Feed management
Wat is feed management?
Als webshop-ondernemer is je to do-lijst eindeloos. De juiste producten inkopen en zorgen dat je goede marges overhoudt. De webshop draaiende houden. Zorgen voor verkeer naar je webshop én ze laten converteren, adverteren via verschillende kanalen, je ROI verhogen en zorgen voor een up to date productaanbod. Stiekem slurpt het een groot deel van je werkweek op en dan hebben we nog niet eens alle werkzaamheden opgesomd. Je wilt zichtbaar zijn op de plekken waar je ideale klant aanwezig is. En dat betekent dat je het aanbod op verschillende plekken aanbiedt, zoals zoekmachine adverteren via Google Shopping of je producten breder aanbieden via verschillende Marktplaatsen. Zorgen dat dit proces vloeiend (en geautomatiseerd) verloopt? Met feed management zorg je voor extra zichtbaarheid en haal je meer uit je bestaande aanbod.
Meer weten over feed management?
Onze specialisten vertellen je graag hoe manier feed management voor jouw onderneming optimaal kan worden ingezet!
Neem contact op!Maak je aanbod zichtbaar via verschillende kanalen
Je wilt onder ogen van de juiste doelgroep komen en je conversie optimaliseren. Feed management kun je op de volgende manieren inzetten:
- Via Google Shopping Ads: je producten worden met alle beschikbare productinformatie getoond in de zoekresultaten van Google, wanneer iemand op een specifiek product zoekt.
- Via Google Display Ads: iedere website die aangesloten is bij het partnerprogramma van Google, kan banner-advertenties (van onder andere jouw producten) op hun site plaatsen. In ruil voor kliks ontvangen zij een bijdrage per klik.
- Via Youtube Ads: ieder Youtube-kanaal dat aangesloten is bij het partnerprogramma van Youtube, kan video-advertenties (van onder andere jouw producten) voor of tijdens hun video’s plaatsen. In ruil voor kliks of kijkminuten verdienen zij hier geld aan.
- Via affiliate platformen: je kunt je producten aanbieden op verschillende affiliate platformen: deze platformen geven bloggers en andere websitehouders de kans om commissie te ontvangen over verkopen.
- Door middel van vergelijkingssites: vergelijkingssites zoals Beslist.nl of Kieskeurig vergelijken producten met elkaar en krijgen vaak een kleine vergoeding als je doorklikt naar de website of een aankoop via hun link doet. Dit is net als affiliate marketing, commissie-gebaseerd.
- Op marktplaatsen: op websites zoals Bol.com, Amazon of Bol.com kun je jouw aanbod direct verkopen en ontvangen deze platformen een commissie óf je betaalt advertentiekosten.
Wanneer is feed management interessant?
Feed management is dé manier voor webshop-ondernemers om méér resultaat uit hun investeringen te halen. In de volgende scenario’s is feed management interessant:
✓ Je hebt een webshop en verkoopt online producten.
✓ Je bent onlangs gestart met een webshop en potentiële klanten weten je nog niet te vinden: via externe kanalen vergroot je het verkeer naar je website.
✓ Je wilt je naamsbekendheid vergroten en meer verkeer naar je website.
✓ Je wilt aanwezig zijn op kanalen of websites die overeenkomsten hebben met de interesses van je doelgroep.
✓ Je wilt een breder publiek aanspreken.
✓ Je weet wie je doelgroep is en waar deze naar zoekt: aan de hand van advertenties in Google kun je hen specifiek targeten.
✓ Je wilt alleen betalen voor daadwerkelijke verkopen.
Aan de slag in drie stappen
Tijd om aan de slag te gaan met feed management. Want hoe zorg je dat je meer verkeer en conversies uit je feeds haalt?
Stap 1: Bepaal je doel
Je uiteindelijke doel is natuurlijk méér verkopen op je webshop. Maak dit concreet: hoeveel verkopen wil je hebben? Wat moet het conversiepercentage zijn onder je bezoekers? Op die manier kun je gerichter je feeds meten en de Return On Investment beoordelen.
Ook is je doel belangrijk bij de keuze van kanalen. Wil je je naamsbekendheid vergroten, meer verkeer naar je website trekken of, ongeacht het kanaal, méér verkopen? Display- en Youtube-advertenties zijn geschikt voor bereik en naamsbekendheid, Google Shopping en affiliate-sites zorgen voor meer naamsbekendheid en verkeer naar je website en op Marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon is de kans op verkopen (tegen een vergoeding) vaak het grootst.
Stap 2: Bepaal je doelgroep
Om ervoor te zorgen dat je alles uit de platforms haalt, wil je dat je aanbod aansluit bij je doelgroep. Omschrijf je doelgroep zo volledig mogelijk: niet alleen op basis van demografische factoren, maar achterhaal hun doelen, verlangens, behoeftes, drijfveren, angsten, frustraties en belemmeringen. Binnen sommige platforms kun je namelijk ook targeten op specifieke doelgroepen.
- Google Shopping laat advertenties zien van zoektermen die aansluiten op het product en op basis van data uit het Google-profiel van de gebruiker.
- In het Display- en Youtube-netwerk kun je specifieke websites en kanalen targeten.
- Op Bol.com kun je in betaalde advertenties filteren op zoektermen.
- Er zijn verschillende affiliateplatformen, afhankelijk van je doel en doelgroep waarop je je feed kunt inladen.
Stap 3: Bepaal je kanalen en maak de feed aan
Tijd om je verkoopkanalen in te richten. Je hebt één export gemaakt van je producten (de feed) en die ga je vervolgens uploaden naar de verschillende platforms. Vaak moet je handmatig nog wat aanpassingen doen: een google data feed vraagt bijvoorbeeld weer om net om andere velden dan een feed van Marktplaats. Daarna upload je je feed naar het desbetreffende kanaal.
Monitor, evalueer & optimaliseer
Hoeveel procent uit de affiliate-sites komt naar je website toe? Hoeveel procent converteert? Welk kanaal zorgt voor het meeste verkeer? Wat zijn de kosten van de conversies uit Google Shopping en wat leveren de verkopen uit Bol.com op? Zomaar een greep uit KPI’s die je periodiek moet meten om groei te realiseren.
Breng vooraf deze KPI’s in kaart en bepaal hoe je dit meet: een dashboard hiervoor inrichten maakt het makkelijker. Plan wekelijks een moment in waarbij je deze cijfers doorloopt en check minimaal maandelijks je koers ten opzichte van het hoofddoel. Lig je op schema? Wat kan beter? Wat werkt niet? Op basis daarvan maak je beslissingen, ga je verder met wat werkt en stop je met hetgeen dat niet werkt.
Ga je je feed opbouwen? Neem dit dan mee:
- Is er een kolom waarin de voorraad is gespecificeerd?
- Is in de productnamen of beschrijving rekening gehouden met relevante zoektermen?
- Wat is de prijsstelling? (t.o.v. je concurrent)
- Hoeveel marge hou je aan?
- Wat zijn de levertijden?
- Zijn de producten seizoensgebonden?
- Overige factoren: denk aan EAN-nummers, maten, afmetingen, kleur of print. Deze velden kun je vaak optioneel toevoegen. Zorg voor een zo compleet mogelijke feed om de kans op conversie te vergroten.
Meer weten over feed management?
Onze specialisten denken graag met je mee om jouw verkoopkanalen nóg beter in te richten!
ContactGebruik feed management software om tijd te besparen
Dankzij exports van productfeeds hoef je niet handmatig producten aan te maken per platform. Je maakt een keer een uitdraai van je producten en upload deze op verschillende platformen. Je bent op deze manier alsnog tijd kwijt met het managen van je feeds. Je kunt de verschillende feeds namelijk niet met elkaar laten communiceren (raakt je product uitverkocht, dan moet je overal handmatig aanpassingen doen). Daarnaast moet je per platform vaak je feed iets aanpassen, waardoor het al snel een paar uur van je dag afsnoept voordat het aanbod overal goed staat. Met feed management software beheer je je feeds en je aanbod vanaf één plek, waardoor dit geautomatiseerd en sneller gaat.
Channable
Channable is misschien de meest bekende softwaretool op het gebied van feed management. Vanaf één plek beheer je je google data feed management of een feed van de andere 2.500 platforms in de tool. Genereer nieuwe productcategorieën, maak regels aan en wijzig producten in de tool.
Datafeedwatch
In DataFeedWatch beheer je je feeds, optimaliseer je ze en zijn er specifieke features voor het beheren van je Google Ads en het plaatsen van productteksten op Marketplaces.
De voordelen van feed management software:
✓ Je kunt verschillende (sub)feeds maken en velden samenvoegen
✓ Je hebt er geen webbouwer voor nodig
✓ Je kunt producten makkelijker beheren en aanpassen
Er zitten maandelijkse kosten verbonden aan feed management software. Werk je bijvoorbeeld maar met één platform naast je website, dan loont het vaak om handmatig met spreadsheets te werken. Feed management software is met name interessant voor webshops die hun aanbod breed willen uitmeten.
Je ROI verhogenmet feed management?
Met feed management haal je méér uit je webshop. Je producten worden automatisch geplaatst op vergelijkingssites, je krijgt meer bezoekers uit affiliate sites, verhoogt je omzet door het gebruik van marketplaces en bereikt je ideale klant via Youtube- of Display Ads. Kortom: het potentiële resultaat is enorm. Maar het inrichten van de data feeds en de benodigde technische kennis ontbreekt misschien.
… Daarom gaan we SAMEN aan de slag!
Jij hebt een fantastisch product, wij hebben de kennis op het gebied van feed management en zoekmachine marketing in huis. Als we deze krachten bundelen, zorgen we samen voor een fantastische groei van jouw organisatie.
Een plan op maat
Wij werken niet met standaard pakketten. Iedere organisatie is uniek, dus zo behandelen we al onze klanten ook. Online marketing betekent kijken wat werkt, en wat niet. Zo worden we langzaam beter en focussen we op resultaat. Je krijgt van ons een plan op maat waar we samen aan werken. Maar voordat het zover is, doorlopen we samen eerst deze stappen:
- Je hebt contact met onze Google Ads-specialist
- We voeren een analyse uit of plannen een intake
- We bepalen een doel en plannen taken in
- Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden
- We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
- Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten.
Daarom kies je voor Markant Internet
Markant Internet staat voor hard werken, zichtbaar resultaat en een vleugje Twentse nuchterheid. Geen standaardpakket, maar een langetermijnrelatie waarop je kunt bouwen. Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor:
✓ Maatwerk op basis van jouw wensen en doelen
✓ Een bureau met meer dan 10 jaar aan zoekmachine adverteren-ervaring
✓ Een volwaardig team dat samen met jou aan je doelen werkt
✓ Een samenwerkingspartner voor de lange termijn
✓ Persoonlijk contact: jouw vaste specialist is slechts één mail of telefoontje verwijderd
✓ Focus op jouw resultaat met gestructureerde werkwijze
Benieuwd wat feed management voor jou kan betekenen?
Laat je informeren door onze specialist over de verschillende mogelijkheden van feed management!
Neem contact op!