SEO copywriting

Je hebt veel tijd en energie gestoken in de bouw van je (nieuwe) website. Je bent blij met het eindresultaat, maar die feestvreugde maakt na een paar dagen plaats voor lichte teleurstelling. Want je merkt dat je helemaal niet gevonden wordt in de zoekmachines. Het design spat van het scherm af, de tone of voice raakt precies de juiste snaar van de doelgroep, maar de bezoekersaantallen vallen tegen. Als je Googled op relevante termen, popt niet jouw website, maar die van je concurrent op. Tijd voor verandering: met SEO copywriting zorg je dat je met je pagina’s de zoekmachines domineert en meer verkeer naar je website aantrekt. Benieuwd hoe je dat aanpakt? Je leest het op deze pagina.
SEO copywriting
SEO copywriting
Rens Damhuis - Foto Markant Internet

Vrijblijvende zoekmachine optimalisatie analyse?

  • Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
  • Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEO.
SEO analyse aanvragen!

De drie pijlers van SEO

Techniek 

Als je de zoekmachines wil domineren, is het belangrijk dat je website SEO technisch optimaal werkt. Zoekmachines zoals Google willen hun gebruikers de beste ervaring bieden. Hoe beter de ervaring op jouw website, hoe beter deze presteert in zoekmachines. Om aan de slag te gaan met SEO copywriting, is het ook belangrijk dat je site optimaal functioneert. Een aantal zaken waaraan Google belang hecht: 

  • De laadtijd van je pagina’s; 
  • Of alle pagina’s geschikt zijn voor verschillende apparaten; 
  • Of er geen dode links zijn; 
  • Of de structuur van url’s, koppen en titels de juiste structuur hebben.  

Content 

‘De lekkerste Thaise curry maak je in slechts 5 stappen’, ‘Vergeet deze spullen niet als je op vakantie gaat’ of ‘Met deze 9 tips ga je gezonder leven’. Internet staat boordevol tips over alle uiteenlopende onderwerpen. Met SEO copywriting schotel je de juiste content voor aan je ideale klant, op basis van hun behoeften. Zoek je in de zoekmachines op een autovakantie, dan hoef je boekingssite met vliegvakanties naar Australië op je scherm te krijgen.

Het is daarom belangrijk dat je weet op welke termen je klant op zoekt voordat je aan de slag gaat met schrijven. Lukraak beginnen heeft weinig zin. Want is hetgeen waarover jij schrijft wel interessant genoeg? Aan de hand van de stappen die we verderop delen, ga jij optimaal voorbereid aan de slag met SEO copywriting. 

Linkbuilding

De term linkbuilding klinkt je vast niet onbekend in de oren. In basis is linkbuilding het verkrijgen van links vanaf andere websites die naar jouw website verwijzen. Hoe hoger het aantal externe links van kwalitatieve websites, hoe meer jouw website als autoriteit wordt gezien. Andere websites gaan jou als bron vermelden en daardoor word je bekender. Dit is de meest duurzame manier van linkbuilding en door het schrijven van sterke content groeit je autoriteit hiermee.

Nu je de basis kent van SEO, zoomen we in op een specifiek onderdeel van SEO, namelijk het copywriting-gedeelte. 

Wat is SEO copywriting?

De ene copywriter is de andere niet. De ene haalt energie uit het schrijven van social media posts, de andere interviewt klanten en schrijft daar interessante artikelen over. Ook SEO copywriting is een aparte tak van sport. De schrijver zorgt op basis van specifieke zoektermen (die uit een eerder zoekwoorden onderzoek naar voren zijn gekomen) dat alle relevante informatie wordt voorschoteld aan de bezoeker in de vorm van een blog of artikel. Zo zien wij bijvoorbeeld dat er maandelijks vaak wordt gezocht op “SEO copywriting”. En daarom schrijft onze SEO copywriter een SEO-artikel met daarin alle informatie die je nodig hebt over dit onderwerp.

wat is seo copywriting
seo copywriting content
Rens Damhuis - Foto Markant Internet

SEO copywriting inzettenvoor jouw onderneming?

Laat je informeren door onze SEO specialisten over de verschillende mogelijkheden van onze SEO copywriting dienst!

Neem contact op!

8 Tips om alles uit SEO copywriting te halen

Nu je weet waarom SEO copywriting een belangrijk onderdeel is van je SEO-strategie, delen we 8 tips met je zodat jij alles uit deze aanpakt haalt. 

Tip 1: Voer een grondig zoekwoordonderzoek uit

Een zoekwoordonderzoek is een belangrijk onderdeel van SEO copywriting

Je wil natuurlijk niet dat je website op iedere willekeurige zoekterm wordt gevonden. Daarom is het belangrijk dat je zoekwoordonderzoek uitvoert: daarmee weet je precies waarop je doelgroep zoekt, wat het gemiddelde zoekvolume per maand is en hoeveel concurrentie er op bepaalde zoektermen zit. Bij je zoekwoordonderzoek wil je een term die relevant is, waar relatief veel op wordt gezocht, die niet te algemeen is en waarop de concurrentie niet te hoog is. 

Voorbeeld

Op de zoekterm ‘kleding’ wordt maandelijks gemiddeld 33.100 keer gezocht in Nederland in Google. Stel, je hebt een eigen webshop in kleding en wil je op deze zoekterm richten. Vanwege het zoekvolume is dit mogelijk interessant.

 

Als je verder inzoomt, zie je dat de concurrentie ‘hoog’ is. Het is lastig om te concurreren. Logisch, want het is een hele brede zoekterm. Is de zoeker op zoek naar alledaagse kleding, kleding voor een bruiloft, een broek, een trui of een ander kledingsstuk? Naast de organische resultaten vind je ook nog een hoop betaalde advertenties. Lastig om mee te concurreren. 

Kortom: je kent de intentie niet, dus je sneeuwt onder in alle resultaten en de kans is groot dat jouw aanbod niet aansluit op de vraag van de bezoeker. Daarom kun je beter kijken naar een specifieke zoekterm die beter aansluit. Als je bijvoorbeeld een vintage winkel hebt, kun je richten op de term ‘tweedehands kledingwinkel’. Er wordt beduidend minder op gezocht (gemiddeld maandelijks 590 keer), maar de concurrentie erop is laag en het sluit beter aan op de zoekintentie. De kans om beter gevonden te worden in de zoekmachines is een stuk hoger en de kans op een conversie neemt toe. 

Gebruik de Google Ads Keywordplanner of Ubersuggest om zoekvolumes en mate van concurrentie te bepalen. 

Tip 2: Kies één zoekterm en maak daar een aparte landingspagina of blog over 

“Ik wil met mijn homepage gevonden worden op zoekterm X, Y en Z. Kun je die erin verwerken?” Veel SEO copywriters krijgen deze vraag van klanten. Maar het is niet een kwestie van zoektermen ‘stiekem ergens verstoppen’ in een pagina om erop gevonden te worden.

Het doel van SEO copywriting is om zoekmachine-gebruikers de meest relevante informatie voor te schotelen en antwoord te geven op alle vragen rondom dit onderwerp. Zo schrijven wij deze pagina volledig gefocust op de eerder genoemde term. We ‘verstoppen’ niet stiekem nog andere termen waarop we gevonden willen worden. Willen we ook nog gevonden worden op ‘hoger in Google komen’, dan schrijven we daar een aparte pagina over. Dat is ook hoe jij het moet aanpakken.

copywriting seo
seo copywriting

Tip 3: Zoek verschillende invalshoeken en google op het onderwerp

Als je op basis van je zoekwoordonderzoek hebt bepaald over welk onderwerp je schrijft, wil je de structuur van je landingspagina of blog bepalen. Je wil een unieke invalshoek of de meeste tips delen. Zorg dat het artikel vernieuwend is, niemand heeft iets aan tips die je op iedere website kunt lezen. Zo zorg je voor een artikel dat je websitebezoeker ook echt leest.

  • Google op het onderwerp en kijk welke zoekwoordsuggesties de zoekmachine erbij geeft 
  • Kijk in UberSuggest naar de ‘keyword ideas’ voor subkoppen over het onderwerp
  • Bekijk de teksten van andere websites die er bovenaan mee in Google staan 
  • Gebruik de tool ‘Answer the Public’ voor andere invalshoeken
  • Geven die concurrenten die de zoekresultaten domineren 9 tips over het specifieke onderwerp? Schrijf er minstens 13! 
  • Brainstorm met je team om vanuit andere afdelingen nieuwe input te krijgen 

Tip 4: Schrijf een artikel van ten minste 1.000 woorden

‘Mensen lezen geen lange lappen teksten’. Een veelgehoord argument om niet aan de slag te gaan met lange landingspagina’s en blogs. En inderdaad: de kans is aanwezig dat jij dit niet leest. Met lange teksten en duidelijke opbouw kan de lezer het artikel scannen en eruit pikken wat interessant is. 

De mate van informatiebehoefte van de lezer hangt ook nauw samen met de lengte van een artikel. Hoe duurder de aankoop, hoe meer informatie de lezer wil. Een flesje water in de supermarkt vraagt om minder informatie dan de aanschaf van een softwareprogramma van een paar duizend euro per jaar. Een aantal tips hoe je ervoor zorgt dat je meer uit je artikel haalt én de lezer ondertussen geboeid houdt:

  1. Prikkel je lezer: je onthoudt originele situaties beter.
  2. Zorg voor een sterke headline, maar maak er geen clickbait van: je titel moet geloofwaardig blijven.  
  3. Vermijd vakjargon en moeilijke woorden: mensen haken sneller af. Schrijf doorgaans teksten voor B1-niveau lezers.  
  4. Korte teksten zijn niet altijd beter. Dit hangt af van je publiek: bij een product met hoge aanschafwaarde (zoals een hypotheek) wil je bij de lezer alle zorgen wegnemen. Terwijl inloggen in je bank-app een korte instructie moet zijn. Bepaal vooraf je doel.
  5. Gebruik korte, actieve zinnen en begrijpelijke woorden. 
  6. Lange teksten werken, maar houd je alinea’s kort. Start na ongeveer vijf zinnen een nieuwe alinea, als de tekst het toelaat. 
  7. Gebruik de overtuigingsprincipes van Cialdini in je content om het vertrouwen van je lezer te winnen, schaarste te creëren en autoriteit op te bouwen. 
  8. Gebruik tussenkopjes, opsommingen, kaders, foto’s en video’s om de lezer te blijven prikkelen. 
seo copywriting
seo copywriting analyse
Rens Damhuis - Foto Markant Internet

Vrijblijvende zoekmachine optimalisatie analyse?

  • Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
  • Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEO.
SEO analyse aanvragen!
copywriting seo

Tip 5: Zorg dat je artikel SEO geoptimaliseerd is

Om de zoekmachines te domineren, moet je je artikel SEO-optimaliseren. Zorg daarom dat je dit erin meeneemt:

  • Schrijf een artikel waarin de zoekterm op een natuurlijke wijze meerdere keren wordt genoemd.
  • Gebruik ook synoniemen (in plaats van ‘SEO copywriting’ kunnen we ook ‘SEO tekstschrijven’ benoemen in deze tekst). 
  • Laat de zoekterm terugkomen in de meta titel, meta description, URL, H1-kop en sommige tussenkopjes. 
  • Voorzie je meta description van maximaal 155 tekens incl. spaties en een call to action om vanuit de zoekmachines door te klikken naar de website. 
  • Gebruik interne links naar andere, relevante pagina’s binnen je website. 
  • Voeg relevante afbeeldingen toe en verwerk de zoekterm in de ALT-tags. 
  • Sluit af met een call to action: wat wil je dat de lezer na afloop van het lezen van de tekst doet?

Tip 6: Laat het anderen lezen

Vier (of zes) ogen zien meer dan twee. Laat een ander je tekst lezen en vraag ook om feedback van andere afdelingen binnen de organisatie. Zo krijg je andere invalshoeken en weet je zeker dat de tekst volledig aansluit op de behoefte van de bezoeker.

seo copywriting
seo copywriting

Tip 7: Zorg voor een goede leesbaarheid

‘Dit is een website over appels. Je hebt groene appels, gele appels en rode appels. Appels worden geoogst in de nazomer’. De zoekterm in dit voorbeeld mag duidelijk zijn, maar het leest niet lekker weg. Leesbaarheid gaat wat ons betreft áltijd boven je teksten SEO-optimaliseren. Je moet de lezer bedienen en als die afhaakt vanwege een slechte leesbaarheid, ben je je doel voorbij gestreefd. Je doel is namelijk meer websiteverkeer en overgaan op actie, niet die hoge positie in de zoekmachines.

Tip 8: Indexeer je pagina via Google Search Console

Is je tekst af en goedgekeurd? Publiceren maar! Zeker als je net start met SEO copywriting, kan het zijn dat het even duurt voordat de zoekmachines je pagina’s oppikken. Omdat dit proces een duwtje in de goede richting te geven, laat je je pagina’s indexeren via Google Search Console. 

Je kunt de zoekmachines zien als een grote archiefbak. Hierin zitten alle pagina’s die zijn geïndexeerd. Zoekt een gebruiker op een specifiek onderwerp, dan rolt er een waslijst aan resultaten uit. Jij wil natuurlijk zo hoog mogelijk hierop scoren. 

Maar om ervoor te zorgen dat jouw pagina’s hierop gevonden worden, moeten je pagina’s eerst geïndexeerd worden. Dat doe je via de bovenstaande tools. In dit artikel vertellen we je alles over hoger in Google komen

copywriting seo
Content copywriting
Rens Damhuis - Foto Markant Internet

Meer weten over SEO copywriting?

Onze specialisten vertellen je graag wat SEO copywriting voor jouw onderneming kan betekenen!

Maak kennis met Rens!
seo copywriting

De voordelen van SEO copywriting

SEO copywriting laat jouw content beter aansluiten op de behoefte van de bezoeker. Een aantal voordelen op een rijtje:

  • Je kunt je content hergebruiken voor verschillende kanalen en in verschillende vormen, waardoor je minder tijd kwijt bent met de creatie. 
  • Je speelt met SEO beter in op de behoefte van de gebruiker. 
  • Je vergroot je zichtbaarheid. 
  • Je speelt in op angsten en pijnpunten en biedt een oplossing.
  • Een goede strategie bespaart je advertentiekosten. 
  • SEO- en contentmarketing verdwijnt niet: het is gericht op de lange termijn.  
  • Je biedt meer relevante informatie en kennis. 
  • Je wordt autoriteit in je vakgebied. 
  • Je meet makkelijk wat werkt, en wat niet.

Aan de slag met SEO copywriting?

SEO copywriting is een belangrijk onderdeel in je SEO-strategie. Je weet nu precies hoe het moet, maar tekstschrijven is niet voor iedereen weggelegd. Een goede tekstschrijver zet complexe informatie over jouw product of dienst om in heldere taal voor je lezer. 

Bij Markant Internet werken we samen 

Daarom geloven we in de kracht van samen. Jij bent de specialist in jouw vakgebied, wij op het gebied van SEO & copywriting. Als jij met een specifieke vraag over dit onderwerp bij ons terecht komt, zoeken wij naar de vraag áchter de vraag. Jij wil bijvoorbeeld wekelijks een blog laten schrijven, wij willen weten waarom. Bijvoorbeeld om je zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten. Dan maken we een plan dat die doelen behaalt, waarbij het schrijven van blogs een onderdeel van dat plan is. Vanuit het doel bepalen we een online strategie die werkt. 

Jouw organisatie verdient maatwerk

We werken niet met vaste pakketten, omdat iedere organisatie uniek is. Jouw organisatie verdient daarom maatwerk. Vanuit een bepaald doel werken we terug naar specifieke taken die daaraan bijdragen. Dat proces gaat via de volgende stappen in z’n werk: 

  1. Je hebt contact met onze SEO specialist
  2. We voeren een analyse uit of plannen een intake 
  3. We bepalen een doel en plannen taken in
  4. Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden 
  5. We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
  6. Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten. 
seo copywriting analyse
Rens Damhuis - Foto Markant Internet

Weten wat SEO copywriting voor jou kan betekenen?

Onze SEO specialisten vertellen je graag wat SEO copywriting voor jouw website kan betekenen!

Neem direct contact op