep aanwezig is. Gebruikers op LinkedIn hebben een ander doel dan de gebruikers op YouTube. Het kan in beide gevallen dezelfde persoon zijn, maar deze heeft per kanaal een andere intentie. Bepaal waar je boodschap het beste aanslaat en bepaal je middelen waarop je jouw communicatie-uitingen deelt.

Sanne Nijland - Profielfoto Markant Internet

Meer weten over een contentstrategie?

Laat je informeren door onze content specialisten over de verschillende mogelijkheden van onze content marketing dienst!

Neem contact op met Sanne!

Stap 4: Plan een brainstorm met je team

Een contentstrategie uitwerken is niet alleen maar planning en strategie: de inhoud van je boodschap is minstens zo belangrijk, mits goed afgestemd op je doel en doelgroep. Dat doe je in deze fase. Zorg ook dat je teamleden van andere afdelingen betrekt. Zo krijg je verschillende invalshoeken en nieuwe ideeën waar je misschien zelf niet aan zou denken. Geef alleen het doel en de doelgroep als kader mee en laat de rest vrij, daarmee ontstaan de beste ideeën. Je kunt verschillende vormen van content uitwerken, zoals: blogs, landingspagina’s, afbeeldingen, de inhoud van de maandelijkse nieuwsbrief, inhoud van een e-mailcampagne, het uitwerken van e-mailflows, video’s, infographics, podcasts, organische media posts, social media reels en social media advertenties.

contentstrategie
content strategie

Stap 5: Bundel de thema’s en werk content uit

Waarschijnlijk heb je aan het einde van de brainstormsessie een aantal verschillende onderwerpen die overeenkomsten hebben. Bundel de post-its, bepaal de thema’s en werk de content uit. Zet inhoudelijke taken uit bij een content marketeer of SEO copywriter. Je wilt dat de content aansluit bij de tone of voice, de doelgroep en dat het de juiste snaar raakt.

Stap 6: Bepaal de KPI’s

Je kunt alleen weten of je resultaat boekt, als je resultaten meet. Dat gaat verder dan alleen de omzet of aantal aanvragen meten. Want ten grondslag hieraan zijn een aantal andere factoren, ook wel KPI’s genoemd, die hieraan bijdragen. Dit zijn een aantal KPI’s die je kunt meten:

Op social media:

  • Interactie op een bericht (kliks, likes)
  • Aantal weergaven 
  • Aantal kliks naar de website vanuit het bericht
  • De CTR (doorklikratio naar de website)
  • Aantal websitebezoekers 
  • Aantal leads 
  • Aantal verkopen 

Blogs/ SEO-artikelen op je website

  • Zoekwoordposities 
  • Aantal organische bezoekers op je website 
  • CTR vanuit Google 
  • Tijd op de pagina 
  • Bouncepercentage 
  • Aantal leads 
  • Aantal verkopen 

Uit je e-mails

  • Aantal inschrijvers op de mailinglijst 
  • Aantal keer dat de e-mail is geopend
  • Aantal uitschrijvers na de mail 
  • Aantal keer dat er wordt doorgeklikt vanuit de e-mail 
  • Gemiddelde orderwaarde op de mail 
  • Conversie per mail 

Afhankelijk van je doel bepaal je de KPI’s waarop je focust. Richt je op naamsbekendheid? Dan wil je vooral het aantal weergaven, het bereik, tijd op pagina en kliks weten. Voor een verhoging in omzet of retentie gebruik je weer andere KPI’s. 

Stap 7: Leg je content vast in een contentkalender

Sommigen zijn van mening dat een contentkalender creativiteit weghaalt. Meestal komt dat omdat in dat geval álles is vastgelegd. Plan vaste momenten waarop je iets deelt, maar hou ruimte voor spontaniteit. Zoals actualiteiten en een kijkje in de keuken. 

Een contentkalender zorgt namelijk voor focus en consistentie. Twee essentiële factoren als het gaat om resultaat behalen binnen je contentstrategie. Plaats alle activiteiten in een contentkalender, gebruik er bijvoorbeeld een managementtool zoals Trello voor en plan berichten automatisch in met Buffer, Later of een andere tool. Plan minimaal een maand vooruit, zo loop je nooit meer achter de feiten aan.

strategische content marketing
contentstrategie

Stap 8: Monitor, evalueer en optimaliseer je contentstrategie

Verwacht niet direct dat je eerste content-items een schot in de roos zijn. Soms zit er een gelukstreffer tussen, maar meestal is het uitproberen, evalueren en bijsturen. Zo leer je wat werkt en wat niet. Prik een vast moment waarop je je content analyseert: bijvoorbeeld iedere maandagochtend. Deel minimaal een keer per maand de resultaten met het team en hou ze betrokken door (twee-)maandelijks een brainstormsessie te plannen waarin je niet alleen nieuwe content bepaalt, maar ook de resultaten van de vorige posts bespreekt. 

Ga door met wat werkt en stop met wat niet werkt. Zo wordt je contentstrategie steeds wat beter en werk je naar een succesvol resultaat toe.

Sanne Nijland - Profielfoto Markant Internet

Weten wat een contentstrategie voor jou kan betekenen?

Onze SEO specialisten vertellen je graag wat een gedegen contentstrategie voor jouw website kan betekenen!

Neem contact op!

De voordelen van een contentstrategie

Een contentstrategie zorgt voor focus en continuïteit. Maar dat is niet alles, alle voordelen van een sterke contentstrategie op een rijtje:

✓ Je vergroot je zichtbaarheid
✓ Je werkt aan de naamsbekendheid
✓ Door grondig onderzoek sluit je content beter aan op de behoefte van je klant
✓ Je bent relevant op het juiste moment
✓ Het bespaart advertentiekosten
✓ Je verkoopt een oplossing in plaats van puur een product of dienst
✓ Je content kun je in verschillende vormen hergebruiken
✓ Je content slaat naadloos aan op de zoekintentie
✓ Je creëert meer betrokkenheid op social media
✓ Je vergroot de interactie op verschillende kanalen
✓ Je posities in de zoekmachines verbeteren
✓ Je maakt van blije klanten ambassadeurs
✓ Goede reviews dragen bij aan de betrouwbaarheid van je merk
✓ Je verhoogt de retentie bij je bestaande klanten
✓ Je bent meer in gesprek met je klant, waardoor de interactie verbetert
✓ Je zet jezelf en je collega’s als autoriteit in de markt neer
✓ Je ROI (Return On Investment) verbetert 

strategische content marketing
content strategie

Op zoek naar een bureau dat focust op je contentstrategie?

Je bent met een reden op deze pagina. Je wilt meer resultaat en jezelf neerzetten als autoriteit in de markt. Je bent klaar met een halfslachtige aanpak en wilt focus, structuur en resultaat met een contentstrategie die werkt. Door een team van professionals om je heen te verzamelen kun je grote stappen zetten. 

…Werk daarom samen met de professionals van Markant Internet

Alleen kom je ver, samen komen we verder. Jij bent specialist in jouw vakgebied, wij weten alles van contentmarketing. Jij hebt een specifieke vraag en samen bepalen we kansen en contentstrategie. We gaan verder dan alleen het beantwoorden van je vraag, maar vragen door naar de vraag áchter de vraag. Jij wilt bijvoorbeeld wekelijks een blog laten schrijven, wij willen weten waarom. Bijvoorbeeld om je zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten. Dan maken we een plan dat die doelen behaalt, waarbij het schrijven van blogs een onderdeel van dat plan is. 

contentstrategie
strategische content marketing

Een plan op maat

Wij geloven niet in hetzelfde plan voor iedere organisatie: jij bent uniek en je klanten zijn dat ook. De stappen van onze contentstrategie blijven hetzelfde, de invulling is uniek. Dat betekent dat je bij ons geen standaard pakketten hebt. Op basis van je doelen maken we een plan op maat op. En testen we wat werkt, en wat niet. Zo worden we langzaam beter en werken we stapsgewijs toe naar jouw doel. Maar voordat we zover zijn, gaat de werkwijze als volgt:

  1. Je hebt contact met onze content marketeer 
  2. We voeren een analyse uit of plannen een intake 
  3. We bepalen een doel en plannen taken in
  4. Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden 
  5. We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
  6. Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten.

 

Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor deze garanties

Markant Internet staat voor hard werken, zichtbaar resultaat en een vleugje Twentse nuchterheid. Geen standaardpakket, maar een langetermijnrelatie waarop je kunt bouwen. Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor:

✅ Maatwerk op basis van jouw wensen en doelen

✅ Een bureau met meer dan 10 jaar aan zoekmachine- en contentmarketing ervaring 

✅ Een volwaardig team dat samen met jou aan je doelen werkt 

✅ Een samenwerkingspartner voor de lange termijn 

✅ Persoonlijk contact: jouw vaste specialist is slechts één mail of telefoontje verwijderd 

✅Focus op jouw resultaat met gestructureerde werkwijze

content strategie
Sanne Nijland - Profielfoto Markant Internet

Vrijblijvende content analyse?

  • Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
  • Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van content
Content analyse aanvragen