Google Ads biedingen aanpassen aan het weer, zo doe je dat

Elmer Noorman 20 oktober 2017

Het weer is voor veel bedrijven van grote invloed op hun omzet. Zo zal er veel meer gezocht worden naar een buitenzwembad als het buiten erg zonnig en warm is. Ook voor een tuinman of een fietsverhuurbedrijf gaan de zaken vaak beter met mooi weer. Een interieur- of een kledingzaak doet het dan vaak weer een stuk beter wanneer het buiten nat en koud is. Ideaal zou het zijn als je Google Ads biedingen zou kunnen aanpassen aan de plaatselijke weersomstandigheden. Hierdoor zou je tijdens gunstige weersomstandigheden een betere positie in Google kunnen krijgen dan tijdens minder gunstige weersomstandigheden. Iets wat de effectiviteit van de advertenties drastisch zou kunnen verhogen.

Helaas heeft Google Adwords niet zelf zo’n functie in hun systeem gebouwd maar dat betekend niet dat er geen andere opties zijn. In dit artikel zal ik uitleggen hoe je door middel van het implementeren van een stukje Javascript toch je Google Ads biedingen zich automatisch kunt laten aanpassen aan het plaatselijke weer.

Hoe pas je Google Ads biedingen automatisch aan het weer aan?

Om je Google Ads biedingen automatisch aan het weer aan te passen, download je eerst deze spreadsheet. Deze spreadsheet zorgt er voor dat je zelf eigenlijk maar weinig kennis van programmeren nodig hebt, om toch dit script te implementeren.

De spreadsheet sla je op in je eigen Google docs account. Dit doe je door te klikken op “Bestand”>”Kopie maken” > “Opslaan op mijn schijf”. Nu kun je aanpassingen maken in het document en ook later nog gemakkelijk aanpassingen doen of regels toevoegen.

Geo target mapping

Begin het instellen bij het tabblad “geo target mapping”, het laatste tabblad onderaan de spreadsheet. Hier zie je twee kolommen die we gaan invullen op basis van de locatie van uw bedrijf. Hierbij gaan we ervanuit dat deze locatie ook wordt getarget in uw Google Ads campagnes. Dit script werkt namelijk niet als de gebruikte locatie niet voorkomt in uw Google Ads campagne.

Zoek in deze lijst de locatie van uw bedrijf op. De lijst is erg lang, dus het snelst vindt u de locatie door de toetsen CTRL+F in te drukken. Nu opent er rechtsbovenin een schermpje waarin u de locatie van uw bedrijf kunt typen. In het voorbeeld is dit: Oldenzaal.

Zoek vervolgens in deze lijst opnieuw deze locatie op. Kopieer het getal uit de column Criteria ID en plaats deze in de tabel onder het kopje: “Geo Target Code”.

Weather Condition

In het volgende tabblad kunt u de voorwaarden maken waaraan het weer zich moet voldoen wilt u uw biedingen verhogen (of verlagen). Dit kan op basis van temperatuur, hoeveelheid regen en op basis van windsnelheid. Deze mogen alle drie worden gebruikt wanneer er sprake is van zeer specifieke optimale weersomstandigheden. (Bijvoorbeeld bij een vliegerverhuur, waarbij veel wind, geen regen en een niet al te lage temperatuur optimaal zouden zijn) maar mogen echter ook leeg worden gelaten.

U kunt zoveel waarden invullen als u wilt maar om ervoor te zorgen dat het script zo snel mogelijk kan draaien is het aan te raden om het aantal waarden tot een minimum te beperken.

De waarden moeten als volgt worden ingevuld: above x, below x en x to y. Dus boven x, onder x en x tot y. Dit moet allemaal in het Engels worden ingevuld en temperatuur en windsnelheid moet worden omgerekend naar respectievelijk Fahrenheit en mijlen per uur.

Ons voorbeeld ziet er nu als volgt uit:

Campaigns

In dit laatste tabblad worden de verbanden gelegd voor de biedingen. Zo weet het script precies bij welke campagne biedingen moeten worden veranderd onder welke weersomstandigheden.

In de column “Campaign name” voegt u de exacte naam van de campagne toe waarop het script straks moet worden uitgevoerd. Vervolgens kiest u in de column weather location, de locatie uit deze campagne waar de weersomstandigheden zullen worden bepaald. Bij de column weather condition, selecteert u via de pijltjes één van de weercondities die u een stap eerder hebt ingesteld.

Nu kunt u in de column bid modifier aangeven hoeveel er onder de bepaalde weersomstandigheden meer-of minder geboden moet worden in het geselecteerde gebied. Wanneer u bijvoorbeeld 50% meer wilt bieden dan standaard, vult u hier 1.5 in. Wanneer u 30% minder wilt bieden dan standaard, vult u 0.7 in.

Wanneer u een weerconditie heeft ingesteld (bijvoorbeeld een bodverhoging van 20% (1.2) bij zonnig weer in Oldenzaal), stelt u in de regel daaronder een tegenovergestelde regel in. Dit kan bijvoorbeeld een bodverlaging zijn van -20% (0.8) bij regenachtig weer.

De instellingen van het script zijn nu gedaan. Nu hoeft het alleen nog te worden geïmplementeerd in Google Ads.

Hoe voeg je een script toe aan Google Ads?

Om een script toe te voegen aan Google Ads logt u eerst in op uw Google Ads account. Vervolgens gaat u naar het tabblad campagnes en klikt u in de linkerzijbalk op: “Bulkbewerkingen” In de lijst die zich dan opent, klikt u op: “Scripts”.

Klik nu op de rode knop met “+Script”. In het invulveld kunt u nu het script invoeren.

Kopieer dit script en plak hem in het daarvoor bestemde invulveld. Vervang het deel met “INSERT_OPEN_WEATHER_MAP_API_KEY_HERE” met de key die u ontvangt na het inschrijven op de website van Open weather map. Deze inschrijving is gratis tot maximaal 60 aanvragen per minuut. Aangezien er maar weinig bedrijven zijn die meer dan 60 maal per minuut een advertentie tonen op Google, zou dit meer dan genoeg moeten zijn.

Op de plek met “INSERT_SPREADSHEET_URL_HERE” voegt u de url toe van de spreadsheet die we zojuist hebben gemaakt.

Nadat u deze dingen hebt aangepast, klikt u op opslaan. Er verschijnt nu een balk met de boodschap dat het script moet worden geautoriseerd om veranderingen voor u door te voeren. Klik op autorisatie uitvoeren en klik vervolgens op “allow” in het scherm dat zich opent. Nu zou de autorisatie volledig moeten zijn en kunt u het script uitvoeren.

En als het werkt…

Biedingen worden nu verhoogd wanneer de weersomstandigheden gunstig zijn. Hierdoor zal uw advertentie op die momenten op een betere plaats in Google worden getoond met als gevolg meer bestellingen of aanvragen voor uw product of dienst.

Wordt uw bedrijf ook beïnvloed door weersomstandigheden?

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver