Het belang van het updaten van je blog; en hoe je dit doet als je weinig tijd hebt.

Niek Olyslager 10 januari 2017

Een blog kan een goede toevoeging zijn aan je bedrijfswebsite. Dit is niets nieuws onder de zon en als je ons al wat langer kent, weet je ook dat wij dit regelmatig adviseren. Een blog kan een handige plek zijn om nieuwtjes en vakkennis met zowel huidige als potentiële klanten te delen. In een blog kun je jezelf onderscheiden van concurrentie. Door goede blogcontent is het voor Google gemakkelijker om te bepalen waar je website over gaat en welke mensen deze producten of diensten nodig hebben.

Een blog heeft dus een ontzettend veel voordelen. Helaas heeft een blog ook een heel erg groot nadeel: een blog regelmatig updaten kost veel tijd.

Waarom het updaten van een blog belangrijk is

Er zijn twee dingen die het belangrijk maken om een blog up-to-date te houden. De eerste reden is zoals vaak; Google. Google geeft liever websites met up-to-date informatie weer, dan websites met achterhaalde informatie. Hierdoor krijgen nieuws websites vaak een hogere positie in Google dan bedrijfswebsites. Door regelmatig nieuwe blogposts te schrijven, laat je zien dat je website actief is en dat hij constant wordt bijgewerkt en verbeterd. Hierdoor zal je website minder snel wegzakken in de zoekresultaten.

De tweede reden waarom het belangrijk is om je blog up-to-date te houden, is vanwege de betrouwbaarheid die je naar je klanten uitstraalt. Neem als voorbeeld onze eigen blog, waar tot in laat Februari een blogpost over de feestdagen als meest recent op heeft gestaan. Potentiele klanten kunnen zich dan al snel gaan afvragen hoe actief en serieus het bedrijf is waar ze bij terecht zijn gekomen. Een verouderde blog komt toch altijd wat minder betrouwbaar over.

Hoewel het dus altijd beter is om je blog regelmatig bij te houden, begrijpen wij als geen ander dat dit niet altijd mogelijk is. Als drukbezette zakenman of -vrouw, ben je veel liever met je klanten bezig dan dat je blogposts schrijft voor je website. De tijd die je hebt, besteed je liever aan het “echte” werk. Hoe zorg je er dan voor dat je blog up-to-date blijft, zonder dat je er al teveel tijd aan kwijt bent?

In weinig tijd, je blog up-to-date houden

De makkelijkste manier om je blog up-to-date te houden zonder er wekelijks uren aan kwijt te zijn, is door je blog te voorzien van langere, informatieve stukken tekst die niet seizoensgebonden zijn. Door het schrijven van inhoudelijk sterke stukken met veel vakkennis, toon je je als professional op jouw vakgebied.

Doordat de artikelen niet seizoensgebonden zijn, zal het voor nieuwe klanten niet snel opvallen dat een blog minder vaak wordt bijgehouden. Ze zullen alleen de nuttige informatie zien, die net zo relevant is in Januari als in Juli.

Daarnaast zijn vakinhoudelijke en informatieve blogposts gemakkelijk bij te werken met de nieuwste informatie. Wanneer er in een Google update een kleine verandering plaatsvindt, op het gebied van SEO of SEA, kunnen wij gemakkelijk een zinnetje veranderen of toevoegen aan een blogpost om hem weer volledig te maken. Google zal dan opmerken dat de blogpagina onlangs nog is bijgewerkt en klanten zullen merken dat de informatie op de pagina altijd klopt.

Zo kan een blog ook met weinig tijd heel goed up-to-date worden gehouden en zal je optimaal profijt hebben van een bedrijfsblog.

 

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver