Conversie Optimalisatie

Met conversie optimalisatie wordt de website zo ingericht dat bezoekers sneller over zullen gaan tot een conversie.
conversie optimalisatie
conversie optimalisatie Markant Internet
Olaf Peters - Foto Markant Internet

Vrijblijvende conversie analyse?

  • Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
  • Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
  • Krijg te weten hoe je jouw conversiepercentage kunt verhogen.
Conversie analyse aanvragen!
Inzicht in Cases

Optimale website voor zoekmachine én bezoeker

Een conversie is een actie die de bezoeker kan verrichten op jouw website, zodat het doel van jouw website wordt behaald. Conversie optimalisatie biedt een win-winsituatie voor zowel de website eigenaar als de bezoeker. Dit komt door de gebruiksvriendelijke en geoptimaliseerde website die wordt gegenereerd voor de bezoekers. Op deze wijze wordt de triggerfactor tot het verrichten van een conversie verhoogd. Uiteindelijk werken wij resultaatgericht toe naar een website die zowel past bij de bezoekers als bij het bedrijf, zodat de website aansluit bij de behoeften van beide partijen. Doordat de website volledig is ingericht op het gedrag van de bezoekers ontstaat er een conversieverhoging van de website of webshop.

Website vormen naar het gedragspatroon van de bezoekers

Meten is weten, dat is volgens Markant Internet de basis van het online succes. Om jou inzicht te geven in ons werk en samen de resultaten te kunnen monitoren en bespreken, bieden we een online tool aan. Met onze tool heb je desgewenst 24/7 inzicht in jouw posities in de zoekresultaten en kan je het effect zien van onze werkzaamheden, oftewel de implementatie van zoekmachine marketing. Het gedrag dat bezoekers op jouw website vertonen, wordt tevens geanalyseerd en op basis daarvan wordt er een website gerealiseerd die geoptimaliseerd is voor conversies. Met behulp van website statistieken, de online tool van Markant Internet, gebruikerstesten en de kennis van onze specialisten wordt jouw website geoptimaliseerd, zodat het verrichten van een conversie past in het gedragspatroon van de websitebezoeker.

conversieoptimalisatie specialist

Tooling voor conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie voor jouw website hoeft niet altijd tijdrovend en duur te zijn. Tegenwoordig zijn er vele tools beschikbaar waarmee wij jouw website kunnen verbeteren op het gebied van conversie. Van pop-up forms voor het verhogen van het aantal nieuwsbrief inschrijvingen of brochure downloads, tot het ontwikkelen van geheel nieuwe landingspagina’s om hogere kwaliteitsscores voor Google Ads campagnes te behalen. Zo houden we de kosten per conversie zo laag mogelijk.

Meer conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie is een techniek die toegepast wordt op jouw website of webshop om de conversieratio van de bezoekers te vergroten. De conversieratio heeft betrekking tot het aantal bezoekers dat een conversie verricht. Een goede conversie geoptimaliseerde website of webshop stuurt de bezoeker om over te gaan tot een actie. Een actie is voor iedere website verschillend, maar het heeft betrekking tot het behalen van de gewenste doelen, bijvoorbeeld een aankoop, het invullen van een formulier of een brochure download.

Conversie optimalisatie is een belangrijke optimalisatiecyclus omdat je het gedragspatroon van de bezoeker kunt aansturen. Een bezoeker die bijvoorbeeld op een pagina terechtkomt waar geen call-to-action (CTA) knoppen bevinden, zal minder snel doorklikken naar de juiste pagina om te converteren.

Gelukkig zijn er programma’s waarmee je relatief eenvoudig en snel jouw website of webshop ‘conversieproof’ kunt maken. Door middel van een A/B test kun je op een meetbare en visuele wijze handige en duidelijke tests draaien. Zo kun je eenvoudig testen draaien met andere teksten of andere kleur buttons.

Dit zijn relatief eenvoudige testen waarmee je het conversiepercentage en dus ook het aantal conversies kunt vergroten.

Maar er kunnen ook diepgaande tests worden uitgevoerd. Denk hierbij aan heatmaps, clickmaps en scrollmaps waarmee je inzicht krijgt in waar bezoekers naar kijken, waarop ze klikken en hoe ver ze naar door een pagina scrollen.

Wij kunnen ervoor zorgen dat er drempels worden wegenomen die zich op de site bevinden. Daarnaast wordt de website/webshop gebruiksvriendelijker en daardoor zal het vertrouwen en de ervaring van de bezoeker worden vergroot. Dit heeft direct invloed op de SEO en SEA campagnes omdat de campagnes beter zullen converteren.

Benieuwd of jouw website conversie geoptimaliseerd is?

Wij scannen graag jouw website/webshop om te constateren waar de knelpunten zich bevinden. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Starten met conversie optimalisatie!

KPI conversie optimalisatie

KPI staat voor Key Performance Indicator. Dit zijn prestatie indicatoren die gebruikt kunnen worden bij conversie optimalisatie. KPI’s kunnen gebruikt worden als doel om naartoe te werken of als graadmeter voor de prestaties van een website of webshop. Het doel van conversie optimalisatie is een website of webshop te optimaliseren voor conversie. Een website wordt aangepast op basis van de gedragsstroom van de gebruikers. Hierdoor is het voor de gebruiker gemakkelijk om op de website te navigeren en daarbij wordt de gebruiker gestimuleerd een conversie te plegen. Bij KPI conversie optimalisatie wordt conversie optimalisatie toegepast om bepaalde KPI’s te verhogen.

conversie optimalisatie uitbesteden

Voorbeelden van prestatie indicatoren om op te sturen bij KPI conversie optimalisatie:

  • Het conversiepercentage: het percentage bezoekers dat een conversie pleegt ten opzichte van het totale aantal bezoekers. Hierbij streef je naar een zo hoog mogelijk conversiepercentage om zo veel mogelijk conversies te kunnen realiseren binnen het beschikbare budget.
  • Gemiddelde orderwaarde: hierbij wordt de totale orderwaarde gedeeld door het aantal orders. Hoe hoger de gemiddelde orderwaarde, hoe meer omzet je kunt realiseren en des te meer je overhoud onderaan de streep.
  • Kosten per conversie: de gemiddelde kosten die gemaakt zijn om een conversie te realiseren. Hierbij streef je naar zo laag mogelijke kosten per conversie om zoveel mogelijk conversies binnen het beschikbare budget te realiseren.
  • Customer Lifetime Value: dit betreft de gemiddelde waarde van een klant. Het aantrekken van een nieuwe klant is over het algemeen duurder dan het realiseren van een herhaalaankoop bij een bestaande klant. Bij customer Lifetime Value streef je naar klanten die vaker een aankoop doen.
  • Bounce Percentage: dit is het percentage van de bezoekers van een pagina die direct weer de pagina verlaat. Deze verwachting van deze bezoekers kwam waarschijnlijk niet overeen met de werkelijke content op de pagina. Hoe lager het bounce percentage, hoe hoger de relevantie.

Er zijn nog tal van andere prestatie indicatoren om te gebruiken bij KPI conversie optimalisatie. Dit is afhankelijk van het doel van de website of webshop.

Voordelen conversie optimalisatie

Wanneer jouw website of webshop veel bezoekers krijgt door bijvoorbeeld een goede positie in de zoekmachine of een campagne op social media maar geen conversies realiseert, is de kans groot dat de website niet is opgezet naar het gedragspatroon van de gebruiker. Het is dan een slimme zet om conversie optimalisatie en de voordelen hiervan te ervaren. Bij conversie optimalisatie wordt verder gekeken dan de optimalisatie voor een goede positie in de zoekmachine. Hierbij wordt gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid voor een gebruiker van de website. Hierbij is het belangrijk dat een bezoeker goed kan navigeren op de website en wordt gestimuleerd een conversie te plegen. Aan het inzetten van conversie optimalisatie zitten vele voordelen verbonden. Door de inzet van conversie optimalisatie wordt het conversieratio verhoogd. Dit is het percentage van het totale aantal bezoekers dat een conversie pleegt.

conversie optimalisatie specialisten

De voordelen van conversie optimalisatie uitbesteden aan ervaren specialisten:

  • Hetzelfde aantal bezoekers maar meer conversies: met het huidige aantal bezoekers en dus de huidige marketinginzet worden meer conversies gerealiseerd.
  • Lagere kosten per conversie: doordat meer bezoekers een conversie plegen worden de kosten per conversie verlaagd. Zo houd jij meer over onderaan de streep.
  • Win-win situatie voor website eigenaar en bezoeker: een voor conversie geoptimaliseerde website levert jou als website eigenaar meer omzet op en is aan de andere hand prettig voor de gebruiker.
  • De website wordt gevormd naar het gedragspatroon van de bezoekers: op basis van een analyse van het gedrag van bezoekers wordt een website geoptimaliseerd voor conversie. De bezoeker kan nu goed navigeren op de website en wordt gestimuleerd een conversie te plegen.
  • Leer klanten beter kennen: door het analyseren van het gedragspatroon weet je wat potentiële klanten prettig vinden én waar potentiële klanten afhaken. Hier kun je vervolgens op inspelen om het conversieratio te verhogen.

Zij kozen voor onze nuchtere aanpak

Met vakkennis en enthousiasme werken we inmiddels al jaren voor een breed scala aan klanten uit verschillende branches. Ons geheim? Een inspirerende wisselwerking, persoonlijk contact en een zorgvuldige werkwijze!

conversieoptimalisatie specialist
Olaf Peters - Foto Markant Internet

Vrijblijvende conversie analyse?

  • Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
  • Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
  • Krijg te weten hoe je jouw conversiepercentage kunt verhogen.
Conversie analyse aanvragen!