Google Data Studio

Met behulp van Google Data Studio - hedendaags beter bekend als Looker Studio - haal je het maximale uit alle marketingactiviteiten van jouw organisatie op basis van data. Dankzij Google Data Studio ben je in staat om al je data in één gemakkelijk overzicht te bundelen.
Direct navigeren naar:
Google data studio
Olaf Peters - Profielfoto Markant Internet

Meer weten over Google Data Studio?

Onze specialisten vertellen je graag wat Google Data Studio voor jouw onderneming kan betekenen!

Neem contact op!

Wat is Google Data Studio?

Google Data Studio is een online tool van Google – die je in basis gratis gebruikt – waarmee je data van verschillende platformen importeert en combineert in één overzichtelijk dashboard. Met Google Data Studio kun je:

  • Data importeren uit honderden verschillende softwaretools
  • Je data visualiseren in verschillende diagrammen en tabellen 
  • Je dashboard in eigen huisstijl opmaken
  • De data uit verschillende bronnen combineren 
  • Rapporten online delen, insluiten of downloaden 
Data Studio

De connectors van Google

In Google Data Studio heb je meer dan 600 ‘connectors’, dit zijn koppelingen met externe softwaretools waarvan je de data importeert in het dashboard. Daarvan zijn er 23 Google Connectors: dit zijn koppelingen gebouwd en ondersteund door Data Studio, die je gratis koppelt. De data van de volgende softwaretools worden volledig ondersteund door Google Data Studio:

  • Google Analytics
  • Google Ads
  • Google Spreadsheets
  • BigQuery
  • AppSheet
  • Bestandsupload
  • Amazon Redshift
  • Campaign Manager 360
  • Cloud Spanner
  • Cloud SQL voor MySQL
  • Display & Video 360 
  • Gegevens extraheren 
  • Google Ad Manager 350 
  • Google Cloud Storage
  • Google Surveys
  • Microsoft SQL Server
  • MySQL 
  • Nieuwe Search Ads 360 
  • PostgreSQL
  • Search Ads 360
  • Search Console
  • Youtube Analytics 
  • Tables by Area 120
Google Data Studio

Externe connectors

De externe connectors zijn geüpload naar Google Data Studio door partners. Hiermee kun je de data uit externe tools toevoegen aan je dashboard. Een aantal op een rijtje:

  • Semrush Position Tracking: voor het koppelen van je zoekmachine-posities in het dashboard 
  • ActiveCampaign: voor meer inzicht in je e-mailcampagnes
  • Facebook Ads: voor het importeren van data uit je Facebook- en Instagram-campagnes
  • LinkedIn: voor het importeren van data uit je Facebook- en Instagram-campagnes

Je kunt als software-ontwikkelaar een connector maken om je softwareprogramma met Google Data Studio te koppelen. Ook kun je je eigen koppeling maken als de gewenste softwaretool niet in de lijst met connectors staat.

Minder tijd kwijt aan rapportages dankzij Google Data Studio automation

De tijden dat je op maandagochtend Excels stond uit te draaien en voor de deadline naar het management-team moest sturen, zijn voorbij. Met Google Data Studio automation zorg je dat de juiste personen altijd up-to-date rapporten ontvangen. Een Google Data Studio-dashboard is voorzien van real-time data. De cijfers passen zich automatisch aan als de gebruiker switched tussen datums. Je krijgt geen vragen meer uit je team of je verschillende statistieken met elkaar kunt combineren of periodes met elkaar wilt vergelijken: dat kan iedere lezer zélf doen. Ook kun je de bezorging automatiseren: je vult eenmalig het e-mailadres van de ontvangers in en plant periodiek de mail in: Google Data Studio stuurt dan automatisch een mail met daarin de rapportage. Google Data Studio marketing automation scheelt tijd en geeft altijd de juiste data weer – ongeacht wanneer de automatische mail met de nieuwe rapportage wordt geopend. 

Google Data Studio
Google Data Studio

De kosten van Google Data Studio

Google Data Studio is in basis gratis. Als je werkt met Google producten zoals Google Analytics en Search Console, kost het je niets om de data te importeren en om te zetten in een dashboard dat aansluit op de huisstijl van je bedrijf. 

Voor sommige partner-connectors betaal je extra. Vaak is de connector gratis vanaf een bepaald abonnement bij de desbetreffende tool (bij Semrush is de connector gratis vanaf ‘Guru’ of ‘Business’-plan) of je betaalt een extra fee.

Olaf Peters - Profielfoto Markant Internet

Gebruik maken van Google Data Studio?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen over Google Data Studio. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Neem contact op!

In 7 stappen een eigen Google Data Studio Dashboard opzetten

Wil je overzicht creëren, resultaten monitoren en je doelen behalen? Tijd om aan de slag te gaan met Google Data Studio. Onze data analist helpt je op weg in 7 stappen.

Stap 1: Bepaal je doel

Voordat je in de data duikt, is het belangrijk om eerst je doelen op een rijtje te zetten. Wat is je omzetdoel voor aankomend jaar? En welke KPI’s meet je ter ondersteuning van je doel? Een aantal KPI’s op een rijtje om je op weg te helpen:

Je online advertenties

  • Weergaven 
  • Kliks 
  • CTR 

SEO-inspanningen op je website

  • Zoekwoordposities 
  • Aantal organische bezoekers op je website 
  • CTR vanuit Google 
  • Tijd op de pagina 
  • Bouncepercentage

Uit je e-mails

  • Aantal inschrijvers op de mailinglijst 
  • Aantal keer dat de e-mail is geopend
  • Aantal uitschrijvers na de mail 
  • Aantal keer dat er wordt doorgeklikt vanuit de e-mail 
  • Gemiddelde orderwaarde op de mail 
  • Conversie per mail

Verkeer naar en op de website website

  • Verkeer per kanaal
  • Conversie per kanaal
  • Bouncepercentage  
  • CTR 
  • % in winkelmandje 
  • Conversieratio 
  • Gemiddelde omzet per gebruiker

Social media-inspanningen:

  • Interactie op een bericht (kliks, likes)
  • Aantal weergaven 
  • Aantal kliks naar de website vanuit het bericht
  • De CTR (doorklikratio naar de website)
Data Studio

Stap 2: Kies je template

Ga naar Google Data Studio en log in met je Google-account. Je kunt dan direct aan de slag met je dashboard. Op basis van je doel kun je dan je template kiezen: kies je er een die past bij je doelen of start je met een leeg rapport? Wij kiezen meestal voor een leeg rapport, zodat we het rapport helemaal kunnen afstemmen op de wensen en behoeften van onze klanten. Je kunt je eigen creatie ook opslaan als template die je keer op keer hergebruikt. 

Stap 3: Bepaal de diagrammen en tabellen per onderdeel

Tijd om je dashboard in te richten. Klik in Google Data Studio op ‘een diagram toevoegen’. Je hebt dan de keuze uit verschillende grafieken, namelijk:

  • Tabel 
  • Scorekaart
  • Tijdreeks
  • Staaf
  • Cirkel 
  • Google Maps
  • Geodiagram
  • Lijndiagram
  • Staafdiagram
  • Vlakdiagram
  • Spreidingdiagram
  • Draaitabel 
  • Bullet
  • Boomdiagram
  • Meter

Niet iedere diagram beeldt bepaalde data juist uit. Kijk daarom altijd welke data je wilt tonen en welk diagram daar het beste bij past. Daarna kies je voor ‘gegevens toevoegen’ en kun je uit de lijst met connectors andere softwaretools kiezen om te koppelen. 

Stap 4: Importeer je data

Als je de juiste connector hebt aangevinkt, volg je de stappen – die meestal bestaan uit inloggen in de desbetreffende tool en de juiste dataset kiezen. Stel, je hebt net Google Analytics gekoppeld. Ga dan naar de specifieke diagram en klik op ‘gegevensbron’. Je kiest dan de dataweergave waar je de data van wilt verzamelen. 

Vanuit daar kun je de diagram inrichten. Onder ‘setup’ zie je welke gegevens je kunt toevoegen aan je rapport. Wil je bijvoorbeeld de conversies per kanaal inzichtelijk maken? Dan kies je onder het kopje ‘dimensie’ voor medium en onder het kopje ‘statistiek’ je conversie (goal) die je eerder in Google Analytics hebt ingesteld. Je data kun je daarna filteren, sorteren en een periode kiezen.

Google Data Studio
Google Data Studio

Stap 5: Voeg een datumrange toe

Je wilt niet alleen de data van vandaag of de afgelopen dagen kiezen, maar ook die van afgelopen maand of vergelijken met vorig jaar. Voeg bovenaan in je dashboard een ‘periodekiezer’ toe zodat gebruikers van het dashboard kunnen switchen tussen periodes. 

Stap 6: Je dashboard vormgeven

Het oog wilt ook wat. Een opgemaakt dashboard leest lekkerder weg dan saaie data. Onder ‘bewerken’ kun je je dashboard personaliseren. Voeg een vierkante vorm toe om de achtergrond een andere kleur te geven. Werk met headers bovenaan om de tabbladen namen te geven. Verander de stijl van je diagram onder ‘stijl’ als je op het diagram kiest en past de kleuren, randen en achtergrond aan.

Data Studio
Google Data Studio

Stap 7: Deel het dashboard met je team

Zodra je tevreden bent over de layout van je dashboard, wil je het natuurlijk delen met je team. Klik op ‘weergave’ aan de voorkant om het dashboard te bekijken door de ogen van je teamleaden en klik op ‘+ Delen’. Je kunt rechten toekennen via een e-mailadres of via de pijl aan de zijkant het rapport insluiten, een periodieke e-mail automatisch instellen of het dashboard als PDF downloaden. 

Wil je data real-time tonen op een scherm in de organisatie, zonder dat je handmatig steeds het dashboard moet refreshen? Installeer dan bijvoorbeeld de Chrome-Extensie ‘Data studio auto refresh’.

Olaf Peters - Profielfoto Markant Internet

Aan de slag met Google Data Studio?

Onze specialisten helpen je graag om het maximale uit Google Data Studio te halen met jouw onderneming!

Neem contact op!

Voordelen van Google Data Studio

✓ In één oogopslag inzicht in de belangrijkste metrics
✓ Je gegevens monitoren in je eigen huisstijl
✓ Je kunt het dashboard insluiten in iedere omgeving die html ondersteunt
✓ Duidelijke interface
✓ Gebruiksvriendelijk om op te zetten
✓ Te koppelen met bekende software waaronder Google Analytics, Google Ads en Semrush
✓ Gratis te gebruiken bij gebruik van de Google-connectors

 

Google Data Studio
Data Studio

Ook je resultaten meten in Google Data Studio?

Of je nou aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren, marketing automation, conversie optimalisatie of een combinatie van deze middelen: je wilt dat je inspanningen resultaat opleveren. Om dat inzichtelijk te krijgen is het belangrijk om doelen te stellen en KPI’s te bepalen. Met die metrics maak je een nulmeting: het vertrekpunt van jouw werkzaamheden. 

Vanuit daar ga je periodiek monitoren, optimaliseren en evalueren. Op het gebied van SEO wil je bijvoorbeeld met bepaalde zoektermen in de top 10 van Google komen en een bepaald percentage aan organisch verkeer genereren. De advertentiekosten in je zoekmachine-advertentiestrategie wil je verlagen en de conversie op je website met een paar procenten verhogen. In Google Data Studio kun je deze doelen en de bijbehorende KPI’s makkelijk monitoren. Het is het startpunt van je ijzersterke online marketingstrategie. Met hetgeen wat werkt ga je door, met hetgeen dat niet werkt stop je.

… Werk samen met de professionals van Markant Internet

Een Google Data Studio dashboard is het vertrekpunt van je online marketingstrategie en een belangrijke spil in het geheel. Zorg dat je weet wat je meet en dat je de resultaten juist interpreteert. Jij bent de specialist in jouw vakgebied, wij versterken je positie met onze expertise binnen datagedreven online marketing.

Google Data Studio
Google Data Studio

Een plan op maat

Afhankelijk van jouw wensen en doelen wordt er een plan op maat gemaakt. Wij geloven namelijk niet in oplossingen die toepasbaar zijn voor iedere organisatie. We testen wat werkt, en wat niet. Zo worden we langzaam beter en werken we stapsgewijs toe naar jouw doel. Maar voordat we zover zijn, gaat de werkwijze als volgt:

  1. Je hebt contact met onze online marketeer 
  2. We voeren een analyse uit of plannen een intake 
  3. We bepalen een doel en plannen taken in
  4. Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden 
  5. We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
  6. Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten.

Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor datagedreven marketing

Markant Internet staat voor hard werken, zichtbaar resultaat en een vleugje Twentse nuchterheid. Geen standaardpakket, maar een langetermijnrelatie waarop je kunt bouwen. Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor:

✅ Maatwerk op basis van jouw wensen en doelen
✅ Een bureau met meer dan 10 jaar aan zoekmachine- en datagedreven marketing-ervaring
✅ Een volwaardig team dat samen met jou aan je doelen werkt
✅ Een samenwerkingspartner voor de lange termijn
✅ Persoonlijk contact: jouw vaste specialist is slechts één mail of telefoontje verwijderd
✅ Focus op jouw resultaat met gestructureerde werkwijze

Google Data Studio
Olaf Peters - Profielfoto Markant Internet

Benieuwd wat Google Data Studio voor jou kan betekenen?

Laat je informeren door onze specialist over de verschillende mogelijkheden van Google Data Studio!

Maak kennis met Olaf!