SendinBlue

Wat is SendinBlue (Brevo)?
SendinBlue – tegenwoordig bekend onder de nieuwe naam Brevo – is een veelgebruikte e-mailmarketingsoftware voor zowel kleine als grote bedrijven. Voor bedrijven met weinig e-mailmarketing ervaring is SendinBlue een goed programma om mee te starten, aangezien het niet erg complex is en de kosten niet erg hoog zijn. In het kort is SendinBlue een gebruiksvriendelijke en efficiënte oplossing voor e-mailmarketing, automations en contactbeheer. Met SendinBlue is het dus mogelijk om e-mails versturen, automations opzetten en je contactenlijst beheren.


Benieuwd naar hoe jij SendinBlue kunt inzetten?
Onze specialisten vertellen je graag over de mogelijkheden van SendinBlue voor jouw onderneming!
Neem contact op!De voordelen van SendinBlue
SendinBlue heeft een groot aantal voordelen, hieronder een opsomming van alle voordelen van het programma.
- Gebruiksvriendelijkheid: SendinBlue heeft een duidelijke interface, waarin eenvoudig te navigeren is. Hierdoor is het platform toegankelijk voor iedereen, ook voor personen met weinig ervaring met e-mailmarketing.
- Specifiek gerichte e-mails: Met SendinBlue kun je één automation opstarten waarin je e-mails verstuurd aan specifieke groepen van contacten, waardoor je gerichte e-mails kunt versturen aan specifieke doelgroepen.
- Automations: SendinBlue biedt automatiseringstools waarmee je geautomatiseerde e-mails kunt instellen, zoals welkomstberichten en herinneringsberichten. Als de SendinBlue automations correct zijn ingesteld, bespaart de tool je erg veel tijd in de toekomst.
- Analyse- en rapportagetools: Met SendinBlue kun je de prestaties van je e-mailcampagnes meten en verbeteren door gebruik te maken van analyse- en rapportagetools. Op basis van de resultaten kan je vervolgens campagnes aanpassen, toevoegen en/of verwijderen.
- CRM-systeem: SendinBlue biedt een CRM-systeem waarmee je al je contacten kunt beheren en informatie kunt bijhouden. Het mooie van het CRM-systeem van SendinBlue is dat je unieke data per individu kan toevoegen.
- Mobiele app: SendinBlue heeft een mobiele app waarmee je altijd en overal toegang hebt tot je SendinBlue automations, e-mails en CRM lijsten.
- Uitgebreide handleiding en ondersteuning: SendinBlue biedt een uitgebreide handleiding en ondersteuning om je te helpen bij het opzetten van je e-mailcampagnes. Daarnaast zijn ze ook goed bereikbaar via chat, mail en telefoon.
De nadelen van SendinBlue
Het gebruiken van SendinBlue brengt niet alleen voordelen met zich mee. Hierbij ook een aantal nadelen van het e-mailmarketing programma.
- Beperkt aantal ontwerptools: SendinBlue heeft een beperkte bibliotheek met ontwerptools voor e-mails, waardoor het moeilijker is om aangepaste en professioneel ogende e-mails te creëren. Hierdoor lijken de e-mails van de bedrijven die gebruik maken van SendinBlue op elkaar. Uniek zijn is dus lastig.
- Minder geavanceerde automations: De SendinBlue automation functies zijn niet zo geavanceerd als die van zijn concurrenten. ActiveCampaign en Salesforce zijn voorbeelden van concurrenten met meer geavanceerde automation mogelijkheden.
- Hoge kosten grote bedrijven: De prijzen kunnen relatief hoog zijn voor bedrijven met een groot aantal contactpersonen en/of frequente e-mailverzending. SendinBlue is relatief goedkoop voor starters, maar voor bedrijven met tienduizenden contacten is SendinBlue een prijzig programma.
- Beperkingen landen en regio’s: Er zijn beperkingen op het verzenden van e-mails naar specifieke landen en regio’s, waardoor het moeilijker kan zijn om een wereldwijde doelgroep te bereiken. Dit komt doordat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) verschillend zijn per land/regio.


Meer weten over SendinBlue automation?
We gaan graag in gesprek om te bespreken wat een SendinBlue voor jou kan betekenen! Neem vrijblijvend contact met ons op!
Neem contact op!Workflow automations en automation targeting
Met SendinBlue automation is het ook mogelijk om geavanceerde automatiseringstaken uitvoeren, zoals het opzetten van bepaalde workflows voor een specifieke doelgroep uit je contactenlijst. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een workflow in te stellen voor personen die een aankoop hebben gedaan, waarbij ze een bevestigingsmail krijgen, gevolgd door een verzoek om een review te geven en een kortingscode voor een volgende aankoop. Op deze manier bouw je automatisch een relatie op met de klant en zal er sneller een herhaalaankoop plaatsvinden.
SendinBlue automation biedt ook geavanceerde targetingopties, zoals het segmenteren van contactpersonen op basis van hun gedrag of demografische gegevens. Hierdoor is het mogelijk om gerichte e-mails te versturen aan een specifieke doelgroep uit jouw contactenlijst, die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in bepaalde producten.


Hoe werktautomation targeting?
Via SendinBlue automation is het mogelijk om een stuk efficiënter en conversie verhogend e-mailmarketing uit te voeren. Hierbij een aantal voorbeelden van SendinBlue automations:
- Welkommail: Verzenden van een welkommail na aanmelding op een nieuwsbrief.
- Reminders: Verzenden van een herinnering e-mail voor een aankomende afspraak of evenement.
- Kortingscodes: Verzenden van een kortingscode na een aankoop.
- Klanten feliciteren: Verzenden van een felicitatie aan klanten met hun geboortedatum opgeslagen in de contactlijst.
- Remarketing: Instellen van een e-mailcampagne voor het opvolgen van leads die een specifieke pagina op de website hebben bezocht
- Op basis van gedrag: Verzenden van een e-mail met aanbevelingen van producten of diensten op basis van eerder gekochte items of bekeken pagina’s.
De rapportagetool van SendinBlue
SendinBlue biedt ook uitgebreide analyse- en rapportagetools. Hiermee kun je bijvoorbeeld zien hoeveel e-mails je hebt verzonden, hoeveel daarvan zijn geopend en hoeveel er zijn geklikt. Dit maakt het gemakkelijk om de prestaties van je e-mailcampagnes te analyseren. Daarnaast kun je met deze tools ook segmenteren op basis van gedrag, zoals welke e-mails zijn geopend en welke niet.
Met deze informatie kan je vervolgens weer aan de slag gaan met de SendinBlue automations. Merk je dat de e-mail te weinig geopend wordt? Verstuur de e-mail dan eerder in de automation, verander de wachttijd van 4 uur naar 1 uur en bekijk de prestaties dan. Op deze manier kan je elke automatisering steeds verder optimaliseren.


Benieuwd wat SendinBlue automation voor jou kan betekenen?
Laat je informeren door onze specialist over de verschillende mogelijkheden van SendinBlue automation!
Neem contact op!