Bing Ads verandert in Microsoft Advertising

Elmer Noorman - Markant Internet Elmer Noorman

Bing Ads verandert in Microsoft Advertising

Op 29 april 2019 maakte CVP Rik van de Kooi de naamsverandering van Bing Ads kenbaar aan de wereld middels een blogartikel. Vanaf nu gaat het advertentieplatform door het leven als Microsoft Advertising. Een dergelijke rebranding wordt niet zomaar gedaan. Wat is de reden van de naamsverandering en wat betekent het voor u?

BING ADS wordt Micrsoft Advertising

Naamsverandering 2012: Microsoft AdCenter naar Bing Ads

De vorige verandering van het merk werd doorgevoerd in 2012. Toen veranderde het advertentieplatform van Microsoft AdCenter naar Bing Ads. Ook het netwerk waarin geadverteerd kon worden werd hernoemd, namelijk het Yahoo! Bing Network.

De naamsverandering van in 2012 ging gepaard met ontwikkelingen die het gericht waren op het bevorderen van het gebruik van het advertentieplatform. Zo werd er onder andere een nieuwe web interface gelanceerd en werd het voor (internet)marketingbureaus makkelijker om meerdere accounts te beheren.

Naamsverandering 2019: Bing Ads naar Microsoft Advertising

Het verschil in naam tussen Bing Ads en Microsoft Advertising is dat de nieuwe naam niet enkel verwijst naar de zoekmachine. Het netwerk waarin geadverteerd kan worden is immers omvangrijker dan enkel de zoekmachine Bing. Daarom past de nieuwe naam beter bij de omvang van het advertentienetwerk. Maar net zoals in 2012 gaat het niet alleen om de verandering van naam. Dit jaar komt Microsoft Advertising met verschillende ontwikkelingen die van grote invloed zijn op zoekmachine adverteren via het platform..

Microsoft Audience Network advertentie #1

Ten eerste is Microsoft bezig met het uitrollen van advertentiemogelijkheden in het Microsoft Audience Network. Het netwerk bestaat uit websites van Microsoft (zoals bijvoorbeeld MSN) en partnerwebsites. In het netwerk zelf is ook onderhevig aan veranderingen. Later dit jaar zal het netwerk uitgebreid worden naar de UK en Canada. De verwachting is dat men in Nederland er op korte termijn geen impact van gaan ondervinden.

Daarnaast is Microsoft de exclusieve leverancier geworden van zoekadvertenties binnen het Verizon Media netwerk sinds begin dit jaar. Door de nieuwe deal tussen Microsoft en Verizon Media kan men via Microsoft Advertising blijven adverteren in de zoekmachine Yahoo!. Daarnaast kan men adverteren in het AOL-netwerk, wat zowel een groot Amerikaans web portaal als de grootste internetprovider van de Verenigde Staten is. Adverteren in de zoekmachine staat overigens in Nederland ook wel bekend als search engine advertising ofwel SEA.

Microsoft Audience Network advertentie #2

Een andere ontwikkeling is het lanceren van Sponsored Products. Door middel van een productfeed zullen producten worden getoond binnen het netwerk. Ook dit wordt nog enkel in de USA als betaversie aangeboden. Op korte termijn zal Sponsored Products niet beschikbaar zijn in Nederland. Indien de resultaten van de tests in de Verenigde Staten positief zijn, zal het ook op andere plekken uitgerold gaan worden.

Tot slot is Microsoft bezig om zich te onderscheiden van Google middels nieuwe advertentie-extensies. Er lopen een aantal tests met nieuwe extensies. Een voorbeeld van een nieuwe extensie die al beschikbaar is in Nederland, is de action extension. Deze extensie is gericht op het toevoegen van een krachtige call to action aan je tekstadvertentie.

Wat betekent dit voor u?

De ontwikkelingen omtrent de naamsverandering lijken op korte termijn een kleine impact te hebben in Nederland. Voor de lange termijn zijn dit echter zeer interessante ontwikkelingen en het toont de potentie van Microsoft Advertising aan.

Een ontwikkeling waar we in Nederland vooral behoefte aan hebben is de toegang tot Microsoft/Bing Shopping, wat in andere landen al wel beschikbaar is. Het is nog onzeker wanneer Microsoft/Bing Shopping in Nederland gebruikt kan worden, maar er wordt in Nederland al wel circa 70 keer per maand op gezocht in Google volgens de Zoekwoordplanner. Voor nu leveren deze termen enkel organische zoekresultaten op, omdat Microsoft/BING shopping nog niet beschikbaar is.

zoekvolume Bing Shopping in NL
Wat u al wel van Microsoft Advertising in Nederland kan verwachten is een advertentienetwerk met daarin Bing en Yahoo!. Gezamenlijk behaalde ze in de afgelopen 3 jaar tekens een marktaandeel van tussen de 4 en 5 procent. Daarnaast liggen de klikprijzen in Bing en Yahoo! nog altijd lager dan in Google. De combinatie van deze 2 feiten maakt Microsoft Advertising tot een ideaal kanaal om naast Google Ads in te zetten voor het behalen van meer bezoekers, leads en omzet via de zoekmachine.

Bent u benieuwd geworden naar de mogelijkheden of heeft u vragen over het adverteren via Microsoft Advertising? Neem dan contact met ons op. Wij zijn ervaren in het opzetten, beheren en optimaliseren van zoekmachine advertentiecampagnes via Microsoft Advertising en hebben het voor verschillende ondernemingen ingezet om hun website/webshop tot een succes te maken.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver