Hotjar
Wat is Hotjar?
Wil jij weten wat de grote conversie-stoppers op jouw website zijn? Dan is Hotjar dé tool voor jou. Hotjar is een website-analyse- en feedbacktool waarmee inzichtelijk wordt hoe bezoekers met jouw website interacten. Hierdoor kun je bekijken op welke elementen ze klikken, hoe ze scrollen en welke pagina’s bezocht worden. Het biedt ook hulpmiddelen voor het verzamelen van feedback van gebruikers, zoals enquêtes. Hiermee kan beter begrepen worden hoe bezoekers jouw website gebruiken en waar eventuele knelpunten zich bevinden, zodat deze verbeterd kunnen worden.
Vrijblijvende conversie analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg te weten hoe je jouw conversiepercentage kunt verhogen.
Diverse beschikbare functies
Hotjar beschikt over vele functies die ingezet kunnen worden om het conversiepercentage op jouw website te verhogen. Zo kan er gebruik worden gemaakt van onder andere heatmaps, session recordings, funnels, feedback polls, recruit user test. Onze Hotjar specialist legt jou graag uit hoe deze tools werken en op welke manier deze optimaal ingezet kunnen worden.
Heatmaps in de tool
Met deze tool kan er diepgaande informatie verkregen worden over wat gebruikers zoeken, waar ze zich op richten en hoe ze interacten met de elementen op een website. Dit komt doordat de tool kliks, taps, muisbewegingen en scrollgedrag samenbrengt en visueel weergeeft voor elke gewenste pagina. De gekleurde gebieden geven de interactie van bezoekers weer. Hoe groter en roder deze zijn, hoe vaker er interactie mee is gezocht. Zo zie je in één oogopslag welke elementen populair zijn.
Er wordt automatisch onderscheid gemaakt tussen desktop, tablet en smartphone. Hierdoor kan gemakkelijk bekeken worden of er elementen zijn die afleiden, of bezoekers de gewenste acties uitvoeren en of er knelpunten zijn waardoor bezoekers ongewenst afhaken. Met deze tool kunnen gerichte verbeteringen aangebracht worden om de gebruiksvriendelijkheid van je website en het conversiepercentage te verhogen.
Opnames maken van websitebezoeken
Hotjar biedt de mogelijkheid om opnames te maken van websitebezoeken, ook wel “session recordings” genoemd. Deze opnames geven een beeld van hoe een specifieke gebruiker navigeert op een website. Je kunt deze opnames bekijken om inzicht te krijgen in hoe gebruikers met jouw website interacteren en waar knelpunten zich bevinden. De opnames kunnen gebruikt worden om specifieke pagina’s te analyseren, bijvoorbeeld om te zien hoe gebruikers met een formulier omgaan of hoe ze navigeren op een bepaalde pagina. Daarnaast kan er gefilterd worden op specifieke gebeurtenissen of pagina’s om de interactie van gebruikers met deze pagina’s te bekijken. Met de opnames kan bepaald worden waar bezoekers afhaken. Zo kan achterhaald worden waar knelpunten zich bevinden. Dit kan bijvoorbeeld bij het invullen van een formulier of het vinden van informatie op de website zijn. Door deze knelpunten te identificeren en aan te pakken, kan de gebruikerservaring verbeterd worden om het conversiepercentage op een website te verhogen.
Weten waarom Hotjar interessant is voor jouw website?
Neem contact op met onze specialisten en kom te weten welke inzichten Hotjar jouw website kan geven!
Neem contact op!Funnels in Hotjar instellen
Via Hotjar kunnen ook funnels gemaakt worden waarmee gevolgd kan worden hoe gebruikers door een website navigeren en hoeveel mensen een bepaalde stap in de funnel voltooien. Een funnel is een soort stappenplan dat gebruikers doorlopen om een specifieke actie te voltooien. Dit kan bijvoorbeeld het doen van een aankoop zijn. In Hotjar kunnen stappen toegevoegd worden aan de funnel en deze kunnen verbonden worden met specifieke pagina’s op een website. Eenmaal ingesteld, kan de funnel geanalyseerd worden om te zien hoeveel gebruikers elke stap in de funnel voltooien en waar ze afhaken. Deze informatie kan gebruikt worden om knelpunten in de gebruikerservaring op te sporen en gerichte verbeteringen aan te brengen binnen de funnel. Is er een stap waar veel bezoekers afhaken? Analyseer dan opnames of een heatmap van de betreffende pagina’s om mogelijke knelpunten in kaart te brengen.
Hotjar feedback polls
Met de feedback polls van Hotjar kan direct feedback verzameld worden van gebruikers over specifieke aspecten op jouw website. Feedback polls zijn korte vragenlijsten die geplaatst kunnen worden op specifieke pagina’s. Er zijn verschillende soorten feedback polls: meerkeuze- en open vragen of vragen met een schaalverdeling. Polls kunnen gepersonaliseerd worden met tekst, afbeeldingen of kleuren. Ook is het mogelijk gebruik te maken van een eigen ontwerp wat overeenkomt met de website.
De feedback die verzameld wordt met polls, kan gebruikt worden om de gebruikerservaring op een website te verbeteren. Wanneer veel negatieve feedback teruggekoppeld wordt over een bepaald onderdeel van jouw website, kan onderzocht worden waarom dat is en hoe dit verbeterd kan worden. Er kunnen ook specifieke groepen van gebruikers geselecteerd worden om feedback te verzamelen. Zoals gebruikers die een specifieke actie hebben voltooid of die afhaken op een bepaalde pagina.
Maak gebruik van recruiter user tests
De laatste functie die we behandelen is de recruiter user test. Via deze tool kan gekeken worden hoe gebruikers een website gebruiken en welke knelpunten er zijn in de gebruikerservaring. Met deze functie kunnen gebruikers uitgenodigd worden voor een test. Na de test kunnen de gegevens geëxporteerd worden via een CSV-bestand. Recruiter user tests van Hotjar bieden waardevolle inzichten in de gebruikerservaring waarmee gerichte verbeteringen aangebracht kunnen worden die een positief effect kunnen hebben op het conversiepercentage.
Wil jij meer weten over Hotjar en de inzet van deze tool? Neem dan eens vrijblijvend contact op met onze specialisten!
Vrijblijvende conversie analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg te weten hoe je jouw conversiepercentage kunt verhogen.