YouTube adverteren

Met meer dan 1.9 miljard ingelogde gebruikers is YouTube de grootste videodienst ter wereld. Tevens is het na Google de grootste zoekmachine ter wereld. In Nederland zijn er ongeveer 8,7 miljoen actieve gebruikers op YouTube. Ter vergelijking is dat ongeveer 6,2 miljoen meer dan twitter en 1,4 miljoen minder dan. Grote kans dat jouw doelgroep dus op YouTube te bereiken is.

Global targeting

Mogelijkheden voor adverteren op YouTube

Er zijn diverse mogelijkheden voor het adverteren op YouTube. Het doel en het product van jouw organisatie bepaalt wat voor jou de meest interessante vorm is.

Display Banner

TrueView video's

TrueView advertenties zijn advertenties die voor tij. Wanneer deze geen interesse heeft zal de gebruiker dus niet onnodig ‘gestoord’ worden. Het voordeel van deze vorm van adverteren is dat je alleen betaald als mensen interesse tonen. Er zijn twee manieren van TrueView adverteren:

 

Instream advertenties: deze advertenties worden voor, tijdens of na de hoofdvideo afgespeeld en kunnen na 5 seconden overgeslagen worden. Bij deze vorm van adverteren betaal je pas als iemand langer dan 30 seconden je video bekijkt of de gehele video als deze korter is dan 30 seconden. Als iemand naar aanleiding van de video naar je website toegaat zullen er ook kosten gerekend worden. Naast adverteren op de desktop en mobiele apparaten is het ook mogelijk om te adverteren via de televisie en gameconsoles.

 

Video discovery advertenties: Deze advertenties worden getoond op plaatsen waar mensen op zoek zijn naar video’s, bijvoorbeeld: de homepagina, de zoekresultaten en bij gerelateerde video’s. Bij deze vorm van adverteren betaal je enkel als iemand op de advertentie klikt.

Call to action

Bumper Ads

Deze Bumper Ads duren maximaal 6 of 15 seconden. Deze video’s worden direct afgespeeld na Instream advertenties of Pre-roll advertenties  en kunnen niet overgeslagen worden. Het voordeel van deze manier van adverteren is dat je een korte krachtige boodschap kwijt kan. Daarnaast is het ook vaak een stuk goedkoper dan TrueView ads. Bumperadvertenties kunnen getoond worden op zowel desktop als mobiele apparaten

Google Statische Remarketing

Pre-roll Advertenties

Pre-roll advertenties zijn YouTube advertenties die niet overgeslagen kunnen worden. Deze vorm van advertenties kunnen voor tijdens of na een video getoond worden. Over het algemeen duren deze video’s ongeveer 15 seconden en betaal je per view. Deze vorm van adverteren kan voor de desktop en mobiele apparaten.

Display Banner

Display Banners

Binnen YouTube is het mogelijk om Display banners te tonen. Deze banners komen sterk overeen met de banners die je gewend bent te zien wanneer je aan het surfen bent op websites. Deze advertenties zijn zichtbaar boven de getoonde video en boven de lijst met videosuggesties. Deze vorm van adverteren is alleen mogelijk voor gebruikers op de desktop.

Top vertoningen

Overlay Advertenties

De overlay-advertentie is een semi-transparante video die in de onderste 20% van het YouTube filmpje wordt getoond. Het is alleen mogelijk om deze vorm van adverteren te gebruiken op de desktop.

Kosten

De kosten van adverteren op YouTube

Uit het onderzoek van Adstage is gebleken dat je binnen YouTube ongeveer 10 euro per 1000 views betaalt. Omgerekend zijn de kosten dus 1 cent per view. De kosten per klik liggen echter fors hogerbinnen het advertentieplatform van YouTube. Door de lage kosten per view en het visuele karakter is YouTube met het oog op branding een interessant medium om op te adverteren.

Benieuwd hoe adverteren binnen YouTube jouw bedrijf kan helpen groeien? Kom dan direct in contact met één van onze specialisten!

Interessant?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Neem contact op 074 - 76 000 32