Maximale zichtbaarheid door Google Search Ads
Search Ads in Google Ads – voorheen Google AdWords – vormt over het algemeen de enige echte manier om helemaal bovenaan de pagina te komen. Deze worden namelijk veelal boven de ‘organische’ zoekresultaten getoond. Om maximale zichtbaarheid in zoekmachines als Google te realiseren, is het dan ook verstandig om Google Search Ads in te zetten. Het zijn de tekstadvertenties die worden getoond op basis van zoektermen. Op het moment dat potentiële klanten opzoek zijn naar de producten/diensten die jij aanbiedt op jouw website/webshop dan wordt een Search Ad, oftewel zoekadvertentie, bovenin de zoekresultaten getoond. Hierdoor neemt het bezoekersaantal toe en wordt de kans op conversies verhoogd.


Vrijblijvende SEA analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA.
Wat zijn Google Search Ads?
Google Search Ads is de traditionele manier van adverteren in het advertentie platform van Google. Deze Search Ads – ook wel tekstadvertenties genoemd – werden in januari 2000 voor het eerst getoond in de zoekresultaten van Google. Later dit jaar in oktober kreeg het de naam Google AdWords. Op 24 juli 2019 is Google AdWords, Google Ads geworden. Dit omdat naast de traditionele Search Ads (adverteren met woorden) er ook diverse andere mogelijkheden zijn om te adverteren in het platform van Google. Hierdoor was de naam niet meer toereikend. Tegenwoordig is het mogelijk om te adverteren via: display, remarketing, shopping en video.
Maar wat zijn Google Search Ads? Dit zijn tekstadvertenties in het Google zoeknetwerk. Kortom, ze worden weergeven wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert op Google.nl. Ze zijn te herkennen aan de letters ‘ad’ of ‘advertentie’ in de zoekresultaten. Aan de hand van de opgegeven zoektermen worden vervolgens passende advertenties getoond.

De voordelen van zoekadvertenties
Zoekadvertenties zijn nog steeds de meest prominent aanwezige advertenties in de resultatenpagina enkele voordelen van deze manier van adverteren zijn:
Je bent aanwezig wanneer iemand al op zoek is naar jouw product of dienst. De potentiële klant heeft namelijk zelf een zoekopdracht gedaan naar jouw product/ dienst.
Met de juiste zoekwoorden en de juiste uitsluitingen kun je heel specifiek targeten op jouw product of dienst. Het is bijvoorbeeld mogelijk om op blauwe Nike schoenen te adverteren maar niet op rode Nike schoenen.
Het voordeel van zo nauw adverteren is dat je alleen de mensen target die je wil targeten. Het nadeel van té nauw adverteren is dat je potentiële klanten uitsluit die zoektermen gebruiken waar jij wellicht nog niet aan gedacht had.
Wanneer je een dienst aanbiedt is het mogelijk om alleen-bellen advertenties in te zetten. Hierbij kan de zoeker direct vanuit de resultatenpagina naar jouw bellen. Dit is handig als je bijvoorbeeld een slotenmaker bent en je hoofdzakelijk gebeld wil worden door je potentiële klanten.

Verrijken met advertentie extensies
Advertentie extensies zijn een toevoeging op je Search Ads. Advertentie extensies kunnen ingezet worden om de zoeker nog beter te informeren. Er zijn verschillende advertentie extensies die jouw campagne een boost kunnen geven. De meest gebruikte zijn:
- Sitelinkextensies: Deze extensie maakt het mogelijk om sitelinks toe te voegen aan je advertentie. Sitelinks leiden mensen naar specifieke pagina’s op jouw website. Deze kan dus afwijken van de link die in jouw ‘hoofdadvertentie’ staat.
- Highlight extensies: De highlight extensie biedt de mogelijkheid om jouw unieke meerwaarde te benadrukken.
- Oproepextensie: Het is mogelijk om een oproepextensie toe te voegen aan je advertenties. Hierdoor kunnen potentiële klanten je direct bellen vanuit de resultatenpagina.
- Prijsextensies: Met deze extensie is het mogelijk om diverse producten/ diensten met de bijbehorende prijs toe te voegen aan je advertentie. Erg handig want zo filter je personen die buiten deze prijscategorie vallen uit.


Zoekadvertenties inzetten voor jouw onderneming?
Onze SEA-specialist Olaf denkt graag met je mee over de inzet van Google Search Ads voor jouw onderneming!
Maak kennis met Olaf!
Waarom Search Ads inzetten?
Het is erg interessant om Search Ads in te zetten voor jouw onderneming. De advertentie bestaat uit twee beschrijvingsregels, drie kopregels, een uiteindelijke URL en een zichtbare URL. Dit maakt Search Ads een krachtig advertentietype, gezien je veel informatie kunt tonen over jouw bedrijf of product in de zoekresultaten van Google. Hierdoor kan een potentiële klant in één oogopslag de juiste informatie vinden waarnaar hij of zij op zoek is, waardoor de kans op een klik groot is.
Search Ads worden ondersteund door advertentie-extensies, waarbij je nóg meer relevante informatie kan tonen aan potentiële klanten. De Search Ads worden uitgebreid met een bondige en krachtige tekst waarin onder andere de USP’s van jouw bedrijf of product worden getoond.
Verschillende soorten Google Search Ads
Online adverteren ontwikkelt zich razendsnel en techgigant Google is een voorloper als het gaat om zoekmachine adverteren. De advertentiemogelijkheden worden steeds doorontwikkeld met nieuwe functionaliteiten en advertentietypes. Ondertussen biedt Google Ads verschillende Search Ads:
- Uitgebreide tekstadvertenties
- Responsieve zoekadvertenties
- Alleen bellen-advertenties
- Dynamische zoekadvertenties
Uitgebreide tekstadvertenties worden verreweg het meest gebruikt, maar responsieve zoekadvertenties (responsive search ads) en dynamische advertenties worden steeds vaker ingezet.


Google Search Ads uitbesteden?
Om succesvolle Google Search Ads te kunnen samenstellen zijn verschillende factoren van belang om mee te nemen in de opzet van de campagnes. Zaken als het hanteren van het juiste aantal tekens in de titels en beschrijvingen en relevante zoekwoorden vermelden in de titels en beschrijvingen. Daarnaast is het overbrengen van de juiste boodschap (call-to-action) aan potentiele klanten en het vermelden van belangrijke USP’s enorm van belang.
Dagelijks zijn wij binnen Markant Internet als SEA bureau bezig om goed presterende advertenties op te zetten. Met een juiste strategie en de benodigde tools kunnen wij de relevante bezoekers bereiken die naar waarschijnlijkheid zullen converteren. Het budget wordt hierdoor efficiënt ingezet, waardoor wij jouw bedrijf naar een hoger level kunnen tillen. Wij helpen jou graag met het implementeren van deze advertenties. Wil je eerst meer informatie over adverteren op Google door middel van Search Ads en wat de mogelijkheden zijn rondom responsieve tekstadvertenties? Neem gerust contact met ons op. Onze Google Ads specialisten willen je graag voorzien van de juiste informatie.


Vrijblijvende SEA analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA.