Discovery Ads: nieuwe Google Ads-campagnetype  

John Haveman - Markant Internet John Haveman

In 2019 werd op het jaarlijkse Google Marketing Live, innovaties en nieuwe ontwikkelingen aangekondigd. Eén van de aankondigingen was het nieuwe campagnetype: Google Discovery Ads. Deze functionaliteit is als bèta versie beschikbaar en is inmiddels uitgerold binnen alle Google Ads accounts.

Wat zijn Discovery Ads?

Discovery Ads zijn advertenties die in de Google Discover feed worden getoond. Tevens kunnen de advertenties ook op de homepagina van YouTube en op Gmail reclame tabblad worden weergegeven. Discover feed is enkel beschikbaar op mobiele apparaten. Met deze nieuwe campagnetype is het mogelijk om producten en diensten te delen met mensen op het moment dat zij open staan voor nieuwe producten en services. Hiermee kunnen adverteerders een visuele en gepersonaliseerde advertentiebeleving bieden aan mensen die hun merk willen ontdekken en er interactie mee willen.

Wat is Google Discover?

Google Discover (voorheen Google Feed) is een functie binnen Google zoeken die gebruikers up-to-date houdt met informatie over hun favoriete onderwerpen. Deze functie werkt op basis van een Google gerelateerde feed, waarbij onderwerpen worden getoond zonder dat de gebruiker een zoekopdracht intypt. Dit is als het ware een soort algoritme die te vergelijken is met het algoritme van Facebook en Instagram.

Wat wordt getoond in Google Discover?

De getoonde content wordt samengesteld aan de hand van vergaarde informatie uit het Google-account en van het gedrag op het internet van de gebruiker. Daarnaast kunnen internetgebruikers aangeven welke specifieke onderwerpen men meer en minder wilt zien. De content die er wordt getoond kan zowel organische of gesponsorde (advertenties) content zijn.

Discovery Ads doelgroeptargeting

De targeting optie binnen Discovery-campagnes is gebaseerd op doelgroepen. De doelgroepen kunnen bestaan uit interesses, in-market en affiniteit. Ook is het mogelijk om een eigen opgezette doelgroep te targeten: aangepaste intentiedoelgroepen. Dit houdt in dat adverteerders specifieke doelgroepen kunnen segmenteren op basis van zoekwoorden en bestemmingspagina’s. De doelgroeptargeting optie van Discovery Ads is vergelijkbaar met de doelgroeptargeting van display en remarketing campagnes.

Opzet Discovery Ads

Een Discovery advertentie zet je op door een URL in te vullen die verwijst naar een landingspagina. Je upload minimaal een afbeelding en een logo. De afbeeldingen mogen geen Call-to-action knoppen bevatten, want dat is in strijd met het beleid van Google. Verder is het mogelijk om maximaal vijf koppen en beschrijvingen toe te voegen. Google stelt zelf in de samenstelling van afbeeldingen, titels en beschrijvingen. Verder kunnen er voor alsnog maar twee soorten biedstrategieën worden ingesteld: aantal conversies maximaliseren en Doel-CPA.

Hulp nodig met Google Discovery Ads?

Wij zitten graag met jou om tafel om jouw doelstellingen en wensen te bespreken.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver