Waarom adverteren op YouTube?
Met meer dan 1,9 miljard ingelogde gebruikers is YouTube de grootste videodienst ter wereld. Daarnaast is YouTube na Google de grootste zoekmachine ter wereld. In Nederland zijn er ongeveer 8,7 miljoen actieve gebruikers op YouTube. YouTube heeft dus een enorm bereik en is erg interessant voor jou als ondernemer met ambitie! Daarnaast is YouTube een zeer geschikt kanaal om de boodschap van jouw organisatie te verspreiden, omdat de gebruiksfrequentie van YouTube zeer intensief is. Adverteren op YouTube draagt bij aan het behalen van jouw bedrijfsdoelen en creëert meer naamsbekendheid. Maar welke type advertenties zijn er binnen YouTube en welke zijn interessant voor jouw onderneming?

Vrijblijvende SEA analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA.
Maak gebruik van TrueView advertenties
TrueView advertenties maken het mogelijk om jouw doelgroep op een zeer efficiënte manier te bereiken via video’s op YouTube. Deze video’s worden alleen bekeken door kijkers die echt geïnteresseerd zijn in het zien van deze video. Het grote voordeel van deze vorm van adverteren is dat je alleen betaalt op het moment dat de video daadwerkelijk bekeken is. Indien een kijker geen interesse heeft in deze video, zal deze kijker dus niet onnodig ‘gestoord’ worden. Er zijn twee vormen van TrueView adverteren:
Instream advertenties: deze advertenties worden voor, tijdens of na de hoofdvideo afgespeeld en kunnen na 5 seconden overgeslagen worden. Bij deze vorm van adverteren betaal je pas op het moment dat iemand jouw video voor langer dan 30 seconden bekijkt of de hele video bekijkt indien deze korter is dan 30 seconden.
Op het moment dat iemand na het zien van deze video jouw website bezoekt zullen er kosten in rekening worden gebracht. Naast adverteren op desktop en mobiele apparaten is het ook mogelijk om te adverteren via de televisie en gameconsoles.
Video discovery advertenties: deze advertenties worden getoond op plekken binnen YouTube waar mensen opzoek zijn naar video’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de homepagina, de zoekresultaten en bij gerelateerde video’s. Bij deze vorm van adverteren betaal je alleen op het moment dat iemand op de advertentie klikt.
Bumper Ads gebruiken bij YouTube
Een Bumper Ad is een video advertentie die zes seconden duurt en niet overgeslagen kan worden door de kijker. Deze Bumper Ad wordt afgespeeld voordat gebruikers een video kunnen bekijken op YouTube. Deze Bumper Ads worden direct afgespeeld na de Instream advertenties of Pre-roll advertenties. Het voordeel van deze manier van adverteren is dat je een korte krachtige boodschap kwijt kan en je bent ervan verzekerd dat gebruikers de advertentie zeker zullen zien. Daarnaast is het in de meeste gevallen een stuk goedkoper dan de eerder genoemde TrueView advertenties. Bumper Ads sluiten perfect aan op het vluchtige mediagebruik van consumenten en kunnen zowel getoond worden op desktop als mobiele apparaten.


Pre-roll Ads inzetten
Pre-roll Ads zijn advertenties binnen YouTube die, net zoals Bumper Ads, niet overgeslagen kunnen worden. Deze vorm van advertenties kunnen getoond worden voor, tijdens of na een video die de gebruiker wil bekijken. Over het algemeen duren deze video’s ongeveer 15 seconden en betaal je per keer dat een gebruiker de advertentie bekijkt. Deze advertentievorm wordt zowel op desktop als mobiele apparaten getoond. Pre-roll Ads zijn zeer effectief doordat deze video’s in de meeste gevallen kort zijn en daardoor niet als hinderlijk wordt ervaren door gebruikers. Daarnaast zijn kijkers op het begin van de video vaak zeer betrokken en ben jij als ondernemer daardoor in staat om jouw boodschap op een effectieve manier in een korte tijd over te brengen bij jouw doelgroep!

Hoe werkt adverteren op YouTube?
Wil jij weten hoe adverteren op YouTube precies werkt en welke advertentievorm het meest geschikt is voor jouw onderneming en bedrijfsdoelen? Neem dan vrijblijvend contact op en laat je informeren door onze specialisten!
Neem contact op met onze specialist!Display banners en overlay-advertenties
Binnen YouTube is het daarnaast ook mogelijk om Display banners te tonen. Deze banners komen sterk overeen met de banners die je gewend bent te zien op het moment dat je aan het surfen bent op websites. Deze advertenties worden weergegeven boven de video die een gebruiker wil bekijken en boven de lijst met bijbehorende videosuggesties. Deze vorm van adverteren is alleen mogelijk voor gebruikers die YouTube gebruiken op hun desktop.
De overlay-advertentie zijn momenteel helaas niet meer beschikbaar in Google Ads, maar het kan wel ingesteld worden dat beeldadvertenties worden weergegeven als overlay binnen YouTube. Een overlay-advertentie is een semi-transparante video die in de onderste 20% van het YouTube filmpje wordt getoond. Het is alleen mogelijk om deze vorm van adverteren te gebruiken op de desktop-weergave.
YouTube adverteren kosten
Uit het onderzoek van Adstage is gebleken dat je binnen YouTube ongeveer 10 euro per 1000 views betaalt. Omgerekend zijn de kosten dus 1 cent per weergave. De kosten per klik liggen echter aanzienlijk hoger binnen het advertentieplatform van YouTube. Door de lage kosten per view en het visuele karakter is YouTube met het oog op branding een interessant medium om op te adverteren. Het budget voor adverteren via YouTube is helemaal zelf in te vullen en kan op ieder gewenst moment aangepast worden.
Benieuwd hoe adverteren via YouTube jouw onderneming kan helpen groeien? Kom direct in contact met één van onze ervaren specialisten in YouTube adverteren!

YouTube video tracking via Google Tag Manager
Statistieken zijn onmisbaar om de effectiviteit van jouw campagnes te kunnen analyseren. Via Google Ads, YouTube en Google Analytics kun je het aantal vertoningen, weergaven, klikken en conversies meten van videocampagnes en overige campagnes. Voor al die tools dien je een code te implementeren op de website. Om het overzicht van trackingcodes niet te verliezen is Google Tag Manager ontwikkeld. Hiermee kun je tags aanpassen, koppelen aan diverse advertentieplatformen en toevoegen aan jouw website.

Vrijblijvende SEA analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA.

YouTube video’s implementeren op jouw website?
Google Tag Manager (GTM) is erg handig voor gebruikers die relatief weinig kennis hebben van codes en webontwikkeling. Google Tag Manager maakt het mogelijk om eenvoudig de tracking te implementeren van jouw videocampagnes. Om Google Tag Manager te gebruiken om video interacties te meten op jouw website, dien je de volgende stappen te volgen:
- Container aanmaken: maak een (gratis) account aan.
- Implementatie website: implementeer het codefragment van Google Tag Manager op alle pagina’s van de website.
- Stel variabelen en triggers in voor de video: schakel video elementen in die je wil meten.
- Maak een YouTube trigger aan: maak een nieuwe trigger aan en selecteer YouTube als triggertype.
- Selecteer trigger opties voor video interactie: hiermee worden interacties gemeten; percentages van het bekijken van de video, het pauzeren van de video, het starten en afkijken van de video.
- Maak een gebeurtenis tag aan: maak een gebeurtenis (event) tracking aan om de interacties te kunnen meten. Vergeet niet de trigger opties toe te voegen om de tag te kunnen activeren voor de gewenste gebeurtenis.
- Test de tag: klik op verzenden en test de tag door middel van het bekijken, pauzeren en andere interacties te hebben met de video advertentie. In Google Analytics kun je de resultaten bekijken.
Doelen bereiken middels YouTube adverteren
Doormiddel van YouTube adverteren kunnen verschillende doelen voor jouw onderneming bereikt worden. De onderstaande doelen kunnen bereikt worden met YouTube adverteren:
- Conversies realiseren. Doormiddel van een aantrekkelijke advertentie op YouTube is het mogelijk om de gewenste doelgroep naar je website te trekken. Door deze bezoekers op een conversiegerichte pagina uit te laten komen, is het mogelijk om meer conversies te genereren. Het is dan erg belangrijk dat de juiste doelgroep wordt benaderd, anders kost het geld en levert het niks op.
- Product en merkoverweging. Met een advertentie op YouTube kan je de gewenste doelgroep bereiken, met bijvoorbeeld advertenties die het verhaal van je onderneming vertellen. Deze YouTube advertenties worden vervolgens opgesteld om interacties en engagement met de doelgroep te stimuleren. YouTube advertenties worden vaak gebruikt om een nieuw product te promoten. Met YouTube adverteren is het namelijk mogelijk om de gewenste doelgroep te bereiken met een mooie advertentie tegen de juiste kosten.
- Merkbekendheid en bereik. Doormiddel van YouTube adverteren kan de merkbekendheid van je onderneming vergroot worden. Laat één of meerdere YouTube advertenties opstellen die je doelgroep triggert om je website te bezoeken. Het is belangrijk dat je hier de juiste biedstrategie bij toepast. Zo kan je biedingen instellen op basis van kosten per duizend vertoningen, maar ook op basis van videoweergaves en interacties met de advertentie. Het rendement van de advertenties moet zo hoog mogelijk zijn, daarom is een juiste biedstrategie erg belangrijk.
De bovenstaande doelen zijn de meest voorkomende, maar naast deze doelen zijn er nog een aantal doelen die je kan bereiken met YouTube adverteren. Denk aan: het genereren van meer websiteverkeer en het genereren van meer leads. Ben je benieuwd op welke wijze Markant Internet jouw doelen kan behalen? Neem dan contact met ons op!
Dagbudget en biedstrategie instellen
De kosten van YouTube adverteren hangen af van het dagbduget en de biedstrategie die is ingesteld. Doormiddel van een dagbduget bepaal jezelf hoeveel er dagelijks gemiddeld wordt uitgegeven aan de campagne. Is het dagbudget bijvoorbeeld €5,- dan wordt er niet precies €5,- uitgegeven per dag, maar dagelijks gemiddeld over een maand. Het kan dus voorkomen dat de YouTube advertentie kosten de ene dag €3,- zijn en de andere dag €7,-. Binnen YouTube adverteren zijn er verschillende biedstrategieën mogelijk. De mogelijke biedstrategieën voor YouTube adverteren met een video zijn: kosten per weergave (CPV) en kosten per duizend vertoningen (CPM). Bij de biedstrategie kosten per weergave geef je een bedrag aan dat je bereid bent om te betalen per weergave. Met deze biedstrategie kan een advertentie vaker weergegeven worden aan één persoon. Bij de biedstrategie kosten per duizend vertoningen geef je een bedrag aan dat je bereid bent om te betalen bij duizend vertoningen. Deze vertoningen zijn iedere keer bij een apart persoon. De advertentie kan dus niet twee keer op één dag, aan een bepaald persoon vertoond. Het kiezen van een juiste biedstrategie is erg lastig, maar ook erg belangrijk. Het kiezen van een verkeerde biedstrategie kan zorgen voor te hoge YouTube advertentie kosten. De specialisten van Markant Internet zijn dagelijks bezig met YouTube adverteren, hierdoor weten ze wat de beste biedstrategie is voor jouw doel.


Meer weten over YouTube adverteren?
Wil jij weten wat YouTube adverteren voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze Google Ads specialisten!
Neem contact op met Olaf!Een nieuwe of bestaande YouTube Campagne?
Heb je al een YouTube campagne lopen of ben je van plan om een YouTube campagne op te zetten? De specialisten van Markant Internet kijken in beide gevallen graag met je mee. Veel ondernemingen beginnen eerst zelf met het adverteren op YouTube, maar komen erachter dat het lastig is om deze advertenties rendabel te krijgen en te houden. De mogelijkheden binnen het adverteren zijn enorm, waardoor het een ingewikkeld vakgebied is. Het uitbesteden van YouTube adverteren is vaak rendabeler dan zelf te beginnen met YouTube Adverteren. Dagelijks zijn de specialisten van Markant Internet bezig met het opstellen en het optimaliseren van YouTube advertenties, hierdoor is de kennis en ervaring in huis om YouTube adverteren zo rendabel mogelijk te maken. Door de campagnes op een juiste manier op te stellen met aantrekkelijke advertenties, is de doelgroep op een mooie wijze te bereiken.

Redenen om via YouTube te adverteren
Naast het enorme bereik en het vergroten van de naamsbekendheid van jouw merk en/of bedrijf, biedt YouTube nog meer reden om te adverteren via dit platform:
- Specifieke targetingmethoden: binnen YouTube kun je targeten op basis van demografische gegevens, levensgebeurtenissen, zoekwoorden en interesses. Daarnaast heb je de mogelijkheid om geografische tijdstippen en plaatsingen als targetingmethode in te zetten.
- Direct adverteren op YouTube: elke organisatie kan direct adverteren op YouTube. Of je nou een non-profit of profit organisatie bent. Iedere organisatie kan adverteren op YouTube. Let er wel op dat er ‘gevoelige categorieën’ bestaan, zoals politiek en religie. In sommige landen zijn bepaalde gevoelige categorieën niet beschikbaar.
- Een krachtige boodschap overbrengen: je kunt in een video binnen een aantal seconden een krachtige boodschap overbrengen op jouw doelgroep.
- De videocontent kan aansluiten in elke fase van de aankoopproces: de boodschap kan krachtig overkomen, waarbij kijkers in elke fase van de customer journey overtuigd kunnen worden.
- YouTube video’s zijn deelbaar: kijkers kunnen de video’s eenvoudig delen met anderen in hun netwerk, via verschillende kanalen.
- Video’s zijn geschikt voor remarketing: de video’s kunnen uitermate geschikt zijn voor remarketing. Hiermee bereik je de kijker en/of potentiële klant nogmaals op een andere moment en op een andere plek.
- Meetbaar dankzij YouTube Analytics: de statistieken van jouw video’s op YouTube worden gemeten in YouTube Analytics. Hierin kun je de prestaties zien van jouw video en het effect hiervan op verschillende kanalen.
- Video’s multi channels inzetbaar: naast YouTube kunnen video’s op verschillende platformen worden ingezet. Denk aan social media kanalen, Google videopartners en op jouw eigen website.

YouTube adverteren uitbesteden?
Het opzetten van een YouTube campagne kan complexe zaken met zich meebrengen. Je dient rekening te houden met verschillende factoren, zoals de kanalen waarop je de video advertentie wil plaatsen, hoe je deze kanalen kunt inrichten en hoe je de benodigde tools aan elkaar kunt koppelen. Dit is een intensief proces en vergt de juiste kennis. Bij Markant Internet zijn we dagelijks bezig met het opzetten en beheren van YouTube advertenties. Wij zorgen ervoor dat de videocampagnes strategisch en correct worden opgezet, waarmee we het beste resultaat behalen voor onze klanten.
In ons digitale tijdperk zijn er (online) veel concurrenten, waardoor jij als bedrijf extra je best moet doen om vindbaar te zijn. Daarnaast gaan de digitale ontwikkelen razendsnel, waardoor je up-to-date moet blijven met de nieuwste trends, nieuwe tools en functionaliteiten. Ons team is gespecialiseerd in zoekmachine marketing waardoor wij in staat zijn om jouw online business te laten groeien.
Ben je momenteel voorzien van draaiende YouTube campagnes en heb je behoeft aan een frisse blik? Neem gerust contact op met ons! Wij verdiepen ons graag in jouw campagnes, waarna wij onze bevindingen en kansen in kaart brengen.

Vrijblijvende SEA analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA.
Veelgestelde vragen
Bekijk onze veelgestelde vragen
De specialisten van Markant Internet zijn dagelijks bezig met YouTube campagnes. Hierdoor is de expertise en kennis in huis om jouw YouTube advertenties zo rendabel mogelijk in te stellen. Daarnaast moet er rekening gehouden worden met verschillende complexe factoren binnen een YouTube campagne. Als de YouTube campagnes is opgesteld, moet deze blijvend geoptimaliseerd worden.
De kosten van het adverteren op YouTube bepaal je zelf. Bij het opstellen van een campagne moet je een dagbudget aangeven. Google gaat maandelijks niet over dit budget heen. YouTube staat bekend om hun lage kosten per advertentievertoning. Hierdoor is het een erg mooi platform om te adverteren voor meer merkbekendheid.
Adverteren op YouTube gaat via de tool Google Ads. Binnen Google Ads moet er een campagne opgesteld worden en hierbij moet er een doelstelling gekozen worden. Binnen deze campagne moet je het dagbudget en de gewenste doelgroep aangeven. Daarnaast moet er ook een (display)advertentie worden aangeleverd.