Adverteren op YouTube

Bereik jouw doelgroep op één van de meest populaire social media kanalen door te adverteren op YouTube. Schakel de hulp in van de specialisten van Markant Internet om de allerbeste resultaten te realiseren met behulp van YouTube advertenties!
Adverteren op YouTube
John Haveman - Markant Internet

Starten met YouTube adverteren?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Maak kennis met John!

Maak gebruik van TrueView advertenties

TrueView advertenties maken het mogelijk om jouw doelgroep op een zeer efficiënte manier te bereiken via video’s op YouTube. Deze video’s worden alleen bekeken door kijkers die echt geïnteresseerd zijn in het zien van deze video. Het grote voordeel van deze vorm van adverteren is dat je alleen betaalt op het moment dat de video daadwerkelijk bekeken is. Indien een kijker geen interesse heeft in deze video, zal deze kijker dus niet onnodig ‘gestoord’ worden. Er zijn twee vormen van TrueView adverteren:

Instream advertenties: deze advertenties worden voor, tijdens of na de hoofdvideo afgespeeld en kunnen na 5 seconden overgeslagen worden. Bij deze vorm van adverteren betaal je pas op het moment dat iemand jouw video voor langer dan 30 seconden bekijkt of de hele video bekijken indien deze korter is dan 30 seconden.

Op het moment dat iemand na het zien van deze video jouw website bezoekt zullen er kosten in rekening worden gebracht. Naast adverteren op desktop en mobiele apparaten is het ook mogelijk om te adverteren via de televisie en gameconsoles.

Video discovery advertenties: deze advertenties worden getoond op plekken binnen YouTube waar mensen opzoek zijn naar video’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de homepagina, de zoekresultaten en bij gerelateerde video’s. Bij deze vorm van adverteren betaal je alleen op het moment dat iemand op de advertentie klikt.

Bumper Ads gebruiken bij YouTube adverteren

Een Bumper Ad is een video advertentie die zes seconden duurt en niet overgeslagen kan worden door de kijker. Deze Bumper Ad wordt afgespeeld voordat gebruikers een video kunnen bekijken op YouTube. Deze Bumper Ads worden direct afgespeeld na de Instream advertenties of Pre-roll advertenties. Het voordeel van deze manier van adverteren is dat je een korte krachtige boodschap kwijt kan en je bent ervan verzekerd dat gebruikers de advertentie zeker zullen zien. Daarnaast is het in de meeste gevallen een stuk goedkoper dan de eerder genoemde TrueView advertenties. Bumper Ads sluiten perfect aan op het vluchtige mediagebruik van consumenten en kunnen zowel getoond worden op desktop als mobiele apparaten.

Bumper Ads
Pre-roll Ads

Pre-roll Ads inzetten

Pre-roll Ads zijn advertenties binnen YouTube die, net zoals Bumper Ads, niet overgeslagen kunnen worden. Deze vorm van advertenties kunnen getoond worden voor, tijdens of na een video die de gebruiker wil bekijken. Over het algemeen duren deze video’s ongeveer 15 seconden en betaal je per keer dat een gebruiker de advertentie bekijkt. Deze advertentievorm wordt zowel op desktop als mobiele apparaten getoond. Pre-roll Ads zijn zeer effectief doordat deze video’s in de meeste gevallen kort zijn en daardoor niet als hinderlijk wordt ervaren door gebruikers. Daarnaast zijn kijkers op het begin van de video vaak zeer betrokken en ben jij als ondernemer daardoor in staat om jouw boodschap op een effectieve manier in een korte tijd over te brengen bij jouw doelgroep!

John Haveman - Markant Internet

Hoe werkt adverteren op YouTube?

Wil jij weten hoe adverteren op YouTube precies werkt en welke advertentievorm het meest geschikt is voor jouw onderneming en bedrijfsdoelen? Neem dan vrijblijvend contact op en laat je informeren door onze specialisten!

Neem contact op met onze specialist!

Display banners en overlay-advertenties

Binnen YouTube is het daarnaast ook mogelijk om Display banners te tonen. Deze banners komen sterk overeen met de banners die je gewend bent te zien op het moment dat je aan het surfen bent op websites. Deze advertenties worden weergegeven boven de video die een gebruiker wil bekijken en boven de lijst met bijbehorende videosuggesties. Deze vorm van adverteren is alleen mogelijk voor gebruikers die YouTube gebruiken op hun desktop.

De overlay-advertentie zijn momenteel helaas niet meer beschikbaar in Google Ads, maar het kan wel ingesteld worden dat beeldadvertenties worden weergegeven als overlay binnen YouTube. Een overlay-advertentie is een semi-transparante video die in de onderste 20% van het YouTube filmpje wordt getoond. Het is alleen mogelijk om deze vorm van adverteren te gebruiken op de desktop-weergave.

YouTube adverteren kosten

Uit het onderzoek van Adstage is gebleken dat je binnen YouTube ongeveer 10 euro per 1000 views betaalt. Omgerekend zijn de kosten dus 1 cent per weergave. De kosten per klik liggen echter aanzienlijk hoger binnen het advertentieplatform van YouTube. Door de lage kosten per view en het visuele karakter is YouTube met het oog op branding een interessant medium om op te adverteren. Het budget voor adverteren via YouTube is helemaal zelf in te vullen en kan op ieder gewenst moment aangepast worden.

Benieuwd hoe adverteren via YouTube jouw onderneming kan helpen groeien? Kom direct in contact met één van onze ervaren  specialisten in YouTube adverteren!

John Haveman - Markant Internet

Adverteren op YouTube interessant voor jouw onderneming?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Maak kennis met John!