Adverteren op YouTube

Bereik jouw doelgroep op één van de meest populaire social media kanalen door te adverteren op YouTube. Schakel de hulp in van de specialisten van Markant Internet om de allerbeste resultaten te realiseren met behulp van YouTube advertenties!
Adverteren op YouTube
John Haveman - Markant Internet

Starten met YouTube adverteren?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Maak kennis met John!

Maak gebruik van TrueView advertenties

TrueView advertenties maken het mogelijk om jouw doelgroep op een zeer efficiënte manier te bereiken via video’s op YouTube. Deze video’s worden alleen bekeken door kijkers die echt geïnteresseerd zijn in het zien van deze video. Het grote voordeel van deze vorm van adverteren is dat je alleen betaalt op het moment dat de video daadwerkelijk bekeken is. Indien een kijker geen interesse heeft in deze video, zal deze kijker dus niet onnodig ‘gestoord’ worden. Er zijn twee vormen van TrueView adverteren:

Instream advertenties: deze advertenties worden voor, tijdens of na de hoofdvideo afgespeeld en kunnen na 5 seconden overgeslagen worden. Bij deze vorm van adverteren betaal je pas op het moment dat iemand jouw video voor langer dan 30 seconden bekijkt of de hele video bekijken indien deze korter is dan 30 seconden.

Op het moment dat iemand na het zien van deze video jouw website bezoekt zullen er kosten in rekening worden gebracht. Naast adverteren op desktop en mobiele apparaten is het ook mogelijk om te adverteren via de televisie en gameconsoles.

Video discovery advertenties: deze advertenties worden getoond op plekken binnen YouTube waar mensen opzoek zijn naar video’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de homepagina, de zoekresultaten en bij gerelateerde video’s. Bij deze vorm van adverteren betaal je alleen op het moment dat iemand op de advertentie klikt.

Bumper Ads gebruiken bij YouTube

Een Bumper Ad is een video advertentie die zes seconden duurt en niet overgeslagen kan worden door de kijker. Deze Bumper Ad wordt afgespeeld voordat gebruikers een video kunnen bekijken op YouTube. Deze Bumper Ads worden direct afgespeeld na de Instream advertenties of Pre-roll advertenties. Het voordeel van deze manier van adverteren is dat je een korte krachtige boodschap kwijt kan en je bent ervan verzekerd dat gebruikers de advertentie zeker zullen zien. Daarnaast is het in de meeste gevallen een stuk goedkoper dan de eerder genoemde TrueView advertenties. Bumper Ads sluiten perfect aan op het vluchtige mediagebruik van consumenten en kunnen zowel getoond worden op desktop als mobiele apparaten.

Bumper Ads
Pre-roll Ads

Pre-roll Ads inzetten

Pre-roll Ads zijn advertenties binnen YouTube die, net zoals Bumper Ads, niet overgeslagen kunnen worden. Deze vorm van advertenties kunnen getoond worden voor, tijdens of na een video die de gebruiker wil bekijken. Over het algemeen duren deze video’s ongeveer 15 seconden en betaal je per keer dat een gebruiker de advertentie bekijkt. Deze advertentievorm wordt zowel op desktop als mobiele apparaten getoond. Pre-roll Ads zijn zeer effectief doordat deze video’s in de meeste gevallen kort zijn en daardoor niet als hinderlijk wordt ervaren door gebruikers. Daarnaast zijn kijkers op het begin van de video vaak zeer betrokken en ben jij als ondernemer daardoor in staat om jouw boodschap op een effectieve manier in een korte tijd over te brengen bij jouw doelgroep!

John Haveman - Markant Internet

Hoe werkt adverteren op YouTube?

Wil jij weten hoe adverteren op YouTube precies werkt en welke advertentievorm het meest geschikt is voor jouw onderneming en bedrijfsdoelen? Neem dan vrijblijvend contact op en laat je informeren door onze specialisten!

Neem contact op met onze specialist!

Display banners en overlay-advertenties

Binnen YouTube is het daarnaast ook mogelijk om Display banners te tonen. Deze banners komen sterk overeen met de banners die je gewend bent te zien op het moment dat je aan het surfen bent op websites. Deze advertenties worden weergegeven boven de video die een gebruiker wil bekijken en boven de lijst met bijbehorende videosuggesties. Deze vorm van adverteren is alleen mogelijk voor gebruikers die YouTube gebruiken op hun desktop.

De overlay-advertentie zijn momenteel helaas niet meer beschikbaar in Google Ads, maar het kan wel ingesteld worden dat beeldadvertenties worden weergegeven als overlay binnen YouTube. Een overlay-advertentie is een semi-transparante video die in de onderste 20% van het YouTube filmpje wordt getoond. Het is alleen mogelijk om deze vorm van adverteren te gebruiken op de desktop-weergave.

YouTube adverteren kosten

Uit het onderzoek van Adstage is gebleken dat je binnen YouTube ongeveer 10 euro per 1000 views betaalt. Omgerekend zijn de kosten dus 1 cent per weergave. De kosten per klik liggen echter aanzienlijk hoger binnen het advertentieplatform van YouTube. Door de lage kosten per view en het visuele karakter is YouTube met het oog op branding een interessant medium om op te adverteren. Het budget voor adverteren via YouTube is helemaal zelf in te vullen en kan op ieder gewenst moment aangepast worden.

Benieuwd hoe adverteren via YouTube jouw onderneming kan helpen groeien? Kom direct in contact met één van onze ervaren  specialisten in YouTube adverteren!

Google Tag Manager

YouTube video tracking via Google Tag Manager

Statistieken zijn onmisbaar om de effectiviteit van jouw campagnes te kunnen analyseren. Via Google Ads, YouTube en Google Analytics kun je het aantal vertoningen, weergaven, klikken en conversies meten van videocampagnes en overige campagnes. Voor al die tools dien je een code te implementeren op de website. Om het overzicht van trackingcodes niet te verliezen is Google Tag Manager ontwikkeld. Hiermee kun je tags aanpassen, koppelen aan diverse advertentieplatformen en toevoegen aan jouw website.

John Haveman - Markant Internet

Meer weten over YouTube adverteren?

Wil jij weten wat YouTube adverteren voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze Google Ads specialisten!

Neem contact op met John!
Stappenplan

YouTube video’s implementeren op jouw website?

Google Tag Manager (GTM) is erg handig voor gebruikers die relatief weinig kennis hebben van codes en webontwikkeling. Google Tag Manager maakt het mogelijk om eenvoudig de tracking te implementeren van jouw videocampagnes. Om Google Tag Manager te gebruiken om video interacties te meten op jouw website, dien je de volgende stappen te volgen:

  • Container aanmaken: maak een (gratis) account aan.
  • Implementatie website: implementeer het codefragment van Google Tag Manager op alle pagina’s van de website.
  • Stel variabelen en triggers in voor de video: schakel video elementen in die je wilt meten.
  • Maak een YouTube trigger aan: maak een nieuwe trigger aan en selecteer YouTube als triggertype.
  • Selecteer trigger opties voor video interactie: hiermee worden interacties gemeten; percentages van het bekijken van de video, het pauzeren van de video, het starten en afkijken van de video.
  • Maak een gebeurtenis tag aan: maak een gebeurtenis (event) tracking aan om de interacties te kunnen meten. Vergeet niet de trigger opties toe te voegen om de tag te kunnen activeren voor de gewenste gebeurtenis.
  • Test de tag: klik op verzenden en test de tag door middel van het bekijken, pauzeren en andere interacties te hebben met de video advertentie. In Google Analytics kun je de resultaten bekijken.

Redenen om via YouTube te adverteren

Naast het enorme bereik en het vergroten van de naamsbekendheid van jouw merk en/of bedrijf, biedt YouTube nog meer reden om te adverteren via dit platform:

  • Specifieke targetingmethoden: binnen YouTube kun je targeten op basis van demografische gegevens, levensgebeurtenissen, zoekwoorden en interesses. Daarnaast heb je de mogelijkheid om geografische tijdstippen en plaatsingen als targetingmethode in te zetten.
  • Direct adverteren op YouTube: elke organisatie kan direct adverteren op YouTube. Of je nou een non-profit of profit organisatie bent. Iedere organisatie kan adverteren op YouTube. Let er wel op dat er ‘gevoelige categorieën’ bestaan, zoals politiek en religie. In sommige landen zijn bepaalde gevoelige categorieën niet beschikbaar.
  • Een krachtige boodschap overbrengen: je kunt in een video binnen een aantal seconden een krachtige boodschap overbrengen op jouw doelgroep.
  • De videocontent kan aansluiten in elke fase van de aankoopproces: de boodscahp kan krachtig overkomen, waarbij kijkers in elke fase van de customer journey overtuigd kunnen worden.
  • YouTube video’s zijn deelbaar: kijkers kunnen de video’s eenvoudig delen met anderen in hun netwerk, via verschillende kanalen.
  • Video’s zijn geschikt voor remarketing: de video’s kunnen uitermate geschikt zijn voor remarketing. Hiermee bereik je de kijker en/of potentiële klant nogmaals op een andere moment en op een andere plek.
  • Meetbaar dankzij YouTube Analytics: de statistieken van jouw video’s op YouTube worden gemeten in YouTube Analytics. Hierin kun je de prestaties zien van jouw video en het effect hiervan op verschillende kanalen.
  • Video’s multi channels inzetbaar: naast YouTube kunnen video’s op verschillende platformen worden ingezet. Denk aan social media kanalen, Google videopartners en op jouw eigen website.
YouTube adverteren uitbesteden

YouTube adverteren uitbesteden?

Het opzetten van een YouTube campagne kan complexe zaken met zich meebrengen. Je dient rekening te houden met verschillende factoren, zoals de kanalen waarop je de video advertentie wilt plaatsen, hoe je deze kanalen kunt inrichten en hoe je de benodigde tools aan elkaar kunt koppelen. Dit is een intensief proces en vergt de juiste kennis. Bij Markant Internet zijn we dagelijks bezig met het opzetten en beheren van YouTube advertenties. Wij zorgen ervoor dat de videocampagnes strategisch en correct worden opgezet, waarmee we het beste resultaat behalen voor onze klanten.

In ons digitale tijdperk zijn er (online) veel concurrenten, waardoor jij als bedrijf extra je best moet doen om vindbaar te zijn. Daarnaast gaan de digitale ontwikkelen razendsnel, waardoor je up-to-date moet blijven met de nieuwste trends, nieuwe tools en functionaliteiten. Ons team is gespecialiseerd in zoekmachine marketing waardoor wij in staat zijn om jouw online business te laten groeien.

Ben je momenteel voorzien van draaiende YouTube campagnes en heb je behoeft aan een frisse blik? Neem gerust contact op met ons! Wij verdiepen ons graag in jouw campagnes, waarna wij onze bevindingen en kansen in kaart brengen.

John Haveman - Markant Internet

Adverteren op YouTube interessant voor jouw onderneming?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Maak kennis met John!