Google Zoekpartners: welke platformen zijn dat?
Om snel en relevant verkeer naar jouw website te leiden, is Google Ads het ideale hulpmiddel om jouw doelstellingen te realiseren. Maar bij het opzetten van de Ads campagnes moeten wel de juiste zoekpartners worden getarget. In deze blog leggen we uit wie de Google zoekpartners zijn en hoe je ze kunt het beste kunt inzetten.
Google zoekpartners in het Google Netwerk
Tegenwoordig is (bijna) alles te vinden in Google. Als je op zoek bent naar een Last Minute vakantie dan ga je naar Google, je typt een zoekopdracht in en vervolgens krijg je een reeks aan zoekresultaten. Meer dan 90% van de internetgebruikers in Nederland maken gebruik van Google. Echter benut niet iedere gebruiker de mogelijkheden van de overige Google-sites.
Google heeft haar netwerk onderverdeeld in groepen, om adverteerders meer controle te geven over de plaatsingen van advertenties. De verdeling bestaat uit het ‘zoeknetwerk’ en het ‘Display Netwerk’.,
Het zoeknetwerk
Het zoeknetwerk van Google is een groep van zoekgerelateerde websites waar jouw advertenties kunnen worden getoond. De zogeheten Google-sites zijn websites die tot het platform van Google zelf behoren, zoals Maps, Shopping, Afbeeldingen, Nieuws, Video’s, Vluchten etc. Tevens heeft Google een samenwerking met bepaalde websites waarbij jouw advertentie kan worden getoond. Denk hierbij aan Marktplaats.nl, Telegraaf.nl en Nu.nl.
Het Display Netwerk
Het Display Netwerk bestaat, evenals het zoeknetwerk, uit Google gerelateerde sites en andere partnersites op het internet. Maar ook YouTube, Gmail en Blogger behoren tot Google-sites. Het Display Netwerk is vooral aantrekkelijk om te adverteren middels video’s en afbeeldingen. Het netwerk biedt kansen om krachtige advertenties te weergeven en jouw doelgroep te bereiken terwijl ze een video bekijken, browsen op hun favoriete website en e-mails bekijken in hun Gmail-account.
Zoeknetwerk en/of Display Netwerk inzetten?
Tijdens de opzet van Google Ads campagnes staan beide netwerken standaard ingesteld voor weergave van advertenties. Dit om adverteerders de mogelijkheid te bieden om zoveel mogelijk bereik te genereren. Idealiter wordt er maar één netwerk getarget, afhankelijk van de doelstelling en het type advertentie. Tekstadvertenties halen het meeste rendement wanneer enkel het zoeknetwerk wordt getarget. Hierbij zijn potentiële klanten specifiek op zoek naar een dienst of product. Dit betekent dat jouw tekstadvertenties relevantere klikken en conversies genereren. Het Display Netwerk wordt meestal ingezet voor advertenties met een visueel inhoud. Beeld- en videoadvertenties zijn krachtige middelen om potentiële klanten te bereiken en over te halen tot een actie.
Wil je meer informatie? Dan staat ons team van SEA specialisten natuurlijk klaar!

Gratis SEA analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA