Google Ads Performance Max
Performance Max is een campagnetype waarbij tekst-, display– en shopping advertenties vertoond kunnen worden binnen één campagne. Dit type campagne is handig voor beginnende adverteerders aangezien de campagne volledig geautomatiseerd is. Ook is Performance Max uitermate geschikt om tijd te besparen en de voordelen van machine learning te ervaren.
Meer weten over Performance Max?
Onze specialisten vertellen je graag op welke manier Performance Max voor kan worden ingezet voor jouw onderneming!
Neem contact op!Wat is Performance Max?
Performance Max is het nieuwe campagnetype van Google waarbij alle advertentiekanalen van Google gebundeld worden in één campagne. Zo worden tekst-, display- en shoppingadvertenties op basis van machine learning weergegeven op alle advertentiekanalen van Google. Advertenties kunnen weergegeven worden in de zoekmachine, Google Shopping, Gmail, YouTube en Discover. Door de inzet van Performance Max kun je als bedrijf snel zichtbaarheid realiseren op al deze kanalen. Google genereerd zelf de advertenties op basis van opgegeven titels, beschrijvingen, afbeeldingen, video’s en producten.
Performance Max inzetten
Met de inzet van Performance Max-campagnes wordt het campagnebeheer vereenvoudigd en de zichtbaarheid gemaximaliseerd. Dit campagnetype maakt gebruik van machine learning om zo de best presterende doelgroepen te bereiken. Doordat tekst-, display- en shopping advertenties met elkaar worden gecombineerd, wordt het bereik gemaximaliseerd. Performance Max is niet alleen geschikt voor webshops maar kan ook voor leadgeneratie in worden gezet. Er wordt dan simpelweg geen gebruik gemaakt van shoppingadvertenties.
Performance Max is een automatische campagne op basis van machine learning. Hierdoor is inzicht en sturing beperkt. Het slimme algoritme van Google optimaliseert zelf de campagne op basis van de binnenkomende data. Daarom is het onmisbaar om conversies bij te houden. Google stuurt namelijk op deze conversiedata.
Bieden op basis van Machine Learning
Binnen Performance Max wordt gebruik gemaakt van smart bidding. Dit betreft een biedstrategie op basis van machine learning. De biedingen worden per veiling geoptimaliseerd op basis van verschillende signalen. Denk hierbij aan de doelgroep waarin de zoeker zich bevind, de dag van de week of het tijdstip.
In de basis maakt Performance Max gebruik van de automatische biedstrategie ‘Aantal conversies maximaliseren’. Hierbij gaat het slimme algoritme van Google aan de slag om zo veel mogelijk conversies te realiseren binnen het beschikbare budget. Om te kunnen sturen op rendement kan er een ‘Doel-ROAS’ in worden gesteld. Het algoritme gaat dan aan de slag om een bepaald rendement op de advertentie uitgaven te realiseren. Let er wel op dat de ROAS niet te laag wordt ingesteld. Het bereik wordt daarmee beperkt en dan is er te weinig data om op te sturen. Resultaten zullen dan waarschijnlijk uit blijven.
Het opzetten van een Performance Max campagne
Het opzetten van een Performance Max-campagne is eenvoudiger dan het opzetten van overige campagnes. Op basis van opgegeven titels, beschrijvingen, afbeeldingen, video’s en producten realiseert Google advertenties die worden weergegeven op relevante plaatsen. Tocht dient er rekening gehouden te worden met diverse facetten binnen Google Ads voor dit campagnetype. Zo dient de doelgroep op de juiste manier benaderd te worden. Ook is er in het geval van een webshop een productfeed en een Merchant Center account nodig.
Voordelen en nadelen van Performance Max
Voordelen
- Het vergroten van het bereik van jouw campagnes binnen alle kanalen van Google
- Stijging in het aantal conversies
- Stijging in de conversiewaarde
- Eenvoudig op te zetten
- Tijdbesparing
Nadelen
- Weinig inzicht in prestaties
- Geen mogelijkheid om zelf zoekwoorden uit te sluiten
- Geen mogelijkheid om bod aanpassingen per apparaat of doelgroep in te stellen
- Hogere kosten per klik (CPC)
- Hogere kosten per conversie
Performance Max uitbesteden
Een Performance Max campagne dient op de juiste wijze opgezet te worden. De campagne moet immers aansluiten op de bedrijfsdoelstellingen. Ook is een gezonde ROI van belang. Wanneer je zelf niet beschikt over de juiste kennis en vaardigheden omtrent Google Ads, kan het lastig zijn een succesvolle campagne op te zetten. Performance Max uitbesteden aan een ervaren Google Ads specialist is dan een slimme zet. Markant Internet is een zoekmachine marketingbureau die onder andere gespecialiseerd is in Performance Max en zoekmachine adverteren. Onze specialisten wijn voorzien van de juiste kennis van Performance Max in Google Ads. Dagelijks zetten wij succesvolle Performance Max campagnes op voor onze klanten en voeren wij optimalisaties uit om het beste resultaat te behalen.
Meer weten over Performance Max?
Onze specialisten helpen je graag om Performance Max in te zetten voor jouw onderneming!
Neem contact op