Optimaliseer jij je afbeeldingen al?

Radboud Beunk 5 mei 2017

Teksten op internet zo aanpassen dat ze gemakkelijk worden gevonden in Google of andere zoekmachines. Dat is waar Search Engine Optimization om draait. Of wordt er dan iets over het hoofd gezien? Iets waarover maar weinig bedrijven, Online Marketeers en SEO specialisten aan denken maar wel iets dat een website of een artikel veel beter vindbaar maakt in de zoekresultaten, namelijk; Het optimaliseren van afbeeldingen.

Het geheime ingrediënt voor een succesvolle website

Wist je dat maar liefst 65% van alle mensen informatie het beste kan onthouden via visuele bronnen? Door afbeeldingen te gebruiken in de teksten die je schrijft, is het voor lezers gemakkelijker om de aandacht bij de tekst te houden, waardoor de boodschap van de tekst ook minder snel wordt overgeslagen.

Naast dat afbeeldingen de aandacht vast kunnen houden, kunnen afbeeldingen ook juist de aandacht trekken. Wanneer een persoon op je website beland terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling was, zal deze persoon de tekst op je website niet gauw lezen. Wanneer een opvallende afbeelding tijdens dit per ongeluk bezoek de aandacht trekt, is er opeens veel meer reden om de tekst bij de afbeelding te lezen. De aandacht van de bezoeker is getrokken en door het gebruiken van een afbeelding is er een bounce (wanneer een bezoeker per ongeluk op je website beland en meteen weer weg klikt, omdat de website niet relevant leek) voorkomen.

Het geheime ingrediënt voor SEO

Het gebruik van kwalitatieve afbeeldingen op een website, is dus erg belangrijk. Maar naast het vasthouden van aandacht is er nog iets dat afbeeldingen heel erg goed kunnen doen. Ze kunnen er namelijk voor zorgen dat een artikel of een website beter gevonden wordt in Google.

Het optimaliseren van de afbeeldingen op een website, is iets wat maar door relatief weinig bedrijven en websites wordt gedaan. Hierdoor heb je een voorsprong als je wel gebruik maakt van de mogelijkheden om afbeeldingen te optimaliseren voor zoekmachines. Google bepaald namelijk niet alleen aan de hand van tekst waar een artikel of website over gaat, maar ook aan de hand van de afbeeldingen die op de pagina zijn gebruikt maakt Google een inschatting van de pagina inhoud.

SEOgeheimen - afbeeldingoptimalisatie

Afbeeldingen optimaliseren voor zoekmachines

Een manier waarop Google deze “informatie” uit de afbeeldingen haalt, is door het lezen van de titel van de afbeelding en door het lezen van de zogenaamde alt tag.

De afbeelding titel

De titel van de afbeelding wordt aan de afbeelding meegegeven wanneer deze wordt opgeslagen en geupload. Zorg voor een titel die relevant is voor zowel de afbeelding zelf als voor het artikel waarin de afbeelding geplaatst zal worden. Woorden die gebruikt worden voor de titel kunnen woorden zijn die worden gehaald uit een online marketing plan, of een keyword waarvoor je het artikel graag zou willen optimaliseren.

De alt-tag van de afbeelding

De alt tag wordt gebruikt voor onder andere blinde mensen. Wanneer zij een afbeelding “bekijken” zal de computer de alt tag voorlezen om daarmee voor de bezoeker duidelijk te maken wat er op de afbeelding staat. Vaak is de alt tag dan ook een samenvatting van wat er op de afbeelding gebeurd in ongeveer één zin. Door in deze zin ook gebruik te maken van de juiste keywords, zal Google beter snappen waar de afbeelding over gaat en daarmee dus ook waar het artikel hoogst waarschijnlijk over gaat.

Het optimaliseren van afbeeldingen voor zoekmachines is een stap die vaak wordt overgeslagen bij SEO. Hoewel deze stap geen eerste positie in Google kan garanderen, is het wel misschien net dat ene duwtje extra die een website van matig vindbaar, naar goed vindbaar kan helpen.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver