Doel-CPA in Google Ads

John Haveman - Markant Internet John Haveman

Wat is doel-CPA?

Doel-CPA is één van de vele automatische biedstrategieën binnen Google Ads. Bij deze biedstrategie worden biedingen ingesteld om zoveel mogelijk conversies te generen tegen een vooraf ingestelde doelkosten per actie (CPA). Deze strategie maakt gebruikt van machine learning waarbij elke bieding wordt geoptimaliseerd zodra de advertentie wordt getriggerd voor een veiling. Tevens worden biedingen toegepast tijdens de veiling om biedingen aan te passen aan de veiling. De doel-CPA biedstrategie is van toepassing als standaardstrategie voor elk afzonderlijke campagne. Daarnaast kunnen er meerdere campagnes worden gekoppeld aan een vooraf opgezette portfoliostrategie. Let wel, deze strategie is niet in ieder campagnetype beschikbaar. Zo is het niet mogelijk om hier gebruik van te maken in een Google Shopping campagne.

Het is niet mogelijk om op advertentiegroep- en zoekwoordniveau handmatige biedingen toe te passen. Uiteindelijk worden de kosten berekend op basis van het aantal klikken en de prijs per klik (CPC) op de advertentie. Google gaat haar eigen gang en verlaagt en verhoogt – waar nodig – de biedingen op basis van de CPC. Dit betekent dat de werkelijke CPA kan verschillen van de ingestelde doel-CPA.

Voorbeeld

Stel je wilt een advertentiecampagne maken voor boormachines. Je wilt gebruik maken van de geautomatiseerde doel-CPA biedstrategie. Er wordt door jou een doel-CPA van € 30,- ingesteld. Dit houdt in dat jouw gewenste doelkosten per conversie maximaal € 30,- mag bedragen. In een bepaalde periode worden er 500 klikken ingekocht tegen een gemiddelde CPC van € 1,20. waarbij er er 25 conversies worden gegenereerd. De daadwerkelijke kosten per conversie bedraagt € 24,- (500 x 1,20 / 25). Op deze wijze is het doel van de campagne bereikt: het behalen van leads op basis van maximaal € 30,- per aanvraag.

Voorwaarden voor het inzetten van doel-CPA

Als je besluit om deze biedstrategie te hanteren, worden biedingen gestuurd op basis van historische data. Hierbij wordt machine learning ingezet om campagnegegevens en contextsignalen te evalueren om het optimale bod voor de veiling te berekenen. Dit houdt in dat er minimaal 30 conversies de afgelopen 30 dagen moet zijn gegenereerd. Daarnaast moeten de conversies in Google Ads worden gemeten. Hoe meer conversies, hoe sneller het algoritme leert om de juiste resultaten te behalen.

Wanneer een bepaalde campagne niet voldoende conversies genereert, kan er gekozen worden om een doel-CPA biedstrategie te combineren met andere campagnes met hetzelfde doel én waarbij de kosten per conversie vergelijkbaar zijn. Hierbij kan zoals eerder genoemd op basis van een zogeheten ‘Portfoliostrategie’ meerdere campagnes worden gegroepeerd. Google evalueert dan de historische conversiedata van de gegroepeerde campagnes en bepaalt dan het beste bod vóór en/of tijdens de veiling.

Aan de slag met doel-CPA?

Onze specialisten denken graag met jou mee in jouw SEA campagnes!

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver