Content marketeer
Wat is een content marketeer?
De juiste snaar bij de doelgroep raken. Op het juiste moment, de juiste boodschap delen en zowel op operationeel als strategisch niveau bezig zijn met content. Dat is content marketing. Een content marketeer (ook wel content strateeg of content specialist genoemd) is verantwoordelijk voor het plannen, maken en delen van waardevolle content. Het doel is om naamsbekendheid te creëren, verkeer naar de website te trekken en leads te laten converteren. Een content marketeer zorgt dat de boodschap van jouw organisatie helder wordt gecommuniceerd naar je ideale klant.
Vrijblijvende content analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van content.
Hoe gaat een goede content marketeer te werk?
Je stapt op maandagochtend 8.30 het kantoor binnen, droomt nog even na over afgelopen weekend bij het koffiezetapparaat en ineens schiet een leuke post door je hoofd. Je haast je terug naar je werkplek, publiceert je idee en wacht totdat de klanten binnenstromen.
Waarschijnlijk word je teleurgesteld. Hier en daar heb je een succesvolle uitschieter, maar om blijvend resultaat te halen met contentmarketing moet je aan de slag met een slim plan, zodat je continu bouwt aan je merk. Onze content marketeer loopt een aantal stappen met je door hoe je je contentmarketingstrategie het beste aanpakt.
Stap 1: Bepaal je doel en doelgroep
Even terug naar de basis: waarom doe je wat je doet? Je biedt een ander perspectief op een terugkomend probleem, hebt een nieuw softwareprogramma ontwikkeld waarmee ondernemers twee keer zo snel hun boekhouding hebben verwerkt of je hebt een product ontwikkeld dat onmisbaar is onder je doelgroep. Een voorbeeld, zomer 2022. Toen koffers op Schiphol wekenlang vermist werden. Vakantievierders waren panisch om hun koffer af te geven bij de balie en bestelden massaal GPS kofferlabels zodat ze hun waardevolle spullen makkelijker konden opsporen.
Het doel van producenten van dergelijke kofferlabels is ervoor zorgen dat reizigers met deze labels hun koffers niet meer kwijtraken en met een gerust hart op vakantie gaan. En ze focussen natuurlijk op de vakantievierder die het vliegtuig pakt. Breng dit ook voor jouw organisatie in kaart: wat is je doel, wie is je doelgroep een welk probleem los je voor ze op?
Stap 2: Maak een buyer persona
Op basis van je doel en doelgroep, maak je een buyer persona. Dit is een fictief persoon die je doelgroep vertegenwoordigt. Je maakt een gedetailleerde beschrijving van de doelgroep en geeft deze persoon een gezicht en naam. Dit maakt het tastbaar voor de hele organisatie en makkelijker om de content op af te stemmen. Die persona-beschrijving gaat verder dan alleen de demografische factoren en interesses te benoemen. Je beschrijft ook hun doelen, behoeftes, verlangen, angsten, belemmeringen en (online) mediagedrag. Iedere succesvolle content marketeer werkt met zo’n buyer persona.
Stap 3: Breng de customer journey in kaart
Nu je een duidelijk beeld hebt wie je aanspreekt, ga je de customer journey in kaart brengen. Ook wel de klantreis genoemd: hoe ziet het online gedrag eruit en hoe zoekt jouw persona of doelgroep naar een oplossing voor een probleem? Vanzelfsprekend doet een 80-plusser dat op een andere manier dan een twintiger. Je komt erachter hoe jouw doelgroep dat doet door interviews te houden onder de bestaande klanten, de mailbox doorzoeken met vaak terugkerende vragen van leads, het online zoekgedrag in zoekmachines in kaart brengen en de data van je Google Analytics-account erop naslaan.
Zij gingen je al voor
Stap 4: Bepaal de touchpoints
Zodra je weet hoe je bezoekers zoeken en waar ze naar op zoek zijn, bepaal je de touchpoints – de plekken waar jouw doelgroep aanwezig is. Gebruikers op LinkedIn hebben een ander doel dan de gebruikers op Youtube. Het kan in beide gevallen dezelfde persoon zijn, maar heeft per kanaal een andere intentie. Bepaal waar je boodschap het beste aanslaat en bepaal je middelen waarop je jouw communicatie-uitingen deelt.
Stap 5: Brainstorm met je team en een content marketeer waardevolle content
Tijd voor het creatieve gedeelte: brainstormen met je team over welke content je wilt delen. Want je kunt zelf de meest fantastische posts bedenken, maar betrek ook andere teamleden om een compleet beeld te krijgen. Zo heb je verschillende invalshoeken, wat jouw content alleen maar ten goede komt.
Stap die brainstorm in met zo min mogelijk kaders: alles mag en alles kan. Maar zorg er wel voor dat iedereen gefocust is op het doel. Een post over het personeelsuitje van afgelopen weekend met collega’s draagt niet bij aan extra verkopen. Geef iedere collega’s wat post-its en laat ze onderwerpen uitwerken.
Stap 6: Bundel de thema’s en werk content uit
Waarschijnlijk heb je aan het einde van de brainstorm een aantal onderwerpen binnen één thema. Bundel de post-its, bepaal de thema’s en werk de content uit. Zet inhoudelijke taken uit bij de contentmarketeer of copywriter. Je wilt namelijk dat de content aansluit bij de tone of voice, de doelgroep en dat het lekker wegleest.
Weten wat een content marketeer voor jou kan betekenen?
Laat je informeren door onze content marketeer over de verschillende mogelijkheden van onze content marketing dienst!
Content analyse aanvragen!Stap 7: Bepaal de KPI’s voor succes
Even terug naar de cijfers. Want je wilt content maken die werkt. En dat kun je alleen bepalen door regelmatig de statistieken erop na te slaan. Waarop toets je dan? Een aantal KPI’s die je gebruikt om het succes te meten, afhankelijk van je doel en het middel:
Op social media:
- Interactie op een bericht (kliks, likes)
- Aantal weergaven
- Aantal kliks naar de website vanuit het bericht
- De CTR (doorklikratio naar de website)
- Aantal websitebezoekers
- Aantal leads
- Aantal verkopen
Blogs/ SEO-artikelen op je website:
- Zoekwoordposities
- Aantal organische bezoekers op je website
- CTR vanuit Google
- Tijd op de pagina
- Bouncepercentage
- Aantal leads
- Aantal verkopen
Uit je e-mails:
- Aantal inschrijvers op de mailinglijst
- Aantal keer dat de e-mail is geopend
- Aantal uitschrijvers na de mail
- Aantal keer dat er wordt doorgeklikt vanuit de e-mail
- Gemiddelde orderwaarde op de mail
- Conversie per mail
Stap 8: Maak een contentkalender
Tijd om alle informatie samen te laten komen in een contentkalender. De een houdt ervan, de ander vindt dat het de creativiteit wegneemt. Feit is dat een contentkalender zorgt voor focus en continuïteit. Twee essentiële factoren als het gaat om resultaat behalen voor de content marketeer. Plaats alle activiteiten in een contentkalender, gebruik er bijvoorbeeld een managementtool zoals Trello voor. Zo kun je direct je collega’s monitoren en een verantwoordelijke per taak toewijzen.
Dat betekent niet dat alles in kannen en kruiken moet zitten en er geen ruimte meer is voor creativiteit of spontaniteit. Plan 80% in en houd 20% van je ruimte vrij voor spontane content. Daarmee speel je in op de actualiteit of een spontaan event.
Stap 9: Monitor, evalueer en optimaliseer
Zeker in het begin wil je weten wat ieder contentitem doet. Logisch, want je wilt niet alleen interacties, maar ook conversies en leads. Prik een vast moment waarop je je content analyseert: bijvoorbeeld iedere maandagochtend. Deel minimaal een keer per maand de resultaten met het team en hou ze betrokken door (twee-)maandelijks een brainstorm te plannen waarin je niet alleen nieuwe content bepaalt, maar ook de resultaten van de vorige posts bespreekt.
Ga door wat werkt en stop wat niet werkt. Zo wordt je contentstrategie steeds wat beter en werk je naar een succesvol resultaat toe. Weten hoe onze contentmarketeer je daarbij kan helpen?
Vrijblijvende content analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van content.
Een content marketeer die je content laat werken
Onze content marketeers krijgen regelmatig de opmerking: ‘Hé, jullie content werkt! Kunnen jullie dat ook voor mij regelen?’ Helaas kunnen we geen garanties geven welke content werkt en welke niet. Door onderzoek, testen en optimaliseren weten we steeds beter wat werkt voor jou. Iedere organisatie is anders en vraagt om een andere aanpak. Door de jarenlange ervaring weet onze content marketeer doorgaans welke content het beste aanslaat. Een aantal voorbeelden die jij vanaf vandaag kunt toepassen om je content beter te laten scoren:
- Gebruik humor of prikkel je lezer: je onthoudt een grappige situaties beter.
- Zorg voor een sterke headline, maar maak er geen clickbait van: je titel moet geloofwaardig blijven.
- Deel inhoudelijke kennis die niemand anders deelt. Delen je concurrenten 9 tips over een bepaald onderwerp? Graaf dieper en schrijf er minstens 16!
- Vermijd vakjargon en moeilijke woorden: mensen haken sneller af. Schrijf doorgaans teksten voor B1-niveau lezers.
- Korte teksten zijn niet altijd beter. Dit hangt af van je publiek: bij een product met hoge aanschafwaarde (zoals een hypotheek) wil je bij de lezer alle zorgen wegnemen. Terwijl inloggen in je bank-app een korte instructie moet zijn.
- Schrijf je content om hoger in Google te komen? Gebruik dan minstens 600 woorden, maar houd het verhaal wel relevant.
- Hanteer een schrijfstijl die de lezer boeit: gebruik korte en actieve zinnen en begrijpelijke woorden.
- Lange teksten werken, maar houd je alinea’s kort. Start na ongeveer vijf zinnen een nieuwe alinea, als de tekst het toelaat.
- Gebruik de overtuigingsprincipes van Cialdini in je content om het vertrouwen van je lezer te winnen, schaarste te creëren en autoriteit op te bouwen.
- Gebruik tussenkopjes, opsommingen, kaders, foto’s en video’s om de lezer te blijven prikkelen.
Content marketing uitbesteden aan een content marketing bureau: wat zijn de voordelen?
Een tv koop je op basis van reviews, mond-tot-mondreclame, advertenties, de features op de website of de aanbeveling van een vriend of vriendin. Een goed product verkoopt zichzelf niet, overtuigingsprincipes en content marketing spelen hier mede een belangrijke rol in. Werk samen met een content marketing bureau en profiteer van de volgende voordelen:
- Je kunt je content hergebruiken voor verschillende kanalen en in verschillende vormen, waardoor je minder tijd kwijt bent met de creatie
- Sales is niet meer een product verkopen, maar inspelen op de behoefte: dat doe je met content marketing
- Je vergroot je zichtbaarheid
- Je speelt in op angsten en pijnpunten en biedt een oplossing
- Een goede contentstrategie bespaart je advertentiekosten
- Content marketing verdwijnt niet in tegenstelling tot advertenties: het is gericht op de lange termijn
- Laat je site beter ranken door relevante SEO content te maken
- Creëer meer betrokkenheid op social media
- Sluit je content naadloos aan op je lezer en de relevantie wordt hoger waardoor de kans op conversie hoger wordt
- Blije klanten worden ambassadeurs van je merk. Zorg er proactief voor dat je dit uitdraagt
- Verhoog de retentie bij bestaande klanten met content op maat
- Je biedt meer relevante informatie en kennis
- Je wordt autoriteit in je vakgebied
- Je meet makkelijk wat werkt, en wat niet
Op zoek naar een content marketing bureau dat jou verder helpt?
Na het lezen van alle informatie over content marketing ken je de basis. Overgaan op actie, bouwen aan je merk en gefocust blijven op het doel is het lastigste. Alleen kan je mooie stappen zetten, samen een content marketing bureau gaat dat een stuk sneller. Kies daarom voor content marketing uitbesteden!
… Daarom gaan we SAMEN aan de slag!
Jij komt met een vraagstuk en samen bespreken we de kansen en strategie. Je vraagt niet iets aan ons en wij voeren het uit, we werken écht samen. Je wilt bijvoorbeeld wekelijks een post op social media plaatsen. Wij willen weten waarom je dat wilt. Is het doel naamsbekendheid? Dan gaan we daar aan werken. Met posts op social media én de inzet van andere middelen. Vanuit het doel bepalen we een online strategie die werkt.
Daarom kies je voor Markant Internet!
Markant Internet staat voor hard werken, zichtbaar resultaat en een vleugje Twentse nuchterheid. Geen standaardpakket, maar een langetermijnrelatie waarop je kunt bouwen. Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor:
✓ Maatwerk op basis van jouw wensen en doelen
✓ Een bureau met meer dan 10 jaar aan zoekmachine- en content marketing ervaring
✓ Een volwaardig team dat samen met jou aan je doelen werkt
✓ Een samenwerkingspartner voor de lange termijn
✓ Persoonlijk contact: jouw vaste specialist is slechts één mail of telefoontje verwijderd
✓ Focus op jouw resultaat met gestructureerde werkwijze
Wij werken niet met standaard pakketten. Iedere organisatie is uniek, dus zo behandelen we al onze klanten ook. Online marketing betekent kijken wat werkt, en wat niet. Zo worden we langzaam beter en focussen we op resultaat. Je krijgt van ons een plan op maat waar we samen aan werken. Maar voordat het zover is, doorlopen we samen eerst deze stappen:
- Je hebt contact met onze content marketeer
- We voeren een analyse uit of plannen een intake
- We bepalen een doel en plannen taken in
- Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden
- We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
- Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten.
Zij gingen je al voor
Vrijblijvende content analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van content.