Doel ROAS

Doel-ROAS in Google Shopping

John Haveman - Markant Internet John Haveman

Er zijn tal van geautomatiseerde biedstrategieën die je binnen Google Ads kunt inzetten. Deze worden ook wel slimme biedstrategieën genoemd. Een doel-ROAS wordt veelvuldig gehanteerd bij Google Shopping campagnes. Deze biedstrategie wordt ingezet bij directe productverkoop, waarbij het rendement ten opzichte van de advertentiekosten met elkaar worden vergeleken.

 

Wat is ROAS in Google Shopping?

ROAS staat voor Return On Advertising Spend en wordt veelal gebruikt om de effectiviteit van een advertentie binnen zoekmachine adverteren te kunnen bepalen. Met een doel-ROAS bieding is het mogelijk om tijdens een veiling te bieden op basis van doelrendement en advertentie-uitgaven die ingesteld zijn. Dit type biedstrategie kan worden toegepast op een afzonderlijke campagne of op meerdere campagnes middels een portfoliostrategie. Met een doel-ROAS biedstrategie worden alle biedingen volledig geautomatiseerd. Hierdoor wordt de maximale waarde uit de Shopping campagnes gehaald.

ROAS is een biedstrategie dat onderdeel maakt van een subset van automatische biedstrategieën (slim bieden) waarbij machine learning wordt toegepast. De strategie houdt rekening met veel verschillende factoren op het moment dat een gebruiker een zoekopdracht uitvoert in Google. Op deze wijze wordt door machine learning ingeschat hoe groot de kans is dat er een conversie uit de betreffende zoekopdracht wordt gegenereerd. Daarnaast wordt ingeschat wat de waarde van de conversie wordt. Deze schattingen zijn van essentieel belang om het juiste bod uit te brengen voor iedere ‘veiling’. Wanneer er een grote kans aanwezig is dat een zoekopdracht een hoge conversiewaarde oplevert, dan brengt de ROAS strategie een hoog bod uit. Is de kans aanwezig op een lage conversiewaarde, dan brengt het een lagere bieding uit.

 

Doel-ROAS conversiewaarden

De meeste campagnetypes moeten minstens 20 conversies hebben gegenereerd in de afgelopen 45 dagen. Google Shopping campagnes dienen idealiter minimaal 50 conversies hebben gegenereerd in de afgelopen 30 dagen. Hiermee geef je Google voldoende data mee om de juiste biedingen uit te brengen die bijdragen aan het behalen van maximale resultaten. Tevens is het van belang dat de juiste conversies worden bijgehouden in Google Ads. Hiermee kan het slimme algoritme precies inschatten hoe hoog de biedingen moeten zijn per zoekopdracht. Let wel, dit zijn de minimale aantallen welke geadviseerd worden. Het advies is dan ook om meer conversies te hebben wanneer je wilt starten met deze manier van bieden. Immers, hoe meer data, hoe meer kans van slagen.

Google probeert altijd te voldoen aan de ingestelde doelstellingen. Echter, kunnen sommige conversies resulteren in een hogere of lagere ROAS. De doel-ROAS biedstrategie maakt gebruik van realtime signalen om de prestaties in de veiling te verbeteren. Realtime signalen zijn onder andere het apparaat, de browser, de locatie, het tijdstip, enzovoort.

Voorbeeld:

Stel dat je doel-ROAS als biedstrategie wilt hanteren en je hebt afgelopen maand 50 conversies behaald. Je wilt de omzet vergroten en biedingen optimaliseren om meer rendement te behalen, tegen lagere kosten. Het doel is om 5 keer meer omzet te behalen, tegen iedere euro die aan advertenties wordt besteed. De conversiewaarde is dan € 5.

De formule is als volgt: conversiewaarde / advertentiekosten * 100% = doel-ROAS
Doel-ROAS = € 5 / € 1 * 100% = 500%

 

Google Shopping target ROAS inzetten?

Wil jij Google Shopping target ROAS direct inzetten? Neem contact met ons team op en wij voorzien jou graag van een passend advies!

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver