Google Search Ads

Om maximale zichtbaarheid in zoekmachines als Google te realiseren, is het verstandig om Google Search Ads in te zetten! Vergroot het aantal bezoekers en conversies met behulp van Search Ads.
Search Ads uitbesteden
Olaf Peters - Markant Internet

Starten met Google Search Ads?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Maak kennis met Olaf!

Wat zijn Google Search Ads?

Google Search Ads is de traditionele manier van adverteren in het advertentie platform van Google. Deze Search Ads  – ook wel tekstadvertenties genoemd – werden in januari 2000 voor het eerst getoond in de zoekresultaten van Google. Later dit jaar in oktober kreeg het de naam Google AdWords. Op 24 juli 2019 is Google AdWords, Google Ads geworden. Dit omdat naast de traditionele Search Ads (adverteren met woorden) er ook diverse andere mogelijkheden zijn om te adverteren in het platform van Google. Hierdoor was de naam niet meer toereikend. Tegenwoordig is het mogelijk om te adverteren via: displayremarketingshopping en video.

Maar wat zijn Google Search Ads? Dit zijn tekstadvertenties in het Google zoeknetwerk Kortom, ze worden weergeven wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert op Google.nl. Ze zijn te herkennen aan de letters ‘ad’ of ‘advertentie’ in de zoekresultaten. Aan de hand van de opgegeven zoektermen worden vervolgens passende advertenties getoond.

Search Ads

De voordelen van zoekadvertenties

zoekadvertenties zijn nog steeds de meest prominent aanwezige advertenties in de resultatenpagina enkele voordelen van deze manier van adverteren zijn:

Je bent aanwezig wanneer iemand al op zoek is naar jouw product of dienst. De potentiële klant heeft namelijk zelf een zoekopdracht gedaan naar jouw product/ dienst.

Met de juiste zoekwoorden en de juiste uitsluitingen kun je heel specifiek targeten op jouw product of dienst. Het is bijvoorbeeld mogelijk om op blauwe Nike schoenen te adverteren maar niet op rode Nike schoenen.

Het voordeel van zo nauw adverteren is dat je alleen de mensen target die je wil targeten. Het nadeel van té nauw adverteren is dat je potentiële klanten uitsluit die zoektermen gebruiken waar jij wellicht nog niet aan gedacht had.

Wanneer je een dienst aanbiedt is het mogelijk om alleen-bellen advertenties in te zetten. Hierbij kan de zoeker direct vanuit de resultatenpagina naar jouw bellen. Dit is handig als je bijvoorbeeld een slotenmaker bent en je hoofdzakelijk gebeld wil worden door je potentiële klanten.

Extensies

Verrijken met advertentie extensies

Advertentie extensies zijn een toevoeging op je Search Ads. Advertentie extensies kunnen ingezet worden om de zoeker nog beter te informeren. Er zijn verschillende advertentie extensies die jouw campagne een boost kunnen geven. De meest gebruikte zijn:

  • Sitelinkextensies: Deze extensie maakt het mogelijk om sitelinks toe te voegen aan je advertentie. Sitelinks leiden mensen naar specifieke pagina’s op jouw website. Deze kan dus afwijken van de link die in jouw ‘hoofdadvertentie’ staat.
  • Highlight extensies: De highlight extensie biedt de mogelijkheid om jouw unieke meerwaarde te benadrukken.
  • Oproepextensie: Het is mogelijk om een oproepextensie toe te voegen aan je advertenties. Hierdoor kunnen potentiële klanten je direct bellen vanuit de resultatenpagina.
  • Prijsextensies: Met deze extensie is het mogelijk om diverse producten/ diensten met de bijbehorende prijs toe te voegen aan je advertentie. Erg handig want zo filter je personen die buiten deze prijscategorie vallen uit.
Olaf Peters - Markant Internet

Zoekadvertenties inzetten voor jouw onderneming?

Onze SEA-specialist Olaf denkt graag met je mee over de inzet van Google Search Ads voor jouw onderneming!

Maak kennis met Olaf!

Verschillende soorten Google Search Ads

De online wereld ontwikkelt zich razendsnel en techgigant Google is een voorloper als het gaat om zoekmachine adverteren. De advertentiemogelijkheden worden steeds doorontwikkeld met nieuwe functionaliteiten en advertentietypes. Ondertussen biedt Google Ads verschillende Search Ads:

  • Uitgebreide tekstadvertenties
  • Responsieve zoekadvertenties
  • Alleen bellen-advertenties
  • Dynamische zoekadvertenties

Uitgebreide tekstadvertenties worden verreweg het meest gebruikt, maar responsieve zoekadvertenties (responsive search ads) en dynamische advertenties worden steeds vaker ingezet.

Zoekadvertentie
Responsive Search Ads

Responsive Search Ads inzetten

Responsieve zoekadvertenties (RSA) – oftewel Responsive Search Ads – worden ingezet met als doel de bezoeker relevantere advertentieteksten te tonen. Door middel van machine learning zal Google zelf een inschatting maken welke advertentieteksten het meest relevant zijn en welke combinaties de meeste kans maken om goede resultaten op te leveren. Met responsive Search Ads kunnen jouw campagnes beter presteren, doordat de content van de advertentie nauwkeuriger wordt afgestemd op de zoektermen die bezoekers gebruiken.

Hoe werkt een responsieve zoekadvertentie?

Responsive Search ads in Google bieden adverteerders de mogelijkheid om meer content en een betere boodschap toe te voegen aan de advertentie. Hoe meer relevante titels en beschrijvingen je verwerkt in de advertentie, hoe meer mogelijkheden Google Ads heeft om de juiste combinatie van titels en beschrijvingen weer te geven aan de bezoeker. Daarmee sluiten de titels en beschrijvingen beter aan op de zoekopdrachten, waarmee bezoekers eerder geneigd zijn om op de advertentie te klikken die weergegeven wordt.

Nadat de titels en beschrijvingen worden opgegeven, gaat Google ermee aan de slag om de beste combinaties samen te stellen. In totaal kunnen er maximaal vijftien titels en vier beschrijvingen per advertentie worden opgesteld. Daarnaast kun je een uiteindelijke URL invoegen en zichtbare URL opgeven. Vervolgens worden er maximaal drie titels en twee beschrijvingen door Google Ads geselecteerd voor weergave in verschillende combinaties en orders. Te zijner tijd zal Google enkel nog de best presterende combinaties aan potentiële bezoekers weergeven.

Olaf Peters - Markant Internet

Meer weten over deze dienst?

Laat je informeren door onze SEA specialisten over de verschillende mogelijkheden van onze Google Search Ads dienst!

Neem contact op!

Voordelen van Responsive Search Ads in Google Ads

Zoals eerder vermeld, kunnen Responsive Search Ads in Google Ads de resultaten van de campagnes verbeteren. Dit type advertentie biedt verder de volgende voordelen:

  • Responsive Search Ads zijn flexibele advertenties die aangepast worden aan de breedte van het apparaat. Hierdoor kunnen de advertenties meer advertentieruimte inwinnen en correct worden weergegeven.
  • Met responsieve zoekadvertenties kun je tijd besparen, doordat je meerdere titels en beschrijvingen in een advertentie kunt opgeven.
  • Koppen en beschrijvingen kunnen worden afgestemd op de locaties waar de bezoekers zich (regelmatig) bevinden en waar bezoekers in geïnteresseerd zijn.
  • Potentiële klanten kunnen vaker worden bereikt door verschillende koppen en beschrijvingen op te geven. De advertenties kunnen hierdoor met meerdere zoekopdrachten overeenkomen en vaker concurreren in de veilingen.
  • De prestaties van advertentiegroepen kunnen worden verbeterd. De bezoekersaantallen, doorklikratio (CTR), en het aantal conversies kunnen stijgen.
Responsive
Waarom uitbesteden

Google Search Ads uitbesteden?

Om succesvolle Google Search Ads te kunnen samenstellen zijn verschillende factoren van belang om mee te nemen in de opzet van de campagnes. Zaken als het hanteren van het juiste aantal tekens in de titels en beschrijvingen en relevante zoekwoorden vermelden in de titels en beschrijvingen. Daarnaast is het overbrengen van de juiste boodschap (call-to-action) aan potentiele klanten en het vermelden van belangrijke USP’s enorm van belang.

Dagelijks zijn wij binnen Markant Internet als SEA bureau bezig om goed presterende advertenties op te zetten. Met een juiste strategie en de benodigde tools kunnen wij de relevante bezoekers bereiken die naar waarschijnlijkheid zullen converteren. Het budget wordt hierdoor efficiënt ingezet, waardoor wij jouw bedrijf naar een hoger level kunnen tillen. Wij helpen jou graag met het implementeren van deze advertenties. Wil je eerst meer informatie over Google Search Ads en wat de mogelijkheden zijn rondom responsieve tekstadvertenties? Neem gerust contact met ons op. Onze Google Ads specialisten willen je graag voorzien van de juiste informatie.

Olaf Peters - Markant Internet

Interessant voor jouw onderneming?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Maak kennis met Olaf!