Alle begrippen

Betekenis: Google EAT update

Het algoritme van Google wordt voortdurend veranderd. Onderdeel hiervan is de Google EAT update. Vanaf 2018 werd er steeds meer bekend over deze update. Wat is er sinds die tijd veranderd?

De betekenis van Google EAT

Google EAT staat voor Expertise, Authority en Trustworthiness. Deze pijlers worden steeds belangrijker voor de vindbaarheid van de websites in de Google zoekmachine. Om door de zoekmachine hoog gewaardeerd te worden, moet je website op alle pijlers goed scoren:

Expertise

Hoeveel kennis beschikt de website over het onderwerp? Hierbij kijkt google naar een aantal zaken. Publiceert de website veel informatie over een bepaald onderwerp? Staat er een auteur bij de blogs? Hoe lang zijn de teksten? Google wil dat er minder gefocust wordt op zoekwoorddichtheid en meer op de inhoud van de content.

Authority

De autoriteit van websites is al lange tijd een belangrijke ranking factor. Om de autoriteit te beoordelen kan Google kijken naar de kwaliteit van de ingaande en uitgaande links. Link je veel naar websites die Google als niet autoritair ziet? Dan ziet Google jouw website waarschijnlijk ook minder snel als een autoriteit.

Trustworthiness

De betrouwbaarheid is een element dat ook steeds belangrijker wordt. Google bepaald dus of je content en je website in het algemeen betrouwbaar is. Dit doet Google bijvoorbeeld door te kijken naar klantenreviews, en of hierop gereageerd wordt.

Welke websites worden beïnvloed door de EAT update?

Momenteel beperkt Google zich met de EAT update alleen tot YMYL pagina’s. Dat zijn pagina’s die google beschouwt als onderdeel van de categorie ‘Your Money Your Life’. Dit lijkt misschien specifiek, maar eigenlijk vallen hier heel veel websites onder. Namelijk:

  • Pagina’s die zich richten op shopping en transacties: Pagina’s die een betaalmogelijkheid hebben of daar naartoe linken.
  • Pagina’s die financiële informatie of medische informatie bevatten.

De Google zoekmachine wordt ontwikkeld om de gebruiker van dienst te zijn. Hierbij staat de gebruiker centraal. Google wil met de zoekmachine haar gebruikers voorzien van hét platform om de meest relevante en betrouwbare informatie te vinden. Gebruikers waarderen websites voornamelijk op de inhoud. Daarop probeert Google het algoritme van de zoekmachine zo in te stellen dat de zoekmachine hetzelfde doet.

Profielfoto Olaf

Meer weten over Google EAT update?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Google EAT update.

Kom in contact